120x50x50 met zelfbouw meubel


Ja, ik zit onder €150 dus zou niet hoeven, maar je weet het nooit.
Ik wacht het altijd wel af.
 
Mini update: De LED strips zijn onderweg, netjes geregeld.
Nu kijken hoelang het duurt, UPS is meestal redelijk snel vanuit de joenaaitmesteeds, dus hopelijk volgende week proefschakeling bouwen en programma afmaken.

Ik heb de rest van de week niet heel veel gedaan/kunnen doen. Dagelijks in de avond aan het werk, dus volledig gesloopt. Morgen wat rustiger, dus dan hoop ik de eerste laag verf op de achterkant en zijkant te kunnen doen, het weekend wil ik proberen om de bekleding van de kast te gaan starten, in dezelfde stijl als de eerder getoonde buffetkast.
Ik twijfel nog of ik 1 zijkant met magneetjes vast zet, zodat ik er beter bij kan, maar omdat er geen bioloog in komt is dat misschien niet eens nodig.

Ik heb ook een adres voor hout gevonden, alleen moet er nog even op wachten. Het opstartbudget voor het aquarium is er doorheen, dus even tot eind van de maand wachten, dan moet ik eigenlijk alles wel kunnen afmaken (behalve de visjes dan, maar dat heeft nog wel even nodig.)
 
Huh... Ik heb ze gevraagd, ze zeggen dat ze alleen een warehouse in de US hebben.
Maargoed, gaat snel genoeg... Alleen hopen op geen invoerkosten.
 
Zo. Rara, wat ben ik aan het doen ;)
IMG_20170804_163619.jpg
IMG_20170804_163626.jpg
IMG_20170804_163636.jpg


Alleen de randjes gaan wat lastig, denk dat daar toch een klein kwastje aan te pas moet gaan komen want er is net een klein randje licht zichtbaar.
Denk dat er nog zeker een laag overheen moet om het helemaal dicht te krijgen, maar wat een fantastisch spul is dit zeg! Verwerkt heerlijk en het is echt ZWART. De metalhead in mij vind het goed ;)
 
Yep, wij kunnen zeker praten. We hebben zelfs dezelfde coupe ;)

Nog een stukje over de afdekking: Ik twijfel of ik de bovenplaat van multiplex maak. Zelfs zonder verwarming begon 1 van de platen al wat krom te trekken. Nu kun je natuurlijk met aluminium profielen gaan werken, maar een stukje trespa is bijna net zo duur.
Moet ik dat ook nog afwerken met profielen? Of kan ik dat er zo opleggen?
 
Zou de bovenfrees of een vijl langs de randen trekken anders snij je je handen eraan open..
En ja ik spreek uit ervaring..

Maar je kan het er gewoon zo opleggen hoor
 
Ik heb een trespa plaat op mijn aquarium gehad, maar die trekt toch wel degelijk krom met vocht en warmte.
 
En dat is het dus, de een zegt het is prima, de ander zegt het trekt krom..
 
Trespa is watervast, hitte en kou bestendig maar dun. Vaak wordt dat op een aquarium te weinig ondersteund waardoor het "hangt". In kombinatie met vocht en warmte gaat het dan krom trekken.
 
Hmm... Misschien met een RVS strip eronder dan. Even kijken...
 
Dat kan, maar dan kun je net zo goed hout gebruiken.
Us ook makkelijker te bewerken. (schilderen).
 
Is ook weer zo, al is een trespa plaat in Antraciet prima bij een zwart meubel.
 
Da's ook nog best betaalbaar...
Is dat aluminium tussen kunststof?
 
Alu panel bestaat uit twee dunne lagen aluminium met daartussen hdpe (polyethyleen). Is oersterk, maar goed bewerkbaar.
Maar er moet wel echt hdpe tussen zitten anders is het dezelfde ellende.
 
Hard pvc is dus hdpe, goed te gebruiken, maar niet zonder ondersteuning in die dikte.
Ik heb zelf getest met 15mm plaat en dat gaat perfect. Blijft kaarsrecht.
 
Hard pvc is dus hdpe, goed te gebruiken, maar niet zonder ondersteuning in die dikte.
Ik heb zelf getest met 15mm plaat en dat gaat perfect. Blijft kaarsrecht.
Klopt maar een hele bovenplaat is misschien niet handig. Je zou kunnen denken aan delen met aluminium ondersteuning/koppeling.
 
Dat zou ook kunnen.
Ik heb een kap van 120cm, die blijft mooi recht. 3mm moet ondersteunen.
 
Ben inmiddels begonnen met het bewerken van het multiplex, schroef er wel RVS onder tegen het buigen, heb ik meteen iets om de LED strips tegenaan te plakken.
 
Goed plan, zeker als je het nog had liggen.
hdpe is behoorlijk prijzig.
Succes, en ik zie de foto's graag komen.
 
Ik heb van de bouw van de twee kasten een heleboel over, 1 stuk was 244cm lang en 19 cm breed. Dit heb ik netjes op maat gezaagd er blijft ongeveer een halve centimeter over aan de achterkant (of voorkant, wat je wilt), daar moet ik nog even iets voor bedenken, dat komt wel goed.
Het hout wordt zwart geverfd (restje van de schoolbordverf moet voldoende zijn, anders is een blikje van 4 euro zo bijgehaald) en daarna epoxy er overheen.
Simpele, goedkope oplossing.

Hoef ik alleen een mooi RVS L profiel te halen dat voldoende is voor beide planken en dan ben ik klaar.
 
Probeer wel aan beide kanten even veel verf en lak te gebruiken.
Anders trekt het ook krom.
 
Dat sowieso, beide kanten 2 dunne lagen, het is zwart dus dekt sowieso goed.
Multiplex is best vergevingsgezind.

Het ligt nu buiten te drogen, gelukkig gaat dat HEEL snel met deze temperatuur en wind, zal morgen wel zin of er nog een laagje op moet. Denk het haast niet :)
 
Een filmpje dat ik veel eerder tegen had moeten komen, even een stukje inspiratie en een duwtje in de rug.
Dit is de reden waarom ik zoveel geduld moet hebben ;)
 
Ik zit een beetje rond te zoeken, helaas kan ik lokaal moeilijk aan RVS profielen komen. Ik zou ze graag aan de randen van de planken willen maken, om zo direct de lelijke multiplex randen af te dekken.
Zouden kunststof profielen ook voldoen? Zou dat voldoende kracht hebben om de planken recht te houden?
Aluminium is geen optie helaas, dus anders is het online bestellen.

Kun je RVS zelf met een ijzerzaag inkorten? Of moet je dat met een slijpschijf bestrijden?
 
Als aluminium gaat oxideren en in het water druppelt ben je zuur, tenminste zo heb ik het begrepen.

Brainwave... Aluminium profiel vast schroeven, daarna de epoxy over de kap. Probleem opgelost?
 
Laatst bewerkt:
Als aluminium gaat oxideren en in het water druppelt ben je zuur, tenminste zo heb ik het begrepen.
Dat lijkt me raar. Heel veel leds, de mijne (JBM) ook, zijn gevat in aluminium. Van oxidatie is niets te merken laat staan van eventuele gevolgen van dat roesten. Verder kennen heel veel lichtkappen aluminium profielen. Aquatlatis bijvoorbeeld.
 

Terug
Bovenaan