Een nieuw begin, nu met filterzand.


Op dit moment geen extra plannen vooral planten die meewerken om een balans te vinden. Eerste indruk tot dusverre is fijne bodem. Dadelijk als meer sterrenkruid het plafond raakt (wateroppervlak) snoeien, onderste deel van planten eruit. Ben benieuwd hoe dat zich zal ontwikkelen.

Bekijk bijlage 353318
Fijn dat de bak zo goed gaat:)

Die dropchecker is wel een beetje aan de gele kant, ik zie kansen om wat Co2 te besparen;)
 
Heb zelf ook filterzand en merkte dat, in tegenstelling tot grind etc wat eerder veel gebruikt werd, het toch echt wel langer duurt voordat je planten aanslaan. Nu met klei en co2 begint het allemaal vorm te krijgen.
Nu kwam ik via Youtube op een handige truc tegen, waar ik eigenlijk nooit aangedacht heb. Hij gebruikt een soort grove filterzakken om voedingssubstraat 1 of 2 cm hoog verpakt onder je toplaag te leggen, zodat dit niet
omhoog komt en mengt. Daarna je toplaag, filterzand bijv. erover. Zodat de wortels door de mazen van die zakken kunnen reiken tot het voedinggsubraat. En je wel een strakke bovenlaag houdt.

Was hier met de opbouw van mijn bak een paar maandjes geleden nog niet van op de hoogte, maar zodra ik weer een keer leeghaal en opnieuw opbouw, ga ik dit zeker proberen.

Dit is het kanaal, ik heb even zo niet direct in beeld in welk filmpje van hem dit verduidelijkt werd. Mss er even doorheen scrollen.

Zelf heb ik altijd een "startbodem" gebruikt. D.w.z. een dun eerste laagje van kleibolletjesmix poeder gemengd met lateriet poeder. Daarboven de gewenst toplaag. Nieuw planten hadden een voeding bij de kweker waar ze nog een moment op kunnen draaien wanneer je ze koopt. Nu verleng je die tijd door dat dunne laagje onder je topbodem. Wanneer nodig kan je dit aanvullen met, in mijn geval, uiterst kleine bolletjes klei gemixt met lateriet. (Aquariumbemesting.nl) Uiterst kleine bolletjes zodat er bij eventuele wijzigingen geen leembrokken naar boven komen.
 
Planten rechts eruit gehaald toppen teruggezet. Wat een enorm verschil zonder de laag voedingsbodem van een ongeveer 3 cm. Water blijft veel beter zuiver. Er komt geen troep omhoog met de wortels.

Voor

IMG20221218154345.jpg


Na

IMG20221218191147.jpg
 

Hoi allemaal.

Na de vele schermutselingen met de voedingsbodem en de daarbij behorende ellende heb ik een nieuwe startup gemaakt. Dit keer voor het eerst met filterzand 0.5 - 1 mm.

De planten zijn:

Vooraan ...
Braziliaanse klimop

Achteraan ...
Hygrophila siamensis
Pogostomon octopus
Sterrenkruid
Vallisneria spiralis.
Limnophila sessiflora

Tijdens de eerstvolgende wekelijkse 50% waterwissel voeding in de bodem erbij
stoppen. Vloeibare plantenvoeding wordt ook toegevoegd.

Foto vanmorgen gemaakt. Even verlichting aan.




Bekijk bijlage 351665
Sjeetje zeg wat is je bak veranderd in een maand! Prachtig ❤️ echt een mooi stuk hout en je sterrenkruid is echt gigantisch gegroeid, had je nog meer sterrenkruid toegevoegd of kwam dat allemaal uit deze stekjes vandaan?
En ik ben ook ontzettend blij om te zien dat het er zo goed uit ziet en goed loopt. Het was echt even een worsteling en je bent er echt goed uitgekomen! Hoe is het met de baardalg?
 
Baardalg is weg. Sterrenkruid flink laten groeien, meer gehaald dan in het begin. Rotsen eruit, kienhout dat al was ingewaterd. Ik vermoed dat een combinatie van meerdere factoren meespelen. Ook de fijnere nevel, de betere zichtbare spreiding van CO2 uit de spraybar speelt mee. Ik zag gewoon geen andere uitweg dan een nieuwe start op een andere manier. Dan kan er ook weer corydoras in.
 
Baardalg is weg. Sterrenkruid flink laten groeien, meer gehaald dan in het begin. Rotsen eruit, kienhout dat al was ingewaterd. Ik vermoed dat een combinatie van meerdere factoren meespelen. Ook de fijnere nevel, de betere zichtbare spreiding van CO2 uit de spraybar speelt mee.
Das nou precies waarom verliezen niet bestaat.(tot je je volledig gewonnen geeft misschien) Hoe mooi overwonnen je er nu uit bent gekomen sterker en wijzer dan ooit. Ik ben echt super blij voor je met het resultaat en je fotos zijn ook een lust voor ons oog uiteraard🧐😊
 
Toen ik tegelijk met jou baardalg had, zat ik ook met het dilemma, snoeien herplanten en nieuwe start of niet, ik had dan gelukkig niet een voedingsbodem die er uit moest maar mijn bak heeft het zonder moeite weer herpakt ook. Ik heb de aangetaste bladeren gewoon laten zitten. Het mos had ik toen wel helemaal ontpluist en de baardalg toen in een emmertje gedaan waar nu mn garnaaltje bij in zit. En ik heb wat vaker water gewisseld. Het is ook goed om te zien dat meerdere wegen naar rome leiden 😄
 
Wat mooi ziet er uit! Groeit echt goed allemaal 😀 nou moet de vallesneria nog zn duikdiploma halen! Volgens mij is ie aangemeld voor de verkeerde zwemles 😂
 
Echt geslaagd hoor. Leuke visjes trouwens die hier mooi tot hun recht komen. Proficiat.
 
En jij wou er nog mee stoppen een tijdje terug :rolleyes:
Kijk nu eens wat een prachtige bak,wou dat die van mij zo was (y)
 
As we spreak....
Nog een extra update.

Ik zag dat de dropchecker richting lichtgroen/geel was geworden. Ben regelrecht begonnen met een waterwissel en tegelijkertijd een beetje onderhoud, snoeiwerk.
 
Wauw André! Als je ziet waar je bak amper een aantal maanden geleden stond en je kijkt nu, echt prachtig! Lekker gewerkt!
 
Wauw André! Als je ziet waar je bak amper een aantal maanden geleden stond en je kijkt nu, echt prachtig! Lekker gewerkt!
Inmiddels is er al wat verandert. De echte rotzakken, worden ook wel Sumatraantjes per abuis genoemd
:rolleyes:, zijn eruit.

Nu een aantal roodkopzalmen, rasbora espei en zwaarddragers.

IMG20230716151627.jpg
 
Ik denk dat het een goedde keuze was met die sumatraantjes! Ziet er mooi uit je bak hoor ik hoop dat het een boel rust gaat brengen :)
 
Nee Don, ik geloof dat de echte rotzakken een slechte keus was. :juggle:
Ik bedoel om ze weg te doen! Dat was een goedde keuze met hun 😂 je moet iets proberen he. Het was een keuze die beter had kunnen aflopen. Maar het was geen slechte keuze. Het zijn mooie vissen. Je bent een ervaring rijker. En je hebt door de vissen ook heel veel geleerd. Soms vind je pas wat wel bij je past na het vinden van wat niet bij je past 😄
 

Terug
Bovenaan