120x50x50 met zelfbouw meubel


Het is een vaak voorkomende fout om wilde bettas's te vergelijken met de Betta splendens, de betta die wij vaak houden. Betta splendens zijn duizend maal agressiever dan wilde betta's, terwijl we allemaal weten dat twee mannelijke splendens elkaar zullen doden -zonder enige uitzondering- , kunnen de mannen van de meeste wilde betta's prima bij elkaar. Ook zijn paradijsvissen vrij pittig volgens mij, niet te vergelijken met de vredelievende Parosphromenus soorten.

Hoe denk je trouwens over de combi met Spaerichthys? Is ook een muilbroeder, zelfde waterwensen, niet veel groter dan de Betta's.. Alle drie (Betta, Spae, Paro) lijkt me teveel van het goede, maar een combi van twee van de drie lijkt me wel wat...
 
.

We zitten redelijk op 1 lijn qua vis, Christian ;)
You, sir, know your fishes :petjeaf:

Maar ik wil wel even wat corrigeren, excuse me :p

.
Inderdaad, wilde Betta's zijn hele andere vissen dan de doorgefokte, eigenlijk misvormde splendens (hoewel ik er echt prachtige exemplaren bij vind zitten, begrijp me niet verkeerd, gezond is het eigenlijk niet.), ik vind de wilde dieren ook een stuk mooier.
Betta splendens zijn van nature agressief, het heeft niks te maken met doorfokken. Grappig is wel, dat ze één van de weinige agressieve Betta's zijn, en juist deze uitzondering is het bekendst geworden, met als één van de hoofdkenmerken, zijn agressiviteit. Het is zeg maar de slechte broer die de hele familie een slechte naam geeft.

Voor de rest geef ik je helemaal gelijk.

Zo te lezen ben je een kenner op vlak van deze dieren Christiaan.

Gewoon een liefhebber :p
 
Betta splendens zijn van nature agressief, het heeft niks te maken met doorfokken. Grappig is wel, dat ze één van de weinige agressieve Betta's zijn, en juist deze uitzondering is het bekendst geworden, met als één van de hoofdkenmerken, zijn agressiviteit. Het is zeg maar de slechte broer die de hele familie een slechte naam geeft.

Voor de rest geef ik je helemaal gelijk.

Ik doelde ook niet op de agressie hoor, puur de bizar lange (en vaak hele mooie) vinnen.
 
Hoe denk je trouwens over de combi met Spaerichthys? Is ook een muilbroeder, zelfde waterwensen, niet veel groter dan de Betta's.. Alle drie (Betta, Spae, Paro) lijkt me teveel van het goede, maar een combi van twee van de drie lijkt me wel wat...
Ik weet niet hoe de combinatie choco/leeri zou werken. Zou dat wel gaan, is het een goede optie. Houd er wel rekening mee dat Choco's heel heel héél gevoelig zijn, en zonder osmose water zie ik het om heel eerlijk te zijn niet zitten.
 
Ik weet niet hoe de combinatie choco/leeri zou werken. Zou dat wel gaan, is het een goede optie. Houd er wel rekening mee dat Choco's heel heel héél gevoelig zijn, en zonder osmose water zie ik het om heel eerlijk te zijn niet zitten.
Daar was ik inderdaad ook al bang voor. Ik twijfel nog over de osmose... punt is dat het heel moeilijk wordt om het ergens aan te maken en op te vangen. Heb alleen op zolder een kraan waar het zou kunnen, en wekelijks of twee wekelijks een liter of 30 water de trap af sjouwen is wel een dingetje...
 
Je kunt het filter boven aansluiten en de slangen zo verlengen dat je beneden water kunt opvangen. Luchtslang is hetzelfde diameter als de slangen van het osmose apparaat, dus met een aansluiting kun je het heel goedkoop verlengen.
 
Hmmm... Da's een meter of 8 in de hoogte... Best een karweitje, maar als ik het goed aanpak zou het vrij simpel langs de trap kunnen, met een beetje huisvlijt zelfs onzichtbaar.
Ga ik eens over puzzelen. Apparaten zijn niet heel duur, zeker niet voor de kleine beetjes die ik nodig heb voor de bak. Mag voor de gevoelige diertjes toch niet al teveel verversen.
 
