Danielle's Rio 125 (Danielle den Hollander)


Het is een cyclops

DSC02353 website a.jpg
 
Had ook Cyclops tijdens opstarten, een uurtje na de eerste vissen erin geen Cyclops meer te bespeuren, ze vonden het heel lekker :)
 
Vandaag weer een beetje in de bak gerommeld. De middelste Echinodorus staat niet naar mijn zin, maar ik ben blij dat hij niet boven komt drijven :6 dat gat in het blad heb ik per ongeluk gedaan met de pincet :oops:. Alles moet nog een beetje groeien...... ahum sommige planten dan :D:D:D. De linkerkant is een beetje kaal, maar ergens in de opening zit mijn lotus knol:D Is het wat deze inrichting of was de andere beter? Mijn co2 bolletje heeft nu deze kleur groen. Is dat een goede kleur voor de bak? Hopelijk blijft hij zo en kan ik mijn water testen en de eerste bewoners erin doen: de 3 musketiers aka de honinggoerami mannen. Ik heb nog niemand die er 2 over wil nemen, dus helaas moeten ze elkaar nog tolereren. Gelukkig geen vrouwen bij dus dat scheelt weer. Ik ga straks purigen in het filter stoppen voor de pies kleur van de turf.

IMG_20170511_001744.jpg


IMG_20170511_002805.jpg
 
Gelukkig dat het nu weer de goede kant op gaat :thumbs:
Bak ziet er echt heel goed uit en de planten groeien goed zie ik.
Heb hetzelfde probleem gehad met mijn Co2 systeem. Achteraf bleek het hetzelfde probleem te zijn als bij jou.
Toch gek dat die dingen vaak al kapot zijn bij de aanschaf want heb het vaker gelezen:(
Echt een hoop ellende door een productie fout. Heb je al geprobeerd de kosten voor de vissen te verhalen op de verkoper? Je hebt immers een kapot product gekocht dus je kunt het altijd proberen.:thumbs:

Gr. kevin
 
Ziet er mooi uit. 1 vraag, die plant die je achterin hebt staan, links/rechts/midden, is dat de echinodorus argentinensis? Deze heb ik namelijk ook gehad in mijn rio125, maar die werd al snel veel te groot. Dat ding groeide wel 15cm boven mijn aquarium uit, en hij wortelde als een gek, waardoor ik door de hele bak wortels uit de grond zag komen. Ik heb hem er daarom weer uitgehaald.
 
Zo'n vermoeden had ik al. Zoals gezegd, na een half jaar werd deze bij mij veel te hoog, en toen ik hem uit de bodem trok, zag ik aan de andere kant van de bak mijn bodembedekking omhoog komen. Zoveel wortels had die plant gemaakt. Het is overigens wel een hele mooie plant, helemaal als ze nog wat kleiner zijn.
 
:eek::eek::eek: ik was gisteren onderhoud plegen in de rio, totdat ik wat hoorde. Een libelle/waterjuffer weet niet welke het is. Waarschijnlijk heb ik een larve over het hoofd gezien. Hopelijk heeft deze geen eieren gelegd, want dan heb ik een groot probleem! Wel een mooi beestje, maar heb hem/haar/het maar weggespoeld.

IMG_20170527_025723.jpg


IMG_20170527_030611.jpg


IMG_20170527_031032.jpg
 
Even weer een update van de rio. Mijn plantjes gingen het erg slecht doen, zo slecht dat sommige Ludwigia geen blaadjes meer had. Ze krabbelen langzaam op. De enige die het goed doen zijn de rode tijger lotus, de amazone zwaardplant en de bacopa. Ik heb er even niets aan gedaan en er komen hele kleine blaadjes uit de stengels. Het zijn net orchideeën die moet je eerst dood laten gaan, voordat ze weer opkomen.

De nieuwe cory's laten zich heel de dag niet zien. Heb net de stenen verplaatst, om te kijken of ze nog leven. Ze leven nog, maar ik denk dat ik een nieuwe thuis voor ze ga zoeken, want dit vind ik zielig....
 
Ik heb al jaren Panda s en die zie je overdag ook een stuk minder scharrelen hoor.
 
ik heb sidhimunkies als bodem bewoners,zijn de hele dag actief en leuk om ze bezig te zien. worden maar max 6cm
 
Ik heb al jaren Panda s en die zie je overdag ook een stuk minder scharrelen hoor.

