Erwin2 zijn aquariums


Ja als je kweekt wil je geen risico nemen nee dna moet je niks overbodigs in je bak hebben wat er niet in hoort.

Wow 400,- om water te laten testen, ja dat geld zou ik ook ergens anders in investeren dan inderdaad.

Leuk dat je orgonietjes maakt, zie ze weleens voorbij komen in de creatieve groepen waarin ik zit op facebook
 
Leuk dat je orgonietjes maakt, zie ze weleens voorbij komen in de creatieve groepen waarin ik zit op facebook

Das nog maar vrij recent hoor , maar ik heb me al flink mee vermaakt, dat is echt bizar , er is in elk geval wel "wat"
Het is heel moeilijk te beoordelen . Hieronder wat ijsblokken ermee .
 

Bijlagen

  • DSC00217.JPG
    DSC00217.JPG
    636.6 KB · Weergaven: 51
  • DSC00258.JPG
    DSC00258.JPG
    498.3 KB · Weergaven: 50
  • DSC00260.JPG
    DSC00260.JPG
    454.6 KB · Weergaven: 50
Gaandeweg word je er vanzelf handiger mee, ik had op wish.com gezien dat er gietmallen voor zijn

Dit zijn bevroren stukken water , die op een orgonite hebben gestaan in de diepvriezer .
Gietmallen zijn niet zo interessant , de vulling wel .
Vries eens een gewone liter water in en kijk naar het verschil .
 
Ik ben terug vertrokken met de bak , staat voldoende water in intussen en de pompen staan aan .
225 kilo filterzand erin (wat ben ik blij dat ik dit niet hoef te spoelen , vroeger moest dat nog wel , tegenwoordig is dat brandschoon)
Morgen eens op een flinke plantenjacht .
Hoop alleen dat ik tegen dan op 20 graden zit met mijn water (schiet niet echt op)
 
Ik ben nu de bak aan het ombouwen zodat ie wat energiezuiniger kan gaan draaien . Het is een grote bak , dus hoop toch echt dat ik het electricitietsverbruik met 60-70% kan verlagen t.o.v. oude situatie , denk wel dat dit haalbaar gaat zijn .Zal een beetje afhangen hoeveel T5's ik ga moeten gebruiken .

De bioloog gaat niet meer gebruikt worden , maar ga nu werken met 2 interne biologen , vroeger was ik daar altijd zeer tevreden over bij meerdere bakken .
Dus bijna alles qua techniek in de bak zelf .

Minder goed nieuws , van de week had ik de bak terug opgestart , alles verliep naar wens qua techniek .
Maar het electriciteitsverbruik , niet oke .
Dat viel mee effe tegen , had het een stuk voordeliger voorgesteld , 12-14 kWh per dag (eens de bak op temperatuur was)
Thermosstaat is de schuldige , die slurpt ietske teveel naar mijn goesting . En de 12 stuks T5's warmen het water slecht/te weinig mee op .
Mijn bak is vrij goed geisoleerd rondom , maar mocht niet baten , ruimte is te koud waar de bak staat (overdag wordt er wel wat gestookt)
De grote bak gaat hem niet meer worden .
 
Ik heb nu de oude bioloog maar in gebruik genomen , op 1 glasschot na er alles uitgesneden vanmorgen en daar alles in overbracht , de bioloog is een stuk minder water (150x50x35a40cm) , morgenavond eens zien wat de teller te zeggen heeft (heb een aparte meter voor aquariums/vijver)
 
Minder goed nieuws , van de week had ik de bak terug opgestart , alles verliep naar wens qua techniek .
Maar het electriciteitsverbruik , niet oke .
Dat viel mee effe tegen , had het een stuk voordeliger voorgesteld , 12-14 kWh per dag (eens de bak op temperatuur was)
Thermosstaat is de schuldige , die slurpt ietske teveel naar mijn goesting . En de 12 stuks T5's warmen het water slecht/te weinig mee op .
Mijn bak is vrij goed geisoleerd rondom , maar mocht niet baten , ruimte is te koud waar de bak staat (overdag wordt er wel wat gestookt)
De grote bak gaat hem niet meer worden .
Bedoel je met dat laatste dat je het hele project afblaast? 😲 Ik hoop het niet toch? Je hebt er zoveel werk in gestopt. Wat is de temperatuur die je hoopte te bereiken in deze bak, en hoe koud zijn de koudste dagen in de ruimte waar hij staat?
 
