120x50x50 met zelfbouw meubel


De bioloog zelf is €45,- en de Sicce pomp is dat ook. Dus, 90 euro plus filtermateriaal. Een brommende pomp is ook niet zo'n lekker idee, de bak komt in de woonkamer... Geen irritatiepunten gewenst ;)
PVC zou ik voor een potfilter ook al doen dus die kosten reken ik niet direct mee.
De overloop met wat daar bij komt moet ik nog navragen wat me dat zou gaan kosten.

Tweede hands filter ben ik niet zo'n fan van, zou me toch altijd afvragen waarom hij weggedaan is. Als er een potfilter komt zou deze nieuw zijn. De 1501 nieuw is €137,50, voor datzelfde geld ben ik al een heel eind met een bioloog. Ik had naar de 901 gekeken van €87,50, die maar net aan is qua vermogen (900 liter p/u) dus dat valt eigenlijk al af.

De kwestie is nog niet gesloten, de kast moet toch eerst.
De 80cm in de buffetkast gaat het niet worden, leuk idee maar dat zou een klap duurder gaan worden door de stevigheid die er dan in gebouwd moet worden.
 
Ff alles in een keer proberen te beantwoorden :p
Met een bioloog word je systeem wel groter waardoor je een grotere stabiliteit verkrijgt.
Sicce pompen waren vrij stil dacht ik, ik ben zelf erg tevreden over jebao.
Voordeel aan de jebao is dat ze electisch te regelen zijn, geen idee of sicce dat ook heeft.

Bij de keuze potfilter of bioloog zou ik voor bioloog gaan heb je net ff wat meer ruimte overal voor

Qua controller denk ik dat je meer aan de mega hebt, nano is te beperkt ben ik bang.
Of je moet er meerdere aan mekaar linken met I2C.
 
Ik zit aan deze Sicce pomp te denken: https://www.aquariaveldhuis.nl/inde...YNCRA-10-MTR-KABEL-1-5--SICCE&productID=13850
Daar is dus de flow rate ook van te regelen, daar heb ik ook naar gekeken.
Juist omdat ik visjes neem die weinig stroming op prijs stellen leek me dat belangrijk.

Ja, ik denk ook dat de mega een betere keus is, heb er een liggen die een andere bestemming had maar een knock-off van Ali is ook voor weinig te bestellen, geen probleem dus. Ik zit eraan te denken om een TLC5940 te gaan gebruiken als driver met een fikse FET ertussen voor de power. Heb daar veel mee gedaan en dat programmeert net weer een stukje makkelijker. Voordeel is dat je 16 PWM channels hebt en maar 4 kanalen inlevert. Daarom zou een Nano al genoeg zijn, even zien of ik daar een circuitje voor kan pikken of dat ik zelf even moet gaan dokteren.
 
LDD ben ik inderdaad naar aan het kijken, dat is wel de stabielste optie.
Daarbij zal ik waarschijnlijk voor het gemak naar een WeMos D1 bord gaan, met een ESP8266 WiFi chip. Arduino compatible, alle pins PWM capable met 10 bit resolutie, dus 4x zoveel stappen als op een standaard Atmega chip, en 4MB flash geheugen.
Je hebt dus met minder componenten meer opties en kunt direct een webserver bouwen om de boel te kunnen regelen. Via Ali kosten ze maar een paar euro, dat maakt het project meteen een stuk meer betaalbaar en simpeler. Display erop, kastje eromheen, klaar!
Knoop er twee aan elkaar met I2C en je hebt voor een paar knaken een volledige aquarium monitor met meer uitgangen dan je ooit nodig kunt hebben. Ik zie het wel zitten!
Het mooie is dat je niet eens een RTC nodig hebt, je kunt gewoon de tijd binnenhalen en synchroniseren via het NTP protocol, dat scheelt dus nog meer hardware.
Ik ga eens rustig plannen, paar van die units bestellen en een beetje spelen. Tegen de tijd dat ik echt begin zal ik er wel een topic voor maken, denk dat veel mensen met enige DIY skills er wel van kunnen profiteren.
 
