Danielle's Rio 125 (Danielle den Hollander)


Schakel even over naar vloeibare voeding? Totdat je zelf weer co2 wil geven want ik begrijp dat dit wel de moed doet zakken
 
24 maart heb ik hem gekregen en op 3 april na wat geklooi liep hij normaal. Heb even mijn topics doorgespit.

Hoe kan hij zo snel leeg gaan dan? Dan moet hij vanmorgen/vanmiddag de hele fles erin hebben gegooid. Hij is nu nog steeds kanarie geel. De vorige keer werd hij langzaam weer groen.
 
Ik zit al een kwartier te bedenken wat ik hier zal posten...

Sterkte!
 
De continu test is nog steeds geel. Kan je nagaan hoe veel erin is gekomen. De enige die het overleefd hebben zijn de poelslakken.

IMG_20170413_193954.jpg


IMG_20170413_194757.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik weet te weinig van wat je allemaal heb gedaan met afstellen om hier een pasklare oplossing te geven.

In de fabriek word ie standaard afgesteld op max 120 bpm. Als jij nergens met een schroevendraaier in heb gezeten
moet je er maar mee terug gaan naar de winkel. Of je neemt contact op met de technische afdeling van Dennerle.
Die hebben een geweldige aftersales en die komen ongetwijfeld met een goede oplossing.
 
Als jij nergens met een schroevendraaier in heb gezeten
moet je er maar mee terug gaan naar de winkel.

Inderdaad!
Dus het is nieuw aangekocht materiaal?
Het zou alleszins niet mogen gebeuren met nieuw materiaal en een volle fles.
Sowieso zou ik naar de winkel van aankoop stappen en hen het volledige verhaal doen en vragen om de set voor je te testen.

Nu zit jij met een schuldgevoel, dode vissen, een lege fles en overweeg je zelfs te stoppen met de hobby terwijl het net zo goed aan het materiaal kan liggen...
Als een slecht functionerende ontspanner dit heeft veroorzaakt heb je recht op een vergoeding vind ik. Minstens een nieuwe fles en een goed werkende set!
De vissen zullen ze waarschijnlijk niet snel vervangen maar bij een fabricage-fout is een "sorry" echt niet genoeg vind ik...

Succes alleszins!

Nog één vraag:
hoe lang was je CO2 al aan het lopen voor je het huis verliet die dag?
Het enige dat ik eventueel nog kan bedenken is dat de druk misschien nog aan het opbouwen was toen je vertrok.
Ik zie soms bvb dat mijn inline diffuser aanvankelijk wat trager loopt bij het opstarten. Na een kwartiertje of zo bouwt de druk dan genoeg op waardoor het overtollige water plots uit de diffuser wordt geduwd. Pas dan begint hij op volle kracht te lopen!

Ik heb al meermaals gemerkt dat aanpassingen tijdens het lopen van de CO2 oké lijken op de dag zelf maar dat de CO2 de dag erna door de veranderingen toch anders opstart.
Persoonlijk doe ik daarom liefst dagelijks zeer kleine aanpassingen tijdens de werkpauze omdat ik dan onmiddellijk zie hoe de unit opstart door de aanpassingen.
 
Hij heeft vaker aangestaan heel de dag, geen problemen 1x was het mijn eigen schuld vergeten uit te zetten s'avonds. Behalve eergisteren was 2/3 uur weg overdag.
 
Als het op zo'n korte tijd zo fout loopt zonder dat je grote aanpassingen hebt gedaan of zonder dat je de ontspanner hebt bewerkt met een schroevendraaier zoals hierboven aangegeven denk ik toch aan iets van materiaalpech.
Als je de verkoper kan overtuigen om de set een paar dagen op een andere bak te laten draaien ter controle komt er misschien meer duidelijkheid.

Hoe stopte je de CO2 eigenlijk?
Draaide je elke dag alles manueel dicht na de lichtperiode?
Loopt er water terug in de slang tijdens de pauze? (je kan dat checken door ze los te maken ter hoogte van de terugslapklep)
Als er water terugloopt en je terugslagventiel zit relatief ver van de diffuser kan het zijn dat de CO2 aanvankelijk trager loopt totdat al het water uit de slang is...
Werkt de terugslagklep nog goed en ben je zeker dat er geen water in de meter is gekomen?
 
Ja had (nog) geen magneetventiel dus de knop dichtdraaien. Slangetje van de drukregelaar afgehaald en geen water in. Stuk slang tussen fles en terugslagventiel is altijd droog geweest. Maar waarom hij de vorige dagen gewoon normaal draaide zelfs met trage inloop en toen niet.
 
Heel veel sterkte!! Heb geen verstand van co2 systemen, maar dit is een ramp, dus ik kan me voorstellen dat je je slecht voelt. Maar zoals anderen ook al zeiden, het zou jammer zijn om te stoppen en het lijkt me goed om te achterhalen wat het probleem is geweest! Nogmaals sterkte! <3
 
Alles dichtdraaien betekent natuurlijk dat je elke dag opnieuw moet afstellen wat echt niet ideaal is.
Ervaring leert me dat het afstellen een waar precisiewerkje kan zijn, dat het soms zelfs enige dagen kan duren met lichte aanpassingen vooraleer het perfect is.
Dit dagelijks doen zorgt sowieso voor schommelingen en wordt ook snel eens vergeten wat ook niet goed is voor je balans.
Ik heb deze regelaar nog niet gebruikt maar bij mijn set kan de kleinste aanpassingen van druk of naaldventiel een groot verschil geven dus elke dag open en dicht is niet aan te raden denk ik.

