Een nieuw begin, nu met filterzand.


Je oude bak in je fotoalbum stond er prachtig bij. Waarom zou dat niet opnieuw lukken met zand? Of mis ik iets?
Ja, je mist vertrouwen in mezelf. Maar dat heeft een diepere oorzaak.

Cryptocoryne begint ook los te laten ..
 
Laatst bewerkt:
Kijk mooie foto toch. Zou er zelf niets meer aan doen voorlopig. Die paar plukjes die nog drijven zouden bij mij in de GFT bak belanden.
Zand gaat ook nog iets vaster worden door de biofilm straks. Dan kun je er altijd nog nieuwe uitlopers insteken.
 
Ja, je mist vertrouwen in mezelf. Maar dat heeft een diepere oorzaak.
Als je continue denkt aan alles wat er mis kan gaan met een aquarium kun je beter stoppen. Sommige dingen probeer je te voorkomen door eerst na te denken, info op te zoeken, rustig te handelen als je met aquarium bezig bent.
Andere dingen gebeuren soms. Bodemrot kan ooit ontstaan misschien ook wel nooit. En dan is het ook niet het einde, je vissen gaan niet ineens dood ofzo. Hier destijds geen problemen te zien bij vissen, garnalen of planten. Ik wou gewoon geen bodem met bodemrot erin, daarom vervangen.
 
Ik loop zo langzamerhand gewoon in rondjes. Ik weet het niet meer. Ik vertrouw het voor mij niet meer. Stoppen is nog de enige optie op dit moment.
Je krijgt veels teveel goedbedoeld advies waardoor het alleen maar onduidelijker word.
Mijn advies aan jou is dan ook: ga er eens rustig voor zitten en ga eens beschrijven wat je precies wilt. Je moet weten wat je wilt!

Als jij geen concreet idee hebt van wat je wilt dan gaat het resulteren in veel verandering en aanpassingen van je bak, tesaam met veel irritatie en teleurstelling.

Ga op zoek naar een voorbeeld wat je zou willen namaken, rekening houden met de techniek die je gebruikt. Kijk in een journal of fotoalbum van iemand waarvan jij hetzelfde zou willen.
Ga lezen wat ie heeft gebruikt en wat ie doet om het gezond en vitaal te houden. Dan kun je goed bepalen welke soort planten je nodig hebt, welke vorm en vooral welke kleuren. Dan kun je ook doelgericht op zoek gaan naar bepaalde stenen of stukken
hout die je erin wilt gaan verwerken.

Daarmee bereik je meer dan alleen het goedbedoelde advies van 1001 forumleden die allemaal andere ideeën op je loslaten.
 
Zou je met Manado, een meer ronde korrel minder kans op bodemrot hebben?

Ik loop zo langzamerhand gewoon in rondjes. Ik weet het niet meer. Ik vertrouw het voor mij niet meer. Stoppen is nog de enige optie op dit moment.
Je bent je nu druk aan het maken over iets wat helemaal niet speelt toch? Bodemrot zou voor kunnen komen maar het is er nu niet. De kans dat het niet komt is er net zo goed of misschien wel meer. Je issue met planten die niet blijven zitten vraagt wat aanpassing ten opzichte van grind, namelijk beter vastzetten. Verder draait je bak als een tierelier als ik de foto zie.
 
Ik vind dat jij een heel mooie opzet hebt gemaakt, maar voor zo weinig als dat je er aan planten in hebt zou jij geen toevoegingen nodid hebben als dan er meer leven in te laten door planten en bewoners, geen mest in stoppen dan krijg je op den duur het filterzand nog aan de rot.
Dus mijn advies ,doe bijna niets en leer van wat je opserveert.
Meer planten dan krijg je het in een evenwicht , niet mesten wanneer het niet noodzaak is😍
 
geen mest in stoppen dan krijg je op den duur het filterzand nog aan de rot.
Hoe krijg je bodemrot van bemesting? Ik gebruikte geen enkele bemesting in mijn bak en kreeg bodemrot. Denk dus niet dat bemesting een oorzaak is. Velen gebruiken bemesting zonder negatieve gevolgen voor de bodem (of anderzins).
 
