Een nieuw begin, nu met filterzand.


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,921
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.

Hoi allemaal.

Na de vele schermutselingen met de voedingsbodem en de daarbij behorende ellende heb ik een nieuwe startup gemaakt. Dit keer voor het eerst met filterzand 0.5 - 1 mm.

De planten zijn:

Vooraan ...
Braziliaanse klimop

Achteraan ...
Hygrophila siamensis
Pogostomon octopus
Sterrenkruid
Vallisneria spiralis.
Limnophila sessiflora

Tijdens de eerstvolgende wekelijkse 50% waterwissel voeding in de bodem erbij
stoppen. Vloeibare plantenvoeding wordt ook toegevoegd.

Foto vanmorgen gemaakt. Even verlichting aan.




IMG20221116082210.jpg
 
Ik heb bij de Octopus, Sessiflora en Sterrenkruid nooit voeding bij de wortels gedaan want met snoeien komt dat vaak weer wat los en ze halen toch de meeste voeding uit het water.
 
Weer een frisse start André, hopelijk blijft het goed gaan. Let wel even goed op je NH4 en NO2. Bij een bodem vervanging gaan er altijd ook een hoop goede bacteriën verloren. Mogelijk zijn meer waterwissels nodig de eerste weken.
 
Ge
Weer een frisse start André, hopelijk blijft het goed gaan. Let wel even goed op je NH4 en NO2. Bij een bodem vervanging gaan er altijd ook een hoop goede bacteriën verloren. Mogelijk zijn meer waterwissels nodig de eerste weken.
Okee, ik doe vandaag weer voor de zekerheid 50% waterwissel. Dus om de paar dagen als veiligheid inbouwen.
 
Tip van Flip, onee van een collega: dat hout moet op de glasplaat liggen en niet op het zand want dan krijg je bodemrot omdat het niet kan ademen door het hout
 
Met die plant heb ik geen ervaring .
Tip van Flip, onee van een collega: dat hout moet op de glasplaat liggen en niet op het zand want dan krijg je bodemrot omdat het niet kan ademen door het hout
Met dit soort kleine stukjes kun je ze ook af en toe even verplaatsen of optillen en de bodem even beroeren. Dat doe ik ook met 2 kleine stukjes.
 
Als je een goede NO3/ PO4 bemesting in het water hebt, groeit de Hygrophila en de Limnobium je bak uit. Bodembemesting hebben die (bij mij) niet nodig. Ik geef mijn planten vloeibare makro-oplossing met NO3 en K van aquariumbemesting. nl (geen PO4, dat heb ik genoeg) en 1 dag per week mikro-oplossing. Vallisneria heb ik ook nooit bodembemesting gegeven.
Sterrenkruid heb ik geen ervaring mee.
 
Bij de Hygrophila siamensis wel bodem bemesting extra?
Alle Hygrophila's, dus ook deze, kunnen het goed doen in een kiezelige zanderige bodem. Ze kunnen best ook met wat minder licht toe maar worden een stuk mooier bij veel licht! Ze worden dan meer gedrongen en voller. Bij minder licht worden ze veel langer en wat ieler. Ze hoeven niet echt veel bodemvoeding maar ik deed altijd hele kleine, en dat hele kleine moet je letterlijk nemen, kleibolletjes met lateriet in de bodem. Hygrophilla's ontwikkelen best redelijk stevige wortels.
 
Tip van Flip, onee van een collega: dat hout moet op de glasplaat liggen en niet op het zand want dan krijg je bodemrot omdat het niet kan ademen door het hout
Ik haal er dat hout dan ook uit. .
Thanks namens een vermoeide collega. Pittige dag gehad zonder tabasco of sambal.
 
Het ziet er heel fris en mooi uit, en nu echt even de boel de boel laten, wat andere ook nog mogen zeggen.
probeer nu vooral weer even te gaan genieten Friesian :)
 

Hoi allemaal.

Na de vele schermutselingen met de voedingsbodem en de daarbij behorende ellende heb ik een nieuwe startup gemaakt. Dit keer voor het eerst met filterzand 0.5 - 1 mm.

De planten zijn:

Vooraan ...
Braziliaanse klimop

Achteraan ...
Hygrophila siamensis
Pogostomon octopus
Sterrenkruid
Vallisneria spiralis.
Limnophila sessiflora

Tijdens de eerstvolgende wekelijkse 50% waterwissel voeding in de bodem erbij
stoppen. Vloeibare plantenvoeding wordt ook toegevoegd.

Foto vanmorgen gemaakt. Even verlichting aan.