Wanneer je werkt zonder magneetventiel zou ik eerder aanraden om de CO2 continu open te laten maar dan wel zeer langzaam.
Zo heb je altijd wat CO2 in je water (de meeste planten doen het trouwens prima bij iets lagere concentraties, misschien wat tragere groei), is het makkelijker stabiel te houden, makkelijker te monitoren en kan er vrij weinig mislopen.

Je kan dan bvb 2KH water gebruiken ipv 4KH in je dropchecker zodat je ook lichtere concentraties kan aflezen.
Als veiligheid kan je dan eventueel nog een zuurstofpompje aansluiten op een timer zodat de zuurstof start wanneer de lichten doven....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn advies om kort te zijn: laat het systeem checken door de verkoper zodat je weet in hoeverre het aan je set ligt.
Zorg daarna dat je CO2 een paar weken stabiel loopt voordat je nieuwe visjes koopt.
Geef jezelf wat tijd om ervaring op te doen terwijl je toch geen dieren hebt. Niemand die last heeft van eventueel experimenteren..

Maar denk ondertussen toch al wat na over een nieuw bestandje en de mogelijkheden van je bak! Bekijk het enigszins positief: je kan de bak nu bevolken met je ideale visjes, je hebt als het ware een "leeg canvas" om te herstarten!
Je kan je nu eerst concentreren op het perfectioneren van de inrichting en het afstellen van de CO2 zonder dat je rekening moet houden met bewoners dus dat heeft ook zijn voordelen!

Ik besef: Het is sowieso een pijnlijk (leer)moment maar het kon iedereen overkomen dus kop op!
Zeker niet opgeven want daar krijg je, gezien je enthousiasme, gegarandeerd spijt van!
;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb tijd genoeg om na te denken, moet eerst sparen voor nieuwe visjes :( vooral panda's zijn niet goedkoop.
 
Je kan je ook aanmelden op facebook bij de diverse aquaria groepen, mensen die kweken voor de hobby of een overschot hebben bieden daar vaak vissen aan voor een goedkopere prijs.

Ik heb Japonica garnalen en Kegelvlekbarbelen op die manier gekocht, scheelde geloof ik de helft qua prijs!

De prijzen bij de LFS zijn af en toe echt schandalig duur.
 
Slangetje van de drukregelaar afgehaald en geen water in
Dat slangetje had je er niet af hoeven te halen. Want er zit immers een terugslagventiel op de slang.

En net wat Honeybadger zegt,; een millimeter verdraaien van de knop geeft al een verschil van aantal bellen p/m en
afstellen ben je wel een paar dagen mee bezig als je het goed wilt doen.

Dus los het waarschijnlijke technische probleem met de Primus op en koop daarbij een magneetventiel met een tijdschakelaar.
En ga idd eerst een paar weken experimenteren met CO2 toevoegen. Daarmee kweek je een prachtige plantenbak
waar je visjes het prima naar hun zin gaan hebben. Kun je in die tijd ook nog rustig door sparen.
 
Vandaag terug naar de Hornbach net de co2 systeem. Mijn bak is nu een ruïne. Alleen de anubias staat er en ik heb 4 mosbollen in de andere bak gezet. De rest is weg.

IMG_20170418_125630.jpg
 
Ik heb een nieuw systeem gekregen. Het was de drukregelaar. Hopelijk werkt deze wel goed. Eerst voor een magneetventiel zorgen voordat hij aan gaat.
 
IMG_2571.PNG


Ik weet niet waar je woont en of je bak al weer gereed is voor bewoners maat ik zag deze pandas voorbij komen op facebook
 
Ik zag op marktplaats panda's voor 1,75

Vandaag 3 honinggoerami's gehaald. Het zijn 1 vrouw en 2 mannen, waarvan 1 man kleiner is. Ik vermoed dat het een jong is van de andere 2.
Ze zitten nu tijdelijk bij mijn moeder, totdat de planten er zijn.

Ik heb gekeken voor een nieuw planten bestand.
Ik ben uitgekomen bij het volgende:

Alternanthera reineckii 2x
Bacopa amplexicaulis 2x
Heteranthera zosterifolia (sterrenkruid) 2x
Echinodorus argentinensis 2x
Ludwigia perennis 2x
Nymphaea red (tijgerlotus) 1x

Verder nog stekken van moeders

Limnophila Heterophylla
Javavaren
 
De goerami's blijken 3 mannen te zijn. Hopelijk kan ik 2 mannen ruilen voor 2 vrouwen.

Vandaag de plantjes en MAGNEETVENTIEL besteld :D:D:D

Zodra de plantjes binnen zijn de rio weer in orde maken. To be continued.........
 
Wat leuk dat je besloten hebt toch door te gaan! Ik heb je hele topic gelezen, wat een ellende heb je gehad zeg :(

Vooral de foto van al je vissen in de emmer was heel naar.

Heb je een fotootje van je goerami's? Ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken! :D
 
misschien ook een goed idee om langzaam wat te sparen voor een PH controller?.
je bent nu zo goed bezig!..
 
Fijn dat je weer aan het opbouwen bent, hoop straks weer gewoon redelijk zorgeloos plezier van je aquarium!
 

Terug
Bovenaan