120x50x50 met zelfbouw meubel


Je vergeet even dat een esp8266 net iets meer kan dan de Atmega's van de Arduino. Je hebt een snellere processor, veel meer geheugen en veel meer flash ;)
Op een Uno zou ik ook niet snel UDP tijd gebruiken, met een ESP heb ik daar niet zoveel schrik voor.
Het enige dat jammer is, is dat hij geen interne timers heeft waardoor while loops niet ok werken.

Helemaal waar, het is leuk om te doen ;) in de meeste gevallen draait hij prima, en heb de trigger tijd nu iets langer gemaakt, zodat mocht hij het moment missen ik een reset kan doen zodat hij de verbinding weer oppikt en alsnog zijn instructie uitvoert. Alleen wanneer hij het dim moment mist in de avond zal ook de nachtverlichting niet werken. Dat is dan wel weer jammer, maar niet onoverkomelijk.
Ik zal het vast wel voor elkaar krijgen.

Zelf heb ik ook wel gewerkt met een ESP8266, juist de timer issues maakten dat ik gekozen heb voor, de voor mijn doel, meer geschikte Arduino's.
Voor zover ik weet heeft een ESP 8266 wel twee timermogelijkheden, een hardware (hw_timer) en een software soort (os_timer) . De hardware timers worden niet zoveel gebruikt, gebrek aan librarys, onnauwkeurig, veelal. Over de software timers hadden we het al. (De Blinck without delay types.) De nauwkeurigheid in z'n algemeen, van deze timers is veel minder goed als bij een RTC. Vandaar misschien ook wel je problemen om de tijd aan te sturen, extern, via WiFi. Hier lees je er wel iets over, deze mensen hebben min of meer vergelijkbare problemen.

https://arduino.stackexchange.com/q...question-do-something-in-2-seconds-even/34958
 
Ben er vrijwel zeker van dat het een wifi probleem is, ik haal elk kwartier een geupdate tijd uit de NTP pool, heb hem een volle dag bijgehouden en de afwijking is nihil.

Een andere optie is om de Wemos puur als webserver te laten draaien een een uno of nano in te zetten als controller, die zijn instructies vanaf de webinterface op de wemos krijgt. I2C of gewoon serial connectie zou daar ook voor werken.
Ik kijk wel even, voor nu is het goed en houdt ik het wel in de gaten. Tijdens de winter ga ik volle bak aan het coden om alles in orde te krijgen.
 
Een algemene update van zojuist:
Ik kreeg de stroming maar niet goed, niet met spraybar en niet met platte uitstroom. Met de platte was de stroming aan het oppervlak toch te sterk en kreeg niet overal stroming aan het oppervlak, dus ook niet lager in de bak. Met de spraybar viel het me ook tegen.
Waarom?
Omdat ik zo eigenwijs was geweest de uitstroom en aanzuiging tegenover elkaar te hangen.
Dit heb ik nu omgedraaid, ik zie nu overal de plantjes wuiven en kleine stukjes hout bewegen. Geslaagd dus! Wel met spraybar want die platte uitstroom geeft gewoon teveel stroming aan het oppervlak, dat gaan de gourami's niet leuk vinden.
Een ander voordeel is dat de uitstroom nu niet meer in het zicht zit, hij zit aan de verre kant tegen de zwart gemaakte zijkant, waardoor hij wegvalt.
Het enige dat ik nog moet doen is de heater testen, nu het buiten niet meer zo warm is zie ik dat de temperatuur wat lager begint te worden in de bak. Voor nu is het nog prima, 23 graden, maar ik wil hem niet onder de 22 laten komen. Een beetje variatie is prima, maar lager dan 22 is te weinig voor de geplande dieren. De heater hoeft niet vaak te werken verwacht ik, maar af en toe moet hij toch wel de boel op temperatuur houden.
 