Laatst bewerkt:
LDD ben ik inderdaad naar aan het kijken, dat is wel de stabielste optie.
Daarbij zal ik waarschijnlijk voor het gemak naar een WeMos D1 bord gaan, met een ESP8266 WiFi chip. Arduino compatible, alle pins PWM capable met 10 bit resolutie, dus 4x zoveel stappen als op een standaard Atmega chip, en 4MB flash geheugen.
Je hebt dus met minder componenten meer opties en kunt direct een webserver bouwen om de boel te kunnen regelen. Via Ali kosten ze maar een paar euro, dat maakt het project meteen een stuk meer betaalbaar en simpeler. Display erop, kastje eromheen, klaar!
Knoop er twee aan elkaar met I2C en je hebt voor een paar knaken een volledige aquarium monitor met meer uitgangen dan je ooit nodig kunt hebben. Ik zie het wel zitten!
Het mooie is dat je niet eens een RTC nodig hebt, je kunt gewoon de tijd binnenhalen en synchroniseren via het NTP protocol, dat scheelt dus nog meer hardware.
Ik ga eens rustig plannen, paar van die units bestellen en een beetje spelen. Tegen de tijd dat ik echt begin zal ik er wel een topic voor maken, denk dat veel mensen met enige DIY skills er wel van kunnen profiteren.

:S:S:D
 
Knoop is doorgehakt, ik ga iets meer uitgeven en toch een bioloog plaatsen.
Ik heb zojuist een prijsopgaaf aangevraagd voor de 120*50*50 bak inclusief bioloog van 60*35*35 met een overloop ingebouwd.
Had vandaag wederom zeer fijne ervaringen bij Veldhuis, alleen was de 'baas' even te druk om direct een opgaaf te maken, dus hij verzocht me om even een mail te sturen.
Eind van de maand ga ik het hout kopen voor de wandkast waar het aquarium op moet gaan komen, om dan waarschijnlijk net na de zomer alle aankopen voor het aquarium te starten.
Dat geeft me een aantal maanden de tijd om de controller te gaan bouwen en te testen, dit wil ik gaan doen door een kleine ledbalk voor de Juwel te kopen en die als toevoeging (zonsopkomst/ondergang) te gebruiken naast de TL.
Dan heb ik meteen een idee van de lichtopbrengst van de LED balken van Veldhuis, en kan ik daarmee inspelen op het aantal balken.
Ik heb het idee van RGB laten varen, voegt niet erg veel toe en de lichtopbrengst is te verwaarlozen. Optisch best leuk om wat kleuren toe te voegen, maar een disco aquarium laten we maar voor de Aziaten :)

Dus twee knopen doorgehakt in 1 dag, het word nog wel eens wat!
 
Dat je dan een offerte krijgt die vele malen hoger ligt dan wat op de website staat vermeld... Komt in totaal ruim 200 euro duurder uit dan wat ik berekend had.
Nog even een offerte elders opgevraagd, eens zien hoeveel goedkoper dat kan.
Misschien dat de bioloog toch weer terug de ijskast ingaat, voor datzelfde geld koop ik een enorm potfilter en bijna de gehele inrichting ;)
 
Is de bioloog 200 duurder dan je dacht of zit dat vooral in de bak zelf?
 
Het is bijna 200 meer dan via de website berekend.
De overloop is al flink prijzig, de bioloog zelf komt 90 euro duurder uit dan via de website, blijkbaar is die prijs alleen voor het ombouwen van een bestaande bak. Staat er niet erg handig op dan...
Even kijken of het elders voor minder kan, want zo'n hoge meerprijs is het me dan weer niet waard.
 
Zo, na een flink drukke 2 weken even een voortgangsupdate.
Volgende week ga ik hout en dergelijken kopen om de kast in elkaar te gaan schroeven/lijmen, daar zal ik wel even een paar dagen mee zoet zijn. Het schilderwerk gaat even in beslag nemen, voor de boel in elkaar gaat wil ik de binnenkant al in de verf hebben zodat ik geen lastige hoeken hoef te doen.
De buitenkant gaat wel pas als het in elkaar zit, zodat ik alle schroefgaten kan afsmeren. De aquariumkast komt als los deel tegen de kast aan, aan de binnenkant van de aquariumkast komt hij met een paar schroeven tegen de buffetkast aan zodat de boel goed blijft staan.

