120x50x50 met zelfbouw meubel


Da's wel zo prettig ja, dat is ook mijn insteek.
Ach, het is niet alleen nuttig, het is ook nog eens heel erg leuk om te doen. Je kunt heel snel zien wat je aan het doen bent, al is het maar een knipperend ledje ;)
 
En we zijn los. Schuren, schuren, schuren.
Als je zoveel hout hebt laten zagen en het laat bezorgen dan ligt niet alles zo netjes op elkaar als dat je het op de kar hebt achtergelaten en als je dan net niet helemaal lekker meet kom je erachter dat je een stuk resthout staat te schuren. Het was net iets groter dan het stuk dat ik dacht te hebben, het viel me pas op toen dat als volgende in de rij stond.
Het grootste deel van de buffetkast is geschuurd, alleen de deurtjes en afwerklat van de onderkant moeten nog maar gezien mijn dochters in bed liggen wil ik niet teveel herrie meer maken.

Ben er wel achter gekomen dat 1 van de zijpanelen van de buffetkast erg gebogen is. Gelukkig valt dat wel recht te trekken wanneer de boel in elkaar zit, maar het viel wel even tegen. Hoe dat gebeurd is tussen vrijdagavond en vanmiddag weet ik niet, ik heb expres rechte planken uitgezocht.

dag 1.jpg
 
Nog even een stukje geschuurd, zodat ik kan beginnen het hout voor de buffetkast in de lak te zetten, kom ik erachter dat er een plankje mist!
Ik moest een afwerklat van 1062*61mm hebben, die er dus niet bij zat. Ik ben bang dat die in de haast als nutteloos reststuk is weggegaan.
Gelukkig had ik nog een heleboel hout over, ook in lengte's die van pas komen, dus met de cirkelzaag aan de slag. Twintig centimeter gedaan, me afvragend waarom ik toch zo'n gekke zaagsnede krijg... Cirkelzaag dus rot! ARGH! Dan met de decoupeerzaag, waarmee ik helaas niet zo'n vaste hand heb, toch regelijk gelukt. Paar 'bobbeltjes' erin, maar als het moet kan ik het wel weg schuren of schaven. Het is nog geen millimeter afwijking dus ik denk dat het niet eens gaat opvallen.

Het schuurwerk voor de buffetkast is in ieder geval gedaan, morgen komt de afkortzaag dus vanavond beginnen met schilderen zodat de eerste kast straks klaar is en er wat hout weg is uit de schuur, mijn vrouw kreeg haar fiets er nauwelijks meer in ;)

Met een beetje goede wil staat dit weekend sowieso de buffetkast er, en kan volgende week het aquarium meubel gemaakt worden. Dan het lange wachten tot er daadwerkelijk een aquarium op komt!
Gelukkig is er nog genoeg te doen, zeker zodra de onderdelen voor de controller binnen komen, dan moet er geprogrammeerd worden.
 
De eerste paar planken zitten in de verf, en ik moet zeggen dat het veel beter 'uit de verf' komt dan ik tevoren had gedacht!
Doordat de wash langer intrekt dat op het proefstukje is het resultaat een stuk ruiger dan met de eerste pogingen op een klein plankje.
Ik zal bij het volgende stuk schilderen vragen of mijn vrouw wat foto's wil maken van het verwerken, het is namelijk een smerig karwei (sponsje in water dopen, uitknijpen, verf wegwrijven, herhalen. Mijn nagels zijn zo grijs als die van een lijk.)
Vrouwlief is ook helemaal blij, al begon die al meteen te roepen 'dan moeten we de muur ook maar schilderen, want die past er niet meer bij zo!' :help::help::help:

Maar wat is een bouwverslag zonder foto's?
Natuurlijk is dit pas de buffetkast, maar de aquariumkast krijgt dezelfde behandeling en zal er direct naast komen te staan.

dag 2 01.jpg

Dochterlief kijkt op de achtergrond mee.