Omdat overschotten in de bodem blijven.
Je ziet toch wel in dat er bij zo een pover plantenbestand er geen toevoegingen nodig zijn.
 
Van bemesting krijg je geen rotting hoor en ook geen algen. Dat is een oude wijsheid die al lang is achterhaald.
Als dat waar zou zijn dan hadden alle mensen die de EI volgen hier last van en dat zijn er best veel kan ik zeggen. Juist organische zaken zoals teveel aan voedsel en dode plantresten veroorzaken bodemrot.
 
Om dus even ontopic te blijven en jouw post @jessicapilon samen te vatten:
@Friesian zorg dat je je vissen absoluut niet teveel voert (vastendag invoeren?) en zorg dat rottende/ dode plantendelen dagelijks verwijderd worden en dan is de kans op bodemrot minimaal.
 
Ik heb zojuist ff de proef op de som gedaan omdat ergens de fout zat in de bak.
Even een rolmaat genomen en gemeten de dikte. Dit is echt te weinig. Ik meet 3 cm. De enige conclusie is dat dat nu voor problemen zorgt.
 
Je bent je nu druk aan het maken over iets wat helemaal niet speelt toch? Bodemrot zou voor kunnen komen maar het is er nu niet. De kans dat het niet komt is er net zo goed of misschien wel meer. Je issue met planten die niet blijven zitten vraagt wat aanpassing ten opzichte van grind, namelijk beter vastzetten. Verder draait je bak als een tierelier als ik de foto zie.
Nee, het gaat me om het gevoel van houvast.

*Edit*
Je begrijpt het lees ik bij nader inzien.
 
Omdat overschotten in de bodem blijven.
Je ziet toch wel in dat er bij zo een pover plantenbestand er geen toevoegingen nodig zijn.
Edwin, ik vergelijk het ff met maisteelt. Wanneer door een regenbui een gedeelte van de grond, pleksgewijs, dicht is geslibt. Dan is het zaak om met een rijencultivator de bodem los te trekken voor een goede doorstroming, beluchting van de aarde. En dan nog heb je extra voedingsstoffen nodig. Bij dieren heb je ook een goede voeding nodig.

Een dier eet om te drinken en drinkt om te eten. Het 1 kan niet zonder het ander.
 
Edwin, ik vergelijk het ff met maisteelt. Wanneer door een regenbui een gedeelte van de grond, pleksgewijs, dicht is geslibt. Dan is het zaak om met een rijencultivator de bodem los te trekken voor een goede doorstroming, beluchting van de aarde. En dan nog heb je extra voedingsstoffen nodig. Bij dieren heb je ook een goede voeding nodig.

Een dier eet om te drinken en drinkt om te eten. Het 1 kan niet zonder het ander.
Maar omdat er in je aquarium doorgaans geen uitspoel is kun je er wel vanuit gaan dat je wat overhoud, en met dat weinige wat erin zit groeit het prima uit, dat gaat ook goed zonder toevoeging, dan zul je steeds weer maar leuke dingetjes zien ontstaan gaan uit die rollende bodem , bijna levend steen in zeewaterbevergeleken😀meer planten bij je ben ik voor. Dat helpt, gewoon meer als nodig en dan houd je de leukere over.
 
Maar omdat er in je aquarium doorgaans geen uitspoel is kun je er wel vanuit gaan dat je wat overhoud, en met dat weinige wat erin zit groeit het prima uit, dat gaat ook goed zonder toevoeging, dan zul je steeds weer maar leuke dingetjes zien ontstaan gaan uit die rollende bodem , bijna levend steen in zeewaterbevergeleken😀meer planten bij je ben ik voor. Dat helpt, gewoon meer als nodig en dan houd je de leukere over.
Edwin, ik denk dat een puppy eerder goed groeit van goed, kwaliteit puppyvoer waar goede nutriënten in zitten dan in het goedkoopste voer dat je kunt vinden.

