120x50x50 met zelfbouw meubel


Prachtige natuurlijke bak wordt dat zo. De foto's zijn ook een beetje donker, waardoor wij niet alles kunnen zien. In het echt is het vast nog een stuk mooier. Ga je je een beetje inhouden qua planten ;). Zo'n bak hoort niet te groen voor mij.
Nee, komen ook niet veel planten in, stuk of 3 Javavarens, beetje mos op het hout en dat is het.

En inderdaad, de kleuren kloppen niet helemaal, ik wil proberen om betere foto's te maken met de echte camera, maar dat wil nog niet zoals ik het wil dus voor nu foto's met de telefoon ;)
 
Laatst bewerkt:
Zo, de basis van de lichtkap staat voor 3 kwart in de zwarte verf, als het goed droog is kan de andere kant en dan na heel licht opschuren in de jachtlak :)
Gaat er beter uitzien dan de losse planken die er nu opliggen.
Er komt een plaat betonplex op die ik op de kopse kanten ook zwart maak en dan in de jachtlak zet, de boven en onderkant blijft hetzelfde.
Ik moet alleen nog even bedenken hoe ik de LED strips ga bevestigen zonder dat er water in de schroefgaten komt, want dat kan ik niet hebben natuurlijk... Misschien moet ik maar voorboren en dan bouten met een moer aan de andere kant doen, dan kan ik de binnenkant ook afwerken met een flinke druppel jachtlak..
 
En afdichten zoals ze met die golfplaten doen op een dak? Met een rubberen ringetje er tussen om lekken te voorkomen (al zie ik niet helemaal voor je hoe je met schroeven je leds wilt gaan bevestigen)
 
En afdichten zoals ze met die golfplaten doen op een dak? Met een rubberen ringetje er tussen om lekken te voorkomen (al zie ik niet helemaal voor je hoe je met schroeven je leds wilt gaan bevestigen)
Dat is misschien nog wel een idee ja, ga even kijken of ik iets kan vinden.

Deze strips zijn niet zoals de 'normale' LED strips.
PmCXO4iNvMHA20tDVTsSosTprGEC0xFS.jpeg

Zoals je ziet, het is een PCB waar de LED's opzitten, voorbereid met schroefgaten. Ideaal spul :)
 
Even gerekend, door de vervanging van de lichtkap (die eigenlijk pas later gepland was) moet ik sommige dingen even uitstellen.
Testkoffer zit er even niet in, dus ik denk dat de vissen ook een maandje later gaan komen.

Voor nu komt de Osmose unit binnen, morgen een zak zwarte turf, moet betonplex en jachtlak halen en bij voorkeur nog een pianoscharnier ofzo om het geheel mooi open en dicht te krijgen.
Dan houdt het voor deze maand wel weer even op, misschien dat ik nog wel een paar javavarens en mos kan halen om het geheel in ieder geval af te maken.
Ach, we zullen maar zo zeggen, geeft de drijfplanten mooi de tijd om aan te groeien want dat lijkt nog niet heel erg aan te slaan.

Het testen met de strip is bijna wel aan zijn eind, want de kleuren zijn zo onduidelijk dat er niets van te zeggen is.
Ik heb een Salifert nitriet test, werkt met een poedertje, geeft nog altijd geen uitslag.
 
tja Ben de bodem van de knip is vaak gauwer in zicht als je lief is :(:D
hier niet anders helaas :juggle::D
 
en dat moeten we niet hebben hier niet anders :D:D
Nee, da's niet best.

Inmiddels staat het frame voor de lichtkap in de eerste laag jachtlak en staat het betonplex klaar.
Hopen dat het een beetje droog blijft, dan kan vandaag de tweede laag er ook nog op.
Dat wil zeggen, de bovenkant en buitenkant, pas als die helemaal klaar is komt de onderkant en binnenkant in de lak. Eind van de week hoop ik het af te hebben.
 
Dat is misschien nog wel een idee ja, ga even kijken of ik iets kan vinden.

Deze strips zijn niet zoals de 'normale' LED strips.
RS1pEzUbkl96Qu0b_LWgjCH5EA7bdwFb.jpeg

Zoals je ziet, het is een PCB waar de LED's opzitten, voorbereid met schroefgaten. Ideaal spul :)
Nu worden leds in het algemeen toch behoorlijk heet. Wanneer je de strips strak tegen het hout zet kan de warmte niet echt goed weg, denk ik. Enne.. te hete leds leven korter... Heb je gedacht aan (passieve) koeling?
 