dag 2 03.jpg

Mijn basgitaar staat er nog voor, ik moest het even ergens kwijt en dit is de makkelijkste hoek :)
 
Het schilderwerk voor de eerste kast zit erop, en precies 1 blik verf gebruikt.
Voor de binnenkant en de legplanken komt er een standaard witte lak op, dat moet nog maar het smerige werk (greywashen) is gebeurd.
De zaag heeft helaas vertraging opgelopen, hopen dat het morgen wel lukt, dan kan ik het vurenhout gaan zagen en weer ruimte in de schuur maken. Ook kan ik dan het frame in elkaar en afgeschilderd worden.
De vaart zit erin!
 
je gaat lekker hoor:thumbs:
en wat vrouw lief betreft hoe herkenbaar kijk maar uit straks past de vloer er ook niet meer bij :sorry::D
 
De vloer past er juist zo goed bij dat het bijna hetzelfde is geworden :p
We wonen hier pas 3,5 jaar dus voorlopig gaat die vloer er niet uit! Ik voel hem nog in mijn rug ;)
 
Geen voortgang gisteren door een vergadering die gierend uit de klauw liep.
Vanavond moet ik een begin kunnen maken met het schilderen van de binnenzijde en het zagen van de balkjes voor het frame, die ook nog een likje lak nodig hebben.
Ik wilde de binnenkant van het aquarium meubel eigenlijk blank laten, maar met het oog op verdamping van de bioloog lijkt het met beter om er toch een goede lak op t smeren voor iets meer bescherming.
De plaat waar het aquarium op komt wil ik beplakken met plakplastic, dat zou voldoende bescherming moeten geven lijkt me. Er komt ook nog tempex onder dus moet geen probleem zijn.
 
och heb hier een aantal juwel bakken staan compleet met meubel van zon 8-12 jaar oud
en daar wordt ook wel gemorst
meubels zijn nog steeds intact
dus dat plakplastic gaat wel goed komen :thumbs:
 
Wegens compleet gaat geen voortgang vandaag. Drukke week op het werk gehad, vandaag wel vroeger naar huis maar mijn dochter had haar kinderfeestje dus een huis vol stuiterballen (5/6 jarigen).
Klein rondje bouwmarkt voor de laatste spullen (nieuw blik witte verf, blik blanke lak, scharnieren) en dan morgenvroeg het laatste schilderwerk doen. In de middag balken zagen en dan kan de buffetkast hopelijk in de avond in elkaar.
Dan kan ik komende week beginnen met het aquarium meubel (zondag loop ik in de dierentuin, dus dan gaat er weinig gebeuren) en dan als alles meezit eind deze maand de bak bestellen zodat ik in mijn zomervakantie alles in orde kan maken qua aansluiten en de eerste inrichting.
Mijn idee is om de hele bak aan te sluiten en voor de inrichting erin komt eerst een volle week laten draaien met enkel kool in het filter zodat eventuele reststoffen van het kitten en transport eruit zijn, ook om zeker te zijn dat de PVC leidingen niet lekken. Daarna de bioloog opbouwen, bodem en hout/steen in de bak en de planten gaan bestellen.

Hoewel ik best grote plannen qua planten ga ik het toch simpeler doen. Een stuk of 5 javavarens op het hout binden, 1 of 2 bosjes crypto's en wat mossen, plus uiteraard drijfplanten.

De bodem word filterzand of iets in die richting, met daar overheen een laag bladeren (catapa, eiken, beuken, alles wat ik maar kan vinden en wat het houd in water, eigenlijk).
Hout zal mangrove hout worden met een aantal stukken spiderwood voor de vertakkingen enzo, waarmee ik hoop schuilplaatsen te maken voor de Paro's :smitten::smitten:
Groepen stenen om datzelfde te bereiken wil ik bij het tuincentrum voor gaan shoppen, die zijn goedkoper dan de speciaalzaken. Eventueel kan ik nog een hand grind uit mijn tuin halen om over de bodem te verspreiden, maar dat zie ik dan wel weer.