En zo groeien planten ook goed van goede voeding.

Maarja wie ben ik........ Ik ben maar een oud agrariër. :juggle: Die soms in een dal zit. 🙂
 
Edwin, ik vergelijk het ff met maisteelt. Wanneer door een regenbui een gedeelte van de grond, pleksgewijs, dicht is geslibt. Dan is het zaak om met een rijencultivator de bodem los te trekken voor een goede doorstroming, beluchting van de aarde. En dan nog heb je extra voedingsstoffen nodig. Bij dieren heb je ook een goede voeding nodig.

Een dier eet om te drinken en drinkt om te eten. Het 1 kan niet zonder het ander.
Je weet vast wel dat er binnen de landbouw een kentering plaats vindt. Men begint steeds meer te beseffen dat je niet teveel in de bodem moet woelen, en zuinig moet zijn op het bodemleven. Het belang van bodemorganismen zoals wormen, springstaarten, bacteriën en schimmels enzovoort is zwaar onderschat. Een gezond bodemleven zorgt voor een goede structuur waardoor de bodem luchtig blijft.
In onze aquaria moeten we ook niet teveel rommelen in de bodem.
 
Je weet vast wel dat er binnen de landbouw een kentering plaats vindt. Men begint steeds meer te beseffen dat je niet teveel in de bodem moet woelen, en zuinig moet zijn op het bodemleven. Het belang van bodemorganismen zoals wormen, springstaarten, bacteriën en schimmels enzovoort is zwaar onderschat. Een gezond bodemleven zorgt voor een goede structuur waardoor de bodem luchtig blijft.
In onze aquaria moeten we ook niet teveel rommelen in de bodem.
Daarom schreef ik ook pleksgewijs. 🙂 Soms moet je de natuur een handje helpen. Als de bodem is dichtgeslibt dan zie je na het losmaken van de toplaag de bodem zich sneller herstellen. Bij gebruik van bodemonderzoek kun je dan inspelen op wat een gewas op die plek nodig heeft om weer meer kracht te hebben. De rijen mais kunnen dan pleksgewijs weer beter op kleur en op adem komen.
 

Even een foto-update.
Ik zie gewoon dat deze nieuwe start niet kan slagen. Zowel de vallisneria en de pogostemon octopus staan letterlijk te verslechteren. Ook de pogostemon zie ik geleidelijk bruin worden en veel te iel.

De planten komen echt wat te kort zoals ik het zie. Of colombo voedingsbodem grof, voedingsbodem en grind in 1 iets is? Maar misschien zijn er nog andere opties? Voedingsbodem en zand durf ik niet aan

Ook de waterwaardes zijn nog niet goed genoeg. Vanmorgen weer getest.

Fe, PO4 en NO3 extra toegevoegd na het testen.
 

Bijlagen

  • IMG20221124152142.jpg
    IMG20221124152142.jpg
    327.8 KB · Weergaven: 91
  • IMG20221124152136.jpg
    IMG20221124152136.jpg
    318.6 KB · Weergaven: 94
  • Screenshot_2022-11-24-15-26-49-49_ea9fb75c1adcdda340e636d04356b752.jpg
    Screenshot_2022-11-24-15-26-49-49_ea9fb75c1adcdda340e636d04356b752.jpg
    147.8 KB · Weergaven: 89
Laatst bewerkt:
Vind het jammer voor je dat het nog niet meteen goed gaat.
Wat wil je dan gaan doen? Weer opnieuw beginnen?
Toch nog veel succes verder he
 
Je wil echt veel te snel, wat verwacht je nou? die bodem is net nieuw zit niks aan voeding in, planten moeten weer helemaal wennen, dus heel normaal dat alles verlept en afsterft, wees nou eens geduldig, een aquarium is geen akker met mais
Inderdaad. Hoeveel is er door diverse leden gezegd dat het tijd moet hebben? Laat het nou zeker eens 3 weken gaan. Af en toe meten, niet elke dag! en ook niet altijd maar waterwissels doen.
 