Nu worden leds in het algemeen toch behoorlijk heet. Wanneer je de strips strak tegen het hout zet kan de warmte niet echt goed weg, denk ik. Enne.. te hete leds leven korter... Heb je gedacht aan (passieve) koeling?
Bridgelux EB zijn heatsink vrij.
Althans volgens de fabrikant niet nodig...
Maar een kleine tussenruimte tussen de leds en het hout zou ik wel doen denk ik, kan er ook geen condens ophopen
 
Bridgelux EB zijn heatsink vrij.
Althans volgens de fabrikant niet nodig...
Maar een kleine tussenruimte tussen de leds en het hout zou ik wel doen denk ik, kan er ook geen condens ophopen
Ok, dat wist ik niet. Maar ook ik blijf dan toch wel bij de gedachte om e.e.a. niet vast op het hout te bevestigen. Zelfs zou Ts e.e.a. op een platte strip aluminium kunnen zetten waarbij ik in gedachten hou dat aluminium niet z'n voorkeur heeft. ;) Toch wat extra warmte afvoer lijkt niet verkeerd.
 
Ze zitten niet flush tegen het hout hoor, zit op dit moment een metalen ringetje tussen.
Voor de nieuwe kap worden dit rubber ringen.
Je hoeft de strips niet te koelen, toen ze op 100% draaiden voor 10 minuten kon ik de achterzijde vastpakken en was het warm, meer niet.
Nu op 6% (mijn max licht, wordt misschien iets meer als het water donkerder wordt) worden ze gewoon echt niet warm. Heb er een IR thermometer opgezet, de achterzijde dus, 23 graden. In huis was het 24,5 ;)

Zojuist heb ik het osmose apparaat aangesloten en na een aantal sproeistralen (slangetjes niet diep genoeg ingedrukt) staat hij nu reeds een kwartier te draaien zonder lekkage.
Hoe kan ik het beste de slangen vol houden zodat het membraan niet droog komt te staan?
 
Zo, uur door laten spoelen, daarna een maatbeker eronder. 1 liter in 10 minuten, komt neer op 144 liter per dag. Vind ik niet slecht :) Zou hem zelfs warmer kunnen laten lopen, maar dan ga je weer stoken dus hogere kosten. Ik ben er tevreden over, kan dus 20 liter in 200 minuten, een ruimte 3 uur maken. Dat is goed te doen..
 
Is netjes inderdaad.

In de winter zal dit wel nog iets lager liggen ivm kouder water maar ach, je zet de kraan aan en hoeft verder niets te doen :juggle:
 
Ja is ook zo, dan zal hij misschien een keer 4 uur moeten draaien. Ik zie het vanzelf wel. Voor nu ben ik blij dat het ding werkt!
Morgen even iets bouwen waar hij op kan hangen zodat ik hem makkelijk aan de kant kan zetten wanneer hij buiten gebruik is. Wel nog even iets bedenken om de slangen fatsoenlijk af te sluiten, misschien een kraantje ertussen ofzoiets...
 
Ik zou je adviseren op Ebay een aantal rechte RO kranen 1/4" te kopen voor een paar euro en tevens 1/4" 3 way (t) connectoren, waarmee je een flush kan doen zonder dingen af te koppelen. En mocht je het nodig hebben een paar meter slang.....

Kost bij elkaar misschien 5 euro en 6 weken, maar ik vind het fantastisch werken, geen lekkage en super comfortabel. En het membraan komt zeker niet droog te staan!
 
Ik zou je adviseren op Ebay een aantal rechte RO kranen 1/4" te kopen voor een paar euro en tevens 1/4" 3 way (t) connectoren, waarmee je een flush kan doen zonder dingen af te koppelen. En mocht je het nodig hebben een paar meter slang.....

Kost bij elkaar misschien 5 euro en 6 weken, maar ik vind het fantastisch werken, geen lekkage en super comfortabel. En het membraan komt zeker niet droog te staan!

Heb ze bij de vriendjes van Ali ook al gezien, staan op de bestellijst voor volgende maand. Voor nu maar gewoon even de slangen hoog houden.

Vandaag is er een vriend van me even langs gekomen met zijn testsetje, gewoon zodat ik een indicatie heb.

