Goedenmorgen en ik ben terug


54 liter vind ik aan de (te) kleine kant als ik de databases mag geloven voor je sumatrabarbelen. Er zijn alternatieven te over voor scholenvisjes die beter in dat formaat passen.
 
60 liter? En het scholenvisje moet wel uit azie komen dan maar ik kan hem ook weglaten. alleen garnalen en een mooie Betta,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oh, net lees ik ergens dat Bettas garnalensnoepers zijn. Geen goede combi dus. Dan maar alleen een Betta.
 
Japonicas zijn denk ik te groot hoor voor een betta om op te eten, maar daar kan een ander vast meer over vertellen want ik heb geen ervaring met beide.

Wat dacht je van de boraras brigittae? Heel mooi kleurend klein scholen visje die wel bij een betta past denk ik. Ik meen dat @jessicapilon ze heeft.
 
Dat zijn ook leuke visjes, maar een betta is nbou eenmaal agressief, dus ik ga de goden niet verzoeken. Ik heb nuj wel genoeg argumenten waar mee ik mn vriendin kan overtuigen dat het NIET zielig is, zon visje alleen
 
Ik weet het nu zeker. Ik ga voor één visje. Want teveel visjes leiden mij af van het grootste mirakel wat er op deze aarde bestaat. Namelijk de fotosynthese. Ik kies voor een goed beboste aquarium.Veel groene planten.CO2 bemesting en andere plantenvoeding, Het lijklt me fantastisch om te kunnen zien hoe de plantjes zuurstof produceren en dat aan het water vrijgeven. Daar kan ik van genietten, en om dat wonder te viisualiseren (in een aquarium zie je dat wat beter), daar wil ik moeite voor doen. Heel veel.
 
Nahja, veel wil ik eigenlijk niet dus. Een nooi groen beplantte aquariumbak is voor mij eigenlijk al genoeg. Als die goed draait, dwz als de plantjes mooi groeien en je ziet kleine zuurstof belletjes op de bladeren verschijnen ben ik al heel dik tevreden.. En echt moeilijk hoeft dat voigens mij niet te zijn. Maar ik ben wel bang dat als het mij lukt om een mooie zuurstofrijke bak te creeren, dat ik dan de keuze voor een labyrinthvis zal laten varen omdat tsja, dan zal ik toch het gevoel hebben dat ik die Betta uit zn natuurlijke omgeving (zuurstofarme wateren) heb weggehaald. En dat ik dan zal kiezen voor een klein scholenvisje.
 
of een stuk of 10 garnalen. Misschien is dat beter. Nahja, wat de keuyze van vis betreft kan ik nog alle kanten uit. Eerst een mooie bak, die goed beplanten en dan verder kijken. Rustig aan, dan breekt het lijntje niet. Het valt verdomde niet mmee, zon aquarium opstarten haha.
 
Daarom wil ik daar ook mee beginnen. Ik heb een beplantingsschema voor een Azie biotoop van SERA, en daar hou ik me aan. Ik wil namelijk niet het gevoel hebben dat IK bepaal waar of mn plantjes groeien. Zo werkt dat in de natuur ook niet. Ik bepaal NIETS. Je zou dat als een gebrek aan creativiteit kunnen zien, soit. Maar in deze geef ik de regie wel uit handen. Een paar hele subtiele veranderingen vind ik okee, maar geef mij dat plantenschema van SERA maar. Met moeder natuur valt immers niet te sollen. Als ik een steen in mn aquarium zou neerleggen zaal ik altijd het gevoel hebben van Hee, die steen heb IK daar gelegd. En dat is nou net wat ik eigenlijk NIET wil
 
ja, das waar natuurlijk, ik kies voorlopig voor deze manier van inrichten van mijn aquarium. Zoals ik al heb verteld had ik in 2009 een aquarium met drie goudvisjes, wat plantjes en eigenlijk was dat een grote teleurstelling. Daarom heb ik mn bak weggedaan en ben ik niet verder gegaan met mn aquarium. Maar toch kriebelt het wel, en ik denk, dat als ik er rustig de tijd voor neem dat dit nieuwe aquariumavontuur een heel erg positieve wending zal nemen. In juli koop ik dat 54 literbakje bij Hornbach, ik woon in een oud huis, dus ik wil daarom ook geen grotere bak vanwege het gewicht en ik heb ooit een ongfelukje gehad met mn wasmachine, daar waren mijn benedenburen niet blij mee, haha, dus een 60 liter bak is voor mij echt de max. Ik weet, dan kan er een hoop niet, maar er kan ook een hoop wel.

groetz
 
ènneh, ik wil mijn bakmje op mijn eettafel plaatsen. Die tafel is een stevige tafel die een gewicht van 200 kilo makkelijk kan dragen maar dan ben ik bang dat die tafel topzwaar wordt en bij het minst geringe stootje om lazert. Een 60 literbak weegt pak hem beet 90 kilo. Ik blijf liever aan die veilige kant hangen. Mijn huisbaas ziet me al liever gaan dan komen haha. Qua ruimte zou ikj met gemakk een 2000 liter bassin kwijtkunnen maar ik hou het liever bij een bescheiden 60 liter.
 
