Erwin2 zijn aquariums


Volgens mij verschuif je dan het probleem richting de zomer, waar je mogelijk een koeler nodig gaat hebben.. kan zijn dat dat goedkoper is.
Maar zijn wel supermooie vissen!

Op zich wordt deze bak in de zomer helemaal niet zo warm . Zeker niet met de zoetwaterapparatuur .
Volgens mij was het met de karperkweek +- 2 jaar lang niet warmer geworden dan 21-22 (ook niet tijdens de lange hete zomers)
Was de beste ruimte in huis in die warme tijden 😉
 
Ik ben het jaar goed begonnen 😊 vanmiddag een nieuwjaarsbakje gemaakt voor in de woonkamer (daar staat al lange tijd niks meer qua aquarium) 😒
Oude ramen kwamen weer mooi van pas . Glas op maat gesneden en de oude silicone eraf . Tis iets van +-50x45x45 geworden .
 

Bijlagen

  • DSC00371.JPG
    DSC00371.JPG
    536.5 KB · Weergaven: 46
Wat heb je voor bewoners voor ogen?
Garnalen denk ik . Vissen niet voorlopig . Ik had er 50 gehaald laatst , maar die worden aardig gereduceerd momenteel door de keizertetra's .
Ik heb ook eens 2 ledsetjes gekocht qua verlichting , ik ga eens wat met plantjes testen , ook in het oude bypassbakje dat destijds op de zeebak meedraaide (stekkenbak) , daar heb ik van de week de 3 doorvoeren van dichtgekit . Dan heb ik toch nog 3 bakjes "in gang" , alleen spijtig dat de grote het niet is geworden ....
De grote bak laat ik wel vol water staan "ter bewaring" , wie weet over 10 jaar weer ???????
Ik ga trouwens niet verwarmen in deze bakjes .
En 1 bakje ga ik akadama proberen , geen idee hoe dat gaat lopen .
 
Laatst bewerkt:
Ja die lusten er wel een denk ik en ik hou garnalen daarom ook altijd zonder vissen. Ipv akadama kun je ook denken aan de Enviroment ph verlagende bodem want die gaat zover ik lees langer mee dan akadama.
Maar goed je moet wel garnalen hebben die deze waarden kunnen waarderen.
 
Ik ben het jaar goed begonnen 😊 vanmiddag een nieuwjaarsbakje gemaakt voor in de woonkamer (daar staat al lange tijd niks meer qua aquarium) 😒
Oude ramen kwamen weer mooi van pas . Glas op maat gesneden en de oude silicone eraf . Tis iets van +-50x45x45 geworden .

Bijna klaar met dit bakje om te starten, meubeltje eronder gemaakt , denk volgende week ergens te gaan starten als de kit 2 weken de tijd heeft gehad om uit te harden .

Iemand trouwen deze in gebruik ?


Ik twijfel een beetje of die op bio co2 ook werkt . Op gasfles werkt die mooi , enkel op de diy flesjes zie ik er niks uitkomen , echter geeft die een zeer laag aantal bellen , dus zou kunnen dat de co2 al oplost in het keramiek ...???
 
Bijna klaar met dit bakje om te starten, meubeltje eronder gemaakt , denk volgende week ergens te gaan starten als de kit 2 weken de tijd heeft gehad om uit te harden .

Iemand trouwen deze in gebruik ?


Ik twijfel een beetje of die op bio co2 ook werkt . Op gasfles werkt die mooi , enkel op de diy flesjes zie ik er niks uitkomen , echter geeft die een zeer laag aantal bellen , dus zou kunnen dat de co2 al oplost in het keramiek ...???

Ik heb een soortgelijke diffusor op bio-co2, maar wel bio-co2 die gemaakt wordt mbv citroenzuur en baksoda (natrium-bicarbonaat) en hierdoor staanmijn meng-flessen wel op druk (1-2bar) waardoor de diffusor bij mij goed werkt.
 
Ik heb een soortgelijke diffusor op bio-co2, maar wel bio-co2 die gemaakt wordt mbv citroenzuur en baksoda (natrium-bicarbonaat) en hierdoor staanmijn meng-flessen wel op druk (1-2bar) waardoor de diffusor bij mij goed werkt.
Oke , ik was er al bang voor . Dan maar houten uitstromertje handhaven op dat bakje .
 