Realistisch gezien moet het mogelijk zijn om in oktober de eerste vissen in het aquarium te hebben, als alles gaat zoals ik wil, maar mijn doel is voor het eind van het jaar helemaal te draaien. Of het visbestand dan al helemaal klaar is, is een tweede. Er zitten wat soorten bij die niet veel verkocht worden dus die besteld moeten worden.
Sundadanio Axelrodi staat hoog op mijn verlanglijstje, evenals de Parosphromenus Nagyi, die heeft niet iedere LFS zomaar rondzwemmen.
Trichogaster Leeri en Desmopuntius Pentazona dan weer wel, dus daar zal ik mee beginnen. Die kunnen ook net wat meer hebben, dus daar wil ik mee beginnen.
Zoals altijd als ik een opstart doe begin ik met een groepje vissen, dus de Penta's komen eerst, daarna de Leeri's en dan zien hoe lang het gaat duren om de Sundadanio's te pakken te krijgen.
 
Grote update, de buffetkast is 'af'.

Helaas zijn er een paar planken van de deuren kromgetrokken, waardoor het er niet fantastisch uitziet. Heb wat dingen moeten aanpassen, schaven en zagen, waardoor het niet geweldig geworden is, helaas. Ik ga ze dan ook binnenkort vervangen voor nieuwe planken die ik zelf uitzoek, om zeker te zijn dat ze recht zijn. Erg jammer dat het er nu niet uitziet zoals verwacht maar voor nu voldoet het.
De basis van de kast is goed en het uiterlijk is beter geworden dan ik had gehoopt, de grey wash is heel erg mooi.

Foto's! Even klik voor groot, het zijn er een paar en zo vreselijk spannend zijn ze niet. Het is pas de buffetkast ;)

IMG_20170708_111523.jpg

Eerst het laatste schilderwerk afmaken. Een gewone witte lak, enkele laag waardoor het een white wash achter effect krijgt
IMG_20170708_180446.jpg

De buitenkant zit in elkaar, er zit een vuren frame onder waar ik geen foto's van heb, is niet erg spannend.

IMG_20170708_182924.jpg

Alleen de middelste plank zit met schroeven voor extra stevigheid, de rest ligt op plankendragers die ik met spijkers heb vast gemaakt.
IMG_20170708_201604.jpg

Hier begon het drama. De planken van de deuren zijn scheef gezaagd (knap, op zo'n grote zaagtafel bij de bouwmarkt!) en sommige zijn krom getrokken.
Het zit er nu in maar ideaal is het niet. Die ga ik zeker vervangen, zodra het aquarium meubel en het aquarium zelf klaar is. Hier ga ik me zeker aan storen.
IMG_20170708_213932.jpg

Klaar, op de handgrepen na dan.
IMG_20170708_235350.jpg

Ingepakt, handgrepen erop, en bijna op zijn plaats. Hij komt nog een stuk naar rechts, maar dat doen we wel als het meubel klaar is en de 80cm naar zijn nieuwe plek is verhuisd, waar nu de buffetkast staat dus. Dat wordt ook nog een operatie ;)

Maandag ga ik beginnen met het frame voor het aquarium, een hoop zagen en blanke lak smeren, als het frame in elkaar zit beginnen met de bekleding te schuren en schilderen, daar gaat in totaal denk ik wel 1 á 2 weken inzitten omdat ik ook nodig verder moet met mijn studie ;)

Oh, nog een update: De eerste elektronica voor de computer is ook binnen. de Wemos D1 is er, samen met een eerste LDD-H en 2 oled schermen (een hele kleine en een iets grotere)
 
Nog maar eens een stukje over de computer.

