120x50x50 met zelfbouw meubel


Ja, dat is werk in uitvoering, maar omdat ik nog aardig wat werk te doen heb/had in de kast is het fijn als je overal nog bij kunt.

De PH is inmiddels onder de 7 gekomen, KH rond de 6 en GH nog rond de 7. Ik denk dat het niet veel meer zal gaan zakken zonder osmose water te gebruiken, dus ik moet even gaan regelen dat er een osmose unit in huis komt.
Denk dat ik dan even wacht met een tweede filter, dat heeft ook nog niet heel veel haast zolang er nog geen dieren zijn.
Vanavond kan het hout erin, hopen dat er al wat stukken zullen zinken want ik heb geen stenen in huis en wil deze ook liever niet kopen. Er komt geen steen in de bak dus zou zonde zijn.
 
Om het simpel te zeggen, ik heb 4 verschillende licht fases.
Ochtendlicht/Nachtlicht, zonsopkomst en zonsondergang.
Deze functies staan voor de main loop, setup zou altijd je eerste functie moeten zijn.
In de main loop staan de triggers als "If time reaches X, run function".
In de functies staat dan bijvoorbeeld "if light value is less than max" en dan de if loop voor de timer en het sturen van de juiste waarde op de juiste poort.
De theorie werkt, alleen keert het kreng dus (lijkt het) niet terug naar de main loop, maar blijft hangen in de eerste functie die wordt aangeroepen.
Vanmorgen ging het licht dus niet vanuit de ochtendverlichting naar zonsopgang, gisteravond ging de verlichting niet vanuit de dagverlichting (gewoon max van zonsopkomst) naar zonsondergang.
Vandaag schoot ineens te binnen dat ik voor een overigens ander project iets vergelijkbaars heb gehad. Om onverklaarbare redenen, zo leek het werkte het maar heel vaak ook niet. In mijn programma stond if loop die naar een subroutine moest gaan zodra op een bepaald tijdstip een waarde was bereikt. Uiteindelijk ontdekte ik de fout, de tijd was uiteraard een exacte tijd. Als toevallig op dé milliseconde de Arduino iets anders doet kan het zijn dat de tijd bijvoorbeeld net een seconde is versprongen. Pas over 24 uur komt er dan pas een nieuwe mogelijkheid om aan de voorwaarde te voldoen en de naar de volgende stap te gaan. Daar lag bij mij het probleem en heb ik dus ook de aanpassing gemaakt. Ik zeg dus niet dat dit ook zo bij jou is maar het is wellicht een mogelijkheid die het bekijken waard is!
 
Ik heb iets dergelijks gedaan. Seconden heb ik sowieso niet gebruikt, alleen de minuten.
Ik heb het als volgt opgelost (voorbeeld dan):
if ((hr == 10) && (mnt >= 30)){
Sunup();
}

Dit werkt tot zover prima, vandaag verloopt alles volgens schema.
Gisteren heb ik het schema onderbroken omdat ik mijn kast aan het afmaken was en het schakelpaneel moest vast schroeven, daardoor moest de stroom er even af.
Vandaag is dus de proef op de som. Ben benieuwd of het allemaal zo werkt als het idee is. Als dat zo is ga ik het volgende element toevoegen, de webinterface.
De stap daarna is het toevoegen van de code voor de temperatuurmeting.

Op dit moment kan ik weinig of niets in de bak zelf, omdat er een bende hout in ligt, in de hoop dat het gaat zinken ;)
 
Zo, de verlichting werkt zoals gewenst! Nu verder met het instelbaar maken vie de webinterface. Ik val in herhaling, maar ik heb er geen haast mee. Het werkt nu en ga er niet direct aan rommelen, even de bak lekker laten draaien.
Er ligt een grote bende hout in de bak dat nog moet zinken, dus voor nu kan ik er even niet veel mee doen dan de turf zijn werk laten doen en rustig zien hoe het looizuur uit het hout de bsk langzaam bruinig kleurt.

