Een nieuw begin, nu met filterzand.


Even uitgaande van kloppende metingen: Het gaat me er hier even om dat er een gevaarlijke hoeveelheid CO2 gemeten wordt! Dan lijkt me de kleur van de dropchecker even van minder belang. Ts heeft levende wezens in z'n bak. Die NO3 gaf ik wel even aan maar dat lijkt me in het geval van TS in een opstartende (?) bak nu even minder interessant.
In principe zouden die twee zaken niet samen kunnen gaan toch. Als het Co2 niveau echt zo absurd hoog was dan verkleurde die dropchecker wel. Mijn eerste reactie zou twijfelen aan die ph/kh testwaardes zijn.
 
Inderdaad, jullie hebben gelijk. Ik moet echt meer geduld hebben! Daar zit bij mij de grootste fout. Het is geen hardloopwedstrijd!

Maar wat ik me afvraag naast wat @benvo opmerkt is.... Kan het te weinig ijzer in het water ook meespelen waarom de vallisneria bruin wordt?
Mijn vallisneria staat er nu een week of 5 in en is ook bruin. Ik zie wel heel voorzichtig wat kleine groene sprietjes komen.
 
Inderdaad, jullie hebben gelijk. Ik moet echt meer geduld hebben! Daar zit bij mij de grootste fout. Het is geen hardloopwedstrijd!

Maar wat ik me afvraag naast wat @benvo opmerkt is.... Kan het te weinig ijzer in het water ook meespelen waarom de vallisneria bruin wordt?
Nee joh dat heeft er geen ruk mee te maken, het heeft ermee te maken datie gewoon opnieuw moet wennen, dus tip van Flip: op je handen zitten, kijken en vooral: NIKS DOEN (y)
 
Inderdaad, jullie hebben gelijk. Ik moet echt meer geduld hebben! Daar zit bij mij de grootste fout. Het is geen hardloopwedstrijd!

Maar wat ik me afvraag naast wat @benvo opmerkt is.... Kan het te weinig ijzer in het water ook meespelen waarom de vallisneria bruin wordt?
Vallisneria kunnen bruin worden en volledig afsterven en later gewoon weer terugkomen. Dat bruin worden heeft met ijzer niet zoveel van doen.
 
In principe zouden die twee zaken niet samen kunnen gaan toch. Als het Co2 niveau echt zo absurd hoog was dan verkleurde die dropchecker wel. Mijn eerste reactie zou twijfelen aan die ph/kh testwaardes zijn.
Daarom gaf ik hierboven al aan dat ik moet uitgaan van kloppende metingen. Maar ALS die metingen kloppen moet er als een haas water ververst worden.
 
Daarom gaf ik hierboven al aan dat ik moet uitgaan van kloppende metingen. Maar ALS die metingen kloppen moet er als een haas water ververst worden.
Ik kan je geruststellen. De vissen zwemmen vrolijk rond. Maar om wat extra controle te hebben zal ik pH en KH opnieuw checken.
 
Ik kan je geruststellen. De vissen zwemmen vrolijk rond. Maar om wat extra controle te hebben zal ik pH en KH opnieuw checken.
Dat was vanwege de co2 die 4 keer hoger was dan volgens benzo aanbevolen was. De ph en kh waren goed dacht ik? De enige opmerking daar over was dat verschillende planten verschillende dingen fijn vinden de ene vind hard water fijn de andere zuur. Dat is vooral iets wat in de gate gehouden moet worden omdat je nog niet 100% zeker kan zeggen wat je nieuwe bodem met de kh waarde doet 😀
 
In je laatste water waarden zie ik bij een KH van 4 een PH waarde van 6? Je CO2 level is dan wel heel erg hoog! (Zo'n 118 mg/ltr!) Dat zou zo'n 23 mg/ltr moeten zijn. Je NO3 waarde is weer erg laag.
Wat @benvo schreef geeft mij een andere indruk.

Ik kan me niks anders indenken dan dat er met het testen iets fout is gedaan.
 
Vreemd.... Bij de 4e druppel regaens KH veranderd blauw in geel.

pH 7.6
Ph stijgt geloof ik in de loop van de dag dus dat is normaal, kh is aan de lage kant misschien en betekend niet perse dat de ph ook laag moet worden, maar het betekent wel dat als er iets in je aquarium gebeurt wat de ph veranderd het heel snel effect kan nemen. Dus met een lage kh moet je de ph iets beter in de gate houden. Hij kan dan erg gaan schommelen. Ik verwacht wel dat de kh gelijdelijk omhoog gaat. Je zou ook eventueel kunnen kijken wat de kh is van je kraan water en de ph verhogen is makkelijker dan verlagen geloof ik dus dat moet wel goed komen denk ik 😄 je zou eventueel wat oude schelpen van de slakken van je vorige bodem toe kunnen voegen als je die nog hebt.
 
@don1262 het gaat om deze tabel waar @benvo naar kijkt.