Bedoel je met dat laatste dat je het hele project afblaast? 😲 Ik hoop het niet toch? Je hebt er zoveel werk in gestopt. Wat is de temperatuur die je hoopte te bereiken in deze bak, en hoe koud zijn de koudste dagen in de ruimte waar hij staat?
Ja toch wel ; ik had de temperatuur op 23.5 gezet (via temp. controller dus tussen 23.5max. -22.5min.)
Is koud in dat kot 's nachts (12-14 graden ?, zit ook een afzuiging in die blaast de vochtige lucht en dus ook warmte mee weg) , ik weet het eigenlijk niet goed , dan zijn mijn oogjes ook toe 😊, overdag wel wat warmer 17-19.

Je hebt er zoveel werk in gestopt : niet overdrijven , dat valt wel mee, wat glas ingelijmd .
Ik weet het nog niet goed , ik heb ook nog de koivijver , die ligt nu wel geheel stil , maaar volgend jaar ???? die trekt normaal ook +-170W continu in het seizoen .
Die bioloog trekt nu 3,5 kWh/dag , 1a1.5 euro/dag ?
 
Keizertetra's : zijn dat leuke vissen voor een bak van 1,7m x 0,50mx0,4m ?
Scholen die of verspreid in de bak ?
Dacht aan een schooltje van 30 ofzo . Samen met cory's .
Zag er vorige week mooie dikke zitten in de lfs .

Van de week trouwens al eitjes gespot bij die hele kleine cory's , maar die waren nog niet van kwaliteit .
Ze beginnen er al vroeg aan 😃
 
Laatst bewerkt:
ruimte is te koud waar de bak staat (overdag wordt er wel wat gestookt)
Ik lul maar wat nu he en het is misschien totaal niet nuttige info, maar in de "tuinbouw" gebruikt men ook wel eens kweektentjes om de warmte op 1 plek te houden heb ik horen zeggen 😂 you never know! Voor het zelfde geld wil je misschien een groot aquarium wel achter een met zeil afgesloten ruimte plaatsen om daar wat warmte vast te houden. Of deze tip kan misschien naar andere mogelijkheden leiden. Maar het is maar een hersenspinseltje 😄
 
Ik lul maar wat nu he en het is misschien totaal niet nuttige info, maar in de "tuinbouw" gebruikt men ook wel eens kweektentjes om de warmte op 1 plek te houden heb ik horen zeggen 😂 you never know! Voor het zelfde geld wil je misschien een groot aquarium wel achter een met zeil afgesloten ruimte plaatsen om daar wat warmte vast te houden. Of deze tip kan misschien naar andere mogelijkheden leiden. Maar het is maar een hersenspinseltje 😄

Alle inbreng is welkom 😉

Ik zat zelf te denken om misschien ipv die 500W T5 verlichting terug 2x250w HQI terug op te hangen .
Die warmen het water wel goed op . Alleen niet zo prettig om daar tijdens onderhoud onder te hangen 😊
Met de zeebak had ik nooit temperatuurproblemen (toen hingen er wel 4 stuks) , maar had ik ook 25 graden .
22a23 zou nu voldoende zijn .
 
Alle inbreng is welkom 😉

Ik zat zelf te denken om misschien ipv die 500W T5 verlichting terug 2x250w HQI terug op te hangen .
Die warmen het water wel goed op . Alleen niet zo prettig om daar tijdens onderhoud onder te hangen 😊
Met de zeebak had ik nooit temperatuurproblemen (toen hingen er wel 4 stuks) , maar had ik ook 25 graden .
22a23 zou nu voldoende zijn .
Ja ik vond het niet zo gek iedee, in de meeste gevallen is het niet echt nuttig maar ik kan me voorstellen dat als iemand echt heel heel graag zn bak wil en er zorgen over de kosten zijn, en het niet in je woonkamer zou zijn en voor sommige mensen is dat zelfs niet erg.

Gewoon een kamertjs maken om je aquarium heen, een soort broeikas maar dan voor je aquarium. Een pijn aan het oog wellicht maar als ik het vermogen heb de bende in me woonkamer niet meer te zien terwijl ik er midden in zit kunnen mensen vast ook daar om heen leren kijken 😂

Dan is het het aquarium niet zo zeer een meubel in je huis, maar dan heb je een speciale ruimte waar je kan zitten en kan genieten van je aquarium. Dus niet echt weg gelegd voor veel mensen. Je moet er van houden maar geen gekke gedachte al zeg ik het zelf, misschien wel een apparte! 😀
 
Ik zou het heel makkelijk dicht kunnen maken hoor , bak is bijna even lang als de ruimte en staat zogoed als tegen 3 muren (2,5 meter)
Maar ik moet er nog in kunnen .
Of water eens 10cm verlagen , kan wel met mijn gemaakt filtersysteem .
 
