Erwin2 zijn aquariums


Deksel maak ik heel simpel , niks geen scharnierende delen , dat vind ik niks .
Uit de bovenplaat frees ik 2 gaten net iets langer dan de TL buizen die erin komen , dat worden 25 Watters .
Dus ik maak gaten van rond de 80cm . Rondom de buitenkant houd ik minstens 10cm hout aan en in het midden zelfs iets meer om de trek bovenin op te vangen . Bovenop het deksel lijm ik weer hardhouten latten op 2cm van de gaten . Dan krijg je een sponning waar ik straks losse deksels kan leggen . Waarschijnlijk wordt dat HDPE of zoiets .
De kopse kanten van de gaten behandel ik eerst met epoxy en dan lijm ik hier nog een plasieken L-profiel op met een kit .
Dan krijg ik een lekrand in de bak zelf en de bovenkant van het deksel is beschermd tegen beschadigingen van het deksel .
Heb ik met mijn andere bak ook zo gedaan , bevalt me prima .
 
Ik vind het allemaal maar knap hoor!
Leuk dat je het met ons wil delen, vind zulke dingen erg leuk, en aangezien je al 2 schitterende bakken hebt ben ik zeer benieuwd wat je van deze gaat maken ;)
 
Vandaag nog wat verder gedaan .
Deksel ligt erop en het past ook nog eens .

Hier nog wat foto's :

De achterkant met de stroken , hier moeten op het laatste moment nog 4 gaten in om alles in de bak te kunnen binnenbrengen .

achterkant-1.jpg


Voorkant gisteren gedaan :

voorkant-1.jpg


Daarnet het deksel uitgefreesd , ging goed , weefsel blijft mooi tot op het randje .

deksel.jpg


Hier is een voorbeeld van een slecht stuk , dat moet gerepereeerd worden (stukje uitsnijden) , is een luchtbel onder de laatst aangebrachte laag die is blijven zitten , waarschijnlijk door een oneffenheid in de bodem .

slecht_stuk.jpg
 
Dat mag onderhand ook he :p

Net nog even alles lichtjes opgeschuurd ; zowel bak als deksel , en slechte stukken hersteld .
Alles ontvet en weer een gewone laag epoxy erover gespateld .
Ging net met 1 potje :)
Dan heb ik weer een verse laag om morgen in het zwart te beginnen .
 
Eindelijk van de weefsels af .
Binnenkant is nu geheel zwart .
Nu nog 2 lagen gewone epoxy erover dat het wat gladder wordt en ik ben er vanaf :zwaai: .
Denk niet dat er nu nog ergens water ongewenst tevoorschijn gaat kunnen komen . Ik zit nu al op minstens 5 aangebrachte lagen waarvan overal minstens 3 met weefsel en 2 om steeds door te kunnen werken qua hechtingen .
Hopelijk van 't weekend sleuven frezen in de achterkant en dan kan de voorruit erin .
 
Weer wat verder .

Bovenkant deksel voorzien van L-profielen 25x25 .

bovenkant_deksel-1.jpg


Onderkant (zijde in de bak) , hier komt het profieltje net onder het hout uit en dat is dan goed voor een kitrandje en eveneens een lekrand . Onderkant zijn 2 lagen glasweefsel en 2 lagen gewone epoxy erover .

onderkant_deksel-1.jpg


Hier een doorvoertje in de bak achteraan (totaal 4 stuks)
Wederom de profieltjes om de waterweg naar het gewoon hout te verhinderen . Onderaan moest ik ze inknippen want hier komt een glasstrip te lopen .

doorvoer-bak.jpg


Totaaltje nu in het zwart en afgewerkt (nu zit er injecterlaag op , dan 2 lagen glasweefsel , daarna uitgespateld met epoxy , hier een zwarte weefsellaag over en dan weer 2 lagen gewone epoxy erop) en toen was ik het meer dan zat :D

totaaltje-12.jpg


Morgen hopelijk de voorruit erin (mits ik het glas goed proper krijg aan de oude (kit)randen)
 
Inmiddels weer wat verder en is de bak dicht met deksel en de buitenkant in de grondverf gezet .
Deze keer watergedragen verf om wat sneller te kunnen afronden , minder mooi , maar staat toch maar op de slaapkamer dus ....

