zoutwater bakje van lbakker


Ja via MP raak je ze echt niet kwijt denk ik:eek:
 
De waterwaarden weer even nagelopen vanmiddag:

no3 = 5
po4 = 0,08
ca= 430
kh = 7,7
mg = 1350
zout = 1025

Wat mij vooral opvalt is dat sinds een maand het verbruik van kh steeds harder gaat, wekelijks moet ik de waarde corrigeren en de dosering verhogen. 1,5 maand geleden doseerde ik nog 6ml DSR PH+ per dag en vandaag heb ik de dosering weer verhoogd met 2ml /dag naar inmiddels 16ml/dag.
Dit is natuurlijk alleen maar een teken dat de koralen het goed doen en groeien maar wel vervelend dat ik de kh waarde dus constant moet corrigeren. voor de zekerheid meet ik de waarde nu 2x per week.
 
Netjes en ik moet de kh ook wekelijks met 2 verhogen hoor.
 
Mooi filmpje .
Nu zie ik die vossekop , ik heb er onlangs ook eentje gehaald , en die gedraagt zich ook zoals in jouw filmpje .
Schutkleuren en dikwijls wat uit de belangstelling . Is dat eigenlijk normaal , ik zit al weken te zoeken wat het probleem is , maar misschien is er geen ??
Ik heb ook een zeehaas zitten , is de jouwe overdag actief ??
De mijne komt enkel 5 minuten na de HQI uit is tevoorschijn .

Eigenlijk vind 8ml kH+ per dag (PH+ is een schrijffout meen ik) me nog vrij laag .
Steen-softies verhouding ligt wat in lijn met mijn bakje .
Is dat een versterkte oplossing of gewoon 90gr/l ?
 
Mooi filmpje .
Nu zie ik die vossekop , ik heb er onlangs ook eentje gehaald , en die gedraagt zich ook zoals in jouw filmpje .
Schutkleuren en dikwijls wat uit de belangstelling . Is dat eigenlijk normaal , ik zit al weken te zoeken wat het probleem is , maar misschien is er geen ??
Ik heb ook een zeehaas zitten , is de jouwe overdag actief ??
De mijne komt enkel 5 minuten na de HQI uit is tevoorschijn .

Eigenlijk vind 8ml kH+ per dag (PH+ is een schrijffout meen ik) me nog vrij laag .
Steen-softies verhouding ligt wat in lijn met mijn bakje .
Is dat een versterkte oplossing of gewoon 90gr/l ?


Hi Erwin,
De vossekop zwemt tot een uur of 5 in de middag alleen maar rond in de bak en daarna wordt hij rustiger en zit hij graag ergens achter of onder, dit doet hij bij mij al zeker een jaar en ik ga er dus vanuit dat dit normaal is.

De zeehaas komt meestal tegen etenstijd (rond 19:00u) uit zijn schuilplaats en dan gaat hij op de steen zitten waar ik altijd de nori op vast zet. Als hij uitgegeten is scharrelt hij rustig door de hele bak op zoek naar alg. Maar is dus duidelijk wel actief als het licht aan is maar wel pas later op de dag.

Ik gebruik voor het verhogen van de kh, DSR EZ-Buffer, dit is hetzelfde als het poeder PH+ van DSR (en dit is weer 2x zo sterk als KH+ van DSR maar dan met een PH stabilisator).
16ml PH+ komt dus overeen met 32ml KH+ .
 
Ja , dat verklaart al veel , straffere oplossing , lijkt me prima zo .
Wat betreft de zeehaas , ik denk dat dit met de HQI te maken heeft , dat is echt sterke verlichting .
De slakken in de grote bak komen ook pas wakker als alles uit is , in de sump en in dat ander klein bakje met T5 zijn de slakken gewoon altijd bezig .
Klopt wel dat de vossekop overdag het actiefst is , dat zie ik hier ook . Bedankt , zo wordt alles ook voor mij wat duidelijker .
 
klopt wel dat de vossekop overdag het actiefst is , dat zie ik hier ook . Bedankt , zo wordt alles ook voor mij wat duidelijker .