Een omgekeerd bakje werkt normaliter ook goed en zo hou je meer controle dan met een houten uitstromer denk ik.
 
Een omgekeerd bakje werkt normaliter ook goed en zo hou je meer controle dan met een houten uitstromer denk ik.

Klopt wel , maar controle is niet zo belangrijk in dit bakje , er komt toch niks in behalve planten (testbakje met lava/bentoniet)
Omgekeerd bakje gaat hier niet , ik heb er geen pomp op draaien .
 
Ik heb nu 't klein bakje opgestart , en deze keer eens met LED omdat mijn T5 collectie allemaal te lang is 😒
Echter is dat zeer irritant licht als je per ongeluk eens richting het armatuur kijkt .
In T8 en T5 kan ik goed kijken zonder nadelen , maar nu , pff .

Kent er iemand toevallig "spot" armaturen voor aquarium die je aan 't plafond hangt , waar je gewoon een gloeilamp of HQI ofzo in kan draaien .
Bakjes zijn +-70 liter , dus een 60W-70W lampje zou mooi zijn volgens mij .
Ben al tijdje aan 't zoeken , maar helaas ...
 
2x 20watt ledjes 4000k met e27 fitting
Geen ledjes meer voor mij sorry , ik heb de vorige dagen alles van de bak bakjes gehaald en terug 2x 24WT5 erop liggen voorlopig (veel beter voor mijn oogjes en brein)
Ik was ook niet de enige die last had van het licht .

Vraagje :
Hoe ver laat jij de PH dalen met de akadama bodem , zonder co2 zit ie in de morgen op 6,8 , met beetje co2 overdag 6,3 , de ec is 140-150 .
Maar dan zit er nog niet echt veel co2 in de waterkolom .
 
Misschien begrijp ik je niet goed maar door zo n bodem daalt inderdaad de ph maar zal de co2 hoeveelheid niet stijgen. Je krijgt alleen meer co2 als het co2 gerelateerd is. Dus door toevoeging van co2. Soms gebruikt men turf of zuren waardoor de ph daalt maar ook daardoor stijgt de hoeveelheid co2 weer niet.
 
2de mogelijkheid is je PH waarde meten met co2 toediening en dan volledig laten ontgassen je streeft dan naar 1ph verschil tussen met en zonder co2 toediening.
 
Ben nogal fan van corydorassen . Vroeger ook best wat mee gekweekt , heb nu wat halfwas adolfoi zitten (echt zeker weet ik het niet , kan ook die andere zijn)
Zou leuk zijn om van die 16 er 160 te kunnen maken , maar ze moeten eerst nog wat groeien om er gericht mee te kweken . Er zitten er al wel tussen die eieren leggen . Denk zelf dat ik gewoon een nieuwe bak ga maken , groot oppervlak , bak eens goed dicht kunnen leggen , weinig waterhoogte , bv. 2000x80 en dan maar 40 waterhoogte . dan kan ik er tenminste eens fatsoenlijk bij , nu moet ik dikwijls bovenop de bak gaan staan (gelukkig kan dat zonder problemen) , met zeewater was dat niet zo een probleem , moest ik zelden echt diep en achter in de bak zijn Gaat nog wat worden mocht ik dat gaan doen , geen idee hoe ik deze bak ontmanteld ga krijgen (glas is 3 dubbel gekit) .... betonplex zou ik graag recupereren , want dat is een kwaliteit waar ik lang naar gezocht heb , platen zijn knoerhard , superrecht , kom je bijna nooit tegen .

Vanaf welke lengte ongeveer zijn ze volwassen, kunnen ze kweken of hoe kan je dat anders zien ?
 
2de mogelijkheid is je PH waarde meten met co2 toediening en dan volledig laten ontgassen je streeft dan naar 1ph verschil tussen met en zonder co2 toediening.
Dat zou ik wel eens kunnen doen .
Kom er op terug 😉
 
Vanaf welke lengte ongeveer zijn ze volwassen, kunnen ze kweken of hoe kan je dat anders zien ?

Die van mij zijn nog maar +-halfwas , maar leggen er al wel een paar geregeld eieren , niet veel , stuk of 10-15 .
Eerste jaar ga ik er nog niks mee doen denk ik .
 
Die van mij zijn nog maar +-halfwas , maar leggen er al wel een paar geregeld eieren , niet veel , stuk of 10-15 .
Eerste jaar ga ik er nog niks mee doen denk ik .

