Erwin2 zijn aquariums


Die formule hanteer ik ook. Alleen voor de veiligheid gebruik ik het omgekeerde bakje maar zo kan het ook idd met een bruiststeen
Voor mij is een omgekeerd bakje een vals gevoel van veiligheid , ik kon daar vroeger met een veel te klein bakje veel te veel co2 inpompen .
Hing boven de uitstroom , en dan nog wat druk op het bakje , en dan is het snel teveel .
Ik zou het wel zo terug gebruiken , want dat was een goei stevig bakje dat goed bleef hangen , ik heb het alleen weggegooid denk ik 😢
 
Dat is balen ja. Ik heb het zelf tegen over de uitstroom hangen dat gaat tot nu toe goed
 
Nee , rechtstreeks vanuit de "wasfles" zonder regeling , maar eigenlijk werkt dat heel goed .
Als er "teveel" geproduceerd wordt , dan zijn de belletjes groter , is het even wat minder , dan krijg ik echt fijne belletjes (zoals die keramische diffusors)
Uiteindelijk lost er dus in beide situaties ongeveer hetzelfde op in het water 👍
en 1 bel per 1 a 2 sec levert een mooi bellenstroompje op .
 

Bijlagen

  • MAH00496.MP4
    6.9 MB
Laatst bewerkt:
Ik had nog geen foto geplaatst van het bakje .
Zit nog best wat alg in , maarja draait pas paar weken en met berg licht begonnen (+1W/l) , nu gehalveerd en is nog best veel heb ik het idee voor een bakje met 30cm water . Maar ben niet allergisch voor alg , dat scheelt ook 😊 en ik zie dat de vissen er ook graag van eten .

En het akadama probeersel , dat is me nog niet geheel duidelijk , ik denk dat de planten op de wortels aan 't groeien zijn , want gaat allemaal wat traagjes vind ik tov filterzand . Nu met de T5 zie ik trouwens wel een serieus verschil t.o.v LED . En ook hier krijg ik wat algontwikkeling .
 

Bijlagen

  • DSC00498.JPG
    DSC00498.JPG
    648.1 KB · Weergaven: 70
  • DSC00485.JPG
    DSC00485.JPG
    713.4 KB · Weergaven: 74
Laatst bewerkt:
En ik ben de grote bak terug aan warmstoken met 20cm minder water (kan net met de filter)
Dan zit er maar 1000 liter in .
Net plexiglas gehaald en de bak vanboven dicht gelegd .
Morgen eens kijken wat de temperatuur dan is .
En dan kan ik de planten ook wat bovenwater laten doorgroeien (30cm ruimte boven de waterlijn)
 
Laatst bewerkt:
Nee , rechtstreeks vanuit de "wasfles" zonder regeling , maar eigenlijk werkt dat heel goed .
Als er "teveel" geproduceerd wordt , dan zijn de belletjes groter , is het even wat minder , dan krijg ik echt fijne belletjes (zoals die keramische diffusors)
Uiteindelijk lost er dus in beide situaties ongeveer hetzelfde op in het water 👍
en 1 bel per 1 a 2 sec levert een mooi bellenstroompje op .
Thanks voor het filmpje. Is wel wat chiquere dan een bakje in het aquarium 🙈
 
Vorige week heb ik de grote bak weer in gang geslingerd . Die kleine lage bak was het nu ook niet echt .
Paar afdekplaten (plexi) maken een heel groot verschil . Nu doet de verlichting wel goed zijn werk en is bijstoken echt bijzaak geworden .
Verlichting moet er zowieso boven , het is nu enkel niet meer dubbelop .

Momenteel de diatomen (teveel kraanwater gebruikt) effe wegwerken en hopelijk volgende week onder controle .
Ik verlicht momenteel lang daarvoor , 12-13 uur . met 2x een piek van een uur , laat ze maar effe woekeren , des te sneller ben ik er vanaf .

Ook met iets nieuw begonnen , ik ben begonnen met water te gebruiken uit een grote zandafgraving .
Dat is een stuk makkelijker dan altijd gedemineraliseerd water aan te maken . En de waardes hiervan zijn echt 👍en veel gratis levend voer erbij , vissen zijn er uren zoet mee .
Half uurtje voor 200 liter te halen is niet veel toch ?
Ben benieuwd hoe dit gaat evolueren , de eerste 200 liter zitten er inmiddels in .

