Een nieuw begin, nu met filterzand.


Bodemrot en deadspots? Naar mijn mening niet bevorderlijk voor een aquarium. Oud en nieuw water? Dat doe je omdat in de loop van tijd afvalstoffen zich ophopen in een aquarium
Met afval stoffen bedoelde ik ook nitraat en fosfor, je vissen hebben dat niet nodig om te leven, het zijn voedingstoffen voor je planten en afval stoffen voor de vissen, net zoals algen nuttige planten zijn voor de vissen en onkruid in onze ogen is. Ik kan wel wat linkjes sturen waarom bodemrot en deadspots bevordelijk kunnen zijn als je dat interessant vind. In zee aquarium worden deze dingen namelijk al vaker benut en ik zoek vooral ook buitenlandse artikelen misschien dat het in nederland gewoon minder erkend word. Deze afvalstoffen kunnen namelijk weer in voedingstoffen worden omgezet zonder het uit het systeem te hoeven halen. Maar dat is helemaal afhankelijk van hoe je systeem werkt. Met de ei methode zal dat ook niet goed werken omdat je je daar aan strakke schemas en gegevens moet houden. Als je dan nog is moet gaan schatten hoeveel anearobische bacterien de no3 en dergelijke omzet dan word het helemaal een gedoe. Ik ben gewoon erg gecharmeerd over het gesloten systeem maar er is absoluut geen goed of fout.

Het beste wat je kan doen is je aan een plan houden omdat dat je het makkelijkst naar een resultaat zal brengen. Maar ik vraag me vooral heel erg af wat de eimethode brengt voor voordelen in tegenstelling tot zn gesloten systeem. Ik hoor veel over giftige gassen en nadelen over bodemrot terwijl in mijn ogen het een natuurlijk proces is en ik moet dat gewoon even tot de bodem uit zoeken voordat ik daar echt duidelijke conclussies over kan trekken voor mijzelf. Maar ik denk dat het ondergewaardeerd word dat dat soort processen zoals bodemrot/deadspots ook voordelen in je aquarium kan brengen niet alleen nadelen. In mijn ogen zou variatie juist goed en fijn moeten zijn voor het aquarium. Maar dat vraagt ook een stukje controle los te laten en het aan de natuur over te laten.

Voor het zelfde geld tast de bodemrot wel je wortels aan, of krijgen de vissen last door gebrek aan zuurstof doordat de gassen omhoog gaan en zuurstof mee nemen. Het vraagt weer een hele andere aanpak en soms is het fijner om het heft in eigen handen te kunnen houden. Hoewel je dan soms situaties moet creeren die ik zou ervaren als tegen de stroming in zwemmen. Zoals het vaker afhevelen van water en het opnieuw voedingsstoffen toevoegen. Wat jij afhevelt probeer ik juist mn bodem in te krijgen voor mn anearobische bacterien daar komt het eigenlijk misschien op neer. Een aquarium vraagt hoe dan ook maanden lang balanseren tot het in evenwicht is. Op wat voor manier je het ook doet 😄
 
Don, in het kort samengevat. Ik wil geen bodemrot. 😉
Dat is zeker waar, hoewel een deadspot niet perse bodemrot hoeft te veroorzaken natuurlijk en ik dacht als al het vuil zich daar opstapelt is het misschien juist makelijk om daar dan al het vuil van de bodem af te halen zodat het nooit in je bodem kan rotten. Zn stuk hout kan in iedergeval helpen maar ook zeker tegenwerken in een goedde of slechte doorstroming creeren. Ik heb een stuk hout en aan de onderkant is alles brand schoon omdat de stroming er onderdoor gaat dus onder mn hout zal er juist geen deadspot zijn. Maar het houdt op sommige plekken juist weer wel de stroming tegen daar liggen ook allemaal lege slakkenhuisjes bijvoorbeeld. Gaat vast goed komen 😄
 
In mijn ervaring gaf de overstap van grind naar filterzand (van de Hornbach) een enorme verbetering van de waterkwaliteit, in plaats van dat voedselresten en uitwerpselen tussen het grind wegzakken om te gaan rotten blijven deze bovenop het zand liggen zodat je ze makkelijk met een slangetje weer kunt afzuigen.

