Erwin2 zijn aquariums


erwin2

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2005
Berichten
3,132
Ik wilde mijn eigen topics een update geven , maar die zijn blijkbaar van de aardbol verdwenen .
Maakt me overigens niet zoveel uit en zal proberen het vervolg een beetje vloeiend te laten overgaan met wat het was en nu is .
Dit jaar voor het eerst weinig vis binnen gehad en ben ze nu mondjesmaat terug binnen aan het halen voor het terug te koud wordt .

Ik heb nu staan :
100x70x50 zelfbouwbak van hout en glas
100x40x40 zelfbouwbak van hout en epoxy
100x40x30 zelfbouwbak van hout en glas
Mijn volglasbak van 2 meter (amper 6-7 jaar oud) heb ik vorig weekend uit elkaar moeten snijden want de kit was ter ver heen (bubbels tot zelfs loslaten), komt op een ongelooflijk moeilijk moment want die oppervlakte heb ik toch hard nodig .
Ik ben gelijk begonnen aan de vervangbak , ook weer eentje van hout van 2050x500x40 . Het glas (voorruit)heb ik gerecupereerd van mijn 2 meterbak en ik heb nog een stukje dat ik daarna nog kan aanwenden voor eventueel een andere opgroeibak .

Foto's volgen tussen de werken door .
 
Idd , die staat er nog wel op .
Echter had ik ook een topic : overstap naar tropisch en nog eentje van mijn 2 meterbak .
Die vind ik niet meer terug .
 
Kon ze nog wel vinden op het test forum in de prullenbak daar. Het test forum worden geen nieuwe topics meer in de database geplaatst of ge-update aan berichten. Dus die database loopt achter sinds eind 2012. Echter is geen enkele foto meer zichtbaar, omdat deze naar Photobucket gelinkt zijn en daar kennelijk verwijderd zijn. De laatste update in beide topics van jou is uit 2010 en ik vermoed dat men de topics in de prullenbak heeft gezet, omdat er geen 1 foto meer zichtbaar is en dus eigenlijk geen foto-album meer is. Voordat je de vraag wil stellen, we kunnen geen topics overzetten van het test forum naar dit forum.
 
Hoeft ook niet hoor , toch bedankt voor het zoeken (en vinden)
Wat betreft de photokucket kan wel kloppen , dat was een drama en heb ik eens alles eraf gegooid .
Tegenwoordig doe ik het altijd via deze site , dat werkt wat makkelijker .
 
Ik begin met de 100x70x50 , de foto is van de eerste maanden van dit jaar , daarna heb ik de co2 fles dichtgedraaid (vissen zaten zogoed als allemaal buiten) en staat het allemaal iets minder . Maar nu de dagen weer wat korter worden wordt daar aan gewerkt .

100x70x50.jpg
 
Ik was u voor :p

Dit was de 200x50x50 in april denk ik .
Daarna stilgelegd wegens alle vissen naar buiten .
Echter de heropstart die ik vorige week wou doen viel tegen .
Die bak ligt dus uit elkaar nu (was monnikenwerk met de gitaarsnaren (die ruiten zaten te strak tegen elkaar = lees koud) , maar een nieuwe in de maak zoals hierboven al eens aangehaald .

200x50x50.jpg
 
Je was me inderdaad te snel af. :)

Beide zijn mooie bakken en lekker beplant.
 
Dit wordt de nieuwe bak , gisteren aan begonnen :

hout200x50x40-2.jpg


Paar schroefjes in de bodem .

hout200x50x40-1.jpg


Van de week hopelijk injecteren en dan de week erop glasweefsels aanbrengen .
 