Na een paar uur debuggen en sleutelen aan de code heb ik nu iets waarvan het begin in ieder geval werkt.
Het licht is nu langzaam aan het aangaan, dat werkt in ieder geval. Vanavond afwachten of het ook weer netjes uitgaat.
Voor nu werkt het (in theorie) in ieder geval zo:
- Om (of na) 11:00 verhoogt het licht zich iedere 30 seconden met 1 stap
- Na 30 minuten staat het licht op PWM waarde 60, of 6% van het totaal mogelijke licht met deze configuratie
- Om (of na) 23:00 gaat het omgekeerd en zal om 23:30 nog PWM waarde 10 aan zijn, tot 1:00 's nachts
- om 1:00 gaat de verlichting helemaal uit
- om 7:00 gaat de verlichting weer aan op PWM waarde 10

Waar het probleem hem in zat?
Hele stomme dingen.
- = in plaats van ==.
- == in plaats van =.
- Instructies tussen brackets waar dat niet moest.
- Variabelen die net in de verkeerde vorm werden aangerappen.

Maar goed... nu zou het moeten werken.
 
Ja, dat zijn van die fijne dingen .. en bij gaat dat met een simpele IF .. THEN ..
En dan heb je else { Serial.write("Licht is in dagmodus") zonder er een tijdvoorwaarde aan te verbinden. Wat doet dan je debug monitor? Juist....
 
Goed... dat werkte dus niet zoals gepland.
Waarom niet? Omdat de zonsopkomst en zonsondergang elkaar aan het opheffen waren.
Ik was even vergeten een veiligheidje ingebouwd te hebben om ervoor te zorgen dat het licht boven waarde x aan zou gaan, waardoor het licht niet uitging omdat de maximale lichtwaarde niet meer bereikt was.

Heb het nu aangepast en getest, zou moeten werken.
Fingers crossed voor morgen!
 
En dan heb je else { Serial.write("Licht is in dagmodus") zonder er een tijdvoorwaarde aan te verbinden. Wat doet dan je debug monitor? Juist....

Nee, zit geen ELSE bij .. Hij zet gewoon D6 op " 1 " en dan begint de digispark aan z'n routine ..
 
Ik had er een ELSE opzitten. Inmiddels niet meer.
Toen ik vanochtend beneden kwam stond het licht netjes op de 'nachtstand', als hij over 5 minuten begint met zijn cycle ben ik blij!
 
Hij begon maar ging niet door, dus zaten nog een paar foutjes in.
Ben het nu aan het debuggen, het zijn allemaal dingen die ik direct zie zodra het mis gaat, dus geen grote dingen.
 
Loop toch even tegen een beperking aan van de Wemos, die me in de problemen brengt nu.
Als je een while loop gebruikt op de ESP die langer dan 20ms in beslag neemt grijpt de watchdog timer in, omdat tijdens de while loop niets anders kan draaien.
De WiFi code die op de achtergrond draait pikt dat dus niet, en reset het bord.
Om de code terug de brengen naar de main loop, waar ik de tijd controleer en de code naar de juiste functie stuur om het licht in een andere stand te brengen, heb ik een while loop nodig.
Hier moet ik dus omheen zien te werken...

Terug naar de tekentafel, noemen ze dat.
Voor nu laat ik de nachtverlichting even achterwege, totdat ik dit heb opgelost heb, even wat minder voorwaarden in de code.
 
In mijn code gebruik ik zo min mogelijk zaken die delay's veroorzaken. Een while loop heeft als, in dit geval, als lastige bijkomstigheid dat er achteraf op de gegeven voorwaarde getest wordt. Eigenlijk overal heb ik daarom timers ingezet die ongelimiteerd zijn te gebruiken volgens het Arduino Blinck principe.

https://www.arduino.cc/en/Tutorial/BlinkWithoutDelay

Natuurlijk gebruik ik dat ook zo, delays gebruik ik heel zeldzaam.
Mijn punt is dat ik het verlichtingschema moet maken, en dit met een IF of WHILE loop kan doen.
Gebruik je een IF dan gaat de code niet automatisch terug naar de main loop, gebruik ik een while dan gebeurt dat wel, maar daar verslikt de Wemos zich dus in.
Even uitdokteren hoe ik dat ga aanpakken.
 