In dat tabel haal ik uit dat 15mg tot 25 mg over het algemeen in het groen is, 18,7 is bij alle kh waardes in het goed maar boven de 25 kom je al in het rood terrecht. Dus zou onder de 20 een soort streven moeten zijn voor de veiligheid? Maar hoe dan ook is 100 natuurlijk te veel voor co2 (ben blij dat benvo dat mij kon vertellen want dat wist ik niet)

Ik vind het wel een hele interessante website ik ga me dr is even goed in verdiepen 😄 je werkt dan wel met hele fijne cijfertjes met ph, de mijne gaat zo van 7 naar 9 en onder de 7 krijgen gaat me sws alleen lukken met toevoegingen jammer genoeg.
 
Vallisneria slaat soms lastig aan en dat kan weken duren. De Octopus had ik ook in de Fusion en daar deed hij het goed met genoeg co2. In de kleinere bakken zag ik dat de stengels erg iel bleven en dat kwam voor mijn gevoel door te weinig co2.

Ik zou nogmaals de no3/po4 ophogen tot 20/2 mg en dan echt even dagelijks meten hoeveel deze elke dag zakt zodat je weet wat en hoeveel je moet toevoegen. Of overgaan op de EI en wekelijks de helft verversen en natuurlijk voeding bij de wortels steken.
 
Wat me wel opvalt en ook in de lijn van verwachtingen is is dat er soms planten loslaten van de bodem als de vissen zijn gevoerd en dus ook op de bodem wat rondscharrelen. Draait een bak wat langer, laat zeggen een maand en de planten hebben geworteld zijn ze beter verankerd.

Wat ik trouwens wel gezien heb bij een LFS dat donker zand en daaronder een grijze voedingsbodem na jaren minder opvalt dat er wat mee omhoog komt als de planten met wortels worden verwijderd om de toppen terug te zetten.

Volgens degene die ik sprak ligt de voedingsbodem 1 cm dik.
 
Ja ik vraag me af waarom een voedingsbodem want met bv kleibollen kun je net zo goed uit de voeten in de regel.
 
Ik heb zelf de indruk, en het werkt gewoon anders dan wat ik eerst had, dat de wortels zich vaster weten te verankeren in de voedingsbodem waar voedingsstoffen ook in zitten. Ik wil ook weer niet een te hoge bodem bij meer kans op bodem rot daardoor.
 
Ik heb zelf de indruk, en het werkt gewoon anders dan wat ik eerst had, dat de wortels zich vaster weten te verankeren in de voedingsbodem waar voedingsstoffen ook in zitten. Ik wil ook weer niet een te hoge bodem bij meer kans op bodem rot daardoor.
Kiemaarde is natuurlijk juist voedingsarm om de wortels te stimuleren maar misschien werkt het in een aquarium andersom 😄
 
In dat tabel haal ik uit dat 15mg tot 25 mg over het algemeen in het groen is, 18,7 is bij alle kh waardes in het goed maar boven de 25 kom je al in het rood terrecht. Dus zou onder de 20 een soort streven moeten zijn voor de veiligheid? Maar hoe dan ook is 100 natuurlijk te veel voor co2 (ben blij dat benvo dat mij kon vertellen want dat wist ik niet)

Ik vind het wel een hele interessante website ik ga me dr is even goed in verdiepen 😄 je werkt dan wel met hele fijne cijfertjes met ph, de mijne gaat zo van 7 naar 9 en onder de 7 krijgen gaat me sws alleen lukken met toevoegingen jammer genoeg.
Je juiste waarde ligt m.i. op zo'n 23 mg/ltr. In mijn plantenbakken is dit de waarde die ik als "standaard" aanhield.
 
In principe zouden die twee zaken niet samen kunnen gaan toch. Als het Co2 niveau echt zo absurd hoog was dan verkleurde die dropchecker wel. Mijn eerste reactie zou twijfelen aan die ph/kh testwaardes zijn.
Mijn reactie is en was ook wat gerealiseerd op ervaringen. Doordat ik met een zekere frequentie mijn bakken niet zelf kon onderhouden vanwege een onderliggende ziekte moest mijn echtgenote dit overnemen wat ze altijd goed deed. Mijn bakken had ik ook voor een groot deel geautomatiseerd. Omdat mijn vrouw het noodgedwongen ook een keer moest laten afweten. Werd het onderhoud doorgegeven. Toen sloeg het noodlot toe! Er werd teveel CO2 toegevoegd, waar overigens mijn automatisering voor waarschuwde met een flikkerend lampje maar die wel opgemerkt was maar geen passende reactie gaf, met als gevolg een compleet afgestorven bak. En dat heeft me zeer geraakt! Zonder hier verder op in te gaan maakt dit misschien maakt dit ook mijn gegeven waarschuwing wat duidelijker.
 