Deze foto net voor de ring erop ging :
Het glas is gerucepeerd uit de oude bak mits wat snijwerk en veel beitelwerk en kuiswerk .

binnenkant-1.jpg
 
Zo , bijna klaar op wat kleine dingen na (klein beetje schilderen en wat naden aan de buitenkant kitten)

einddfase-1.jpg


bovenkant-7.jpg
 
Inmiddels staat ie gevuld ! Alles lijkt normaal , bak heeft geen krimp gegegeven , meubel wel , 1 keer hout dat wat zet .
2228 ook al aangesloten , eerst wat geprul met de afdichtingsring , maar dat is opgelost (halfuurtje vanalles proberen en uiteindelijk heeft een 2213 mij geholpen ) Ik had nog een dupla reactor die ik nooit gebruikt had dus die er ook maar tussengezet (wel balen dat die een 9-12mm aansluiting heeft)

Nadat de bak klaar was terug tijd over dus nog maar wat geknutseld , een grotere ionenwisselaar , enkel om wat minder te moeten regenereren .
2 zakken nieuwe harsen besteld en mijn andere wisselaar voorzien van nieuwe harsen .
De oude kation ga ik houden en mee ontharden (opladen met zout ipv zoutzuur) , niet met demineraliseren .
Dat wil ik gaan gebruiken op mijn putwater voor de vijver .

2 fotokes :
De lat over de betonplex plaat moet ik nog wel maken , maar geen haast bij .

dsc00511.jpg


ionenwiss.jpg
 
Merci, vandaag nog bodem gelegd en bak geheel afgelaten .
Maar een tegenslag , mijn 2228 gesloopt (eigen fout) , iets te hard aangedrukt met als gevolg dat er een klem is gebroken .
Maar intussen zelf een potfilter gemaakt met PVC dat ik nog had liggen (deels recuperatie van eerdere projectjes) , hier dan een opvoerpomp erbij (had ik ook nog) en we kunnen weer verder .
Ik heb nu een 1200l/h pomp ervoor gekozen , mijn filter is rond 160mm en 500mm hoog . Moet wel lukken volgens mij .
Tis een filter met riooldeksel , hoop dat die dicht blijft .
Als ik op zo een deksel 4 bar zet is ie lek , maar dat haalt mijn eheimpje niet hoor .

Vraagje : is het normaal dat de beginpagina nog op 2 dagen geleden blijft hangen ?
 
Je bent inderdaad heel handig, had ik maar zo iemand thuis! En een prachtig groeiende planten heb je erin zitten zeg.
 
Merci .
Net de eerste planten te water gelaten , en ik zit met rode muggelarven in mijn bak .
Door het zand buiten te hebben opgeslagen zaten er eieren in het zand volgens mij .
Met het vullen van de bak komen die uit .
Co2 fles ook opengedraaid , en mijn zelfbouw filter ligt er terug tussenuit .
Vanmiddag toch een nieuwe dichtingsring gehaald en nieuwe klemmen , gelijk mijn probleem opgelost .
Nieuwe kit geeft toch wel wat af hoor , water schuimt goed .
Maar dat ververs ik er wel uit tegen er vis in komt .
 
De wisselaar is ook afgerond en gebruiksklaar .
Kwaliteit is super , ik meet direct na het opladen 1,9 a 2,1 microsiemens .
En dan zit er waarschijnlijk nog wel ergens restant soda tussen .

ionenwissle.jpg
 
Zo , begin is gemaakt met de nieuwe bak , nu enkel afwachten .
Co2 op laag pitje , pH 7,5 , de planten gaan eerst wortelen en onderwatervorm aannemen .
Foto niet echt duidelijk en wazig , komt door enting .
Der zit al een flinke lading vis in , nu dmw van voer sturen qua opstart .