Carithius zei:
Prachtige aquariums! Mooi projectje waar je aan begonnen bent. :p

Dit is er maar eentje , ben ook bezig met een nieuwe ionenwisselaar , ik heb er nu van 2x2L en 2x5L , maar nu ga ik een grotere maken van 2x8 a 10 liter , en dan een stuk of 2 en nog een kleintje (ik heb 50 liter hars besteld) , de andere gaan dan een andere vulling krijgen .
Materiaal is er al , ben nu met de doorvoeren bezig (ik was niet tevreden met de tankdoorvoeren van mijn vorige , die kunnen geen druk aan , nu dus veel goedkoper zelf doorvoertjes verzinnen)
Ge moet wel een beetje bezig blijven he :p
 
Je bakken zien er mooi uit :)
Vooral je meterbak met die grote bos vallisneria ziet er goed uit.
Mooi project dat grote aquarium.
Knap dat je zoiets zelf kunt maken.
 
@Titia : Bedankt , en gewoon aan beginnen en kijken waar het schip strand , mijn eerste houten bak die ik vorig jaar maakte was gelijk lek na 2 dagen , niet opgeven en gelijk een andere betere manier verzinnen .

@Darter : Boesemani's en Trifasciata's Wonga , en van beide soorten nakweek .
Boesemai's zijn van gedrag leuker , maar als de Wonga's pronken zijn ze ontzettend mooi , maar over het algemeen een stuk rustiger .
Ik ben aan het puzzelen hoe ik ik ze grotendeels kan houden , ik heb er 50 a 60 .
Der zal iig een deel verkocht worden .
 
Deze bak heb ik 2 weken terug opgestart , was eens eigenlijk een moeilijke start moet ik zeggen .
Echter de oorzaak achterhaald en wat aanpassingen gedaan aan de filter en probleem opgelost op 3 dagen .
Bak is 100x40x40 in epoxy , voorruit is gerecupeerd uit een oude meterbak .

100x40.jpg


Deze is nog wat aan het indraaien , maar ga het filter toch wat aanpassen , de waterstroom zoekt nog te gemakkelijk te snelste weg , wat het filter wat tegenwerkt , lees oppervlakte wordt nog niet benut .
Deze bak is 100x40x30 ongeveer

100x40-2.jpg
 
Daarnet de nieuwe bak voorzien van injecteerepoxy , is eigenlijk de dunne variant met wat thinner erin .
Smeert makkelijk uit en dringt iets dieper in het hout .
Binnen en buitenkant voorzien , de onderkant van de bodem doe ik morgen .
Daarna de binnenhoeken proberen af te ronden met epoxy en katoenvezel , ben benieuwd , het afgedankte keukengerief kan weer boven komen . Morgen eerst maar eens een teststukje proberen .
 
Ik zie dat mijn post weg is hier, dus nog maar een keertje dan ( ze zijn met het forum bezig en zie dat veel reacties weg zijn)
Ik vind je bakken echt stuk voor stuk schitterend, dus ik denk dat je nieuwe poject even schitterend gaat worden.
Je hebt groene vingers, het ziet er allemaal even mooi en fris uit :thumbs:
 
Bedankt Astrid , ik had uw bericht gisteren al gelezen :)

Net nog even de onderkant bodem gedaan van de bak en de onderkant van het deksel . Dat wordt een hele plaat waar ik 2 grote gaten infrees zodat ik zelf er ook nog in kan :D .
Eerst ga ik alles aanbrengen voor waterdichting en op het laatst de gaten er pas in . Dan zou het tot op de rand goed moeten zitten en werkt voor mij ook ineens het makkelijkst .
 
Bak eerste laag epoxy gisteren , voelt nu aan als ruw hout :thumbs: .

injectie-1.jpg
 
Ha, weer lekker aan het klussen?

Die boesemani's heb je toch al een flink aantal jaren?
Ze zien er mooi uit, evenals de bak waar ze in zitten. :petjeaf:
 
@kajsa12 : die heb ik al een tijdje ja , weet eigenlijk niet precies hoelang .
Ik weet wel dat ik al jaaaren lang geen vis meer gekocht heb .
En al mijn bakken zitten overvol .
Morgen gaan er weer 20 weg , dus dat scheelt weer , dan breng ik als het lukt die boesemani's zoveel mogelijk terug binnen .
In de serre is het wat aan het kwakkelen qua temperatuur , zit te dobberen tussen 19-21 graden en ' nachts stoken .
Op zich houdt mijn 125W elementje wel de temperatuur van 2500 liter op peil !
Dat moet ook wel even gezegd worden .