Daarnaast heb ik zojuist een microcontroller besteld met wat overige elektronica zodat ik alvast aan de controller kan werken. De bedoeling is om een korte LED balk bij Veldhuis te halen en zo in de 80cm te monteren zodat ik kan zien hoe het licht is, hoe de besturing werkt, etc.
Heb ik mooi de tijd om het allemaal werkend te krijgen voor het uiteindelijke aquarium zijn intrede doet.

Ook heb ik een adres gevonden voor een bioloog die een stuk betaalbaarder is, dus alles zal er komen zoals ik het in mijn hoofd heb.

Langzaamaan vooruitgang!
 
De volgende brainwave is een feit:
Met Epistar LED's, LDD-H en een sloot soldeerwerk kan ik ook mijn eigen LED verlichting wel in elkaar zetten.
Voldoende warm-witte leds, een paar blauwe en een paar rode om het spectrum in orde te houden moet toch wel mogelijk zijn?
Ik hoef niet erg veel licht te hebben, ik zat te denken aan 30 stuks van 1 watt, afdoende powersupplies erop en dan moet het een leuk feestje worden.
Is het goedkoper? Ja, het zal niet heel veel schelen maar het is goedkoper.
Is het beter? Geen idee, de toekomst zal het uitwijzen.

De eerste lading LED's om mee te experimenteren is onderweg, samen met en LDD-H en een Wemos D1 en een oled display, daar moet ik toch een begin mee kunnen maken.
Nog even ergens een mooie aluminium strip uitzoeken om de LED's in te bevestigen met koelpasta(thermal glue), een goede manier vinden om het waterdicht te maken (een stukje perspex met siliconenkit over de alu strip heen zou moeten werken) en dan lekker aan de hobby, zodra de zut binnen is.

Ik vraag me af of het echte epistars zijn, maar om te testen met de controller moet het allemaal voldoende zijn, voor de nieuwe bak haal ik dan wel nieuwe.
Ik heb even een simpel schematje gemaakt dat laat zien wat de controller moet gaan doen.

Even een stukje technobabble:
de Wemos D1 is gebouwd op basis van de ESP-8266EX chip, en heeft Wifi aan boord.
Met 4MB flash geheugen kun je er aardig wat programma code in kwijt, inclusief een webserver om het allemaal op afstand uitleesbaar en aanpasbaar te maken.
Op de D0 pin na hebben alle pins PWM, I2C, interrupt en one-wire ondersteuning (10 stuks dus), een stuk meer dan een Arduino Uno dus!

Wat het allemaal moet gaan doen?
- 5 kanalen LED aansturen.
- 2 kanalen temperatuur uitlezen (1 boven water, 1 onder water, voor labyrinthvissen mag dat niet teveel schelen dus in het oog houden is goed).
- Er komt een OLED display in de kast (heel klein) die de tijd, beide temperatuursensors, positie in de lichtcyclus en later ook de PH kan laten zien.
- Tijd via NTP server, geen RTC benodigd, wat dus pins en ruimte in de controller box scheelt.

Met dit alles heb ik nog 2 pins 'over', die ik eventueel kan gebruiken voor een watersensor of misschien een alarm speakertje als er iets misgaat. Aan de andere kant, doordat de controller connected is kan ik ook een e-mail, tweet, of wat dan ook laten versturen.
Ik ga me in de komende week storten op het schrijven van het program-flow-diagram, zodat ik precies weet wat ik moet gaan coden. Zoals ik altijd doe zal ik het modulair gaan doen en wanneer alles klaar is ga ik de code publiceren zodat anderen er ook nog wat aan kunnen hebben.
Hieronder een schematisch plan van de plannen voor de controller, het blok waar de leds inzitten moet mijn kap voorstellen, 1 blokje is 10cm. Het is niet gezegd dat de leds ook zo gemonteerd gaan worden, zeer waarschijnlijk niet zelfs, maar het is even voor het idee.