In de Sarawak regio, waar de meeste vissen die ik graag wil vandaan komen duur de dag zomer en winter iets langer dan 12 uur. Op de kortste dag van het jaar, 21 december, is het 12:02 en op de langste dag is het 12:12. Mijn verlichting zal dus van 0% tot 100% tot weer 0% gaan in 12 uur. Om te zorgen dat de bak verlicht is op tijden dat wij ook aanwezig is ga ik de dag en nacht wel iets schuiven, net als mijn huidige bak zal deze tussen 11:00 en 23:00 zijn verlichtingscycle doorlopen, het opkomen van de zon duurt ongeveer een uur en een kwartier in Sarawak, dus rond 12:15 zal de bak volledig verlicht zijn.
Ik wil gaan werken met 10% verlichting van 6 tot 11, dan langzaam opbouwen tot 100% (niet 100% van wat de LEDs kunnen maar 100% van wat ik als maximum instel) en om 9:45 zal het weer afbouwen tot 10% om 11 uur zodat ik nog een soort nachtlicht heb tot een uur of 12, iets later in het weekend. Te zwak om de planten te helpen maar genoeg om toch nog iets te kunnen zien.
Daarnaast wil ik een module schrijven die op willekeurige momenten bewolking laat verschijnen, wat het licht iets zal dimmen. Waarom? Omdat het kan, omdat het natuurlijker is. Is het nuttig? Nee, niet echt, maar als je dan toch een klimaat gaat nabootsen, waarom dan niet helemaal 100% gaan?

De temperatuur aansturen ben ik nog over aan het nadenken. De temperatuur op Borneo is het hele jaar rond tussen de 27 en 32 graden, om weer precies naar Sarawak te kijken zit de temperatuur gemiddeld op een minimum van 25,9 graden in januari tot 27,2 graden in mei. Dat is dus echt maar een heel klein verschil. Ik wil het aquarium eigenlijk op 25 graden gemiddeld houden, in de winter iets koeler, richting de 24 en dan in de zomer richting de 27 max. Het zal erop neer komen dat ik de temperatuur op 24 instel en dan zomers gewoon met de temperatuur in huis mee laat gaan.
Daarom hoef ik dus eigenlijk mijn heater niet aan te sturen, zolang de thermostaat blijft werken heb ik geen probleem. Mocht die ermee ophouden is een relais kaartje zo aangesloten, hoewel een nieuwe heater dan waarschijnlijk simpeler is ;)

Zoals gezegd komen er twee temperatuursensors in de bak, 1 boven het water en 1 in het water. Waarom?
Ik neem labyrinthvissen, die zijn vrij gevoelig voor de temperatuur boven water. Wanneer ze adem halen boven water moet de lucht niet veel warmer of kouder zijn dan de watertemperatuur, anders kan het ze nogal ziek maken. Daar wil ik natuurlijk alles aan doen, dus ga ik het monitoren. Mocht het zo zijn dat ik er iets aan moet doen, dan ga ik daar dan wel naar kijken, in de indraaiperiode moet ik ik al een aardig idee krijgen of dat nodig gaat zijn.

Volgende week ga ik in de latere uurtjes rustig aan beginnen met de interface programmeren, zodra de temperatuursensor binnen is kan ik die gaan inregelen en op korte termijn wil ik de eerste Led strips gaan bestellen, te weten de Bridgelux EB series.
Er moet nog wel even een goede voeding gaan komen, maar dat gaat wel goed komen. Om te testen heb ik nog wel een oude laptopvoeding liggen die ik kan gebruiken.
Gelukkig heb ik alle tijd om het zo te bouwen als ik het wil hebben, al kan het me niet snel genoeg gaan! Gisteren even langs een andere LFS geweest om eens te zien welke dieren ze daar hebben die ik op mijn 'verlanglijstje' heb staan, niet veel, maar wel de Leeri's. Iedere keer als ik die zie weet ik weer zeker dat ik ze in mijn bak MOET hebben.
Wat voor velen de Maanvis is, is de Leeri voor mij. Prachtige, indrukwekkende dieren die me al sinds ik een jaar of 11 was (toen had ik mijn eerste aquarium) gevangen hebben.
 