EC : 230 (op kamertemperatuur) , tijdens scheppen 160
*pH : 7,4
*kH : 2,8
*NH3-N : 0,00 mg/l
*NO2 : 0,00 mg/l
*NO3 : 0,00 mg/l
*PO4 : 0,00 mg/l
Si : niet waarneembaar
* = hanna meting
 
Momenteel de diatomen (teveel kraanwater gebruikt) effe wegwerken en hopelijk volgende week onder controle .
Ik verlicht momenteel lang daarvoor , 12-13 uur . met 2x een piek van een uur , laat ze maar effe woekeren , des te sneller ben ik er vanaf .
Prachtig eens een andere aanpak van een probleem , zorg voor grote plantenmassa en zacht NPK +co2 voeding
 
Prachtig eens een andere aanpak van een probleem , zorg voor grote plantenmassa en zacht NPK +co2 voeding

Idd , denk zo er het snelst vanaf te gaan zijn , en het is al "wat" minder aan het worden heb ik het idee , ik haal ook geregeld wat weg (das gewoon bruin water dan)
Staat aardig beplant hoor , veel snelgroeiers , en met dat 250liter bakje heb ik toch heel de bak kunnen aanplanten om te starten zonder bij te moeten kopen .
Gisteren nog opgehoogd , naar 7,5 NO3 en 0.5 PO4 , kalium doseer ik niet apart , enkel wat er in die vorige zit , co2 staat erop , ingesteld rond de 7,2-7,4 , kH ligt rond de 7 op de moment .
 
Net nog even de dagelijkse oogst kiezelalgen vastgelegd op foto . Dit is niet de pompbak in de keuken hoor 🤣)
Dit is wat er uit 1 filtervak komt (gewoon even de slang op het schuim en klaar)
Zo heb ik 2 vakken in de bak .
Vandaag op de planten niet zo een sterke groei meer 👍
 

Bijlagen

  • DSC00579.JPG
    DSC00579.JPG
    210 KB · Weergaven: 44
  • DSC00578.JPG
    DSC00578.JPG
    125.1 KB · Weergaven: 48
Dit is het levend spul uit de put .
Valt ook meteen op wie de beste ogen heeft en echt jagen erop lukt niet , het is zien en gelijk happen , de trage versie van eten .
 

Bijlagen

  • MAH00584.MP4
    165.5 MB
  • DSC00581.JPG
    DSC00581.JPG
    106.7 KB · Weergaven: 45
Vandaag eens gekeken wat ik uit mijn eigen waterplasjes kon halen .
Kwam nog een mooi voorraadje watervlooien tegen , en zelfs witte muggelarven .
Tubifex viel tegen , nog niet de moeite om te oogsten (wellicht omdat dat systeem stil ligt en geen eten meer krijgt , was echt ontzettend weinig)
 
Prachtig eens een andere aanpak van een probleem , zorg voor grote plantenmassa en zacht NPK +co2 voeding
Goei nieuws , bruine fase loopt op zijn eind . +- 4 dagen geduurd ongeveer .
Ik zie terug het groen van de planten (het was allemaal bruin , zelfs het water) en toch best goeie groei gehad van de week .
Nu eens benieuwd of er een hinderlijke groene fase gaat beginnen , alg vind ik op zich niet zo erg , dat wordt ook gegeten door de vissen .

Visbestand vanaf de eerste dag , opbouwend ingezet tot dag 4 . Flink gevoerd met de nieuwe vissen .
Geen nitriet en ammonium gedetecteerd .

40 corydorassen
11 regenboogjes
25 keizetetra's

Verwarming staat ook al 4 dagen uit , verlichting kan het goed op peil houden .
Daling in de nacht 0,7 a 0,9 graden , en wordt overdag weer goedgemaakt .
 

Bijlagen

  • DSC05541 (2).JPG
    DSC05541 (2).JPG
    174.7 KB · Weergaven: 41
Nu eens benieuwd of er een hinderlijke groene fase gaat beginnen

Ja hoor , ook daar aangekomen 😊
Nu twijfel ik een beetje.
Meer voeding erin of net minder , langer in de piek belichten of net niet .
Of meer profito (doe nu 30ml per dag) en ijzer af en toe een paar 10 ml spuitjes .
De planten (snelgroeiers) groeien op zich goed .