Volgende week hoop ik een osmose unit te kunnen bestellen, dan schuift het tweede filter een maandje op.
Ook wil ik een grote voorraad turf inslaan (de door Christian aangeraden turf van Aquarium Munster) en wanneer het hout gezonken is ga ik met rooibos testen om het roodbruine erin te krijgen.

Als het allemaal goed gaat gaan eind september de eerste leerii's erin.
 
...
De planten zijn twee crypto soorten geworden die met weinig licht toe kunnen (je zou het niet zeggen, weinig licht met het oog op de eerdere foto's ;) )
Als ik het goed heb is het de wendtii (was 1 plantje maar zo vol dat ik hem in 3 gedeeld heb) en 2 keer de nevelli. Zal later even foto's maken als de schittering en mist wat uit de bak is.

Zo, even een tijdje niet gelezen en er is veel bij te lezen zeg. Dat begint er al heel goed uit te zien!

Maar je bent toch maar afgestapt van de puristische biotoop? De crypto's die je noemt komen allebei van Sri Lanka, van Borneo komt uit mijn hoofd in ieder geval de C. cordata en misschien nog wel iets anders. Wat lastiger te vinden, maar dat zijn de betta's en de paro's die je noemt natuurlijk ook.

(De planten, precies waar het bij mij qua biotoop nastreven ook altijd fout gaat....)
 
Ze zijn van Sri Lanka maar worden ook elders in Azië gevonden. Helemaal perfect zal het niet zijn, maar deze waren op dit moment voor handen en helemaal zonder planten indraaien leek me geen strak plan.
In de toekomst wil ik ze nog wel vervangen voor Borneo crypto's maar voor nu is dit even goed.

Ja, het is sneller gegaan dan ik zelf dacht, dat krijg je met marktplaats mazzeltjes ;)
 
image.jpeg
Even een voorbeeldje van het drijfhout wat er nu ligt...
Wel mooi duister, zo!
 
Ik heb iets dergelijks gedaan. Seconden heb ik sowieso niet gebruikt, alleen de minuten.
Ik heb het als volgt opgelost (voorbeeld dan):
if ((hr == 10) && (mnt >= 30)){
Sunup();
}

Dit werkt tot zover prima, vandaag verloopt alles volgens schema.
Gisteren heb ik het schema onderbroken omdat ik mijn kast aan het afmaken was en het schakelpaneel moest vast schroeven, daardoor moest de stroom er even af.
Vandaag is dus de proef op de som. Ben benieuwd of het allemaal zo werkt als het idee is. Als dat zo is ga ik het volgende element toevoegen, de webinterface.
De stap daarna is het toevoegen van de code voor de temperatuurmeting.

Op dit moment kan ik weinig of niets in de bak zelf, omdat er een bende hout in ligt, in de hoop dat het gaat zinken ;)
Toch kan hier hetzelfde gevaar inzitten. Je mag dan geen seconden gebruiken in je sketch, er kan wel degelijk met seconden gemeten worden. Bij gebruik zonder klok zelfs met millis!
 
Ik gebruik NTP tijd, dus hij haalt de tijd steeds op van het netwerk.
Hoe heb jij er omheen gewerkt?
Hij heeft een half uur om het commando te starten, op zich zou het niet moeten gebeuren, vandaag is het weer helemaal goed gegaan. Zal eens in de gaten houden hoe het loopt.
 
Het hout zakt lekker naar beneden, het eerste stuk ligt al, de rest veranderd van positie naargelang welk deel het zwaarst is geworden.
Rustig wachten, maar...