Hele mooie plannen.

Je hebt je goed ingelezen!

Kleine ervsring van mijzelf.

10% licht is al behoorlijk veel. Het klinkt weinig. Maar als je het ziet.

Ik heb mijn licht ook al 2 jaar van 11:00 tot 23:00 met 1 uur fade.
Het licht wat vanuit de omgeving in het aquarium valt, is al seizoens afhankelijk.
En eigenlijk al voldoende om de vissen te activeren.

Inmiddels heb ik een paar weken de tc420. En heb van 22:30 tot 23:00 1% verlichting. Een beetje nachteffect.
 
10% licht is al behoorlijk veel. Het klinkt weinig. Maar als je het ziet.
Ik bedoel 10% van het maximum dat de bak krijgt. Omdat het een black water bak zal zijn is dat al niet heel veel, 10% daarvan zal ook niet veel zijn. Als het teveel is, is het makkelijk bij te sturen natuurlijk, daar komt een web interface voor ;)
 
De eerste stapjes van de controller zijn er!
Ik kan de tijd van internet sleuren, (NTP, voor de kenners) en ik kan via een simpele website een ledje dimmen.
Het kostte even wat moeite, mijn Arduino skilzz zijn wat weggezakt maar het begint weer te komen.
1 probleem: De ESP module wil om de een of andere reden niet consequent verbinden met mijn wifi router beneden. Soms doet hij het een keer, maar eigenlijk alleen als de router een power cycle te verduren krijgt.
De router boven heeft hij dan weer geen problemen mee.
Vandeweek maar eventjes bekijken hoe dat zit, want dit is vreemd gedrag waar ik niet van gediend ben! (strenge blik op router en ESP8266 module).

Vandaag niet gezaagd wegens gigantisch pestpokkeweer, morgen maar kijken. Er moeten heel wat balken gezaagd worden voor ik het frame kan gaan bouwen.
Moet ook even langere schroeven halen, wat ik heb liggen is net te kort. Het moet straks wel een paar honderd kilo omhoog houden dus gaan we niet met te korte schroeven doen!
 
Het zagen voor het meubel schiet nog niet heel erg op, helaas.
Door het weer en de aanhoudende drukte op kantoor blijft er na werktijd niet veel ruimte over om een begin te maken.
Daarom gisteren verder gegaan met het coden van de aquarium controller.
- Verbinden met de router is eindelijk gelukt! Wat blijkt? KPN heeft een software update gedaan die wederom IPv6 heeft aangezet, waar veel apparatuur niet mee om kan gaan. Dit uitgeschakeld en waarempel, de ESP8266 doet het prima!
- Na wat zoeken en proberen is het me gelukt om via NTP de tijd op te halen en deze elke seconde te laten updaten, deze via de seriële poort te versturen en op een webpagina te laten zien.
- Tegelijkertijd kan ik een LED dimmen met twee simpele knoppen op de webpagina, de eerste stappen zijn dus gemaakt.

Ook zijn gisteren de laatste testonderdelen aangekomen, waaronder de LED's die ik niet ga gebruiken en de temperatuursensor.

Volgende stappen:
1: De LED op een bepaalde tijd laten dimmen/versterken;
2: Een interface bouwen waarmee ik een programma kan instellen;
3: De LDD-H aansluiten en hiermee LED's dimmen;
4: De temperatuursensor aansluiten en inregelen, de temperatuur op de webpagina tonen;
5: OLED display aansluiten en hier de informatie die nodig is op laten zien.

Nog genoeg te doen, dus! Maar ik kom er wel uit, ik heb nog zeker 2 maanden de tijd voor er een aquarium staat.
Ik hoop toch dat het weer een beetje liever voor me gaat zijn zodat ik een frame kan gaan bouwen.
 
