120x50x50 met zelfbouw meubel


Turf trekt de KH ook naar beneden. Dus als je de beschikking over osmosewater hebt, dan blijft de turf wel langer werken.

Ik denk wel, dat je met zulke extreme waardes, je ververswater al moet voorbereiden. Anders krijg je grote schommelingen.

Misschien een vat met een turf filter eraan.
 
Turf trekt de KH ook naar beneden. Dus als je de beschikking over osmosewater hebt, dan blijft de turf wel langer werken.

Ik denk wel, dat je met zulke extreme waardes, je ververswater al moet voorbereiden. Anders krijg je grote schommelingen.

Misschien een vat met een turf filter eraan.
Dat is ook zeker de bedoeling, ja. Daar wil ik een klein filtertje voor aanschaffen dat het water eerst een dagje door de turf heen trekt. Hoeft niets bijzonders te zijn, daar zoek ik nog een oplossing voor.
 
De lichtkap is bijna klaar, net weer even verder gelakt en moet 1 van de twee afdekplaten nog 2 lagen lakken.
Vanavond hoop ik de boel in elkaar te schroeven, dan moet alleen de verlichting er nog ingeplakt worden. Ik heb stukken klittenband liggen, ik denk dat ik het daarmee ga doen, dat zou goed moeten blijven zitten hoop ik).

Net weer even gemeten, nog altijd geen nitriet (met poedertest), maar ik meet wel 10 punten nitraat (stripje). Dit is al een week of 2 zo, terwijl ik dit niet heb toegevoegd. Lijkt mij dus dat de nitrietpiek al geweest is en het indraaien dus in orde is.
Laat de drijfplanten nu maar goed groeien, zeer binnenkort de javavarens erin en dan kan ik aan de leeri's gaan denken.
Kan niet wachten tot er wat in zwemt, mijn geduld wordt echt hevig op de proef gesteld ;)
 
De hardheid moet zo laag mogelijk worden, er mag echt bijna niets aan mineralen opgelost zijn als ik een turfmoeras wil nabootsen.
Als ik de artikelen over deze poelen lees kom ik vaak tegen dat de Ph soms wel zakt naar 4 of zelfs lager. Nu is dat wel erg overdreven, maar niet te ver boven de 5 lijkt me fijn.
Ik denk dat ik op zo'n 50% osmose zal uitkomen, dan zou de Kh nog enigszins moeten bestaan als buffer. Hoop dat dat genoeg zal zijn om de PH laag te houden

Van dat hele osmose verhaal weet ik te weinig, eigenlijk. Gezien de waardes die wij hier standaard hebben en het feit dat ik een plantenbak heb blijkt dat ook minder nodig.
Maar in dit kader vind ik dit altijd een interessant artikel:
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/de-kh-en-de-gh
 
Die ken ik inmiddels bijna uit mijn hoofd :)
Zaak is om de KH en GH zo laag mogelijk te krijgen zonder dat de PH gaat schommelen. Het wordt een weg, daarom gaan eerst de leeri's erin, die kunnen tegen een stootje. De andere dieren minder/niet.
 
Dat is ook zeker de bedoeling, ja. Daar wil ik een klein filtertje voor aanschaffen dat het water eerst een dagje door de turf heen trekt. Hoeft niets bijzonders te zijn, daar zoek ik nog een oplossing voor.
Ik heb een vat van de gamma gehaald, onder het osmose ding neergezet, en daarin een klein filtertje met turf.
Is het niet zo dat de turf nu de buffer word?
Zoiets zei Christian ook;)
 
En er was een lichtkap!
Vurenhouten frame, zwart gelakt en afgelakt met jachtlak (5 lagen, gewoon voor ze zekerheid) waar de twee ledstrips aan hangen.
Ik heb de zijkanten dubbel uitgevoerd voor versteviging en om de strips aan te kunnen hangen, zo kan ik de bak open zetten zonder het volle licht in mn waffel te krijgen. 6% van deze strips zonder water is alsnog een hele bak licht, kan ik je vertellen.
Daarop liggen twee stukken betonplex, in de standaard kleur gelaten, geseald op de zaagvlakken en daarna ook helemaal afgelakt met jachtlak voor extra zekerheid.
Het geheel is aan elkaar gelinkt met twee pianoscharnieren, zodat de kap in twee delen open gevouwen kan worden. Werkt prima, helemaal als straks de omlijsting achter de bak ook klaar is (dat is het aller aller laatste wat ik ga doen), dan kunnen de flappen er gewoon op liggen.
Ik betwijfel dat ik hier problemen mee ga krijgen. De eerste planken die ik erop had liggen begonnen te schimmelen aan de onderkant, dat is niet goed! Heb voor ik in deze woning kwam in een enorme schimmelgrot gewoond, waar we allemaal ziek van werden (kinderen kregen daar astma, inmiddels is het weer over) dus het was zaak die troep zsm weg te krijgen.
Het is misschien niet perfect, doet wat lomp aan, maar het is functioneel en stevig.
Foto's!
IMG_20170905_210422.jpg
IMG_20170905_210450.jpg
IMG_20170905_210504.jpg
IMG_20170905_210508.jpg
IMG_20170905_210515.jpg
 