Natuurlijk gebruik ik dat ook zo, delays gebruik ik heel zeldzaam.
Mijn punt is dat ik het verlichtingschema moet maken, en dit met een IF of WHILE loop kan doen.
Gebruik je een IF dan gaat de code niet automatisch terug naar de main loop, gebruik ik een while dan gebeurt dat wel, maar daar verslikt de Wemos zich dus in.
Even uitdokteren hoe ik dat ga aanpakken.
Delay's gebruik ik dus nooit! Ook al omdat ik werk met een DS3231 clock die bij programmavertragingen niet meer op tijd zou lopen.
Maar ik bedoelde dit: je kan werken met een update vanuit je void loop() De update zelf, als functie omschreven vóór de void setup(), wordt alleen uitgevoerd wanneer er een wijziging er een in tijd of helderheid gevraagd wordt. Daarop zit dus een timer. Alleen binnen de update functie gebruik ik dan een if en weer daarbinnen een for loop (vooraf test!) Daarom is er geen vertraging. Uiteraard praat ik nu vanuit mijn eigen sketch. Zonder die van jou te kennen is het wat moeilijk praten. Zelf ken ik trouwens ook nog wel wat problemen. Zo heb ik pas een pH meting met een kalibratiemogelijkheid ingebouwd maar loop nu tegen overload problemen aan. Maar het gaat vast goed komen ook zonder mijn geklets, succes in elk geval.
 
Laatst bewerkt:
Om het simpel te zeggen, ik heb 4 verschillende licht fases.
Ochtendlicht/Nachtlicht, zonsopkomst en zonsondergang.
Deze functies staan voor de main loop, setup zou altijd je eerste functie moeten zijn.
In de main loop staan de triggers als "If time reaches X, run function".
In de functies staat dan bijvoorbeeld "if light value is less than max" en dan de if loop voor de timer en het sturen van de juiste waarde op de juiste poort.
De theorie werkt, alleen keert het kreng dus (lijkt het) niet terug naar de main loop, maar blijft hangen in de eerste functie die wordt aangeroepen.
Vanmorgen ging het licht dus niet vanuit de ochtendverlichting naar zonsopgang, gisteravond ging de verlichting niet vanuit de dagverlichting (gewoon max van zonsopkomst) naar zonsondergang.
 
Zoals ik al zei, het is de eerste keer dat ik met tijd waarden werk, het komt uiteraard wel goed maar het heeft even tijd nodig ;)
 
Maar dat maakt het toch ook weer leuk, Ben? Zo ben ik nog maar een maand of acht bezig met dit project... Niet constant hoor!

Nogmaals veel succes!

Groet van deze Ben.
 
Ja, het maakt het ook zeker leuk, maar soms is het wel frustrerend. Helemaal als het in een proefopstelling lekker werkt, en dan iets uitgebreider niet doet wat het moet doen.
 
Heb de code de rest van de dag even met rust gelaten, moet het even door mijn hoofd laten gaan voordat ik weer iets ga doen.
Zonder mijn vinger erop te kunnen leggen heeft de code besloten ineens te gaan werken waardoor het licht inmiddels sterk gedimd is.
Na het weekend maar eens uitzoeken waarom, kijken of het werkt zoals ik verwacht en waarom de andere dingen niet wilde werken.
Stap voor stap opbouwen, zodat het 's ochtends aan gaat, eind van de ochtend de echte zonsopkomst enzovoort.
Om te kunnen bijhouden wat er precies gebeurd wil ik hem data naar de webinterface laten schrijven zodat ik kan zien wat er precies gebeurd. De interface is nog niet klaar maar iets naar html schrijven is hetzelfde als naar serial port schrijven.

Ben wel erg tevreden over hoe de bak er nu bijstaat. Heb de turf aangevuld in het filter totdat er echt niets meer bij kon. De Sera turf lijkt qua verkleuring inderdaad weinig te doen maar heb een bestelling voor bio rooibos gedaan zodat ik daarmee mooi rood/bruin water kan maken.
Verder mijn verlanglijstje aangevuld met een osmose unit, hoe ik die ga ophangen etc. zie ik dan wel weer... Ik weet niet hoe ik anders de KH/GH laag ga krijgen. De hardheid van het water hier is 8, dus in hoeverre de turf iets gaat doen weet ik niet zonder osmose water.
Ook staan er een EC en PH meter op het lijstje, die zijn gelukkig redelijk voordelig te krijgen. Hoef geen top of the line modellen te hebben, zolang het maar doet wat het moet doen om trends te kunnen waarnemen.

Volgende week hoop ik de lading hout binnen te krijgen en ook de laatste planten (javavarens en een lading mos) te kunnen bestellen, zodat de bak 'klaar' is qua inrichitng.
Twijfel nog of ik stenen op de bodem wil leggen, kijk ik filmpjes van Borneo zie je ze wel terug, maar met een flinke lading hout denk ik niet dat het nodig gaat zijn.