Ik zie we duidelijk dat de vossekop eerder een rustig plekje op zoekt dan de andere vissen.
 
Erg leuk om te zien, de pitvis is de zojuist gelegde eitjes van de juffer aan het opeten. Als de juffer het door heeft wordt de pitvis weggestuurd maar 15min. later begint het weer van voor af aan ;)

20180519_150901.jpg
 
dit is een synchiropus picturatus (LSD pitvis)
 
Lees wel dat ie niet een een vrij jonge bak moet maar dat deze minimaal 1 jaar moet draaien.
 
Lees wel dat ie niet een een vrij jonge bak moet maar dat deze minimaal 1 jaar moet draaien.

Klopt helemaal al is deze veel beter houdbaar dan de blauwe. Ze hebben echt levend voer nodig zoals copepoden die pas veelvuldig in een bak leven als deze goed rijp en stabiel is, daarom wordt er meestal een jaar aangehouden. Voor de zekerheid voer ik 2 dagen per week een portie pas uitgekomen artemia welke ik zelf kweek, dit vinden alle andere vissen en koralen trouwens ook erg lekker. En zoals je zie vindt hij verse eitjes van een juffer ook erg lekker.

Ik ben er erg blij mee dat hij bij mij al goed gegroeid en lekker rond/dik is, blijkbaar krijgt hij genoeg.
 
Ik geef ze dagelijks zelfgekweekte artemia en een keer vlokken. Als afwisseling wat artemia uit de lfs daarbij. Aan eitjes van de juffer kan ik ze niet helpen:D:D.
 
Aan eitjes van de juffer kan ik ze niet helpen:D:D

haha ik heb ook nog nergens gelezen dat dit op hun menu staat.

Wil je ook een pitvis in jullie zoutwater aquarium? Dit is ook weer een erg mooie vis (zoek ook even de blauwe mandarijn pitvis op en er bestaat ook nog een rode, allemaal heel erg mooi).
 
Ja ik had al even gekeken en deze of een Pijlvis zal het denk ik worden.
 
Pijlvissen zijn ook erg mooi maar daar heb ik geen geluk me gehad. 2x geprobeerd maar beide keren zaten ze constant verscholen en zag ik ze alleen tijdens het voeren en vervolgens binnen 2 maanden dood. Dat heb ik opgegeven.

Met deze pitvis heb ik wel braaf gewacht tot de bak een jaar draaide.
 
Jammer om te horen al gaat/ging dat bij Jan Fokke wel god dacht ik. Moeilijk hoor om een keuze te maken.
 
Ik denk dat pijlvissen gewoon geen goede combinatie zijn met de overige dieren waardoor ze zich niet op hun gemak voelen (ofzo).
Blijft inderdaad lastig, het vervelende is ook dat je er achteraf pas achter kom of het wel of niet lukt.
 
Toen ik gisteravond terwijl het licht uit was in de bak aan het kijken was met een zaklampje zag ik dit onder een steen. De pitvis die gezellig bij de slangster ligt te slapen.

Foto is gemaakt terwijl er totaal geen licht was met flitser en dus totaal niet scherp maar ik wilde hem toch delen omdat ik het een mooi plaatje vindt :foto:

20180519_234740.jpg
 
Mooi plaatje maar wel jammer dat je de slangster zo weinig ziet he.
 
Pijlvissen zijn wel makkelijk te houden toch. Al moet je bak wel wat ruim zijn. Ik heb ze niet weggezet onder de 1:20 omdat ik altijd het gevoel kreeg dat ze in kleine bakken schrikkerig waren. Ze moeten wat overzicht kunnen krijgen en het moet wat rustiger zijn omdat deze vis vaak ergens stil hangt en niet constant rondzwemt.

Ook zou ik hem als een van de eerste plaatsen. Als je eerst bv een lipvis plaatst dan is het te druk om te wennen en sterven ze sneller. In een bezette bak nog een pijlvis bijzetten gaat vaak zat goed, maar ik zie ze dan wel altijd stressen omdat het zo druk is.