IMG_20170824_212228.jpg
 
Zeker weten. Eerlijk gezegd ken ik ze ook alleen van film, je ziet ze erg weinig. Maar ze zijn zo mooi.
Opzich, als je water in orde is valt het wel mee, het in orde krijgen is het meeste werk. Daarna is het zuinig verversen en af en toe meten, niet teveel rommelen aan inrichting en toevoegingen, dan komt het wel goed.
Op film zijn ze mooi. In het echt zijn ze prachtig! Voor de rest, inderdaad, niet teveel rommelen met de waterwaardes.
 
In de opstart rommelen tot het goed is, daarna dat blijven doen wat werkt ;)
Kan niet wachten tot ze er in kunnen!
 
Goede keuze. Ornaticauda blijft in mijn top 3 Parosphromenus. Er komt zeker een flinke groep in? Ik zie je bak al voor me, met een groep leeri, een paar Betta albimarginata en een flinke groep P. ornaticauda... :eek: mooier kan haast niet...
 
Ik denk nu aan 5 leeri en 5 of 7 P. ornaticauda. Hangt er even vanaf of ik er nog een koppel B. Albimarginata in wil hebben. Wil niet overstocken.
Ben overigens een beetje gaan twijfelen aan de Sundadanio's. Ik heb aardig wat filmpjes van de diertjes in de natuur gezien en wat opvalt is dat ze in flinke stroming voorkomen, nauwelijks in rustig water. Voor alle drie de labyrinthvissen is rustig water een vereiste, en dat zijn mijn favorieten.
Heb al zitten denken aan een school R. brigittae als vervanger.
 
Ik gebruik NTP tijd, dus hij haalt de tijd steeds op van het netwerk.
Hoe heb jij er omheen gewerkt?
Hij heeft een half uur om het commando te starten, op zich zou het niet moeten gebeuren, vandaag is het weer helemaal goed gegaan. Zal eens in de gaten houden hoe het loopt.
Hangt een beetje van je gebruikte librarys af. Als je bijvoorbeeld Timelib gebruikt of werkt met Timealarms zou het zoiets kunnen zijn.
Maar het kan gewoon volgens je eigen principe:
If(time>=10,30,0&&time<=10,30,01)
{
Functie
}

Nu gebruik je 1 seconde en dat is genoeg. Bovendien als de start is gedaan blijft de loop zich niet nodeloos herhalen voor een half uur.
 
Ik gebruik timelib in combinatie met WifiUDP om de NTP server tijd op te halen.
De tijd staat bij mij alleen niet in een array, ik gebruik de hour() en minute() commando's. Werkt prima, behalve als er geen UDP connectie zou zijn.
Nu loopt hij wel door, alleen de afwijking zou hem parten kunnen spelen mocht de wifi verbinding wegvallen, anders haalt hij iedere 10 minuten een verse NTP sync binnen.

Een seconde zou inderdaad wel kunnen, dan zijn er alleen 3 waardes die hij moet checken ipv 2.
Denk dat ik daar inderdaad maar eens mee ga spelen komende week.
 
Zo, met dank aan @Ruben01 nu een platte uitstroom op de filter, meteen een stuk rustiger beeld.
Bij het installeren kwam ik erachter dat een paar grote stukken hout inmiddels niet meer aan het oppervlak drijven. mooi meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt deze even op de bodem te zetten.
De twee kleine stukken willen ook liever zinken dan drijven dus heb ik die ook maar even een plekje gegeven. Gaat sneller dan gedacht!
Inrichting is nog niet zoals ik het wil hebben, maar het begint ergens op te lijken!