Daarnaast ook even nagedacht over de 'volgorde' voor het toevoegen van vissen.
Ik begin waarschijnlijk met 2 Trichopodus leeri, om er 1 of 2 weken later nog 2 of 3 bij te doen. Waarom? Omdat de bak nu geheel onbelast draait, op een klein handje verkruimeld vlokvoer na 1 keer in de week.
De volgende toevoeging zal 1 of 2 weken daarna zijn, de Sundadanio axelrodi cf. goblinus.
Daarna zal het afwachten zijn wat ik eerder kan krijgen, een groepje Paro's of een koppel Betta albimarginata. Ze komen er beiden in, daar ben ik wel over uit.
Het hoeft niet allemaal binnen een half jaar, als het langer duurt voor ik ze kan krijgen, so be it.

Welke Paro's het worden? Ik lever bij verschillende winkels een lijstje in met 2 of 3 soorten uit het juiste gebied en dan zien wat er uit de hoge hoed komt.
Mijn voorkeur is de ornaticauda, maar als die niet te krijgen is zijn er nog een aantal soorten van West-Kalimantan (Indonesisch Borneo) en Sarawak (Maleisisch Borneo) die er bij zouden passen:
Parosphromenus ornaticauda
Parosphromenus allani
Parosphromenus quindecim
Parosphromenus anjuganensis

We zullen wel zien welke soort ik aangeboden krijg, als het eenmaal zover is.
Mocht iemand ergens een adres weten die regelmatig Betta albimarginata of Paro's heeft, dan hoor ik dit uiteraard graag.

Dan ga ik nu even verder met bladeren bakken...
 
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Tussen de visite door even wat gedaan.
- Gaatjes van de spraybar uitgeboord omdat hij maar bleef fluiten en omdat hij een flinke stroming gaf. Is nu stukken beter met 4mm gaten.
- eikenblad was eindelijk allemaal gezonken, dus alles even uit de hoeken gehaald en verspreid gelegd.

Gisteren met stripje water gechecked, PH is inmiddels onder de 7, KH is ook al aan het dalen, dus de turf begint zijn werk te doen.

Hopelijk deze week de inrichting afmaken en dan eens kijken of ik een osmose apparaat kan gaan aanschaffen om t water helemaal goed te gaan krijgen.

Plaatjes!
 
Laatst bewerkt:
Het hout is net besteld, ik hoop het deze week binnen te krijgen, zodat ik de inrichting kan afronden.
Moeten dan nog javavarens bijkomen en wat plukken mos, even kijken of er iemand gaat snoeien zodat ik het voor een vriendenprijsje kan krijgen, anders de lfs maar even raadplegen.

Nog even een plaatje van de bak met nachtverlichting.
IMG_20170820_232436.jpg
 
Nee valt reuze mee. Twee flinke takken van de grond gered, gewoon naar de werklui toestappen en met mijn bloedjes van kinderen vragen of ze de takken willen opvangen, geen mens die dat kan weerstaan ;)
 
Ziet er goed uit Ben, je maakt er werk van ! . . . mooi topic om te lezen hoor, complimenten . . . :thumbs:
Thanks! Ja, het moet wel goed gebeuren.
Inmiddels ligt er een zandbakschelp vol met hout dat moet inwateren, erg content met de stukken die ik heb gekregen, al heb ik zelf gekozen van de foto is het altijd maar afwachten hoe het er in werkelijk uitziet,
 
Ja dat is waar, maar is ook wel weer spannend hé ! Geweldige mooie vissen die Parosphromenus soorten en die Beta albimarginata ! Volgens mij heb ik ze nog nooit
in levende lijve gezien, héél apart, Ben ! Maar vraagt óók wel wat van de verzorger lijkt me . . .

Groet; Erik
 
Ja dat is waar, maar is ook wel weer spannend hé ! Geweldige vissen die Parosphromenus soorten en die Beta albimarginata ! Volgens mij heb ik ze nog nooit
in levende lijve gezien, héél apart Ben ! Maar vraagt óók wel wat van de verzorger lijkt me . . .

Groet; Erik
Zeker weten. Eerlijk gezegd ken ik ze ook alleen van film, je ziet ze erg weinig. Maar ze zijn zo mooi.
Opzich, als je water in orde is valt het wel mee, het in orde krijgen is het meeste werk. Daarna is het zuinig verversen en af en toe meten, niet teveel rommelen aan inrichting en toevoegingen, dan komt het wel goed.
 
Even wat anders, Ben . . . ga je de onderkast ook nog 'omtimmeren' / bekleden . . . :rolleyes:

Ben wel benieuwd hoor !
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan