Ik kan niet scapen.


B

BettaFish96

Guest
Hallo.
Zo als jullie wel hebben gezien(mijn 60x30x30) ziet er gewoon niet uit!!! :(
Ik wil ook een mooie bak zoals ik bij jullie zie met mooie achter planten midden planten en mooi grasveldje voorin. En leuke rotsjes.
Ik heb het nu zo vaak geprobeerd met nieuw inrichten/ nieuwe plantjes/ nieuwe rotjes of decoratie maar het lukt gewoon niet. ;( Ik weet ook niet waarom het komt maar omdat de plantjes ook zo duur zijn koop ik er altijd maar 1 van en zie je gewoon te veel open plekken ;( . Ik heb laats zo'n voorplantje gekocht en nu heb ik dus op internet gezien dat je die in kleine stukjes moet zetten en na 30 dagen groeit het dicht maar dat gebeurt niet bij mij. :stom: (https://www.youtube.com/watch?v=tSQie3e4Y8U)

Heeft iemand tips met scapen? Hadden jullie gelijk een mooie bak? Heeft iemand wat stekjes over waar ik mee kan oefenen met neerzetten.

Ik heb nu de lange stengels met mijn nagel kort gemaakt zodat ik iets meer heb en ze wat ernaast geplant zie foto.
pVB_exjfNyTH5T3BQBtcxwMOg7cfATKk.jpeg



Zelfs iets simpels als dit:
pVB_exjfNyTH5T3BQBtcxwMOg7cfATKk.jpeg

Lukt al niet ;( :help:

Stekjes zijn altijd welkom :iloveyou:
 
De (grote) planten die jij hebt voor zo ver ik kan zien zijn allemaal koudwater planten en die op de onderste foto tropische planten. Ik weet niet wat voor bak je hebt? Want planten hebben net als vissen allemaal een verschillende temperatuur waar ze op zitten. Koudwater planten zullen het niet zo goed doen in een koude bak en vice versa.

Het is proberen en leren.

Ook wat tips: Ook al koop je er maar 1 zet die dan wel bij elkaar en niet overal een sprietje van een plant verspreid over je bak. Dan krijg je inderdaad open plekjes en overal een sliert. (Je kan een plantje altijd halveren als het een wat voller en groter plantje is wat de winkel aan je verkocht heeft.) Hoewel de onderste foto veel Zuid amerikaanse zwaard planten heeft die uit 1 geheel bestaan en je die dus niet los van elkaar hoeft te planten, dus de onderste foto lijkt in jou ogen misschien moeilijk maar dat is redelijk simpel en toch effectief :) Staan achter 5/6 planten die uit 1 geheel bestaan en vooraan ook wat plantjes die uit 1 geheel bestaan. Zo te zien is er vooral goed over nagedacht waar hij wat wilde planten. Maar ik denk dat het in jou ogen moeilijker lijkt dan het is.

Misschien makkelijker te beginnen met planten die uit 1 geheel bestaan met grote bladeren? Let op dat planten met een grote stengel en 1 blad (Zoals die grote planten achterin op de onderste foto) meestal hun volledige voeding uit de bodem halen. Dus dan moet je er van die bolletjes of tabletjes bij stoppen. Waar ik zelf voor gekozen heb is bij iedere bak die ik heb te kiezen voor planten uit hetzelfde werelddeel. Dit omdat ik vind dat er tussen Aziatische planten, Afrikaanse en Zuid Amerikaanse, etc qua uiterlijk een wereld van verschil zit.

http://www.allesoverhetaquarium.nl/plan ... hting.html

Hier een artikel over planten opstellingen. Dit heeft mij geholpen. in mijn Z-A bak heb ik de U vorm en in mijn azie bak een oplopende berg gemaakt in combinatie met de Driehoek vorm.
 
Ik las 'ik kan niet slapen' :)
Nu kan ik zelf noch slapen, noch scapen. Maar er zijn wel een paar punten waar je mee kunt beginnen.