controller schema.jpg
 
Je led mix ziet er goed uit alleen zou ik de verschillende kleuren niet op 1 kanaal zetten maar gwn gescheiden houden zodat je zelf een mooie balans erin kan maken
Ook omdat de verschillende kleuren een verschillende Vf hebben zou dit voor "ongewenst" gedrag kunnen zorgen

Je zou ook met bridgelux eb strips kunnen gaan werken, je hebt alleen geen kleuren dan maar wel kwaliteit
 
Je led mix ziet er goed uit alleen zou ik de verschillende kleuren niet op 1 kanaal zetten maar gwn gescheiden houden zodat je zelf een mooie balans erin kan maken
Ook omdat de verschillende kleuren een verschillende Vf hebben zou dit voor "ongewenst" gedrag kunnen zorgen

Je zou ook met bridgelux eb strips kunnen gaan werken, je hebt alleen geen kleuren dan maar wel kwaliteit

Kleuren op verschillende kanalen is zeker een idee, daar ga ik even naar kijken. Zal ik misschien nog een extra LDD nodig hebben, maar dat moet nog wel lukken.

Die bridgelux strips ken ik niet, en vind ze ook niet 1, 2, 3 online. Heb je een adres? Kan ik even kijken wat dat qua kosten doet. Het moet niet teveel in de papieren gaan lopen. Ik ben best bereid iets extra te betalen voor kwaliteit, maar als het prijsverschil te groot is probeer ik het liever eerst even zo ;)
 
Ik heb nog geen voeding, die stem ik af op wat ik uiteindelijk neerzet.

Ik zit even te kijken naar die Bridgelux units, maar die zijn spotgoedkoop! Ik vraag me dan meteen af 'klopt dat wel'?
Bij de vriendjes van Digikey zie ik dat deze strips heel erg binnen budget vallen. Dan vraag ik me direct af, weet je zeker dat die ok zijn? ;)
Voor iets meer dan €13,- per strip ben je klaar, hoeveel heb ik er dan nodig? Stuk of 4? 700mA (max 1.4A) op 44,2V is ook niet al teveel.

Om toch de kleurmix te krijgen zou ik er dan nog wat 'losse' rode en blauwe leds bij in kunnen zetten zodat ik toch de door mij gewenste zonsopkomst en ondergang kan programmeren, als de prijs van die strips zo laag is dan lijkt dat me een prima idee. Enig idee hoe het met waterdichtheid zit? Of is een plexistripje er omheen kitten een beter idee?
 
Zoals men zegt foto's zeggen meer dan duizend woorden: Wat een bak licht! Prachtig!
Ik ben om, en ga voor de bridgelux strips. Het idee om meerdere korte strips te nemen spreekt me ook zeer aan, zo kun je meer zone's verlichten, en is ook beter mocht er een strip (om welke reden dan ook) uitvallen, goedkoper om te vervangen.
Heel hartelijk voor de tip, dit scheelt me echt een heleboel geld! Deze strips zijn een stuk goedkoper dan de strips die ik al gezien had, dus kan ik me net iets meer laten gaan ;)

Het feit dat je geen heatsink nodig hebt is een enorme plus, dat scheelt een heleboel geld. Ik zal ze wel op metaal bevestigen, voelt toch iets veiliger dan op hout, maar een metalen plaatje is goedkoper dan een complete heatsink.

Het idee is of 12x 28cm modules op te hangen of 6x 56cm, en ze dan in zones op te delen zodat ik kan spelen met waar meer licht is, bijvoorbeeld een zone waar wat planten staan die net iets meer licht nodig hebben. op die manier ben ik wat flexibeler dan met lange strips.
 