Alles lijkt goed te draaien nu, het water begint steeds wat zachter en zuurder te worden naarmate ik meer osmose water toevoeg.
Het enige wat ik in de gaten moet houden is de verlichting, moet toch het verlichtingsprogramma nog even bekijken want af en toe laat hij wat steken vallen.
Of dit aan de wifi verbinding ligt of misschien aan de udp timeserver weet ik nog niet, maar hij heeft al een aantal keren een stap gemist.
Even aankijken dus, gelukkig brand er wel licht maar soms draait hij te lang door, of schakelt niet over van nacht naar dag verlichting.
Ook moet ik hem om de 3 dagen resetten, waarschijnlijk door de millis rollover, die ik niet aangepakt heb. Nog even wat programmeerwerk te gaan dus.
Het uitbreiden van de controller is even op de lange baan geschoven, omdat ik liever heb dat de bak gewoon goed draait, en ik daar even mee verder wil.

Ik zit eraan te denken om zondag mijn water te laten testen bij Veldhuis, en dan als alles in orde is vast een eerste paar leeri's te gaan plaatsen, het filter vast iets te doen geven en wat leven in de bak te maken.
 
Al bijna door de rooibos heen? Of valt het nog wel mee?
Ziet er in ieder geval wel goed uit zo met die roodbruine gloed.
Nee, heb nog niet heel veel gebruik. Zit zo'n 4 liter rooibos in, met 2 theelepels per liter valt dat nog wel mee.
Ja, het begint er zeker op te lijken, het bruin/rood is eigenlijk alleen van de rooibos en het gedimde licht, hout geeft niet erg veel af.
Dit weekend gaat de zwarte turf erin ter vervanging van de Sera superpeat, wat eigenlijk niet kleurt en naar mijn idee het water ook niet heel veel zuurder maakt, niet zoveel als ik had gewild.
Hoop dat de zwarte turf wat beter zijn best doet :)
 
Ik ga het wel zien :) Ph is bij mij ongeveer 6.5 nu, exact hoop ik zondag achter te komen bij Veldhuis.
 
Ik vermoed dat dat bij mij deels lag aan de hoeveelheid, heb er vandaag wat extra bij gedaan. Hoeveel doe jij er in Ruben?
Van de superpeat heb ik er 500 gram inzitten, bijna het hele doosje, meer paste er niet in het mandje ;)
 
Zelf zit ik nu volgens mij nog geen honderd gram in, waarschijnlijk rond de 70. Zou mogelijk wel verklaren waarom ik nog niets meet.
 
Zelf zit ik nu volgens mij nog geen honderd gram in, waarschijnlijk rond de 70. Zou mogelijk wel verklaren waarom ik nog niets meet.
Dat is inderdaad niet heel veel, dat zal weinig doen... Ik stop gewoon het zakje weer vol, zoveel als er in het vakje past en dan zien of de Ph lekker gaat zakken.
 
Persoonlijk had ik weinig idee hoeveel turf te gebruiken, is de eerste keer namelijk dat ik het doe.

Edit.
Intussen de hoeveelheid verhoogd tot wat ik schat als 200 gram.
 
Laatst bewerkt:
Nee, heb nog niet heel veel gebruik. Zit zo'n 4 liter rooibos in, met 2 theelepels per liter valt dat nog wel mee.
Ja, het begint er zeker op te lijken, het bruin/rood is eigenlijk alleen van de rooibos en het gedimde licht, hout geeft niet erg veel af.
Dit weekend gaat de zwarte turf erin ter vervanging van de Sera superpeat, wat eigenlijk niet kleurt en naar mijn idee het water ook niet heel veel zuurder maakt, niet zoveel als ik had gewild.
Hoop dat de zwarte turf wat beter zijn best doet :)

Heb hier zelf ook die van Sera maar heb de pH constant op 6 zitten met een kH van 1 of iets lager.
Gebruik een halve zak op 100 liter water. Het kleurt het water inderdaad niet veel. Maar het gaat mij meer om de werking dan de verkleuring.
 
Heb hier zelf ook die van Sera maar heb de pH constant op 6 zitten met een kH van 1 of iets lager.
Gebruik een halve zak op 100 liter water. Het kleurt het water inderdaad niet veel. Maar het gaat mij meer om de werking dan de verkleuring.
Ik wil mijn Ph lager dan 6, en dat wil nog niet. Hij heeft hem een volle punt omlaag gehaald, maar verder komt hij niet. Kh is wel fatsoenlijk gezakt. Hopen dat met meer osmose de Ph nog flink gaat zakken, maar dat mag langzaam van mij, zodat de leeri's rustig aan hun originele water kunnen wennen. De nakweek leeri's zijn allemaal zo gewend aan neutrale Ph tegenwoordig...
 