Bekijk bijlage 351665
Zit er mooi uit zo, benieuwd of je met deze bodem ook zonder skimmer afkan, denk toch wel minder belasting zo
 
Doe ik zeker, maar bodem tot wil ik voorkomen.
Je hebt nu toch voor een eenvoudige bodem gekozen, las ik?
Die heb ik ook met enkel voedings capsules voor in de grond, en ik geef een maal per week met de waterwissel een extra hoeveelheid in de bak.
en echt waar ik had nooit gedacht, dat mijn bakkie er nu zo fris en fruitig uit zou zien, na mijn algenplaag. waar ik ook flink heb moeten schoonmaken en snoeien.
 

Bijlagen

  • IMG_2764.JPG
    IMG_2764.JPG
    277.6 KB · Weergaven: 126
Ik haal er dat hout dan ook uit. .
Thanks namens een vermoeide collega. Pittige dag gehad zonder tabasco of sambal.
Dus omdat 1 kiemnd zegt dat het hout bodemrot zou kunnen veroorzaken gaat het eruit. Je hebt ook zelf toch een mening wat je mooi vindt? Ik heb jaren lang stukken hout in mn bakken gehad. Ook zo in het filterzand en nooit bodemrot gehad.

ben wel benieuwd eigenlijk of er leden zijn die dezelfde ervaring hebben als de mijne of juist dat toch tegenspreken
 
Dus omdat 1 kiemnd zegt dat het hout bodemrot zou kunnen veroorzaken gaat het eruit. Je hebt ook zelf toch een mening wat je mooi vindt? Ik heb jaren lang stukken hout in mn bakken gehad. Ook zo in het filterzand en nooit bodemrot gehad.

ben wel benieuwd eigenlijk of er leden zijn die dezelfde ervaring hebben als de mijne of juist dat toch tegenspreken
Ik denk dat Friesian onderhand niet zo erg meer op zijn eigen mening durft te vertrouwen na alles wat fout gegaan is met zijn bak.
En verder heb ik ook filterzand, hout en geen bodemrot. Ligt er ook een beetje aan hoe je het in je aquarium hebt 'staan' of 'liggen'. Mijn hout staat maar met een paar punten op de grond en verder geleund tegen de wand. Op die manier wordt het zand nauwelijks afgesloten en er zijn veel vissen die het heerlijk vinden om zich er onder te verstoppen.
 
Tip van Flip, onee van een collega: dat hout moet op de glasplaat liggen en niet op het zand want dan krijg je bodemrot omdat het niet kan ademen door het hout

Met die plant heb ik geen ervaring .

Met dit soort kleine stukjes kun je ze ook af en toe even verplaatsen of optillen en de bodem even beroeren. Dat doe ik ook met 2 kleine stukjes.

Dus omdat 1 kiemnd zegt dat het hout bodemrot zou kunnen veroorzaken gaat het eruit. Je hebt ook zelf toch een mening wat je mooi vindt? Ik heb jaren lang stukken hout in mn bakken gehad. Ook zo in het filterzand en nooit bodemrot gehad.

ben wel benieuwd eigenlijk of er leden zijn die dezelfde ervaring hebben als de mijne of juist dat toch tegenspreken
Ik heb het nu zo gedaan.

Tijdens de waterwissel het hout met een draaiende beweging in de bodem aangebracht en toen de rots erop gelegd.
Lijkt me een veilige oplossing.
 
ben wel benieuwd eigenlijk of er leden zijn die dezelfde ervaring hebben als de mijne of juist dat toch tegenspreken
Hier ben ik dus ook heel erg benieuwd naar. Graag jullie ervaringen hiermee.
Bedankt Albert voor het meedenken, je kritische opmerking en je reactie.

Doet me trouwens erg goed in zijn algemeenheid. Ik zou het niet anders willen.

*********

Ik ga trouwens eerst opzoek naar een wat groter spiderwood, wat meer prachtiger spiderwood. Maar dat wordt straks na mijn vaste looproute naar ik verwacht.
 
Laatst bewerkt:
Dus omdat 1 kiemnd zegt dat het hout bodemrot zou kunnen veroorzaken gaat het eruit. Je hebt ook zelf toch een mening wat je mooi vindt? Ik heb jaren lang stukken hout in mn bakken gehad. Ook zo in het filterzand en nooit bodemrot gehad.

ben wel benieuwd eigenlijk of er leden zijn die dezelfde ervaring hebben als de mijne of juist dat toch tegenspreken
Ik heb ook een groot stuk in de hoek staan vol javavaren en eigenlijk nooit bodemrot ondervonden. Misschien hang het ook van het type bodem af en de vervuiling in de bak.
 