Je hebt twee ornamenten. Die zou ik er nooit indoen. Kwestie van smaak natuurlijk. Als je het leuk vindt kun je er wel 1 houden, en die een mooie plaats geven. Niet precies in het midden, maar op een derde ofzo. Kies een (tweede) zwaartepunt in de bak, en positioneer daar hout of stenen. Van daaruit ga je verder opbouwen.

Plaats dan een bossen(!) planten. Houd daarvoor de richtlijnen aan in de link van Apotheose.

Dan die achterwand. Wederom kwestie van smaak, maar ik denk dat het het uiterlijk van een bak nooit ten goede komt. Kies iets neutraals. Blauw of zwart, of desnoods een steen-print.
 
slapen? wat is dat?

Scapen, tsja ik blijf ook schuiven, tis niet snel goed:S
 
Mijn autocorrect op de laptop had ook eerst slapen neergezet.

Ik heb een tropisch waterbak van ongeveer 24 graden.
Die grote planten zijn enorm duur in de winkel en er staat niet echt een naam of kaartje bij.
Ik had ook toen ik begon een grote plant gekocht die in het midden achter stond met enorm lange bladeren. Die werd heel hoog en werd toen ongeveer van dei drijf vlotten voor mijn baby visjes. Maar ineens werd ie helemaal bruin waardoor ik hem het gesnoeid tot kort. op rechtsbovenste foto zie je hem bij de tetra's.


In mijn eigen album van 60x30x30 (bettafish) zie je een tekening met een stuk hout in het midden. Maar ik kan gewoon niet het stuk hout vinden die ik zoek. Ik wil namelijk een mooi bruggetje met eromheen grasveldje en dan meer naar achter grotere planten en in de hoek links middel grote planten en rechts in de hoek heb ik 2 stenen met een opening waardoor er daar achter een mooi verstop hoekje is. Ook heb ik drijfplanten boven in die heel goed groeien :)
 
Ach ja Aquascaping, voor beginners altijd een lastig euvel vooral omdat je vaak nog geen idee hebt van wat je precies wil en wat er allemaal mogelijk is.

Ik kan zien dat je van felle kleuren houdt, ik zou namelijk nooit voor een paarse bodem hebben gekozen omdat het voor de vissen onnatuurlijk aanvoelt, maar goed dat is een smaken kwestie.

Misschien kan je bij Aquaplantsonline.nl wat inspiratie opdoen, ik heb bij hun mijn amazone pakket gekocht en heb er geen moment spijt van gehad, je krijgt er een handig plantenschema bij over hoe en waar je je planten moet plaatsen.

Dit starterspakket leek me voor jou wel geschikt.

suc6 met scapen :)
 
Ik heb een zwarte zand bodem. De lamp is roze misschien daardoor. :p
 
Een roze lamp? Ook niet echt gebruikelijk...
Ik zie trouwens dat je waterpeil een beetje laag is. het is mooier om zo te vullen dat je de rand niet ziet.
 
Ja heb gister gevuld maar moet nog ff klein randje. Ik kocht gewoon een lamp en toen ik m openmaakte was ie roze. Ik koop wel een normale als deze op is.
 
roze lampen hebben over het algemeen een lage lichtopbrengst. en als dat je enige lamp is dan heb je gewoon een probleem. misschien zou je dit artikel eens moeten lezen.

En neem dan ook eens wat snelgroeiers zoals hoornblad en Vallisneria. Dat spul is niet duur en groeit razend snel zodat je na een paar weken al een redelijk volle bak kan hebben.

En nooit toppen met je nagels. Dan beschadig je de celwanden van de plant teveel, waardoor hij al zijn energie moet stoppen in het repareren van die celwand in plaats van groeien

PS

niet wachten met een andere lamp kopen. ben je weer een jaar verder, verkeerde zuinigheid
 
34 euro voor die starterset is echt veel. Weet iemand misschien iemand die voor goedkoop plantjes verkoopt?
 