Eindelijk mooi weer! Zodra er tijd was het spul buiten gezet en een meter of 18 hout verzaagd. Heerlijk werken met zo'n afkortzaag, snel, secuur en netjes.
Daarna direct de eerste stukken geschuurd en in de beits gezet, ook zulk lekker werk. Droogt in een handomdraai, dus in een uur tijd had ik 11 balkjes klaar.
Na het eten nog vijf gedaan, de kinderen zaten lekker film te kijken (zaterdagavond alleen met papa, dan mogen dat soort dingen ;) ).
Er moeten nog een stuk of 10 balkjes, dat kan morgen mooi. Met een beetje goede wil kan ik dan direct door met het hout voor de bekleding schuren en schilderen, zodat in de loop van de week het kastje in elkaar kan.
Als het er staat heb ik een goede reden om te zeggen dat de bak besteld moet worden, anders staat het er maar zo ;)

Fototje erbij voor de vorm, heb er weinig gemaakt omdat ik lekker aan de gang was.

IMG_20170715_163219.jpg
 
Wederom roet in het eten gegooid door het werk, geen schuren en beitsen vandaag. Het was al te laat om aan de slag te gaan, dus even voor de tv gehangen en daarna verder gegaan met de controller.
Voor de vorm een fototje, maar er is nog weinig te zien. Ik heb de uiteindelijke verlichting nog niet in huis, maar heb wel het schema aan de praat.
Lampje wordt netjes feller en dimt zich weer op de aangegeven tijd.
Volgende stap is om dit instelbaar te maken via de webpagina, daar gaat nog eventjes wat inzitten.
Er moet een routine komen die wacht op inputs, eentje die de inputs wegschrijft in variabelen, etc.
Dus stap voor stap, rustig aan bekijken hoe ik het ga aanpakken. Gelukkig heb ik meer dan voldoende ruimte en tijd om alles netjes aan te pakken.

IMG_20170717_230027.jpg
 
Dat is inderdaad de sensor die ik in huis heb, gekozen omdat er een waterdicht exemplaar van verkrijgbaar is en omdat er inderdaad een library van is :)
 
Ik moet alleen nog even kijken of ik de LDD-H wel kan aansturen met de Wemos.
Een (standaard ATMega) Arduino heeft 5v PWM, de ESP8266 stuurt 3.3v uit. Als ik de datasheet goed lees moet de LDD-H met 0 tot 6v pwm overweg kunnen, maar de curve is gebaseerd op 5V. Zal het moeten uitproberen denk ik, ik kan nergens vinden dat het niet zou werken. Anders is er met een transistor wel wat te doen natuurlijk, maar zonder zou mooier zijn. Simpel bordje maken waar de LDD's in klikken en de Wemos D1 opgezet kan worden zonder teveel poespas is altijd fijner.

Tot en met donderdag sowieso geen updates, ik moet zometeen vroeg mijn mandje in omdat ik om 3:45 opgehaald word om naar het vliegveld te vertrekken. Klantbezoek... jippie (of niet...)
 
Ja, dat topic had ik gezien, maar heel duidelijk antwoord staat er niet ;)
Ik ga er wel vanuit dat het werkt, maar zal er even mee moeten klieren. Een transistor erop moet de truc ook wel doen, heb ik bakken vol van staan. Komt wel goed ;)

Bordjes zien er wel interessant uit, maar die moeten wel uit de VS komen... Eens kijken of er lokaal zoiets te krijgen is.
Anders bak ik zelf wel iets in elkaar, heb ik alles mooi compact bij elkaar zitten.

Overigens hebben ze die alleen in 4, ik wil er 6 ;)
 
En dat is dus een goede rede om het zo maar eens aan te sluiten ;

Bekijk bijlage 30319



mmm .. en dan is er gelukkig een webshop genaamd Open circuit die een module van ruim 4 euro beschikbaar heeft .. :!

Mag ik vragen waar jij die module ziet? Want ik kom niets tegen dat met de LDD's te maken heeft.