Dus omdat 1 kiemnd zegt dat het hout bodemrot zou kunnen veroorzaken gaat het eruit. Je hebt ook zelf toch een mening wat je mooi vindt? Ik heb jaren lang stukken hout in mn bakken gehad. Ook zo in het filterzand en nooit bodemrot gehad.

ben wel benieuwd eigenlijk of er leden zijn die dezelfde ervaring hebben als de mijne of juist dat toch tegenspreken
Hout hoeft inderdaad geen bodemrot te veroorzaken. In mijn bakken had ik onder meer Mopani. Maar ook andere soorten. Het heeft voordelen: Hout verzorgt een lagere PH. doordat het wat verzuurt. Er zijn vissen die er graag aan knabbelen door een cellulose behoefte. Nee, hout in een bak? Gewoon doen!
 
en de circulatie?
Ja circulatie speelt natuurlijk altijd een rol want zonder een goede circulatie kun je opeenhoping krijgen van vuil maar goed dat is ook zo met bakken zonder hout.
Maar je circulatie, ook in de bodem, is te beïnvloeden door de grofheid van je bodembedekking. Van tijd tot tijd in je bodem draaiend prikken zonder echt alles over de kop te trekken is een goed idee. Zelf had ik nooit mijn bodem qua grofheden overal hetzelfde. Zo zou je op plekken voor bijvoorbeeld zwaardere en met grotere bedekkingsoppervakten decoraties op een grovere bodem kunnen zetten.
 
Dus omdat 1 kiemnd zegt dat het hout bodemrot zou kunnen veroorzaken gaat het eruit. Je hebt ook zelf toch een mening wat je mooi vindt? Ik heb jaren lang stukken hout in mn bakken gehad. Ook zo in het filterzand en nooit bodemrot gehad.

ben wel benieuwd eigenlijk of er leden zijn die dezelfde ervaring hebben als de mijne of juist dat toch tegenspreken
Bodemrot is dood organisch materiaal dat door gebrek aan goedde stroming op de bodem of doordat het vuil zich op een bepaalde plek ophoopt. Dit geeft de verkleuring. Omdat de bodem hier dicht slipt, in wat voor bodem dan ook, krijgen anearobische bacterien de kans om n2 en h2s te maken, die in bubbels naar boven drijven. H2s is giftig voor vissen, alleen zullen de vissen niet of weinig in contact zijn met h2s aangezien het snel naar boven drijft, en wanneer in contact komt met zuurstof zet het zich om in so2 wat niet schadelijk is voor de vissen. Hoewel heel je bodem vol dood organisch materiaal niet bevordelijk is, is een deadspot juist ideaal, aangezien daar alles ophoopt, kan je eens in de zo veel tijd alles goed afzuigen ipv het verspreid ligt op plekken waar je niet goed bij kan zoals tussen je planten (waardoor je planten kunnen rotten).

Een stuk hout, een steen alles wat de stroming tegenhoud en de circulatie af kapt, kan een situatie creeren waarin bodemrot ontstaat. Dat is alleen totaal afhankelijk van wat je in en output is, hoevaak je de bodem schoon houd en door woelt. En niet zo zeer temaken met of iets hout is. Ik ben juist van mening dat bodemrot en deadspots nodig is voor een stabiele aquarium. Er gaat niets boven een bodem die zichzelf stabiliseert inplaats van elke keer nieuw en oud water over te hevelen. Heel het balans te storen door de bodem om te woelen. Om vervolgens te hopen dat de ei methode voldoende klopt. Dan vraag je natuurlijk naar algen groei en veel moeite. Maar iedereen zn plezier. bodemrot is in iedergeval niet geschikt voor mensen die niet van een natuurlijk gesloten ecosysteem houden en graag juist een strak en schoon aquarium willen. Ik zou me om een stuk hout geen zorgen maken maar vooral hoe de stroming loopt en begrijpen wat dat voor impact op het biologisch materiaal is. Ook hier in de natuur grijpen we in wanneer sloten dicht slippen worden ze ook uitgegraven dus iets schoon genoeg houden is nooit erg. Beter te weinig organisch materiaal dan te veel in iedergeval.
 
Zit er mooi uit zo,
:thumbs:
benieuwd of je met deze bodem ook zonder skimmer afkan, denk toch wel minder belasting zo
Ik hoop van wel. Valt me wel op dat ik nu veel voorzichtiger moet werken tijdens onderhoud. Wortels hebben minder houvast in de bodem.