Maar even een paar foto's met HEEL VEEL reflectie, zal ze vanavond wel even inruilen voor betere exemplaren.
IMG_20170827_123235.jpg
IMG_20170827_123239.jpg


Op de planning voor de komende dagen:
- Kast bekleding afmaken
- Hout op de goede plaats neerzetten
- Osmose apparaat bestellen en inwerken, deel van het water vervangen voor osmose
- Testkoffer bestellen (Veldhuis heeft hem niet op voorraad)
- Catappa bestellen en toevoegen
- Temperatuurmeting aan de controller toevoegen en de webinterface bouwen

Dat is wel even voldoende
 
Inderdaad... bij Veldhuis kan ik hem ook nog zelf ophalen, bij jouw link moet ik nog verzendkosten betalen of bijbestellen tot €50,-
 
Die heb ik ook wel eens gezien ja, weet niet welke voor de beste keus is. De JBL zit geen GH test bij.
Daarnaast hoorde ik in een ander topic veel positiefs over de Colombo koffer ;)

deze kun je er apart bij kopen natuurlijk
probleem met de uitgebreide koffers is dat er vaak veel dubbele hoeveelheid test stoffen bij zitten
die dan weer verlopen zijn als je ze wilt gaan gebruiken :juggle:
bij de colombo test zit bv weer geen ph test
 
Zonder PH zou de koffer voor mij waardeloos zijn, want dat is een van de belangrijkste dingen voor mijn nieuwe bak ;)
 
deze kun je er apart bij kopen natuurlijk
probleem met de uitgebreide koffers is dat er vaak veel dubbele hoeveelheid test stoffen bij zitten
die dan weer verlopen zijn als je ze wilt gaan gebruiken :juggle:
bij de colombo test zit bv weer geen ph test

Nouwww... bij een Colombo koffer zit bijvoorbeeld wél een pH test. Waardoor hij weer wat goedkoper wordt...

:!
 
Even een wat betere foto, want die van vanochtend zijn wel erg onduidelijk
IMG_20170827_202204.jpg
 
Mist nog 1 ding op mijn lijstje voor deze week: Het maken van een fatsoenlijke lichtkap.
Ik denk aan hard PVC, 2 platen en die in het midden met een scharnier of iets dergelijks aan een aluminium profiel maken dat op de bak rust.

Andere optie is 3 repen betonplex... weet alleen niet of dat niet alsnog gaan doorhangen...
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen heb ik het water voor het eerst bijgekleurd met rooibos, en direct het effect bereikt dat ik zoek! Helemaal tevreden.
2 theelepels rooibos op 1 liter water, laten afkoelen en vervolgens in een emmer met tien liter water gedaan. Meteen raak, niet te donker en met het gedempte licht is het direct goed. Zal vanavond als het donker is even foto's maken, nu is het nog te licht.

Ben ook begonnen gmet een frame voor de nieuwe afdekking. Het is al gelijmd, ga vanavond of morgen betonplex en scharnier halen om het snel af te kunnen maken.
Het frame wordt zwart en de betonplex blijft naturel, behalve de kopse kanten die ik ook zwart lak.
Daarna dek ik alle gelakte oppervlakken af met een paar lagen jachtlak.
Op die manier moet het allemaal goed genoeg zijn om een paar jaar mee te kunnen.
Wanneer de ombouw van de achterkant van de ombouw klaar is zal ik het deksel daar aan vast maken zodat het extra steun heeft.
 
Ik krijg het maar niet voor elkaar echt goede foto's van de nieuwe bak te maken, de kleuren kloppen van geen kant...
Anyway, het hout ligt allemaal op de grond, sommige stukken nog niet heel stabiel maar het is wel gezonden.

Paar foto's, omdat het zo hoort ;)
IMG_20170828_221216.jpg
IMG_20170828_221224.jpg
IMG_20170828_221228.jpg


Er moet nog aardig wat verplaatst worden, nu het hout allemaal ligt kan dat ook goed.
Nu kan ik ook de javavarens gaan kopen, en mijn mosleverancier contacteren ;)

Hopen dat ik eind van de week iets fatsoenlijks heb staan ;)
 
Prachtige natuurlijke bak wordt dat zo. De foto's zijn ook een beetje donker, waardoor wij niet alles kunnen zien. In het echt is het vast nog een stuk mooier. Ga je je een beetje inhouden qua planten ;). Zo'n bak hoort niet te groen voor mij.
 

Terug
Bovenaan