Als de laag zand te dik is kun je inderdaad snel grijze plekken krijgen waar een rottingsprocess met anairobe bacterien plaatsvindt, zelf zuig ik die dan zo goed mogelijk helemaal weg. Zand dat je afzuigt bij het schoonmaken kun je heel goed wassen in een emmer waar het zand zichzelff schoon 'schuurt' en vervolgens gaat het gewassen zand terug het aquaruim in.

Nadeel is wel dat planten sneller losraken, elk voordeel heeft zijn nadeel ;-)
 
Met afval stoffen bedoelde ik ook nitraat en fosfor, je vissen hebben dat niet nodig om te leven, het zijn voedingstoffen voor je planten en afval stoffen voor de vissen, net zoals algen nuttige planten zijn voor de vissen en onkruid in onze ogen is. Ik kan wel wat linkjes sturen waarom bodemrot en deadspots bevordelijk kunnen zijn als je dat interessant vind. In zee aquarium worden deze dingen namelijk al vaker benut en ik zoek vooral ook buitenlandse artikelen misschien dat het in nederland gewoon minder erkend word. Deze afvalstoffen kunnen namelijk weer in voedingstoffen worden omgezet zonder het uit het systeem te hoeven halen. Maar dat is helemaal afhankelijk van hoe je systeem werkt. Met de ei methode zal dat ook niet goed werken omdat je je daar aan strakke schemas en gegevens moet houden. Als je dan nog is moet gaan schatten hoeveel anearobische bacterien de no3 en dergelijke omzet dan word het helemaal een gedoe. Ik ben gewoon erg gecharmeerd over het gesloten systeem maar er is absoluut geen goed of fout.

Het beste wat je kan doen is je aan een plan houden omdat dat je het makkelijkst naar een resultaat zal brengen. Maar ik vraag me vooral heel erg af wat de eimethode brengt voor voordelen in tegenstelling tot zn gesloten systeem. Ik hoor veel over giftige gassen en nadelen over bodemrot terwijl in mijn ogen het een natuurlijk proces is en ik moet dat gewoon even tot de bodem uit zoeken voordat ik daar echt duidelijke conclussies over kan trekken voor mijzelf. Maar ik denk dat het ondergewaardeerd word dat dat soort processen zoals bodemrot/deadspots ook voordelen in je aquarium kan brengen niet alleen nadelen. In mijn ogen zou variatie juist goed en fijn moeten zijn voor het aquarium. Maar dat vraagt ook een stukje controle los te laten en het aan de natuur over te laten.

Voor het zelfde geld tast de bodemrot wel je wortels aan, of krijgen de vissen last door gebrek aan zuurstof doordat de gassen omhoog gaan en zuurstof mee nemen. Het vraagt weer een hele andere aanpak en soms is het fijner om het heft in eigen handen te kunnen houden. Hoewel je dan soms situaties moet creeren die ik zou ervaren als tegen de stroming in zwemmen. Zoals het vaker afhevelen van water en het opnieuw voedingsstoffen toevoegen. Wat jij afhevelt probeer ik juist mn bodem in te krijgen voor mn anearobische bacterien daar komt het eigenlijk misschien op neer. Een aquarium vraagt hoe dan ook maanden lang balanseren tot het in evenwicht is. Op wat voor manier je het ook doet 😄
Leuk dat het je inspireert om er lekker diep in te duiken. Ik denk wel dat als veel mensen het anders zien dan jij, ze daar misschien wel een goede reden voor hebben. Zeker als het ook nog eens mensen zijn die meer ervaring hebben dan jij. Het komt natuurlijk wel voor dat iedereen panisch doet over iets dat helemaal niet zo erg is, alleen omdat anderen dat ook doen. Maar ik zou toch dat risico niet nemen.
 