Maar eens even een paar foto's van hoe de bak er nu bij staat.
Heb even de Powershot pro erbij gepakt in een poging wat betere plaatjes te krijgen. Woonkamer verduisterd, eerste foto is met flits, de rest zonder. Erg donker dus, in het echt is het iets lichter maar het geeft wel een idee van de sfeer in de bak.

Er zijn er een paar wat bewogen omdat ik geen statief heb, dat wil ik voor de toekomst zeker wel hebben voor deze bak, want hij is te mooi om niet te delen.
IMG_4125.JPG
IMG_4126.JPG
IMG_4127.JPG
IMG_4128.JPG
IMG_4129.JPG
IMG_4131.JPG
IMG_4132.JPG
IMG_4133.JPG
IMG_4134.JPG
 
Wat jij nodig hebt zijn bonen :!

In de fotografie gebruikt men wel vaker een 'bean bag' ter vervanging van een statief.
Een zakje vullen met droge bonen (of koffiebonen of rijst) en ergens op leggen.
Zet daar je camera mee in de juiste positie, maak de foto aan de hand van de timer en je kan een veel langere belichtingstijd gebruiken zonder dat er iets bewogen is.
 
Wat jij nodig hebt zijn bonen :!

In de fotografie gebruikt men wel vaker een 'bean bag' ter vervanging van een statief.
Een zakje vullen met droge bonen (of koffiebonen of rijst) en ergens op leggen.
Zet daar je camera mee in de juiste positie, maak de foto aan de hand van de timer en je kan een veel langere belichtingstijd gebruiken zonder dat er iets bewogen is.
Zoiets is de bedoeling ja, maar dan moet ik wel iets hebben om de camera op de juiste hoogte op te zetten ;) dan is een statief net zo makkelijk
 
Even via een hotspot op de telefoon, want ik mag alweer de hele dag het forum niet op via de KPN verbinding ;)

Zo, vanmorgen water opnieuw getest, en het gaat de goede kant op.
Bij Veldhuis zou mijn water getest worden maar een zekere medewerker stootte het flesje om na de Ph meting. Ik noem geen namen hoor :D ( @Ruben01 )
Maar goed, ik had zelf al nitriet getest, en ik meet nog altijd niets.
Ph is in ieder geval 6.5, zal nog aardig wat osmose aan moeten maken om het nog lager te maken, maar de leeri's moeten toch wennen aan het zachtere zure water. Rustig aan dus.

Daarover gesproken, leeri's:


IMG_20170910_143248.jpg
IMG_20170910_143331.jpg


Ze zijn nog erg schuw, zwemmen af en toe wel wat rond maar blijven grotendeels toch bij een paar takken hangen in het donkerste hoekje van de bak. Komen vast nog wel los!
 
Even een snelle update, ik mag nog steeds met de KPN verbinding niet op het forum komen en kan niet onbeperkt mobiele data verstoken ;)

Na een aarzelend begin (ze verstopten zich constant, ik zag af en toe een stukje vis maar verder niet) zwemt het stel inmiddels de hele bak door, druk aan het verkennen.
Ze zijn wel zo'n beetje constant samen, al lijkt degene die volgens mij een man is iets minder schuw te zijn nog.
Gisteren heb ik ze niet zien eten, vandaag wel. Vanmiddag een paar vlokjes, vanavond twee theelepeltjes daphnia (diepvries, een klein beetje van het voer voor de 80cm gebruikt) en ook dat werd smakelijk aangevallen.
Ik denk dat het wel goed komt, eind van de maand haal ik er nog drie dieren bij.
Foto's gaat even lastig, zodra ik te dicht in de buurt kom, zeker met camera zijn ze weg.
Ik hoop in de loop van de week meer geluk te hebben

Ik had ook een prijsopgaaf gevraagd voor 2 Betta albimarginata, maar de prijs die terug kwam was iets meer dan gedacht: €55~€60 per dier voor F1 nakweek uit Thailand.
Dat lijkt me schromelijk overdreven, dus ik ga nog even andere bronnen navragen of die ze voor een betere prijs kunnen leveren.