Laatst bewerkt:
Haha graag gedaan ;)
Het is niet mijn bak hoor, maar het geeft je wel een idee wat er mogelijk is ;)
 
Om het even in de groep te gooien, Met een snelle berekening moet dit mogelijk zijn
6x Bridgelux EB 280mm 3500K 22,2V
6x Bridgelux EB 280mm 4000K 22,2V
4x Meanwell LDD 1000H
Meanwell voeding (24V/10A)
De voeding eronder, de 6,3A vind ik net wat te krap, ik heb liever overcapaciteit.


Ja, het geeft me zeker een idee wat er mogelijk is, ik zocht naar een goedkope oplossing die voldoende licht opbrengst heeft, hiermee moet dat mogelijk zijn.
 
Persoonlijk hou ik meer van kouder licht dus zou de 3500 voor 5700 vervangen.
En dan 3 strips per LDD waardoor je 333mA per strip doet?
Maar verder zou het allemaal wel moeten gaan werken.
 
Het gaat blackwater worden, met warmer licht hoeft het water wat minder bijgekleurd te worden, vandaar.
De strips vragen 700ma, dus is inderdaad misschien wat weinig.
Zou er dan een paar op 1 pin moeten aansluiten, of een 2e controller moeten inzetten, puur voor PWM. Eens over nadenken.
 
Zo, een enorme lading hout komt mijn kant op. Maandag word alles netjes op maat gezaagd bezorgd, ik had geen auto tot mijn beschikking dus lossen we het maar zo op.
Afkortzaag kan ik lenen, dus volgende week kan ik aan de gang met schuren, schilderen, zagen en schroeven.
Spullen uit China zijn ook allemaal onderweg dus kan ik gaan beginnen met het bouwen van de controller. Behalve de PH sensor is alles onderweg, die laatste moet ik nog over besluiten. Het is wel handig, maar zonder de spullen om er ook daadwerkelijk iets aan te doen heb je er niet heel veel aan.

Volgende week dus de eerste foto's.
 
Dankjewel! Gaat goed komen, eerst moet er een heleboel geschilderd worden. Ik heb al wat proefstukken gemaakt, om te kijken wat het mooiste effect geeft en heb nu twee opties. Vanmiddag ga ik nog een extra stukje hout behandelen en kijken of het eruit komt zoals ik het graag wil zien.

Nog een stukje door op het aquarium zelf en de bijbehorende techniek:
Ik heb een leverancier gevonden die me een bak van 120*50*50 inclusief overloop en bioloog van 60*35*35 inclusief bezorgen kan leveren voor €220,-.
Dat is een bizar lage prijs, en ik vraag me dan ook af hoe de afwerking van de bak zal zijn. Ik kan weinig foto's vinden van de bakken die ze leveren, ik zie best veel positieve reacties op zijn spullen maar ook een aantal mensen die klachten hebben en heel slecht geholpen zijn.
Mijn twijfel is dan ook vooral op dat vlak, als ik elders een zelfde setup bestel ben ik vele malen meer kwijt en zou ik voor een potfilter gaan. Nu ben je er natuurlijk nog niet met alleen het glaswerk, maar de kosten zijn niet heel veel hoger als ik de bioloog weg zal gaan.

Daar hangt de beslissing dus nog een beetje op.
Mijn tweede optie is via de welbekende Enschedese aquariumboer, en dan zou ik dus met een extern filter gaan werken. De vraag is dan, welk filter?
Neem ik een a-merk (JBL, Eheim, dat werk) zit ik op €100+ voor een beetje capaciteit, neem ik een b-merk als Sunsun of Jebao dan liggen de kosten lager maar hoe zit het met kwaliteit?
Dankzij Tuinkabouter zijn tips heb ik wel een manier om stevig op de verlichting te besparen maar dat wil niet zeggen dat ik meteen 2x zoveel aan het filter wil/kan uitgeven.
Ik zie bij Van Dijk Cichlids een Jebao 403 voor €67,50, en lees over het algemeen wel goede ervaringen. Twijfels, twijfels, twijfels dus!

De bedoeling is dat het geheel eind augustus besteld word, dan hopelijk begin September de bak binnen, voor die tijd moet alle techniek wel bekend zijn.
 