Even een foto-update.
Ik zie gewoon dat deze nieuwe start niet kan slagen. Zowel de vallisneria en de pogostemon octopus staan letterlijk te verslechteren. Ook de pogostemon zie ik geleidelijk bruin worden en veel te iel.

De planten komen echt wat te kort zoals ik het zie. Of colombo voedingsbodem grof, voedingsbodem en grind in 1 iets is? Maar misschien zijn er nog andere opties? Voedingsbodem en zand durf ik niet aan

Ook de waterwaardes zijn nog niet goed genoeg. Vanmorgen weer getest.

Fe, PO4 en NO3 extra toegevoegd na het testen.
Ik ken het gevoel maar al te goed. Je zit uren en uren op te offeren aan een aquarium, want je wilt er van kunnen genieten, niet de hele tijd er mee bezig hoeven zijn. En na uren te investeren wat krijg je, stank voor dank, al je planten verzwakken je waterwaardes uit balans. Maar dit was ook een beetje te verwachten met een nieuwe bodem en nieuwe start. Je bent super goed bezig. Je verliest niet als er een paar dingen niet goed gaan. Er gaan ook heel veel dingen wel goed, die zie je alleen niet omdat je heel veel aangewend bent geraakt die vanzelfsprekend zijn. Je waterwissels gaan vlotter, de planten terug zetten gaat handiger en je kennis word ook met de dag alleen maar meer. Nee mis gaat dit niet, verliezen doe je ook zeker niet. Dit is een hele overwinning, hoe ver jij het al hebt weten te schoppen. Dus je gaat niet met de bakke neer zitten. Je zet door 💪 geduld is een schone zaak, dat moet ik mijzelf ook steeds aan leren. En gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. Je vissies zwemmen lekker rond je hebt een super mooie bodem en ook mooie variatie aan plantjes, als ze hun snijwonden genezen hebben, nieuwe wortels hebben gemaakt, de verzwakte bladeren hebben verloren en nieuwe bladeren gaan aan maken dan gaan ze helemaal groeien en bloeien dat komt helemaal goed 😊 altijd kans dat er een algje op duikt dat hoort er bij, maar ook daar kom je door heen! Beste wensen van hier🌻
 
Ik heb ook een zandbodem zonder voedingsbodem. Mijn vallisneria stond er niet wauw bij, mijn crypto's takelden ook af, sommige begonnen te verslijmen.
Ik had er enkel voedingscapsules bij zitten.
Na een 4 tal weken begon het allemaal te draaien. Alles groeit nu.
Ik zeg niet dat het goedkomt, maar door elke week te veranderen gaat het zeker niet goedkomen.

Je verwacht instant oplossingen en idem resultaten. Die zijn er niet.
 

Even een foto-update.
Ik zie gewoon dat deze nieuwe start niet kan slagen. Zowel de vallisneria en de pogostemon octopus staan letterlijk te verslechteren. Ook de pogostemon zie ik geleidelijk bruin worden en veel te iel.

De planten komen echt wat te kort zoals ik het zie. Of colombo voedingsbodem grof, voedingsbodem en grind in 1 iets is? Maar misschien zijn er nog andere opties? Voedingsbodem en zand durf ik niet aan

Ook de waterwaardes zijn nog niet goed genoeg. Vanmorgen weer getest.