Alles lijkt goed te draaien nu, het water begint steeds wat zachter en zuurder te worden naarmate ik meer osmose water toevoeg.
Het enige wat ik in de gaten moet houden is de verlichting, moet toch het verlichtingsprogramma nog even bekijken want af en toe laat hij wat steken vallen.
Of dit aan de wifi verbinding ligt of misschien aan de udp timeserver weet ik nog niet, maar hij heeft al een aantal keren een stap gemist.
Even aankijken dus, gelukkig brand er wel licht maar soms draait hij te lang door, of schakelt niet over van nacht naar dag verlichting.
Ook moet ik hem om de 3 dagen resetten, waarschijnlijk door de millis rollover, die ik niet aangepakt heb. Nog even wat programmeerwerk te gaan dus.
Het uitbreiden van de controller is even op de lange baan geschoven, omdat ik liever heb dat de bak gewoon goed draait, en ik daar even mee verder wil.

Ik zit eraan te denken om zondag mijn water te laten testen bij Veldhuis, en dan als alles in orde is vast een eerste paar leeri's te gaan plaatsen, het filter vast iets te doen geven en wat leven in de bak te maken.

Alles lijkt goed te draaien nu, het water begint steeds wat zachter en zuurder te worden naarmate ik meer osmose water toevoeg.
Het enige wat ik in de gaten moet houden is de verlichting, moet toch het verlichtingsprogramma nog even bekijken want af en toe laat hij wat steken vallen.
Of dit aan de wifi verbinding ligt of misschien aan de udp timeserver weet ik nog niet, maar hij heeft al een aantal keren een stap gemist.
Even aankijken dus, gelukkig brand er wel licht maar soms draait hij te lang door, of schakelt niet over van nacht naar dag verlichting.
Ook moet ik hem om de 3 dagen resetten, waarschijnlijk door de millis rollover, die ik niet aangepakt heb. Nog even wat programmeerwerk te gaan dus.
Het uitbreiden van de controller is even op de lange baan geschoven, omdat ik liever heb dat de bak gewoon goed draait, en ik daar even mee verder wil.

Ik zit eraan te denken om zondag mijn water te laten testen bij Veldhuis, en dan als alles in orde is vast een eerste paar leeri's te gaan plaatsen, het filter vast iets te doen geven en wat leven in de bak te maken.

Misschien is het "Time receive " moment te kort. Ook hier is het vaak zo dat wanneer het moment gemist wordt er een probleem ontstaat. Een delay toevoegen geeft ruimte. Waarbij ik dan wel zeg dat er geen "normale" delays gebruikt moet worden aangezien je Arduino dan niets anders kan doen tijdens dit delay. Gebruik dus timers volgens het "Blinck without delay" principe. Maar denkelijk weet je dit wel.
 
Net weer even onbetrouwbaar water gemeten, ik houdt niet teveel vast aan de waarden maar om in de gaten te houden of er beweging in zit vind ik de strips nog wel handig.
Ph kleurt op 6.4, de laagste waarde die ik kan meten. Vorige keer zat er ongeveer 0.1 punt verschil tussen de strip en de druppelwaarde, dus hij daalt in ieder geval.
De Kh is onder de 3 gezakt en de Gh onder de 6, dus de daling zet flink door.
Straks gaat er andere turf in de bak, en weer een lading osmose.

Inmiddels een adres gevonden voor de Betta albimarginata, komen in oktober binnen dus dat zal waarschijnlijk de tweede soort worden die erin komt. Daarna hopelijk Sundadanio's en als laatste de Parosphromenus.

Qua inrichting wil ik alleen nog Sapucainha pods en catappa bladeren plaatsen, buiten mos en javavarens die ik van een collega krijg.
 
Misschien is het "Time receive " moment te kort. Ook hier is het vaak zo dat wanneer het moment gemist wordt er een probleem ontstaat. Een delay toevoegen geeft ruimte. Waarbij ik dan wel zeg dat er geen "normale" delays gebruikt moet worden aangezien je Arduino dan niets anders kan doen tijdens dit delay. Gebruik dus timers volgens het "Blinck without delay" principe. Maar denkelijk weet je dit wel.
Ik moet even bekijken of het daar in zit, maar verwacht het eerlijk gezegd niet.
Ik heb het idee dat het eraan ligt dat hij soms de wifi verbinding verliest, wat zou betekenen dat ik toch met een RTC moet gaan werken. Zou jammer zijn, is namelijk weer een extra component.
 