Die pitvisjes zijn prachtig! Ik had zelf 2 zwart witte. Ik vind die blauwe ook mooier, maar om het een beetje uniek te maken had ik de zwarte variant. Ze zijn prima te houden in een 1:20/1:50 meterbak (en liefst met flink sump/bioloog 50% van je bak minimaal) met een dikke goede laag fijn grind in de bodem. Dit formaat bak is niet echt nodig voor het zwemmen maar meer voor het bioloog. Pitvissen eten van nature veel kleinere diertjes dan bv Artemia. Dit zit allemaal tussen je grind en levend steen. Als je bak 1:20 is dan zou er net aan genoeg massa zijn om dit nog een beetje in stand te houden met minimaal bijvoeren. Als de bak kleiner is dan sterven de dieren vaak na 1/2 jaar. Dit omdat er te weinig voedsel te vinden is.

Je kunt dit gaan compenseren met bijvoeren. Nu is het lastig om dit heeeel klein te vinden, maar zoals al gezegd pakken ze Artemia zonder problemen. Artemia heeft alleen niet alle benodigde voedingstoffen dus enkel daarop kunnen ze niet oud worden. Naast bijvoeren is een goed bioloog nog steeds een eis om ze langer te houden.
Een veel groter nadeel van dit bijvoeren is alle afvalstoffen die in je water komen. Ik zou bv Artemia al 3 dagen door laten groeien in schoon (niet kweek) water zodat ze van binnen gespoeld zijn.

Pitvisjes zijn dus prima te houden, maar helaas zie je vaak de vicieuze pitvis cycle. "iets te kleine bak, voer is na een klein jaar op, bijvoeren, waterwaarde over de zeik (kleine bak), vis na 1.5/2 jaar dood."

Hou dit gewoon in de gaten, pas op met voer.. en ben creatief met bijvoeren.. dan komt het goed.
 
Laatst bewerkt:
Deze eet ook diepvries mysis, krill en artemia wat aangevuld wordt met levende zelf gekweekte artemia.
Ik houd goed in de gaten dat ik hem regelmatig zie eten en dat hij groeit. Ik heb ook gewacht met dit visje tot de bak meer dan 1 jaar draaide en heb er ook vertrouwen in dat ik hem zo gezond kan houden.

De eerste maanden na het plaatsen voerden ik bij met zelf gekweekte copepoden maar die kweek is inmiddels helaas gestopt. Daarom ben ik overgestapt op het kweken van artemia (wat veel eenvoudiger is)
 
Deze eet ook diepvries mysis, krill en artemia wat aangevuld wordt met levende zelf gekweekte artemia.
Ik houd goed in de gaten dat ik hem regelmatig zie eten en dat hij groeit. Ik heb ook gewacht met dit visje tot de bak meer dan 1 jaar draaide en heb er ook vertrouwen in dat ik hem zo gezond kan houden.

De eerste maanden na het plaatsen voerden ik bij met zelf gekweekte copepoden maar die kweek is inmiddels helaas gestopt. Daarom ben ik overgestapt op het kweken van artemia (wat veel eenvoudiger is)

Ik heb er ook vertrouwen in!

Pas aub wel ontzettend gigantisch op met dat diepvriesvoer (mijn bak kwam het echt niet in). Al die diertjes zijn gekweekt met belachelijke groeistoffen of pokon achtige troep. Onderzoekt toont aan dat in de diertjes die ingevroren zijn heel veel resten van al die stoffen zitten. Dood diepvriesvoer kun je wel wassen, maar niet doorspoelen. Effectief breng je dat de bak in en ook je vis krijgt het binnen.

Laat het ontdooien en leg het dan in een bakje warm (28graden) water. Doorroeren voor een half uur is het beste. Ververs dat water een keer om zo veel mogelijk vocht wat in en om het voer zit eraf te wassen.