DSC05563.JPG
 
Ziet er goed uit Erwin .
Het is nog een jong bakje en als je al alg ziet zou ik de verlichting niet opschroeven.
Plantenvoeding zou eerst je fosfaat durven verdubbelen en zelfs nog iets meer
Hoeveelheid sporen is wat zoeken maar met je vele planten en verlichting denk ik dat 200% aanbevolen hoeveelheid profito aardig dicht komt.
Als je meer je ramen moet beginnen te poetsen sporen terug wat verlagen
Zolang je no3 meetbaar (+5mg/l) kan houden ga je weinig rem zien op de plantengroei
 
Fosfaat was laag , 0.08 en nitraat 3.5 , even aangevuld (en fosfaat tot net iets boven 0.6)
Profito zal ik eens verdubbelen .
Nu had ik net nog 60ml gegeven en de orp die crasht bij de profito 😆 echter hersteld die vrij snel .
Van 350 mv naar 60mv . na een uur weer 250 (logisch reducerende elementen)
Nu zat ik te denken dat ik hieraan misschien wel de profito dosering kan bepalen .
Als de orp niet snel terug stijgt , dan weet je dat de profito in oplossing blijft (niet opgenomen)
Is dat een aannemelijke denkpiste ?
 
Die orp denkwijze zal wel een richting geven waar er een eventuele rem opstaat .
Maar er zijn ook extreem veel factoren die je orp beïnvloeden dat je je er ook niet op mag blind staren.
Misschien ook wel leuk om je verschillende substraten en dieptes de orp eens te meten.
 
Dat niet blindstaren klopt wel hoor , maar op zich is het een stabiel niveau als je pH gelijk blijft (eigenlijk de co2) ,verloop op een dag 30mV
Hoe meer co2 hoe hoger de orp .
Gisteren zag ik ineens die duik , maar om dat dagelijks voor te hebben , ik weet het niet . Dan is het steeds een jojo zeg maar .
In de bodem ga ik die pen toch maar niet gebruiken , is ie niet echt geschikt voor .
Ik denk wel dat de akadama heel reducerend werkt (lage waarde) , kan alleen niet snel wisselen van bak, heb het regelcontact van de controller vastgekit op een plaat .
 
Het "akadama"bakje , ik begrijp er nog steeds niks van .
Staat gewoon mooi te zijn (zeker vanaf afstand , meterke of 6😊 , valt mooi op vanaf je binnenkomt) , maar groeit echt voor geen meter .
bakje is zo zuiver als wat buiten enkele oude bladeren van sagitaria .
Ik voeg hier dagelijks 1 (soms 2) pompje(s) uit 3 ada toevoegingen aan toe .
ergens mist het wat ??
Ik heb er wel al wat in gesnoeid , maar stelt niks voor voor al die tijd die is verstreken .
Ik begrijp niet dat de algen niet komen als er geen groei in de planten zit , of het is te zuur voor algen , kan ook .
Zit toch 48W boven op 80liter over 12 uur +
Ik wilde eigenlijk een geheel verwilderd, in elkaar gegroeid geheel krijgen , maar dat gaat zo HEEL lang duren 🤣of te weinig geduld ??
DSC00608.JPG
 
Laatst bewerkt:
Algarm zeer helder en weinig snoeien vind ik een heerlijk "akadama"bakje.
Sleutelen aan je NPK als je het sneller wil laten groeien ( ook in je bodem )
 
Zo te zien willen de planten wel maar kunnen niet vanwege gebrek. Ik zie geen vis, dus geen voedsel. Waarschijnlijk een breuk in de stikstofketen.
 
Zo te zien willen de planten wel maar kunnen niet vanwege gebrek. Ik zie geen vis, dus geen voedsel. Waarschijnlijk een breuk in de stikstofketen.
Er zitten welgeteld 8 garnalen in , geen vis .
Ik zal eens meten , al tijdje niet meer gedaan (ik voeg wel stikstof toe)
 
als er af en toe wat eitjes van de cory's bovenin de bak hangen zet ik ze in dit potje .
en ze gaan nog uitkomen ook .
ben nog aan het nadenken hoe ik deze straks in de bak wat kan laten opgroeien zonder een nieuw bakje op te moeten starten .
 

Bijlagen

  • DSC00612.JPG
    DSC00612.JPG
    102.7 KB · Weergaven: 35
t
Zo te zien willen de planten wel maar kunnen niet vanwege gebrek. Ik zie geen vis, dus geen voedsel. Waarschijnlijk een breuk in de stikstofketen.
Net gemeten (klein bakske):

NO3: 0.0
PO4 : 0.37
pH : 6.5

Nou , gevonden zeker 😊

Ik had van de week de pH in de grote bak 0.2 laten zakken tot 6,95-7,0 in stappen , maar ik heb het idee dat de regenbogen dit niet als prettig ervaren .
Ik heb hem nu weer op 7,2 gezet en ga eens kijken of dit het is of er iets anders meespeelt . Bij pH 7,0 is het trouwens een bubbelbad na enkele uren , denk overdreven .
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer iets leuks ontdekt in de filter .
Mogen er nog meer de weg vinden .
Had er van de week nog 6 uitgekomenen losgelaten in de bak , maar dat waren adolfoi's .