05-10-14.jpg


Gisteren schreef ik dat de wisselaar water aflevert van >1 microsienms , dat was niet correct , het is 0,1 .
Dat wil wel zeggen dat we ontzettend zuiver kraanwater hebben :thumbs: (en lekker)
 
Vandaag nieuwe eheim 2213 gehaald , kreeg hem niet stil , zit hem in de filterkop zelf (resonantie van de motor in de plastic) , enkel weg te krijgen door er op te drukken .
Gelukkig nog een oude kop van een 2213 liggen en die er maar op gezet , asje over gezet en draaien maar .
Wordt je nog gered door een kop van 10-15 jaar oud .
Hebben ze weer iets nieuws verzonnen volgens mij bij eheim , een filterkorf in de pot .
Nu twijfel ik heel hard over die constructie , de pot is groter dan de filterkorf , dus speling , dus er blijft rondom een 0,5cm stilstaand water in je pot staan ..... eerst maar eens afwachten .
 
Van het weekend ga ik de laatst gemaakte bak opnieuw vullen , ik zag dat het allemaal niet goed zat op chemisch gebied en wilde het op korte termijn opgelost zien .
Alle epoxy bakken kortgezegd . Dit is nu "weggewerkt" , 1 bak draait alweer met vis , zondag de grote terug vullen .
Ga ook eens een nieuwe bodem proberen van jbl , heb die aangebracht in een meterbakje en geeft een rustiger gevoel met de verlichting door de bruine kleur .
Inmiddels ook een nieuwe manier van houten bakken bouwen gevonden :smitten:
 
Zo even niet gekeken, maar ziet er prachtig uit. :petjeaf:
 
Morgen begin ik terug aan een nieuw bakje , 1 tje geheel in betontriplex .
Idee zat in mijn kop en ging maar niet weg :p

@crash : zijn oude foto's , inmiddels zit er impermax in tegen de epoxy en een andere bodem en voornamelijk enkel crypto's .
Moet allemaal nog wat groeien , oogt kaal op de moment .
Gisteren nog wel een schooltje corydoras sodalis gekocht (en 2 verkeerde soorten ertussen :mad: , 20 stuks )
Zijn nog wat verlegen met het volle licht maar nu scharrelen ze toch rond .
 
Zeer geslaagd project! :) Echt een mooi bak! Altijd irritant als je vanuit de winkel net iets anders krijgt dan hetgeen wat je vroeg...
 
Ik heb ze ook niet in een echte aquariumwinkel gehaald , meer een zaak met een visafdeling .
Dacht voor die prijs wil ik het wel eens proberen , ga ik ze elders niet rap voor vinden .
Ik kom daar al 15 jaar voor vanalles , en nu toch eens een gokje gewaagd met vis .
Verder niet erg hoor , de 2 andere zijn zeker zo mooi .
 
Van de week weer eens een ander bakje gemaakt qua opbouw .
Geheel in betonplex .
Morgen nog eens 2 keer schilderen en dan kan ie het frame in .
Ben benieuwd :juggle:

dsc00617_kopie.jpg


dsc00611_kopie.jpg


dsc00619_kopie.jpg
 
Na de bouwwerken van hierboven nog maar eens een foto van de bak beneden .
Weinig veranderd , planten groeien traag , maar blijven redelijk .

15-12-2014.jpg


Inmiddels weer begonnen aan 2 nieuwe bakken (zelfde maat als hierboven)
Maar dit zal het moeilijkste worden van allemaal , geheel nieuw concept .
Na 3 maanden allerlei testen en nagedacht te hebben gedaan vanmiddag mee begonnen .
De nieuwe bakken zouden de betonplexbak en de epoxy+impermaxbak moeten gaan vervangen .

Later meer .
 
Eerste fase van de nieuwe bak is afgerond .
Gemaakt in pe en in elkaar gelast .
En zoals eerder gezegd , niet makkelijk zo een eerste keer .
Maar goed vertrouwen erin dat alles dicht is en voldoende sterkte .
Volgende moeilijke stap : glasruit erin .

Tot nu toe :

aquanr.6.jpg
 
Daar zijn de kerstdagen toch voor bedoeld , of niet :D
 

Terug
Bovenaan