Heb nu ook een mooi groot stuk ingewaterd kienhout gevonden. Maakt het plaatje m.i. een stuk mooier dan eerst
 
Bodemrot is dood organisch materiaal dat door gebrek aan goedde stroming op de bodem of doordat het vuil zich op een bepaalde plek ophoopt. Dit geeft de verkleuring. Omdat de bodem hier dicht slipt, in wat voor bodem dan ook, krijgen anearobische bacterien de kans om n2 en h2s te maken, die in bubbels naar boven drijven. H2s is giftig voor vissen, alleen zullen de vissen niet of weinig in contact zijn met h2s aangezien het snel naar boven drijft, en wanneer in contact komt met zuurstof zet het zich om in so2 wat niet schadelijk is voor de vissen. Hoewel heel je bodem vol dood organisch materiaal niet bevordelijk is, is een deadspot juist ideaal, aangezien daar alles ophoopt, kan je eens in de zo veel tijd alles goed afzuigen ipv het verspreid ligt op plekken waar je niet goed bij kan zoals tussen je planten (waardoor je planten kunnen rotten).

Een stuk hout, een steen alles wat de stroming tegenhoud en de circulatie af kapt, kan een situatie creeren waarin bodemrot ontstaat. Dat is alleen totaal afhankelijk van wat je in en output is, hoevaak je de bodem schoon houd en door woelt. En niet zo zeer temaken met of iets hout is. Ik ben juist van mening dat bodemrot en deadspots nodig is voor een stabiele aquarium. Er gaat niets boven een bodem die zichzelf stabiliseert inplaats van elke keer nieuw en oud water over te hevelen. Heel het balans te storen door de bodem om te woelen. Om vervolgens te hopen dat de ei methode voldoende klopt. Dan vraag je natuurlijk naar algen groei en veel moeite. Maar iedereen zn plezier. bodemrot is in iedergeval niet geschikt voor mensen die niet van een natuurlijk gesloten ecosysteem houden en graag juist een strak en schoon aquarium willen. Ik zou me om een stuk hout geen zorgen maken maar vooral hoe de stroming loopt en begrijpen wat dat voor impact op het biologisch materiaal is. Ook hier in de natuur grijpen we in wanneer sloten dicht slippen worden ze ook uitgegraven dus iets schoon genoeg houden is nooit erg. Beter te weinig organisch materiaal dan te veel in iedergeval.
Don, in het kort samengevat. Ik wil geen bodemrot. 😉
 
Bodemrot is dood organisch materiaal dat door gebrek aan goedde stroming op de bodem of doordat het vuil zich op een bepaalde plek ophoopt. Dit geeft de verkleuring. Omdat de bodem hier dicht slipt, in wat voor bodem dan ook, krijgen anearobische bacterien de kans om n2 en h2s te maken, die in bubbels naar boven drijven. H2s is giftig voor vissen, alleen zullen de vissen niet of weinig in contact zijn met h2s aangezien het snel naar boven drijft, en wanneer in contact komt met zuurstof zet het zich om in so2 wat niet schadelijk is voor de vissen. Hoewel heel je bodem vol dood organisch materiaal niet bevordelijk is, is een deadspot juist ideaal, aangezien daar alles ophoopt, kan je eens in de zo veel tijd alles goed afzuigen ipv het verspreid ligt op plekken waar je niet goed bij kan zoals tussen je planten (waardoor je planten kunnen rotten).

Een stuk hout, een steen alles wat de stroming tegenhoud en de circulatie af kapt, kan een situatie creeren waarin bodemrot ontstaat. Dat is alleen totaal afhankelijk van wat je in en output is, hoevaak je de bodem schoon houd en door woelt. En niet zo zeer temaken met of iets hout is. Ik ben juist van mening dat bodemrot en deadspots nodig is voor een stabiele aquarium. Er gaat niets boven een bodem die zichzelf stabiliseert inplaats van elke keer nieuw en oud water over te hevelen. Heel het balans te storen door de bodem om te woelen. Om vervolgens te hopen dat de ei methode voldoende klopt. Dan vraag je natuurlijk naar algen groei en veel moeite. Maar iedereen zn plezier. bodemrot is in iedergeval niet geschikt voor mensen die niet van een natuurlijk gesloten ecosysteem houden en graag juist een strak en schoon aquarium willen. Ik zou me om een stuk hout geen zorgen maken maar vooral hoe de stroming loopt en begrijpen wat dat voor impact op het biologisch materiaal is. Ook hier in de natuur grijpen we in wanneer sloten dicht slippen worden ze ook uitgegraven dus iets schoon genoeg houden is nooit erg. Beter te weinig organisch materiaal dan te veel in iedergeval.
Bodemrot en deadspots? Naar mijn mening niet bevorderlijk voor een aquarium. Oud en nieuw water? Dat doe je omdat in de loop van tijd afvalstoffen zich ophopen in een aquarium. Wat ook weer van invloed is op je nitraat en fosfaat niveau. Én hetgeen ook weer een booster kan zijn voor algen. Wanneer je poogt de waterkwaliteit stabiel en zo zuiver als nodig te houden aangepast op je plantengroei en je bodem verzorgt dan is bodemrot ook nauwelijks een voorkomend probleem.
 

Terug
Bovenaan