Na wat verder zoeken zal een 7407 er tussen zetten niet nodig zijn, de LDD kan met een 3.3v spanning prima werken.
 
Ah, een andere module! Nouja, dat maakt niet uit natuurlijk. PM is onderweg :)
 
Dat had ik inderdaad niet gezien... de strips hebben ook wel iets meer dan 1w nodig.
 
Ja, daar heb je verschillende typen in.. maar het was meer bedoeld als sneller alternatief voor de vrij dure LDD stroom-drivers..
Uit China haal je ze voor een euro of 5, dat valt nog best mee gelukkig. Ik heb geen haast, dus ik kan wachten ;) De eerste die ik als proef besteld heb was met 12 dagen binnen, dus ook dat valt reuze mee.
 
Oh, da's ook nog wel te doen inderdaad. Is te overwegen. Ik had ze nog niet eens lokaal gezocht, ga eens kijken.
 
Maar even een update over de bouw:
Alle vurenhout is gezaagd, geschuurd en gebeitst, vandeweek begonnen met 1 stuk in elkaar zetten maar ik was niet aan het nadenken... Verkeerde stukken aan elkaar geschroefd, dus het moet weer uit elkaar.
Helaas waren ook mijn schroeven op (als je een doosje hebt waar je zelf 60mm opgeschreven hebt, loont het om even te kijken of er inderdaad 60mm inzit... Morgen even langs de Gamma dus.).
Ik hoop deze week in ieder geval het frame in elkaar te hebben, dan kan het weekend de bekleding in de verf en daarna erop.
Ook wil ik aankomende week het aquarium bestellen, dan is hij als het goed is in mijn vakantie klaar en kan ik de boel meteen opzetten. Daarna gaat het nog wel even duren voor alles klaar is, maar als het glas er staat kan ik in ieder geval echt goed aan de slag.
 
Er komt toch een kleine wijziging in de plannen.
Ik had een offerte van een bouwer met een zeer gunstige prijs voor aquarium en bioloog. Nadat ik iemand gesproken heb die daar ook een bak heeft laten bouwen, ben ik er nu van terug gekomen. Waarom?
Het glas is scherp, scheef en de kitnaden zijn erg lelijk. Een gunstige prijs is leuk, maar het moet ook wel veilig en mooi zijn. Ik heb twee jonge kinderen, als het glas uitsteekt en scherp is, is dat een veiligheidsrisico dat ik niet wil hebben.
Conclusie? Ik ga de bak bij Veldhuis bestellen en zet er dan een normaal potfilter onder. Misschien ga ik voor 2 stuks, of 1 grotere.
Het is jammer, een bioloog was mooi geweest, maar de kosten bij Veldhuis zijn vele malen hoger dan dat ik gebudgeteerd heb. Een overschrijding van het budget is niet zo erg, ik heb geen haast, maar het wordt bijna 2x zoveel. Dat is wel een beetje jammer.

De enige vraag nu is, welke filters?
Ik heb de Sunsun's gezien, die zijn leuk geprijst maar ik hoor van veel mensen dat deze veel lawaai maken en het stroomverbruik ligt een stuk hoger.
JBL of Eheim zijn natuurlijk geweldig maar ook wel weer een heel stuk duurder. Ik zou met bijvoorbeeld een JBL e901 net uit komen, maar eigenlijk moeten er dan twee komen, zit je alweer richting €200 plus filtermateriaal.
Ik heb elders de Jebao 503 gezien, die een heel stuk gunstiger geprijst is, voor twee stuks zit ik dan net boven 1x de E901.
Ik zou ook kunnen gaan voor een enkele JBL E1501, of Jebao E403 (600 liter max).
Twijfels twijfels. Het is een van de eerste dingen die ik wil aanschaffen zodra het glaswerk staat, dus moet er een beetje vaart mee maken.
Tips?
 

Terug
Bovenaan