Goedenmorgen en ik ben terug


OK, over anderhalve week ga ik naar Hornbach, en haal ik 15 liter zwart bodemgrind. Ik hou wel van een vette bodemlaag dus ik hoop dat ik daar genoeg aan heb.
 
ja okee, maar sooprtelijk gewicht van kiezelsteentjes is anders xdan H20 maar bedankt voor de tip.. Ze verkopen die kiezels niet per liter maar per Kg.
 
Maak de bodem ook niet weer te dik want de bovenste centimeter is het belangrijkste. Ik heb hier zo n 4-5 cm in de 60cm zitten.
 
nah, 10 kilo grind moet dan genoeg zijn voor een 60 bij 30 bakje
 
Het is wel raadzaam om wat substraat achter de hand te houden, zeker als je zo onhandig bent als ik tijdens het afhevelen :mad:
 
ik zal wat achter de hand houden dus :) :) :) ik laat mn bak trouwens indraaien met 5 eleo densa gewoon om te kijken wat er gebeurt. Daarna kan ik ze altijd nog vervangen en de vIS KAN WEL FF WACHTEN
 
Heb even zitten rekenen, en ben tot de volgende conclusie gekomen. Wanneer ik een wekelijkse waterverversing van 20 procent wil doen, en ik koop voor 1 euro 80 een 20 liter bouwemmer bij de Gamma of Hornbach, dan kan ik met gemak voor de Juwel pRIMO 110 gaan. Deze bak heeft een inhoud van 110 liter minus 10 liter aan decooatie en andere shit is 100 liter water. 100/100 is 1. maal twintig is 20 liter water die ik moet verversen. OK, dan doe ik die en verder geen gezeik meer. Punt.
 
OK, dan doe ik die en verder geen gezeik meer. Punt.


Ik hoop dat dit een grapje is want dan wordt het hier wel stil de komende tijd:D:D;). Ik gebruik gewoon een emmer van 10 liter en vul deze 2 maal.
Een emmer van 20 liter zal lastig te tillen zijn als die er al zijn.
 
jahoor, die zijn er plenty maar ik heb mijn keuze gemaakt. nu definitief. Ik ken wel bang zijn omdat als er iets misgaat mijn benedenburen natte voeten zullken krijgen, maar als het misgaat hebben ze die ook met 60 liter.Dus daar ga ik me geen zorgen meer over maken.
 
Jullie zulle n wel denken Goh, wat een on zekere man, die Rudo, ja, dat komt doordat ik in een twijvelaar slaap
 
Whahaha, lees net iets over kitnaden bij een juwel en ik lees dat het glas van een juwel aquarium 1 mm dunner is dan dat van een aquatlantis. Dan weet ik het wel. Toch weer iets anders haha. 102 liter
 
Ja maar ja die andere bak zal wel wat duurder zijn denk ik dan de Juwel. Je betaald vaak wat extra voor extra kwaliteit.

Jullie zulle n wel denken Goh, wat een on zekere man, die Rudo, ja, dat komt doordat ik in een twijvelaar slaap


Nou, dat was helemaal niet in me opgekomen om dat te denken hoor:D:D;). Misschien moet je eens een echt 2 persoons bed kopen dan;)
 
neehoor, tien euro. de Juwel primo 110 is 129 euro, deze aquatlantis is 8 liter minder in volume en 10 euro duurder, dusss
 
Bij die Juwel staat 110 liter maar als ik de maten neem dan kom ik op 131 liter uit:

  • Bekken: B 81 x T 36 x H 45 cm
  • Volume: ca. 110 l
Van Zooplus gecopieerd.
 
Bij die Juwel staat 110 liter maar als ik de maten neem dan kom ik op 131 liter uit:

  • Bekken: B 81 x T 36 x H 45 cm
  • Volume: ca. 110 l
Van Zooplus gecopieerd.
Ze vertelden me vandaag in de winkel dat fabrikanten de hoogte aangeven inclusief kap, Juwel zou dat ook doen. Dat verklaart het wellicht.
 
Dan ga ik zreker voor Awquatlantis want die heeft een plattere kap
 
als iki volgens de Hornbach site ga rekenen kom ik uit op 112 liter incl. kap dus die 102 liter kan wel kloppen. Om John nniet helemaal teleur te stellen, voorlopig blijft dit hem.
 
ehhhhhhhhhhhhm, dat filter vind ik wel naatje. haha
 
ehhhhhhhhhhhhm, dat filter vind ik wel naatje. haha
Zit er een biobox bij? Dat valt tegen, ik heb er een gehad. Filtermateriaal is niet uit te spoelen/knijpen omdat het in gesealde doosjes zit. De slang op de pomp kwam steeds los... wel te modden tot een leuk en goed werkzaam filter. Ik was er in elk geval niet kapot van.

Met name het feit dat het filtermateriaal in kunststof boxjes zit en dat die dicht zijn, je kunt het filtermateriaal er niet uithalen om eens uit te knijpen in een emmer aquarium water. Of ze moeten hun ontwerp nu veranderd hebben.
 
ja, plus het feit dat je dat filter overduidelijk in het aquarium gaat zien. Dat doe je bij de Juwel ook wel, maar daarmee kan ik het filter aan de zijwanden plaatsen. Ik heb namelijk een verschrikkelijk mooie achterwand op het oog, en daar wil ik niet in hoeven te zagen.

QuNj7SXq6UhEWcTzyChZJicdB8QVmQ-N.jpeg

Ik ben bang dat het tooch een juwel gaat worden.
 
Nee, ik moest even denken aan wat Ton zei over impulsaankopen Die achterwand gaat het niet worden, ik ben bang dat ik me er aan ga irriteren ook al istie mooi. Met een vet beplantte achterwand creer ik ook veel diepte en dat maakt de uitdaging groter
 
Nah, ik weet nou al 50 jaar dat ik een kluns ben haha, en dat ik verschrikkeliijk tegen die waterverversingen loop aan te hikken, dat ik aartslui ben en dus niet al te veel werk wil hebben aan die bak, al die zelfkennis bij elkaar optellend heb ik besloten om toch maar voor die 60 liter bak te gaan en daar het beste van te hopen en te maken. Plus het feit dat deze liefhebberij ook nog eens een beetje betaalbaar voor me moet blijven want ik zie het alweer, Aquariuymbak, brokje hout hier, stenen daar, bodemsubstraat, plantjes, meststoffen, lateriekegels, na verloop van tijd een kek visje, nee, ik ga hooguit voor een 60 of 70 literbak.indt ik te leuk al
 
tsja, en ik heb ook nog een andere vrij kostbare hobby. zeg maar dat het een soort ziekte is, maar ik heb een vrij goed gehoor. Audiophilie dus
 
eb mn computertjes, en mn stamkroeg, nee 70 liter is toch ec ht wel the max
 
haha, tsja, ik moet keuzes maken dus ik holu mn aquarium behapbaar. Koken vind ik ook heel leuk en om nou te zeggen dattik een riant inkomen heb nee. dus ik ben steeds meer geneigd om toch voor een 60 literbakje te gaan. Binnenkort sta ik toch op een point of NO return, want dan heb ik zon bak..
 

Terug
Bovenaan