Ik moet even bekijken of het daar in zit, maar verwacht het eerlijk gezegd niet.
Ik heb het idee dat het eraan ligt dat hij soms de wifi verbinding verliest, wat zou betekenen dat ik toch met een RTC moet gaan werken. Zou jammer zijn, is namelijk weer een extra component.
Maar het zal je de kop niet kosten, voor minder dan een euro heb je een DS3231 (aan te raden boven een DS1307 RTC deze is erg onnauwkeurig). De DS 3231 gebruik ik zelf. Hij heeft na een jaar nog geen seconde afwijking op mijn radiografisch aangestuurde klok.
 
Maar het zal je de kop niet kosten, voor minder dan een euro heb je een DS3231 (aan te raden boven een DS1307 RTC deze is erg onnauwkeurig). De DS 3231 gebruik ik zelf. Hij heeft na een jaar nog geen seconde afwijking op mijn radiografisch aangestuurde klok.
Nee, het kost de kop niet, maar ik probeer altijd circuits te maken met zo min mogelijk componenten. Hoe minder erop zit hoe minder punten er zijn waar het circuit mis kan gaan. Ook doe ik aan IO sparen ;)
Als het moet dan moet het maar is dan wel voor revisie 2 van het systeem, eerst maar even uitvogelen of het dit daadwerkelijk is.
 
Nee, het kost de kop niet, maar ik probeer altijd circuits te maken met zo min mogelijk componenten. Hoe minder erop zit hoe minder punten er zijn waar het circuit mis kan gaan. Ook doe ik aan IO sparen ;)
Als het moet dan moet het maar is dan wel voor revisie 2 van het systeem, eerst maar even uitvogelen of het dit daadwerkelijk is.
Nouwwww... dan merk ik op dat de ontvangst van een klok van buitenaf wellicht meer toeters en bellen nodig is dan een "interne" klok. Hij kan via de scl/sda aansluiting die je verder toch niet gebruikt? Maar goed, het is en blijft natuurlijk je eigen keuze!
 
Nouwwww... dan merk ik op dat de ontvangst van een klok van buitenaf wellicht meer toeters en bellen nodig is dan een "interne" klok.
Dat valt heel erg mee als je een ESP8266 gebruikt, want daar is je MCU meteen ook je wifi module. Het enige dat je dan nodig hebt is code.
 
Daarbij, de UDP NTP code is een library, die niet heel veel groter wordt dan de time code die je voor een RTC gebruikt. Het maakt niet gek veel uit.
 
Daarbij, de UDP NTP code is een library, die niet heel veel groter wordt dan de time code die je voor een RTC gebruikt. Het maakt niet gek veel uit.
Ok, hahaha ik geef het op. Zelf kom ik trouwens ook nog allerlei problemen tegen bij de bouw van mijn controller. Onverwacht ook soms; zo moet ik nu een vierkant uit een ABS plastic bakje halen waar mijn touch screen in komt. Dit moet natuurlijk strak! Proefjes gedaan, op een oud stukje plastic, met een heet mes, zagen ed. maar mooi is het dan niet. Als ik nou een bovenfrees had... Maar goed, daar moet ik dan weer over nadenken. Zo hebben we allemaal wat maar dat houdt je van de straat, tenslotte.
 
Ok, hahaha ik geef het op. Zelf kom ik trouwens ook nog allerlei problemen tegen bij de bouw van mijn controller. Onverwacht ook soms; zo moet ik nu een vierkant uit een ABS plastic bakje halen waar mijn touch screen in komt. Dit moet natuurlijk strak! Proefjes gedaan, op een oud stukje plastic, met een heet mes, zagen ed. maar mooi is het dan niet. Als ik nou een bovenfrees had... Maar goed, daar moet ik dan weer over nadenken. Zo hebben we allemaal wat maar dat houdt je van de straat, tenslotte.
Je vergeet even dat een esp8266 net iets meer kan dan de Atmega's van de Arduino. Je hebt een snellere processor, veel meer geheugen en veel meer flash ;)
Op een Uno zou ik ook niet snel UDP tijd gebruiken, met een ESP heb ik daar niet zoveel schrik voor.
Het enige dat jammer is, is dat hij geen interne timers heeft waardoor while loops niet ok werken.

Helemaal waar, het is leuk om te doen ;) in de meeste gevallen draait hij prima, en heb de trigger tijd nu iets langer gemaakt, zodat mocht hij het moment missen ik een reset kan doen zodat hij de verbinding weer oppikt en alsnog zijn instructie uitvoert. Alleen wanneer hij het dim moment mist in de avond zal ook de nachtverlichting niet werken. Dat is dan wel weer jammer, maar niet onoverkomelijk.
Ik zal het vast wel voor elkaar krijgen.
 

Terug
Bovenaan