Fe, PO4 en NO3 extra toegevoegd na het testen.
Pogostemon soorten houden in het algemeen van een intense belichting. En hoewel de soort octopus met een gemiddelde lichtsterkte toe zou kunnen wordt ze tocht het mooist bij veel licht. Ze moet hoe dan ook in een voedselrijke bodem! Ze houdt van zacht zuur water, iets waar de Vallisneria planten nou juist weer wat minder van houden . Deze plant vindt het fijner in middelhard alkalisch water.
In je laatste water waarden zie ik bij een KH van 4 een PH waarde van 6? Je CO2 level is dan wel heel erg hoog! (Zo'n 118 mg/ltr!) Dat zou zo'n 23 mg/ltr moeten zijn. Je NO3 waarde is weer erg laag.
 
Laatst bewerkt:
Pogostemon soorten houden in het algemeen van een intense belichting. En hoewel de soort octopus met een gemiddelde lichtsterkte toe zou kunnen wordt ze tocht het mooist bij veel licht. Ze moet hoe dan ook in een voedselrijke bodem! Ze houdt van zacht zuur water, iets waar de Vallisneria planten nou juist weer wat minder van houden . Deze plant vindt het fijner in middelhard alkalisch water.
In je laatste water waarden zie ik bij een KH van 4 een PH waarde van 6? Je CO2 level is dan wel heel erg hoog! (Zo'n 118 mg/ltr!) Dat zou zo'n 23 mg/ltr moeten zijn. Je NO3 waarde is weer erg laag.
Met een lagere co2 toevoeging zou de dropper niet meer lichtgroen kleuren, dat was voorheen het probleem dacht ik. En de nieuwe bodem en gebrek aan bacteriën zorgt natuurlijk voor een stuk minder no3 dus vandaar dat er waarschijnlijk meer toegevoegd moet worden denk ik? De kh zal gaan stijgen de komende tijd vanwege de nieuwe bodem verwacht ik. Ik verwacht ook dat daarom de ph zal stijgen en dat zou dan slecht nieuws zijn voor de octupus soort? Misschien is het een iedee die plant tijdelijk ergens anders te huisvesten tot ie wat meer gegroeid is?
 
Pogostemon soorten houden in het algemeen van een intense belichting. En hoewel de soort octopus met een gemiddelde lichtsterkte toe zou kunnen wordt ze tocht het mooist bij veel licht. Ze moet hoe dan ook in een voedselrijke bodem! Ze houdt van zacht zuur water, iets waar de Vallisneria planten nou juist weer wat minder van houden . Deze plant vindt het fijner in middelhard alkalisch water.
In je laatste water waarden zie ik bij een KH van 4 een PH waarde van 6? Je CO2 level is dan wel heel erg hoog! (Zo'n 118 mg/ltr!) Dat zou zo'n 23 mg/ltr moeten zijn. Je NO3 waarde is weer erg laag.
Met een lagere co2 toevoeging zou de dropper niet meer lichtgroen kleuren, dat was voorheen het probleem dacht ik. En de nieuwe bodem en gebrek aan bacteriën zorgt natuurlijk voor een stuk minder no3 dus vandaar dat er waarschijnlijk meer toegevoegd moet worden denk ik? De kh zal gaan stijgen de komende tijd vanwege de nieuwe bodem verwacht ik. Ik verwacht ook dat daarom de ph zal stijgen en dat zou dan slecht nieuws zijn voor de octupus soort? Misschien is het een iedee die plant tijdelijk ergens anders te huisvesten tot ie wat meer gegroeid is?
Even uitgaande van kloppende metingen: Het gaat me er hier even om dat er een gevaarlijke hoeveelheid CO2 gemeten wordt! Dan lijkt me de kleur van de dropchecker even van minder belang. Ts heeft levende wezens in z'n bak. Die NO3 gaf ik wel even aan maar dat lijkt me in het geval van TS in een opstartende (?) bak nu even minder interessant.
 
Inderdaad, jullie hebben gelijk. Ik moet echt meer geduld hebben! Daar zit bij mij de grootste fout. Het is geen hardloopwedstrijd!

Maar wat ik me afvraag naast wat @benvo opmerkt is.... Kan het te weinig ijzer in het water ook meespelen waarom de vallisneria bruin wordt?
 

Terug
Bovenaan