Ik heb 10 panda's sinds begin juli: grendelen, zwemmen, eten en rusten voor de rest niks. Ze groeien ook niet snel. Ik schat dat ze anderhalve centimeter zijn. Ik hoor geregeld van eieren/kweken met de corydora's maar hier zit er geen schuif in?
 
Ik heb 10 panda's sinds begin juli: grendelen, zwemmen, eten en rusten voor de rest niks. Ze groeien ook niet snel. Ik schat dat ze anderhalve centimeter zijn. Ik hoor geregeld van eieren/kweken met de corydora's maar hier zit er geen schuif in?
1,5cm dat is niet veel , nou is de panda vanzelf wel kleiner , maar denk dat ze toch wat groter moeten zijn .
De mijne zijn toch wel 3cm+ .
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
2de mogelijkheid is je PH waarde meten met co2 toediening en dan volledig laten ontgassen je streeft dan naar 1ph verschil tussen met en zonder co2 toediening.

pH na half uur volop belucht : 7,2
pH na vol uur volop belucht : 7,3
pH in bakje : 6,5 .
Ga maar niet teveel veranderen .
 
1,5cm dat is niet veel , nou is de panda vanzelf wel kleiner , maar denk dat ze toch wat groter moeten zijn .
De mijne zijn toch wel 3cm+ .

Ze groeien ook niet snel alhoewel ze duidelijk actief zijn en dagelijks eten. Nu, dan leven ze lekker lang ?
 
Ze groeien ook niet snel alhoewel ze duidelijk actief zijn en dagelijks eten. Nu, dan leven ze lekker lang ?
Dagelijks eten , ik zou ze meermaals per dag eten geven , zeker vissen die effe goed moeten groeien .
Toen ik nog wat kweekte , die aten 2 tot 4 per dag tot ik ze wegdeed (3,5cm)
 
Dagelijks eten , ik zou ze meermaals per dag eten geven , zeker vissen die effe goed moeten groeien .
Toen ik nog wat kweekte , die aten 2 tot 4 per dag tot ik ze wegdeed (3,5cm)

Ik geef mijn gezelschapsbak 's morgens vlokken. Dat is allemaal weggekaapt uiteraard… 's Avonds diepvries daar eten ze flink van mee. Dat is te weinig?
 
Ik geef mijn gezelschapsbak 's morgens vlokken. Dat is allemaal weggekaapt uiteraard… 's Avonds diepvries daar eten ze flink van mee. Dat is te weinig?
Ik kan dat moeilijk inschatten vanaf hier he , 2x per dag zou ik wel doen .
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Weer een nieuw raadseltje bij gekregen .
Ik gebruik co2 uit gasflessen icm een externe reactor .
Maar sinds gisteren ook een bio co2 fles (suiker-gist) aangesloten en die via simpel bruissteentje in de bak (wat dus niet volledig oplost)
Met de reden dat ik vond dat er teveel bellen toegevoegd moesten worden (uit eerdere ervaring) en ook in de nacht kan laten doorlopen zodat de PH niet zo terug oploopt (met gasfles deed ik het magneetventiel nachts dicht)

Wat valt me nu op :
1: de bio co2 lijkt veel meer effect te hebben op de pH dan co2 uit de gasfles , ik heb zelfs de gasfles nu afstaan .
2: uit de gasfles heb ik minstens 2x zoveel bellen nodig om hetzelfde te bereiken en die loopt dan nog eens via externe reactor (volledige oplossing, maar die ook zeer moeizaam oplost naar mijn ervaring)

Dus zit er verschil in de "rijkheid" van CO2 ??
Gasflessen worden gevuld in een bekende aquariumwinkel , dus ik ga toch wel uit van zuivere kwaliteit (voor voedingsindustrie)
Rara 😊 eigenlijk weer wel leuk om te ondervinden .
 
Kan je co2 waarden bij bio co2 niet te hoog oplopen zoals nu de opstelling is?
Ik hou dat wel goed in de gaten , zit ook continu pH meting op .
Ik heb nu 200gr. suiker + half zakje gist , en de flessen staan koud en 's nachts loopt ie toch minder hard , blijft mooi op peil (en niet te hoog , overdag stijgt de pH wel wat)
 
Die formule hanteer ik ook. Alleen voor de veiligheid gebruik ik het omgekeerde bakje maar zo kan het ook idd met een bruiststeen
 

Terug
Bovenaan