Laatst bewerkt:
Waar ik ook nog iets mee moet is de lichtkap.
Ik wil deze van hetzelfde materiaal maken als de kast (underlayment multiplex), de buitenkant op dezelfde manier schilderen als de hele kast, zodat het één geheel blijft.
Nu zijn de platen die ik gebruik voor de kast 18mm, voor een lichtkap vind ik dit wat aan de dikke kant, maar ik wil ook niet dat de boel gaat kromtrekken.
Ik wil dit dus met 9mm gaan doen, in de hoop dat dat goed gaat. Zo is het wat minder massief bovenop het aquarium.

De binnenkant zal ik gaan bewerken met epoxy (uiteraard van mr. Boat), ik denk dat ik aan 1 setje van 375ml genoeg moet hebben (dit moet voor 1,5 a 2 m2 genoeg zijn, het oppervlak van de lichtkap is stukken minder dan dat.)
Nu de hoogte nog bepalen. Omdat ik met LED ga werken hoef het niet heel ver boven de waterlijn te hangen, maar te weinig is ook weer niet handig, dan zit je weer met condensvorming op de LED's en dat wil ik zoveel mogelijk voorkomen.

Nog even een beetje puzzelwerk dus, maar ik wil ermee kunnen beginnen zodra de bak binnen is.
 
Om maar meteen door te razen, ik ben druk bezig met het bedenken hoe ik de boel moet inrichten.
Ik wil veel hout, het liefst mangrove hout maar dat zijn allemaal vrij rechte stukken.
Kom je al snel uit bij spiderwood, dat is wel iets lichter gekleurd maar geeft wel het effect van boomwortels die uit de oever het water inkomen.

Ik denk dat het een combinatie van de twee zal worden, mangrove voor de grovere stukken en spiderwood voor de vertakkingen.
Dan wil ik op de bodem nog een hand vol stenen hebben, ik denk dat dit standaard maaskeien zullen worden, de filmpjes die ik van de regio heb gezien tonen veel gladde, ronde stenen dus maaskeien passen daar goed bij.

Ook hiervoor heb ik al een mooi adres gevonden waar ik voor niet al teveel geld terecht kan.
Ik heb gekeken bij Veldhuis, maar die zijn met hout heel erg duur, dat gaat hem dus niet worden.
 
Zo, even wat proefjes gemaakt met de verf.
Witte krijtverf als onderlaag, daar overheen met water verdunde grijze krijtverf gesmeerd. De drie voorbeelden hieronder zijn alle drie net iets anders uitgeveegd, even om te zien wat het mooiste is.
greywash proefstukje.jpg
 
Ik las iets over een oledscherm. Zelf werk ik met een Nextion screen met fantastische mogelijkheden. Hoewel; er zijn ook nadelen. Arduino is open source, Nextion niet,
IMG_0410.JPG
IMG_0412.JPG
kan soms wat problemen opleveren zoals ik merk. Maar er zijn goede mogelijkheden. Hieronder een plaatje van mijn controller, ik heb gekozen voor ronde meters gewoon omdat ik dat mooi vind.
 
Dat ziet er erg strak uit! Is wel wat groter dan het scherm wat voor mij onderweg is, wat meer voor een snelle blik is.
De echte interface komt beschikbaar via de webbrowser, zodat je het overal en altijd kunt bekijken.
Daarnaast ben ik heel erg fan van zelf doen, dan weet ik zeker dat het alles doet wat ik wil en hoe ik het wil, zonder dat ik ergens een compromis moet maken.
Closed source houd ik niet van, zeker niet wanneer het op een open platform als Arduino draait. De software die ik ga schrijven voor mijn controller komt dan ook overal vrij beschikbaar, doe ermee wat je wilt ;)
Het zal er vast niet zo strak uit zien als commerciële alternatieven maar het gaat wel doen wat het moet doen. Dat is voor mij het voornaamste.
 