Ik zou het heel makkelijk dicht kunnen maken hoor , bak is bijna even lang als de ruimte en staat zogoed als tegen 3 muren (2,5 meter)
Maar ik moet er nog in kunnen .
Of water eens 10cm verlagen , kan wel met mijn gemaakt filtersysteem .
Kan wel altijd een optie zijn, glazen schuifdeuren, een zijl, houten schuifdeuren van alles. Je zou zelfs kunnen kijken naar de luchtstromingen in de ruimte om te zorgen dat de koele lucht niet langs het aquarium gaat 😂 je zou maar 1 kamer in je huis volledig inrichten als een buitenverblijf met een eigen ecosysteem, edn stromende rivier, zonsondergang en opgang.. 😮 en dan als excuus gebruiken dat je aquarium minder afkoeld.. zie een discussie met iemands partner al volgen... "Maar schat de wasruimte moet echt een biotoop worden! Denk aan de kosten en de was kan je toch ook buiten opvouwen!"😂

Soort kastdeur narnia idee! Als ik het geld had 😮
 
Aan fantasie ontbreekt het je in elk geval niet 😊
 
Ik wil je trouwens niet allemaal ideen in je hoofd brengen ik las dat je schrok over het verbruik en ikzelf ben bezorgd over de huidige prijzen. Ik zou er hoe dan ook gewoon niet aan beginnen. Als je al een aquarium hebt. Ik zou eerst wat anders afronden voor je een nieuw project start. De extra kosten zullen er net zo goed zijn en het is soms te makkelijk te denken het gaat wel goed komen.

Ik heb die fout gemaakt door een 100l er bij te nemen boven mn 60l en 20l, ipv allds van me 60l naar mn 100l te verhuizen is de boel aangevuld en draait nu alles. Heel leuk ik ben een fan er van al die mooie vissen. Maar voor een redelijke prijs krijg ik mn verdomde roodoogzalmen niet kwijt.. waarom? Iedereen wilt van zn vis af, iedereen wilt van zn aquarium af.. waarom? Omdat iedereen nu schrikt van de prijzen.

En dan denk ik, wat als jij je nieuwe project toch zou starten met ik zeg maar wat, glazen deuren in de hoop dat het voldoende werkt. En de prijzen zullen nog meer stijgen enzo. Pff dan ben je de gebakkenpeer. Je krijgt niets kwijt, je zit aan je vissen en aquarium vast tot je de goedde koper vind, als je al iemand kan vinden die er geld voor wilt betalen.

Want waar jij geld voor wilt terug krijgen mocht het toch te veel zijn, zijn er genoeg mensen die het bijna gratis geven omdat hun anders ook problemen krijgen. Dus ik zou niets bovenop iets anders doen tot je zeker bent dat het andere echt klaar is. Tenzei je natuurlijk zeker van je zaak bent he maar ik wil je vooral waarschuwen 😄
 
Gisteren toch eens enkele HQI's teruggehongen in de grote bak , 2x 250W , echter steeg de watertemperatuur maar 1 a 1,5 graad op een hele middag en avond , lampen op 17cm boven oppervlak .
Weer een tegenvaller . Is niet genoeg om de nachtelijke dalingen op te vangen .
 
Gisteren toch eens enkele HQI's teruggehongen in de grote bak , 2x 250W , echter steeg de watertemperatuur maar 1 a 1,5 graad op een hele middag en avond , lampen op 17cm boven oppervlak .
Weer een tegenvaller . Is niet genoeg om de nachtelijke dalingen op te vangen .
Mocht je interesse hebben, heb hier 2 thermostaten van 500 watt die per stuk 750 liter met gemak binnen een paar uur op temperatuur hadden, zijn slechts kort gebruikt, pm maar als je interesse hebt
 
Wat is de minimum temperatuur van je grote bak onverwarmd?
Planten verdragen wel wat en als de minimum temperatuur meevalt kun je misschien wel onverwarmd een leuk visbestand maken.
 
Mocht je interesse hebben, heb hier 2 thermostaten van 500 watt die per stuk 750 liter met gemak binnen een paar uur op temperatuur hadden, zijn slechts kort gebruikt, pm maar als je interesse hebt
Dank voor het aanbod , maar dat is net het probleem , +-8 euro per dag aan electra voor enkel deze bak is me iets te veel , ik heb ook nog een koivijver die aardig slurpt in het vijverseizoen .
Thermostaten heb ik genoeg . En met een 300W element krijg ik het overigens wel op temperatuur hoor , maar dan stookt ie bijna heel de dag .
 
Wat is de minimum temperatuur van je grote bak onverwarmd?
Planten verdragen wel wat en als de minimum temperatuur meevalt kun je misschien wel onverwarmd een leuk visbestand maken.