Iemand in Den Haag of omgeving die planten kweekt/verkoopt voor klein prijsje?
 
BettaFish96 zei:
34 euro voor die starterset is echt veel. Weet iemand misschien iemand die voor goedkoop plantjes verkoopt?

wat voor starterset bedoel je nu ???

en die planten die ik net heb genoemd groeien dermate snel dat ze dikwijls gratis worden weg gegeven
 
Voor 2 euro haal je bij de LFS een flinke bos hoornblad. nog eens 2 euro voor een combi-bos waterpest en cabomba. Dan ben je echt al een heel eind: Voor een bedrag dat lager ligt dan de verzendkosten als een forumlid het zou sturen.
 
Ja,jij weet het wel,hoor ik.

Alleen, bij dat Forumlid heeft het al in en bak gestaan, dus last van gif komt dan niet voor.
Enne, die FLINKE BOSSEN waar jij het over hebt,wil ik zien,waar jij die koopt.

Dus ,die LFS werkt dus voor niets?
 
As dat een gewoon 60cm bakje is dan kun je voor een paar euro er een prima lamp van Philips in kopen. Zelf heb ik die ook in kleur 840 en dat is iets gelig. Ze zijn 15W dus niet al teveel licht en daardoor is de groei ook stukken minder.
Je kan in je bakje ook eens denken aan een aantal Crypto s voor de voorgrond. Die zijn makkelijk en met een kleibol bij de wortels al snel tevreden hoor.
In de video zag ik dat je Naaldgras had en dat is ook niet de makkelijkste plant hoor. Die krijgen meer mensen niet echt aan de praat.
Je moet in je bakje kijken voor planten die weinig licht verlangen. Crypto s zijn dan prima of een kleine Javavaren.
Als je in mijn fotalbum kijkt kun je zien wat ik in de 60cm bakjes heb staan (zie de link onderaan).

Verder is plantenvoeding ook van belang om een goede groei te verkrijgen.
 
Bertus zei:
Ja,jij weet het wel,hoor ik.

Alleen, bij dat Forumlid heeft het al in en bak gestaan, dus last van gif komt dan niet voor.
Enne, die FLINKE BOSSEN waar jij het over hebt,wil ik zien,waar jij die koopt.

Dus ,die LFS werkt dus voor niets?

Vanwaar deze scherpe reactie Bertus? Zo hoog blies ik toch niet van de toren, hoop ik?

De term flink is natuurlijk voor interpretatie vatbaar, maar 2 euro voor voor een bos is redelijk gangbaar meen ik. Als het gaat om hoornblad/waterpest e.d.
Bij mijn favoriete LFS, Holgen Amsterdam, krijg je voor 2 euo in ieder geval een bos die ik heel ruim vind. En in deze 60cm, in verhouding tot wat er nu staat zijn dat flinke bossen.

Natuurlijk moeten deze planten goed gespoeld worden. Dat spreekt.
 
waterpest en cabomba heb ik al genoeg die wil ik niet
 
BettaFish96 zei:
waterpest en cabomba heb ik al genoeg die wil ik niet

Tja, dan moet je echt gaan speuren naar plantjes hier op het forum, als je echt onder die 34 euro wil komen. Een paar tientjes ben je toch al gauw kwijt hoor voor 60cm, vooral als je ook grotere exemplaren wilt van planten die niet al te hard groeien.

Aan de andere kant, in het subforum aangeboden staan ook wel eens sets/pakketten, dat kan al enorm schelen.
 
Oh, ha ha dan heb ik niks gezegd wat betreft je bodem.

En wat de prijs voor het starterspakket betreft valt het best wel mee als je bedenkt wat je ervoor terug krijgt.

Je kan natuurlijk ook kijken voor snoeiafval van mensen die teveel hebben.
Ik zelf vind dat te omslachtig en bestel liever de hele zooi tegelijk, dan maar iets meer ervoor neerleggen.
 
heb setje van toontje voor 15 euro gevonden die wil ik!!!!



nu wachten tot ie online komt :D :engel: :c :daisy: :smitten: :p
 
Dat is inderdaad een mooi pakket, en voor een heel schappelijke prijs!
 