Zo, het hout is binnen! Heb me een breuk gesjouwd om het allemaal in de schuur te krijgen, maar het is dan uiteindelijk gelukt.
Nu nog even wachten tot mijn zwager tijd heeft de afkortzaag langs te brengen, dan kan ik gaan bouwen.
Eerst alles schuren en de buitenkanten schilderen, de binnenzijde moet ik nog even een andere verf voor kopen, als ik die op dezelfde manier schilder dan wordt het een erg duur geintje ;)
Straks beginnen met de eerste stukken schuren en in de eerste laag witte verf te zetten.

Inmiddels druk bezig met het uitzoeken van de benodigde spullen en hoeveelheden.
Voor het PVC om de bioloog werkend te krijgen heb ik een apart topic, waar inmiddels druk gediscussieerd word over welke maten, welke kranen, enzovoort. Dit zal iets meer kosten dan vooraf begroot maar heb op andere vlakken al besparingen gevonden dus niet zo'n probleem.
Qua bodem heb ik 2 25 kilo zakken filterzand nodig (zand is ongeveer 1400 kilo per 1000 liter, dus 50 kilo is ongeveer 35 liter wat genoeg is voor een bodem van iets meer dan 5cm. Helemaal prima.
Dat is zo'n beetje het belangrijkste om de boel gestart te krijgen, planten en dergelijken kunnen toch pas als alles helemaal op zijn plaats staan en aangesloten is, maak ik me nog niet zo druk om. Daarbij bestel ik dat allemaal online, hoezeer ik de plaatselijke middenstand ook wil helpen, het prijsverschil is bijna maal 2, dat is gewoon teveel.
Vissen haal ik wel lokaal, maar soms moet je ook aan de portemonnee denken :)

Zodra ik aan het klussen ga komen de eerste foto's!
 
zit vooruitgang in :thumbs:

die berekening ken ik niet maar je gaat nooit 50kilo nodig hebben.

denk dat je met 25kilo al aardig toekomt (maar waarschijnlijk zul je net iets meer nodig hebben, dus alsnog 2 zakken moeten halen :))

in mijn 150x50 bak zat 40-45kilo en daar had ik op sommige plekken achterin wel een diepte van 7cm.
 
120*50*5 is 30 liter. De dichtheid van zand (voor filterzand zal het iets minder zijn) is 1400 kilo voor 1000 liter, dus 1,4 kilo per liter
50/1,4 is 35,7 liter, dus vandaar ;)
25 Kilo zal inderdaad te weinig zijn, dus gooi ik maak gewoon een mooi bodempje en zie wel als er iets over blijft. Altijd handig om wat aan te vullen als je, ongetwijfeld, iets wegzuigt ;)
Een bodem hoeft voor mij ook niet helemaal vlak te zijn, in mijn huidige bak zorgen de Ancistrussen wel voor een maanlandschap maar die komen op Borneo niet voor ;)
 
Dat ziet er erg strak uit! Is wel wat groter dan het scherm wat voor mij onderweg is, wat meer voor een snelle blik is.
De echte interface komt beschikbaar via de webbrowser, zodat je het overal en altijd kunt bekijken.
Daarnaast ben ik heel erg fan van zelf doen, dan weet ik zeker dat het alles doet wat ik wil en hoe ik het wil, zonder dat ik ergens een compromis moet maken.
Closed source houd ik niet van, zeker niet wanneer het op een open platform als Arduino draait. De software die ik ga schrijven voor mijn controller komt dan ook overal vrij beschikbaar, doe ermee wat je wilt ;)
Het zal er vast niet zo strak uit zien als commerciële alternatieven maar het gaat wel doen wat het moet doen. Dat is voor mij het voornaamste.

In mijn geval gebruik ik alleen de opensource van Arduino. Alles wordt nl. via de Arduino ingebracht en aangestuurd. Je kunt dus wel gebruikmaken van bepaalde zaken die ingebouwd zitten in de Nextion, zoals bijvoorbeeld een klok, ik doe dat niet, ik werk gewoon met een DS 3231 rtc. Alles staat dus in een Arduino sketch. Ik doe dit ook om controle te hebben en te houden over de ingebrachte zaken.
 

Terug
Bovenaan