Toen ik de hqi begon te testen was het 15 graden , met de vorst onlangs 13-14 .
Onverwarmd kan zeker (laatste 2 jaar ook gedaan) , maar dan worden het weer koudwatervissen , ik wilde weer eens een tropisch bakje realiseren .
 
Toen ik de hqi begon te testen was het 15 graden , met de vorst onlangs 13-14 .
Onverwarmd kan zeker (laatste 2 jaar ook gedaan) , maar dan worden het weer koudwatervissen , ik wilde weer eens een tropisch bakje realiseren .
Je hebt daarin wel mooie variatie voor een leuke bak. Denk aan paradijsvissen, danio sommige barbeel soorten etc maar het moet je wel bevallen. Maar goed vond je bak met inheemse vissen ook erg mooi
 
Lijkt me wel een leuke temperatuur om een plantenbak te maken( eventueel koudste dagen isoleren en wat bij warmen)
Nog wel veel kleinere vissen te vinden die in warme bakken opbranden.
PS je zal verbaasd zijn hoe sommige planten en vissen het doen in een wat frissere bak.
 
Dank voor het aanbod , maar dat is net het probleem , +-8 euro per dag aan electra voor enkel deze bak is me iets te veel , ik heb ook nog een koivijver die aardig slurpt in het vijverseizoen .
Thermostaten heb ik genoeg . En met een 300W element krijg ik het overigens wel op temperatuur hoor , maar dan stookt ie bijna heel de dag .
Dat snap ik, maar een 300 wattelement is te weinig waardoor die dus de hele dag bezig is, met een 500 watt element staatie veel meer te schakelen en springt veel minder vaak aan
 
Dat snap ik, maar een 300 wattelement is te weinig waardoor die dus de hele dag bezig is, met een 500 watt element staatie veel meer te schakelen en springt veel minder vaak aan
Dat is wel een goeie , ik had nl. de thermosstaat op een temp. controller aangesloten (als veiligheid) . Misschien beter om die er niet tussen te zetten .
Want met de controller stookt die tot de ingestelde waarde en dan zakt de temp. 1 graad en dan gaat ie weer stoken .
 
Je hebt daarin wel mooie variatie voor een leuke bak. Denk aan paradijsvissen, danio sommige barbeel soorten etc maar het moet je wel bevallen. Maar goed vond je bak met inheemse vissen ook erg mooi
Denk dat deze niet echt "mijn" vissoorten zijn .
 
Dat is wel een goeie , ik had nl. de thermosstaat op een temp. controller aangesloten (als veiligheid) . Misschien beter om die er niet tussen te zetten .
Want met de controller stookt die tot de ingestelde waarde en dan zakt de temp. 1 graad en dan gaat ie weer stoken .
Ja hier had ik ook alles op een temperatuurcontroler zitten maar die was wel instelbaar dat hij pas bij een verschil van 2 graden ging schakelen
 
Aan welke vissoorten denk je?

Ben nogal fan van corydorassen . Vroeger ook best wat mee gekweekt , heb nu wat halfwas adolfoi zitten (echt zeker weet ik het niet , kan ook die andere zijn)
Zou leuk zijn om van die 16 er 160 te kunnen maken , maar ze moeten eerst nog wat groeien om er gericht mee te kweken . Er zitten er al wel tussen die eieren leggen . Denk zelf dat ik gewoon een nieuwe bak ga maken , groot oppervlak , bak eens goed dicht kunnen leggen , weinig waterhoogte , bv. 2000x80 en dan maar 40 waterhoogte . dan kan ik er tenminste eens fatsoenlijk bij , nu moet ik dikwijls bovenop de bak gaan staan (gelukkig kan dat zonder problemen) , met zeewater was dat niet zo een probleem , moest ik zelden echt diep en achter in de bak zijn Gaat nog wat worden mocht ik dat gaan doen , geen idee hoe ik deze bak ontmanteld ga krijgen (glas is 3 dubbel gekit) .... betonplex zou ik graag recupereren , want dat is een kwaliteit waar ik lang naar gezocht heb , platen zijn knoerhard , superrecht , kom je bijna nooit tegen .
 
Ja hier had ik ook alles op een temperatuurcontroler zitten maar die was wel instelbaar dat hij pas bij een verschil van 2 graden ging schakelen
Oke , maar dan moet ik nog steeds een volle dag stoken 😒 en dan de verlichting er nog bovenop (die telt ook door)
 
De scleromyistax barbatus kun je al op 18 graden houden, doen het ook beter op koude temperaturen dan warmere temperaturen
Volgens mij verschuif je dan het probleem richting de zomer, waar je mogelijk een koeler nodig gaat hebben.. kan zijn dat dat goedkoper is.
Maar zijn wel supermooie vissen!
 

Terug
Bovenaan