Segamon zei:
Oh, ha ha dan heb ik niks gezegd wat betreft je bodem.

En wat de prijs voor het starterspakket betreft valt het best wel mee als je bedenkt wat je ervoor terug krijgt.

Je kan natuurlijk ook kijken voor snoeiafval van mensen die teveel hebben.
Ik zelf vind dat te omslachtig en bestel liever de hele zooi tegelijk, dan maar iets meer ervoor neerleggen.

Met snoeiafval heb je korte stekjes.
Moet je zelf weer verder opkweken.

Met grote planten ben je gelijk klaar, zet ze in de bodem, en neem alleen wat je mooi vind.

hoef je niets weg te gooien.
 
Ja maar in de lfs zijn ze veel te duur
 
Ja, waar hadden WIJ het over?
Kijk eens bij www.Aquaplantsonline.nl

Dan niet voor 1 plantje kijken, maar voor meer.

Betaal je 1 x verzendkosten,over meer planten.

Heb je voor 13 euro ook genoeg.
 
Dan moet jij roeien met de riemen ,die je niet hebt, en niet TE zijn.

Simpel zat.
Je kunt iets niet kopen,als je geen geld hebt.

En dat mag ik zeggen, was zelf 8 maanden bezig om wat corydoras te kopen.
Had ik het,was het zo weer weg.

Dus, sparen, tot het er is.
 
Als ik jou was, zou ik er eerst voor zorgen dat de omstandigheden voor aquariumplanten zo goed mogelijk is in je aquarium. Goede verlichten is een must en eventueel plantenvoeding. Een tl balk van Philips (zoals Jessicapilon als zei) met de 840 kleur is goed! Die heb ik zelf ook en de planten doen het er erg goed op. Zelf gebruik ik ook plantenvoeding (easy carbo en profito van easy life). Dat zorgt ook voor een goede plantengroei.

Je kunt nu wel mooie nieuwe planten gaan kopen, maar als de omstandigheden niet voldoende zijn, zullen ze lelijk worden of zelf doodgaan. Ik zou dus eerst kijken of je nieuwe verlichting kan kopen en wat plantenvoeding.

Ook zou ik kijken welke planten niet te moeilijk zijn en niet te veel eisen stellen. Zo'n grasveld maken, is bijvoorbeeld altijd lastig en wil je een echt mooi groot grasveld, zul je waarschijnlijk ook Co2 moeten toevoegen.
 
Bertus zei:
Segamon zei:
Oh, ha ha dan heb ik niks gezegd wat betreft je bodem.

En wat de prijs voor het starterspakket betreft valt het best wel mee als je bedenkt wat je ervoor terug krijgt.

Je kan natuurlijk ook kijken voor snoeiafval van mensen die teveel hebben.
Ik zelf vind dat te omslachtig en bestel liever de hele zooi tegelijk, dan maar iets meer ervoor neerleggen.

Met snoeiafval heb je korte stekjes.
Moet je zelf weer verder opkweken.

Met grote planten ben je gelijk klaar, zet ze in de bodem, en neem alleen wat je mooi vind.

hoef je niets weg te gooien.



Dat was voor mij ook de reden dat ik geen snoeiafval wou, je weet tenslotte ook niet zeker of je misschien ongewenste gasten in je aquarium toelaat.(algen of ziektes)

Maar goed, het plantensetje van Toontjuh lijkt me heel degelijk en zeker niet duur.
Ik zou zeggen "Go for it!"
 
Gereedschap - tl lampen 18w gamma - BESLIST.nl



www.beslist.nl � Klussen � Gereedschap
Philips Tl-d Super 80 18w 830 - 59cm (master). 2,72. Philips Tl-d Super 80 18w 840 - 59cm (master) .... Gereedschap - tl lampen 18w gamma. Gereedschap.
 

Terug
Bovenaan