@ Astrid , kom er nu achter dat er ook een reactie van mij ontbreekt met het filmpje van de 2,5 kuub :stars:
 
Zo , eindelijk weer wat tijd .
Paar avonden gevuld met glasweefsels aan te brengen in de bak .
Het is en blijft een monikkenwerk als je het mij vraagt .
Zit er op zich redelijk goed in .
Paar puntjes zijn wat minder van kwaliteit , vooral boven de waterlijn , en net onder de bovenkant .
Zit er aan te denken om vanaf nu (na min. overal 2 lagen van 160gr.) eens een nieuw product te proberen als uiteindelijke afwerking .
Nl. Tec 7 aquastop , dat is al zwart en op de epoxy te spatelen volgens mij , moet nog wel even de fabrikant hierover extra informeren qua hechtingen op bv. glas , kit en eopxy .

Zal zo nog eens wat foto's laden van de vorderingen .
 
Bovenkant deksel , om er wat in te komen .

epoxy-1.jpg


Onderkant deksel

epoxy-2.jpg


Hoeken eerst iets afgerond daar waar ik problemen heb met het inbrengen van de voorruit .
Oorspronkelijk moest deze groter zijn , enkel klapte mijn plastiek zak en moest ik in alle snelheid iets anders vinden om het over te kappen , dus met een grote spuit , maar dan werd de afronding ook weer wat kleiner .

epoxy-3.jpg


Vooruit enkel voorzien van 1 laag :

epoxy-5.jpg


Lagen glasweefsel

epoxy-7.jpg


Totaaltje :

epoxy-9.jpg
 
Merci , de aquastop liquid van tec7 wordt het niet , die hecht niet goed genoeg op de epoxy .
Fabrikant raadde het ten zeerste af , zou met de tijd loskomen .
Dan gaan we gewoon verder met de epoxy , impermax gaat ook niet want dat kun je niet aanwerken op siliconekit volgens mij .

Ik had nog een extra zekerheid ingebouwd voor de bak zelf om de schroeven te ontlasten (oukume is zacht hout)
De verbindingen van de bak heb ik versterkt met stroken van 4cm en gelijmd met epoxy (verdikte) over de gehele lengte van de naden , zowel vertikaal als horizontaal , iets onder de waterlijn langs de achterkant ook horiozontaal om het werken van het hout iets te verminderen . De stroken zitten wel in de zwakke richting , maargoed .
De voorkant moet ik nog wel doen , misschien morgen .

Der is nog genoeg te doen :p
 
Monnikenwerk en engelengeduld, ik bewonder de mensen die zo'n project aandurven, ik zou het niet kunnen. :petjeaf:
 
Ik heb dat geschreven , maar eigenlijk valt het wel mee hoor .
Op zich vallen de uren die je er aan bezig bent reuze mee . Misschien dat ik er nu een dag of 2 mee bezig ben geweest qua uren .
Tis met de weefsels dat je wel even je koppie er bij moet houden (2 dagen maar) , nu zit ik in een veel rustigere fase .
Vandaag aan de voorkant nog de stroken gelijmd met de verdikte epoxy . Nu kan de bak echt niet meer wijken en de schroeven worden eveneens ontlast .
Misschien dat ik morgen begin met de bak vanbinnen zwart te maken , en dan komt het einde toch al aardig in zicht .
Oja , het deksel moet ik morgen ook nog uitfrezen . Maar dat is niet zoveel werk .
 
Als je handig ben doe je dat wel eventjes, als ik zo'n project aangaat, heb ik een bak zo lek als een zeef :rolleyes:
 
Mooi project hoor. :petjeaf: Benieuwd hoe de deksel gemaakt is.
 

Terug
Bovenaan