En gewone waterpest blijf ik nog steeds een mooi plantje vinden .

DSC05578.JPG
 
Ik heb Mg eeens gemeten en dat was vrij laag . +-2 mg/l
Nu heb ik dat met 5 mg/l verhoogd met magnesiumchloride (dsr)
Kaliumtest hadden ze niet , dus heb ik ook maar wat voorzichtig van toegevoegd (ook van dsr)
Welke vorm wordt er eigenlijk voor zoetwater meestal gebruikt ? Want heb het idee dat mijn toevoegingen iets wat veel effect hebben op de ec .
 
Ik heb net kaliumsulfaat en magnesiumsulfaat aangeschaft .

Net weer 2 larfjes in de filter gespot , geen cory's , oftewel regenboogvis of keizertetra.
Ben benieuwd .
En de jonge vuurtjes , goh wat groeien die , niet moeilijk zeker met al mijn draadalg 🤣
Week geleden zag ik misschien een hele kleine speldjes , zijn nu al schoon exemplaren bij intussen .
Deze maar uit de filter gehaald , en in het akadama bakje losgelaten .

Die draadalg heeft het wel naar zijn zin , ik ga weer eens wat nieuws proberen ertegen 🤔
 

Bijlagen

  • DSC00634.JPG
    DSC00634.JPG
    156.3 KB · Weergaven: 31
Baardalg komt volgens me door hoge DOC en instabiele waardes.
Hoge DOC kun js krijgen door vervuiling of door remmingen in plantengroei door tekorten in NPK , sporenelementen of co2 .
Het O2 gehalte vergeet men altijd te vermelden deze is zeer belangrijk.
Als je bak goed draait ga je overdag/tijdens de lichtperiode wel tegen het verzadigingspunt van O2 zitten , maar vergeet men de steeds dalende O2 tijdens de onverlichte periode die meestal 2/3 van de dag duurt.
Zelf ben ik voorstander van een (H2O2) oxidator die deels DOC aanpakt en zorgt dat het O2 gehalte stukken hoger blijft( zeker 's nachts)

Naar aanleiding van dit bericht uit een ander topic toch eens gemeten .
Gisterenavond toen licht net uit was : O2 : 10 mg/l (140%)
Nu 1 uur voor het licht terug aangaat : O2 , 6,7 mg/l (93%)
Nu die 140% baart me meer zorgen dan die 93% , lijkt me voor de vissen niet echt prettig .
Ik ga de oppervlakte eens wat meer laten kabbelen en kijken of ik rond de 100 kan komen (dus zakken overdag)
Een oxidator , is misschien wel eens een idee om te gaan proberen , heb het nog nooit gebruikt .

mbt tot mijn draadalg , ik ga eens een poging doen de redox te laten stijgen en kijken hoe de alg daar op reageert .
10 jaar terug op de plantenbak meette ik steeds 450-525 mV
Op de bak nu 350-400 mV , misschien is dat extra stapje naar boven net datgene dat de algen lamlegd .
Wellicht dat het openbaar water dat ik gebruik de redox wat lager houdt (dat is ook levend/belast water en wordt ook verwerkt door de bak)
 
350/400 is al een goeie waarde, tot 450 piekje ok maar alles er boven ben ik ook geen voorstander van .
Gebruikt jij toen uv ,ozon, KMno4 of H2O2 als je +500 uitkwam ?
 
Indertijd enkel CO2 (pH 6,9 kH 4) , al de rest nooit gebruikt .
Wordt idd wel beetje steriel boven de 450 .

Heb nu in de bak pH 6,9a7 .
Maar nog steeds moet ik zeer weinig co2 toevoegen , misschien toch maar eens een dropchecker aanschaffen of is een co2 test ? bv. deze :
die zou denk ik nauwkeuriger zijn als ik de handleiding lees , stappen van 2 mg/l .

Ken je overigens de naam van deze plant , is iets aparts , heb het maar meegenomen in de LFS:
 

Bijlagen

  • DSC00638.JPG
    DSC00638.JPG
    166.4 KB · Weergaven: 28
Intussen zit ik op 440-480 mV , gevolg van 150 liter osmosewater , pH terug op 7,1 ingesteld , eronder wordt het iets teveel bubbelbad .

Deze ga ik binnenkort even omwisselen 😊 mijn eerste optic white bakje . is net iets groter dan het huidige bakje , 10cm langer (komt beter uit met de TL armaturen)
 

Bijlagen

  • DSC00667.JPG
    DSC00667.JPG
    194.1 KB · Weergaven: 39

Terug
Bovenaan