Mooi begin Friesian! Hoop dat je planten lekker gaan groeien. De vissen lijken wel behoefte te hebben aan meer beschutting, maar zal ook well wat schuwheid zijn van alle veranderingen.

Waar heb je het zand gehaald? Zelf wil ik ook weer terug naar zand uiteindelijk. Heb een zak filterzand van Hornbach liggen maar lijkt me eigenlijk te wit. Dit lijkt geliger/oranje. Of is het door je verlichting?
 
Je kunt natuurlijk mengen met een zandsoort van (bijna) gelijke structuur en korrelgrootte, maar met een andere kleur. Dan kun je het wit minder wit maken.
 
Mooi begin Friesian! Hoop dat je planten lekker gaan groeien. De vissen lijken wel behoefte te hebben aan meer beschutting, maar zal ook well wat schuwheid zijn van alle veranderingen.

Waar heb je het zand gehaald? Zelf wil ik ook weer terug naar zand uiteindelijk. Heb een zak filterzand van Hornbach liggen maar lijkt me eigenlijk te wit. Dit lijkt geliger/oranje. Of is het door je verlichting?
Thanks!

Dat komt niet door de verlichting. Het filterzand 0.5 - 1 mm komt van de LFS in Helmond. En ik heb meer planten gehaald die ik nog moet zetten.
 
Begint al goed. Planten zetten wordt planten drijvend. :juggle:

Ik vrees nu al het ergste. Gaat hem niet worden..🤔 Bij het planten heb ik het gevoel, de indruk van geen houvast.
 
Laatst bewerkt:
Begint al goed. Planten zetten wordt planten drijvend. :juggle:

Ik vrees nu al het ergste. Gaat hem niet worden..🤔 Bij het planten heb ik het gevoel, de indruk van geen houvast.
Ik ben nog een rookie, maar gebruik filterzand van 0,4 tot 0,8mm.

Druk je de planten erin met je hand?

Ik merk dat als ik een pincet gebruik om te planten, de plant er iets te diep indruk en dan terug een stukje omhoog haal, dat ie wel houdt.
 

*Edit*
Ik gebruik een pincet. Maar inmiddels zet ik de planten dieper, een dikkere laag naar achteren maakt verschil. Ben ook rootsticks erbij aan het doen van Easylife. Voor het gevoel dat ik heb tijdens het planten, grind op voedingsbodem werkt totaal anders wat dat betreft, zou misschien Manado van JBL beter zijn. Een wat grotere korrel.
 
Laatst bewerkt:
Ligt ook heel erg aan de plant. Grote uitlopers van Bacopa herplanten is bij mij altijd een drama, zelfs in grind. En een dg later hebben mijn sleutelgatcichliden er al weer een aantal uit getrokken :oopss:

Onder een klein steentje duwen of licht tussen twee steentjes klemmen tot het wat geworteld is wil meestal wel helpen.
 
Ik begin eerlijk gezegd te twijfelen aan de gekozen bodem. Want eerst bleven de planten gemakkelijker staan. Vooral onderhoud lijkt me dadelijk problemen te gaan geven.
 
Maarja, de vallisneria is al stervende als ik naar de kleur kijk.🥺 Hoop dat de rootsticks helpen al kan ik me dat niet voorstellen. Sterrenkruid ging eerst ook beter, sneller..
 
Bij vallisneria is dat in het begin normaal dat ze eerst hun blaadjes gaan verliezen. Geduld!

Hoeveel cm zand heb je?
Bij mijn 120cm-bak moest ik er 40kg in doen tot ik ongeveer 5-6cm had en de planten er niet altijd uitgingen.
 
Bij vallisneria is dat in het begin normaal dat ze eerst hun blaadjes gaan verliezen. Geduld!
👍
Hoeveel cm zand heb je?
Bij mijn 120cm-bak moest ik er 40kg in doen tot ik ongeveer 5-6cm had en de planten er niet altijd uitgingen.
Minder dan 25 kg ligt erin. Ik zou nog overhouden volgens een LFS. Als ik het zo teruglees dan is de bodem krapjes.
 