Zodra ik weer contact heb via KPN (of als ik op kantoor ben en even tijd heb) meld ik me hier wel weer ;)

Ohja: Morgen krijg ik van een collega nieuwe plantjes erbij, javavarens, javamos en als hij genoeg had ook een stel drijvers extra, dan kan ik denk ik wel zeggen dat het qua inrichting zo'n beetje af is.
Het enige dat ik er nog bij wil hebben zijn Sacupainha pods, als nestplaats voor de Paro's.
 
Na een hoop getest en geklier gisteravond ben ik er nu zeker van dat de problemen met de verlichtingscontroller door de Wifi verbinding komen.
Zodra het wifi signaal wegvalt wordt er geen nieuwe tijd opgehaald, wat betekent dat na maximaal een kwartier de controller stopt met werken.
De verbinding wordt niet automatisch opnieuw gemaakt, en dat is dus een probleem.

Ik ben opzoek naar een routine om de wifi verbinding opnieuw te maken zodra deze wegvalt, zonder het bord te hoeven resetten, maar intussen ben ik ook terug naar de tekentafel.
Zonder stabiele wifi verbinding valt dus het voordeel van die verbinding (web interface om de instellingen te maken en temperaturen uit te lezen) weg.
Daarom ga ik een nieuwe controller bouwen die via Bluetooth aan te sturen is, op basis van een Arduino Nano (mooi klein), een RTC module (nog aan te schaffen) en te bedienen met een nog te bouwen app.
Ik wil eerst de wifi verbinding even stabiel krijgen voor ik hiermee aan de gang ga, maar voor het einde van het jaar wil ik de boel wel draaiend hebben met alles wat in de planning zat (licht, temperatuur, optie om Ph toe te voegen).

Het voordeel is dat ik voldoende Arduino bordjes heb liggen dus alles met een versimpeld circuit kan testen voordat ik het naar het aquarium toe breng.

Uiteraard zal ik jullie hiervan op de hoogte houden.

Een andere update is: Twee van de Bridgelux strips hebben een probleem... 1/3e van de LED's besloot ineens om niet meer te werken, vandaar dat er ineens een hele donkere hoek in het aquarium was.
Ik heb de derde strip, die ik nog over had, gemonteerd en die werkt al een paar dagen prima. Ik heb inmiddels bevestiging dat er 2 nieuwe strips (garantie) onderweg zijn, dus hopelijk voor het eind van de week weer 100% (eigenlijk 6...) verliching.
De hoek waar het mis gaat staan weinig planten dus niet heel erg, maar toch een tegenvaller. Gelukkig doet Digikey niet moeilijk over garantie, en ga ik er vanuit dat het hierbij blijft.

Verdere updates volgen later weer ;)
 
Zo, mijn collega kwam aan met twee (grote) chinees bakken vol met javavarens en javamos. Toen ik het mos had losgeplukt waren het twee volle bakken mos en dan nog een flinke pluk javavarens, ik heb nu nog een volle bak mos over. (wie bied? :p )

Ik heb vanavond dus druk staan binden en plakken, flink wat hout bekleed met mos en een aantal varens in de bovenlaag geplant om de Diamantjes wat meer schuilplaatsen te geven, binnen 5 minuten hadden ze het al ontdekt en zwemmen nu druk rond tussen het (anders geplaatste) hout en de plantjes.
De bak staat er (al zeg ik het zelf) fantastisch bij!
Foto's natuurlijk, al is het met spiegeling, mijn vrouw was druk bezig dus kon niet alle lichten uit doen.

IMG_4136.JPG
IMG_4137.JPG
IMG_4138.JPG
IMG_4142.JPG
IMG_4143.JPG
IMG_4144.JPG
IMG_4145.JPG
IMG_4146.JPG
IMG_4147.JPG


Misschien moet ik maar een fotoalbum gaan openen, de bouw/inrichting is inmiddels wel af, al kan ik altijd nog updaten.
 

Terug
Bovenaan