Nog maar eens een stukje over de computer.
In de Sarawak regio, waar de meeste vissen die ik graag wil vandaan komen duur de dag zomer en winter iets langer dan 12 uur. Op de kortste dag van het jaar, 21 december, is het 12:02 en op de langste dag is het 12:12. Mijn verlichting zal dus van 0% tot 100% tot weer 0% gaan in 12 uur. Om te zorgen dat de bak verlicht is op tijden dat wij ook aanwezig is ga ik de dag en nacht wel iets schuiven, net als mijn huidige bak zal deze tussen 11:00 en 23:00 zijn verlichtingscycle doorlopen, het opkomen van de zon duurt ongeveer een uur en een kwartier in Sarawak, dus rond 12:15 zal de bak volledig verlicht zijn.
Ik wil gaan werken met 10% verlichting van 6 tot 11, dan langzaam opbouwen tot 100% (niet 100% van wat de LEDs kunnen maar 100% van wat ik als maximum instel) en om 9:45 zal het weer afbouwen tot 10% om 11 uur zodat ik nog een soort nachtlicht heb tot een uur of 12, iets later in het weekend. Te zwak om de planten te helpen maar genoeg om toch nog iets te kunnen zien.
Daarnaast wil ik een module schrijven die op willekeurige momenten bewolking laat verschijnen, wat het licht iets zal dimmen. Waarom? Omdat het kan, omdat het natuurlijker is. Is het nuttig? Nee, niet echt, maar als je dan toch een klimaat gaat nabootsen, waarom dan niet helemaal 100% gaan?
De temperatuur aansturen ben ik nog over aan het nadenken. De temperatuur op Borneo is het hele jaar rond tussen de 27 en 32 graden, om weer precies naar Sarawak te kijken zit de temperatuur gemiddeld op een minimum van 25,9 graden in januari tot 27,2 graden in mei. Dat is dus echt maar een heel klein verschil. Ik wil het aquarium eigenlijk op 25 graden gemiddeld houden, in de winter iets koeler, richting de 24 en dan in de zomer richting de 27 max. Het zal erop neer komen dat ik de temperatuur op 24 instel en dan zomers gewoon met de temperatuur in huis mee laat gaan.
Daarom hoef ik dus eigenlijk mijn heater niet aan te sturen, zolang de thermostaat blijft werken heb ik geen probleem. Mocht die ermee ophouden is een relais kaartje zo aangesloten, hoewel een nieuwe heater dan waarschijnlijk simpeler is
Zoals gezegd komen er twee temperatuursensors in de bak, 1 boven het water en 1 in het water. Waarom?
Ik neem labyrinthvissen, die zijn vrij gevoelig voor de temperatuur boven water. Wanneer ze adem halen boven water moet de lucht niet veel warmer of kouder zijn dan de watertemperatuur, anders kan het ze nogal ziek maken. Daar wil ik natuurlijk alles aan doen, dus ga ik het monitoren. Mocht het zo zijn dat ik er iets aan moet doen, dan ga ik daar dan wel naar kijken, in de indraaiperiode moet ik ik al een aardig idee krijgen of dat nodig gaat zijn.
Volgende week ga ik in de latere uurtjes rustig aan beginnen met de interface programmeren, zodra de temperatuursensor binnen is kan ik die gaan inregelen en op korte termijn wil ik de eerste Led strips gaan bestellen, te weten de Bridgelux EB series.
Er moet nog wel even een goede voeding gaan komen, maar dat gaat wel goed komen. Om te testen heb ik nog wel een oude laptopvoeding liggen die ik kan gebruiken.
Gelukkig heb ik alle tijd om het zo te bouwen als ik het wil hebben, al kan het me niet snel genoeg gaan! Gisteren even langs een andere LFS geweest om eens te zien welke dieren ze daar hebben die ik op mijn 'verlanglijstje' heb staan, niet veel, maar wel de Leeri's. Iedere keer als ik die zie weet ik weer zeker dat ik ze in mijn bak MOET hebben.
Wat voor velen de Maanvis is, is de Leeri voor mij. Prachtige, indrukwekkende dieren die me al sinds ik een jaar of 11 was (toen had ik mijn eerste aquarium) gevangen hebben.