Je juiste waarde ligt m.i. op zo'n 23 mg/ltr. In mijn plantenbakken is dit de waarde die ik als "standaard" aanhield.
Dan zit je wel dichter tegen de rode dan tegen de gele kant aan, en bij een kh 2 in het rood maarja kh 2 is wel heel knap als je dat voor elkaar krijgt. Ik heb er gelukkig weinig mee van doen. Balanseren is niet mn sterkste kant 😂
 
@Friesian Het is goed om wanneer je meet die met de nodige zorg te doen. Foute metingen kunnen ook een foute reactie opleveren die nare gevolgen kan hebben Daarbij zou ik ook nog willen opmerken dat je bij een opstartende bak, in ieder geval je bodem, er rekening mee moet houden om extra voorzichtig om moet gaan met je metingen. Wat maakte dat ik mij van metingen, zeker voor een week of vier, niet erg druk over maakte. Je bak moet zich eerst stabiliseren. Is je bak eenmaal stabiel dan kan je gaan meten met wat meer betrouwbare gegevens waar je wat mee zou kunnen.
 
Dan zit je wel dichter tegen de rode dan tegen de gele kant aan, en bij een kh 2 in het rood maarja kh 2 is wel heel knap als je dat voor elkaar krijgt. Ik heb er gelukkig weinig mee van doen. Balanseren is niet mn sterkste kant 😂


Nou nee, niet in mijn geval. De KH lag altijd zo rond de gemeten 6,3 ongeveer. Het kraanwater zit hier met een KH rond de 7 á 7,5. Het is dus sterk afhankelijk voor je overige waarden. En daarbij speelt je bodemsoort ook weer een rol zoals we allemaal wel weten.
 
Wat me wel opvalt en ook in de lijn van verwachtingen is is dat er soms planten loslaten van de bodem als de vissen zijn gevoerd en dus ook op de bodem wat rondscharrelen.

Vind ik wel heel herkenbaar. Ik heb eens totaal rotundifolia geplant. Die takjes zag ik telkens bovenin de bak drijven. Na heel vaak terugplanten heb ik dat maar opgegeven. Het lijkt wel of de vissen het gewoon niet mooi vonden en hun veto gaven.
 
Even een kleine update.
IMG20221213223800.jpg
 
Lekker bakkie André. Leuk dat de planten toch (een beetje) blijven staan en dat je het niet hebt opgegeven (y)

De drop checker is nu wel heel geel, of niet? Kan ook de foto zijn hoor.

Heb je nog meer plannen met de bak? Nog wat hout of stenen links misschien? :unsure:
 
Op dit moment geen extra plannen vooral planten die meewerken om een balans te vinden. Eerste indruk tot dusverre is fijne bodem. Dadelijk als meer sterrenkruid het plafond raakt (wateroppervlak) snoeien, onderste deel van planten eruit. Ben benieuwd hoe dat zich zal ontwikkelen.

IMG20221213223525.jpg
 
Heb zelf ook filterzand en merkte dat, in tegenstelling tot grind etc wat eerder veel gebruikt werd, het toch echt wel langer duurt voordat je planten aanslaan. Nu met klei en co2 begint het allemaal vorm te krijgen.
Nu kwam ik via Youtube op een handige truc tegen, waar ik eigenlijk nooit aangedacht heb. Hij gebruikt een soort grove filterzakken om voedingssubstraat 1 of 2 cm hoog verpakt onder je toplaag te leggen, zodat dit niet
omhoog komt en mengt. Daarna je toplaag, filterzand bijv. erover. Zodat de wortels door de mazen van die zakken kunnen reiken tot het voedinggsubraat. En je wel een strakke bovenlaag houdt.

Was hier met de opbouw van mijn bak een paar maandjes geleden nog niet van op de hoogte, maar zodra ik weer een keer leeghaal en opnieuw opbouw, ga ik dit zeker proberen.

Dit is het kanaal, ik heb even zo niet direct in beeld in welk filmpje van hem dit verduidelijkt werd. Mss er even doorheen scrollen.

 
Heb zelf ook filterzand en merkte dat, in tegenstelling tot grind etc wat eerder veel gebruikt werd, het toch echt wel langer duurt voordat je planten aanslaan. Nu met klei en co2 begint het allemaal vorm te krijgen.
Nu kwam ik via Youtube op een handige truc tegen, waar ik eigenlijk nooit aangedacht heb. Hij gebruikt een soort grove filterzakken om voedingssubstraat 1 of 2 cm hoog verpakt onder je toplaag te leggen, zodat dit niet
omhoog komt en mengt. Daarna je toplaag, filterzand bijv. erover. Zodat de wortels door de mazen van die zakken kunnen reiken tot het voedinggsubraat. En je wel een strakke bovenlaag houdt.

Was hier met de opbouw van mijn bak een paar maandjes geleden nog niet van op de hoogte, maar zodra ik weer een keer leeghaal en opnieuw opbouw, ga ik dit zeker proberen.

Dit is het kanaal, ik heb even zo niet direct in beeld in welk filmpje van hem dit verduidelijkt werd. Mss er even doorheen scrollen.

Ik weet dat hij dit onderandere in zijn rainbow fish opbouw filmpje doet. Een van zijn weinige bakken die wat langer draait, een jaar ongeveer. Dat geeft ook iets meer vertrouwen in de techniek. Vaak gooit hij alles naar een paar maandjes er weer uit.
 

Terug
Bovenaan