Ja ik adviseer je wel om een stevig plaatsje voor je bak te zoeken. Zou jammer zijn als de bak snel over de vloer zou liggen he;).

Misschien moet je de verhuurder ook warm maken voor een aquarium:D:D
 
Hahahaha, dat gaat hem centen kosten, en als ik hier vertrek kannie deze woning verpatsen voor een leuk bedrag. hahaha. En misschien loopt ie zich wel aan me te ergeren dattie mij niet uit mn woning krijgt, dattie zelf op doktersadvies al lang en breed een aquarium heeft. Nee, flauw. Ik ga voor een 60 literbak, dat vind ik wel zo veilig. En geloof me, die tafel is er niet eentje van Ikea, maar die komt uit de tijd dsat er noig tafels gemaakt werden. Tot 120 Kg durf ik het wel aan.
 
Dan kun je hem met een gerust gevoel daarop zetten in elk geval. Je bent nog bezig met de voorbereiding maar ik heb zelden in zo n geval een topic van al 10 pagina s meegemaakt:D:D;). Ach, een beetje gezelligheid hoort ook op een forum toch:deal:
 
Hahahaha, tsja. Ik ben ook wel een beroepsouwehoer. Maar ik wil dit keer wel rustig de tijd nemen. In Oktober bestel ik mn groenten en fruit pakket, dan kan ik mijn bak even lekker laten indraaien, met plantjes, zonder vis. Wel met wekelijkse waterverversingen en als het dan nog steeds goed gaat ken dr een visje in. Je leest het wel. Met een beetje mazzel heb ik tzt ook wat fotos.
 
Dat zal wel meevallen hoor. We hebben iid nu zon 10 bladzeiden volgekletst, het idee wat ik in mn hoofd had wat betreft een aquarium (iets simpels dus) begint uit te crystaliseren, ik ga mn boodschappenlijstje maken, en kom terug als ik het meeste aan de hardware in huis heb. LaTERZ.
 
Toch nog even, Het wordt een Juwel primo 60. De LED balk zal ik er met verloop van tijd wel uitslopen, want dit vind ik prachtig

zY_lUAlB8l9t302ktvUlT1JcsY-nICy_.jpeg
 
dit is die heliolyx ledverrlichting. Ik vind het supergaaf om te zien. en het is een prachtige upgrade tzt
 
Over een maad oif zo heb ik geld voor een aquariuymbakje, Krijgen we gelijk het volgende. Ik heb destijds van dat bodemgrind gehad, maai zon speciale aquasoilbodem, is dat niet beter? een voedingsbodem lijkt me een smurrie en aangezien ik eerst een paar maanden tegen mijn plantjes aan ga staren, wat raden jullie aan
 
Daar je volgens mij een Betta wilt hebben zwemmen zou ik voor een zwarte grind bodem gaan van Hornbach 1 a 2 mm en daar waar nodig voedingsballetjes of capsules insteken.
 
Gewoon zwart bodemgrind is idd wel een stuk goedkoper en die plantenvoedingsballetjes en capsules kan ik dan ook wel erebij kopen, ook al moet ik wel toegeven dat ik zon aquasoilbodem wel veel natuurlijker vind ogen. nMaar wat zijn de voordelen aan zon Aquasoil bodem?
 
ik zag net een prachtige plantebak van Peter dehaag. Nou, dsan geen dure aquasoil voor mij. Ik haal wel van dat fijne Hornbach grind en die CO2 ver4geet ik ook maar meteen
 
Met de meeste kleine bakjes heb je geen co2 nodig denk ik als je daarbij de verlichting niet extreem lang laat branden. Bij Backplay kun je prima voedingscapsules bestellen voor in de bodem.
 
Die bedoelde ik Ton En ik maar denken over CO2 toevoegen enzeau, Ik neem mn petje voor hem af. Echt een superbakje
 

Terug
Bovenaan