Minder scharrelen of zich heel de dag niet laten zien en de stenen op tillen om te kijken of ze nog leven.... vind ik wel zielig, maar ik kijk het nog even aan. Ik weet ook niet welk soort het is.
 
Minder scharrelen of zich heel de dag niet laten zien en de stenen op tillen om te kijken of ze nog leven.... vind ik wel zielig, maar ik kijk het nog even aan. Ik weet ook niet welk soort het is.

Da's dan idd niet leuk. Misschien komen ze binnenkort wel weer tevoorschijn
 
Weer even een rio update.

De rio heeft nieuwe bewoners!!!


10 Hyphessobrycon Bentosi white fin

8 Anatome Helena slakken


Ook heb ik de planten een beetje gerangschikt. Ze komen nu weer een beetje op! Ik heb net weer een waterwissel gedaan en de cory's zijn weer happy! Die vliegen de bak weer door! De 2 daylight lampen heb ik vervangen door 2 nature lampen. Ziet er gelijk een stuk beter uit! Nu zie je tenminste rood in de bak. Ik heb ook mijn turf eruit gehaald, want we hebben eindelijk ONTHARD WATER!!! Maar volgens mij heeft dat mijn kolonie garnalen gekost. Ik zie alleen maar jongen geen volwassen garnalen meer, maar die zitten niet in de rio.

IMG_20170704_002027.jpg
 
Ziet erg goed uit!

Garnalen hebben idd net als slakken kalk nodig voor hun skelet, vandaar dat die onthard water niet fijn zullen vinden.....
 
TB garnalen hou je ook op een kh van rond de 0-2 dus ik denk dat de kh in dit bakje wel hoger zal zijn;)
 
TB garnalen hou je ook op een kh van rond de 0-2 dus ik denk dat de kh in dit bakje wel hoger zal zijn;)

John KH is niet de hardheid van onthard water.

GH is de hardheid van onthard water. En als die onder de 4 komt, is dat minder goed voor garnalen.


TS
Betet even je GH meten. Van het kraanwater. Zonodig aanharden tot GH 6 met schrimpsalt.
 
Edit: O, dat is dus de gh. Ja die moet ook niet te laag worden en liever nog rond de 5-6 denk ik.

Kijk John.

Hard water in de leidingwater wereld is alleen Calcium en Magnesium.
Zacht water is dan met minder Calcium en Magnesium.

Ze kunnen dat op 3 manieren bereiken. 2 goede en een minder goede.

1 mengen met zacht water uit andere bron.
2 ontharden via soortgelijke membranen als osmose en dan mengen.
3 ontharden via ionen wisseling of selectief neerslaan.

Optie 3 pakt alleen calcium en magnesium, dus water raakt uit balans.

In de aquaristiek spreken we van zacht water, als alle zouten evenredig omlaag gaan. Dus de totale geleiding. De KH alsook GH.
Voor garnalen gaan we een stapje verder. Die willen extreem zacht water, maar wel met extra calcium en magnesium. Dus doen we het omgekeerde.

De kardinaal garnaal verlangd zelfs puur osmose. Met nagenoeg geen mineralen!
 
De co2 bij gesteld die is weer lichtgroen. En mijn honinggoerami man heeft ook zijn bezigheidstherapie gevonden. Tenminste ik denk dat dit een schuimnest is. De bentosi's zijn druk bezig met pronken en de panda's zijn druk bezig met scharrelen. De plantjes slaan ook gelukkig weer aan.

IMG_20170710_154829.jpg
 
Even een update!

Er zijn bewoners toegevoegd. Ik weet het liever geen 2 scholen en teveel vis, maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen dat de neons het riool in gingen. Ze zijn verdraagzaam naar elkaar (de bentosi's en de neons) en ik houd het water goed in de gaten. De drijfplanten zijn flink uitgedund, maar dat zit zo weer vol. Ook heb ik wat plantjes toegevoegd, vooral achter de stenen moet nog groeien en een stukje hout, die bij de tijgerlotus. Verder heb ik veel last van alg, maar mijn co2 was op. De nieuwe fles ga ik zo aansluiten. Ongelooflijk hoe snel de alg terug komt als je co2 op is! Ik had een tollende neon, maar die is spontaan weer genezen. Na de co2 ramp geen vis meer verloren. De bentosi's vind ik echt schitterende visjes! Qua kleur en pronken! Alleen mijn mannelijke goerami is nog alleen. Ik durf geen "vrouwtje" te kopen, omdat ik achteraf weer met een man zit.

IMG_20170906_004430.jpg
 

Terug
Bovenaan