Ph is 6.4 (van 7.6), GH is 6, KH is 3. Geen nitriet, nitraat is 15.
Ziet er al goed uit dus, maar nog wel even een paar stappen te maken, daar moet de osmose bij gaan helpen, samen met de grote zak zwarte turf die vandaag is aangekomen ;)
 
Waar koop je deze turf? Zou de kleur overigens niet een correlatie kunnen hebben met het type turf (Hoogveen of laagveen)?
 
Waar koop je deze turf? Zou de kleur overigens niet een correlatie kunnen hebben met het type turf (Hoogveen of laagveen)?
De turf komt bij Aquariumplus vandaan en is van het merk Aquarium Munster. Ze hebben kleine verpakkingen maar ook zakken van 10 liter die VEEL voordeliger zijn. Bedoeld voor vijvers, maar is hetzelfde spul als voor in het aquarium.
Zou inderdaad best hoogveen of laagveen kunnen zijn. Dit is vrij grof spul en echt heel donker. Zodra de Sera superpeat is uitgewerkt gaat deze erin.
 
De turf komt bij Aquariumplus vandaan en is van het merk Aquarium Munster. Ze hebben kleine verpakkingen maar ook zakken van 10 liter die VEEL voordeliger zijn. Bedoeld voor vijvers, maar is hetzelfde spul als voor in het aquarium.
Zou inderdaad best hoogveen of laagveen kunnen zijn. Dit is vrij grof spul en echt heel donker. Zodra de Sera superpeat is uitgewerkt gaat deze erin.
Zelf had ik al die kleine verpakking gevonden op een andere site maar nog niet de grote. In ieder geval is het laagveen of hoogveen, er zijn namelijk geen andere types dacht ik.
 
Ik bedoelde het kleurverschil, bruin of zwart :)

Ja, de kleine verpakkingen zijn niet heel duur, maar die grote zakken heb ik alleen bij hun gezien. Verzendkosten zijn wel vrij hoog, daarom samen met @Ruben01 gedaan om de kosten te delen. Ze versturen alles aangetekend, daarom dus zo hoog (9,05)
 
Zo, vandaag een kleine 20% van het water vervangen voor osmose water, dat ga ik de komende tijd zo door doen.
Binnenkort even een tds of ec meter aanschaffen, tegelijk met de testkoffer, zodat ik alles goed in de gaten kan houden.
Tegen de tijd dat de vissen erin komen hoop ik aan volledig osmose te zitten, en dan ook met 100% osmose vervangen.
Het enige dat ik in de gaten moet houden is dat de Ph niet te ver naar beneden knalt, als er geen buffer meer is, is een stabiele Ph lastig. Even uitzoeken wat de beste manier is om die stabiel te houden.
Tips? Ideeën?
 
Zo, vandaag een kleine 20% van het water vervangen voor osmose water, dat ga ik de komende tijd zo door doen.
Binnenkort even een tds of ec meter aanschaffen, tegelijk met de testkoffer, zodat ik alles goed in de gaten kan houden.
Tegen de tijd dat de vissen erin komen hoop ik aan volledig osmose te zitten, en dan ook met 100% osmose vervangen.
Het enige dat ik in de gaten moet houden is dat de Ph niet te ver naar beneden knalt, als er geen buffer meer is, is een stabiele Ph lastig. Even uitzoeken wat de beste manier is om die stabiel te houden.
Tips? Ideeën?

Zelf stuur ik de GH op 6 en de KH op 3-4 met poeders.
Puur osmose is denk ik niet aan de raden.

Je kunt van saltyshrimp de GH+ kopen welke dus alleen de GH wat verhoogt.
Ze hebben ook GH+ en KH+ in een pot. Dan kom je op 1:0,5 GH:KH.
Zelf heb ik de GH+ van saltyshrimp en een pot KH+ van colombo voor vijvers.
Maar ik werk met puur osmose.

Je kunt ook menegen met kraanwater voor de juiste balans. Maar het ligt helemaal aan het effect wat je wilt bereiken en of je nog kraanwater wilt gebruiken.
 
De hardheid moet zo laag mogelijk worden, er mag echt bijna niets aan mineralen opgelost zijn als ik een turfmoeras wil nabootsen.
Als ik de artikelen over deze poelen lees kom ik vaak tegen dat de Ph soms wel zakt naar 4 of zelfs lager. Nu is dat wel erg overdreven, maar niet te ver boven de 5 lijkt me fijn.
Ik denk dat ik op zo'n 50% osmose zal uitkomen, dan zou de Kh nog enigszins moeten bestaan als buffer. Hoop dat dat genoeg zal zijn om de PH laag te houden
 

Terug
Bovenaan