Laatst bewerkt:
Begint al goed. Planten zetten wordt planten drijvend. :juggle:

Ik vrees nu al het ergste. Gaat hem niet worden..🤔 Bij het planten heb ik het gevoel, de indruk van geen houvast.
Planten worden vaak aangeleverd in potjes. In glasvezel maar soms ligt er ook een terracotta ring onderin zo'n potje. Deze bewaarde ik altijd voor een gelegenheid die jij hier noemt. Je kan die ringetjes gebruiken om je plant vast te zetten met zo'n ringetje in je bodem. Overigens planten kan met je vingers vastduwen in de bodem maar voor de wat meer delicate soorten gebruikte ik altijd een RECHTE pincet. Met nadruk op rechte. Waarmee je de pincet in het verlengde van de plantensteel om de wortels klemt om de plant aldus in de grond te duwen. Een gebogen pincet heeft als nadeel dat je de bodem bij het naar boven halen weer open trekt.
 
Laatst bewerkt:
ben wel benieuwd eigenlijk of er leden zijn die dezelfde ervaring hebben als de mijne of juist dat toch tegenspreken
Ik had bodemrot in mijn filterzandbodem op meerdere plekken, waar hout stond maar ook open plekken. Zelfs met een bodem van enkele milimeters bleef ik problemen houden dus ben naar een jaar ofzo weer overgestapt op grind.
 
Ik had de 0,4-0,8 van Wildkamp die velen gebruiken.
Ik had bodemrot in mijn filterzandbodem op meerdere plekken, waar hout stond maar ook open plekken. Zelfs met een bodem van enkele milimeters bleef ik problemen houden dus ben naar een jaar ofzo weer overgestapt op grind.
Die van mij is 0.5 - 1 mm.
Ik geloof gewoon dat dit voor mij niet zal werken
 
Er zijn echt zoveel factoren waardoor het wel of niet gaat werken.
Doe je goed of matig onderhoud? Groeien je planten goed en heb je weinig organisch afval, of juist niet. Heb je veel vissen of weinig? Voer je iets te veel? etc. etc.
Het gaat nooit alleen aan dat zand liggen. Bij grind of aqua soil kom je dezelfde of weer hele andere problemen tegen...

Heeft geen zin steeds te gaan twijfelen, het is juist belangrijk om door te zetten, rustig te blijven en alleen met kleine veranderingen bij te sturen..
Net als autorijden! Geef je opeens een ruk aan het stuur dan vlieg je juist uit de bocht.

Zorg gewoon dat die planten gaan wortelen, houd je planten voeding in de gaten en ga op de bank genieten van wat er gaat gebeuren.
 
Ik had bodemrot in mijn filterzandbodem op meerdere plekken, waar hout stond maar ook open plekken. Zelfs met een bodem van enkele milimeters bleef ik problemen houden dus ben naar een jaar ofzo weer overgestapt op grind.
Zou je met Manado, een meer ronde korrel minder kans op bodemrot hebben?

Ik loop zo langzamerhand gewoon in rondjes. Ik weet het niet meer. Ik vertrouw het voor mij niet meer. Stoppen is nog de enige optie op dit moment.
 
Zou je met Manado, een meer ronde korrel minder kans op bodemrot hebben?

Ik loop zo langzamerhand gewoon in rondjes. Ik weet het niet meer. Ik vertrouw het voor mij niet meer. Stoppen is nog de enige optie op dit moment.
Je oude bak in je fotoalbum stond er prachtig bij. Waarom zou dat niet opnieuw lukken met zand? Of mis ik iets?
 
IMG20221122161049.jpg
 
Zou je met Manado, een meer ronde korrel minder kans op bodemrot hebben?
Geen ervaring mee, dus geen idee.
Maar je hebt toch geen bodemrot? Dus daar hoef je je nu ook niet mee bezig te houden. Ga er nu maar eerst eens vanuit dat dit gaat werken:deal:
 

Terug
Bovenaan