Juist het probleem met pitvissen is dat men vaak na een maand of 2 erachter komt dat ze magerder worden (natuurlijk voedsel op), Dan gaat men over op levend artemia, dat kost geld en tijd dus gaan we over op diepvries. En diepvries trekt de bak over de zeik en voldoet niet aan alle stoffen die pitvissen moeten krijgen.

Het is maar een tip en ik heb 100% vertrouwen in je kunnen... maar pas op pas op. Dat diepvies nekt zo veel bakken. (vooral onder de 80cm)

Overigens is dit ook de reden dat er zoveel opspraak is over die beestjes. Men vind ze mooi maar op forums zie je altijd de oudere aquarianen zeiken dat je ze niet moet nemen. En mensen die dan 3 jaar in de hobby zitten roepen hard "ja maar bij mij gaat dat prima". Het probleem is gewoon dat de ene bak wat langer erover doet om door zijn natuurlijk voer te raken dan de ander. Als men een pitvis langer dan 2.5 jaar heeft zitten dan krijg je van mij echt een dikke dikke pluim want dan doe je het goed. Het is goed te doen en het gaat je ook lukken... maar het is wel echt lastig!

Edit: Owja, en mik diepvries niet je bak in. Voer per vis met een pincet en leer ze dat aan. Je wilt dit niet als restant ergens in je bak hebben zweven. Veel te veel onnodige troep. (1:1 sumps kan dat wellicht net hebben)
 
Daar kan ik het ook alleen maar mee eens zijn, alleen voeren wat de dieren nodig hebben en niet anders. Ik koop zoveel mogelijk het diepvries voer van Jan Boerlage omdat ik dan zeker weet dat het vers en zonder toevoegingen is.
Helaas is het droogvoer dat te koop is ook niet altijd veilig voor de langere termijn en is het dus heel lastig om het zo goed mogelijk te doen.
 
Artemia kweken is vrij goedkoop en makkelijk vindt ik. Ik gebruik een kweekschaal en mik dar 2 lepeltjes eitjes in en dan kan ik dagelijks de nemo s wat voeren.
Daarbij krijgen ze 2x per week de grotere artemia uit de lfs.
 
Ik heb trouwens ook mensen gezien die artemia kweken in hun sump, met aquarium water omdat dit de correcte zoutgehalte al heeft.
Lijkt mij ook de mooiste oplossing waar je het minste omkijken naar hebt
 
Hoe doen ze dat dan Wouter? Wat eitjes in de sump gooien zal vast niet de werkwijze zijn:D

Btw, bij het verversen gebruik ik in de schaal wat water wat uit de bak komt dus dan heb ik hetzelfde zoutgehalte.
 
Ik gebruik voor het kweken van artemia ook gewoon water uit mijn aquarium, dit is het gemakkelijkste en voor mijn gevoel ook de grootste kans dat ze het nog een tijdje kunnen uithouden in het aquarium.
 
Maar ja wat je in je aquarium doet dat gaat toch vrij snel de sump in via de overloop?
 
Ik gewoon buiten op regenwater.

Zet een piepschuime doos vol regenwater en een handje visvoer een week buiten zodat er lekker alg en mos ingroeid. Dan 1 uitgegroeide kweek artemia erin en negeren. In de zomer De verdamping afvullen.

1 keer in de maand de helft verversen met het liefst regenwater en wat opgelost zout. Beetje brak dus.

Gaat als een speer en groeit mega snel.
 
Laatst bewerkt:
Ik deed dat eerst ook. Van die kweeksetjes. Maar toen was ik een keer in Taiwan en daar zag ik iemand dus een piepschuime bak buiten houden. 1 keer enten met artemia en daar schepte hij al jaren weer de jongen uit. Kennelijk werkt dat in Nederland ook. Die bak stond bij mij op een platdak in de zon en heel het jaar door kon ik er jonge artemia uit scheppen . Enkel wat waterwissel elke maand en dat plante voort als konijnen. Ik deed ze dan binnen eerst 3 uur op vers zeewater en daarna voeren aan de vissen.

Die kweeksetjes werkte perfect maar je zit vast een een schema. Dat buiten kweken beviel mij echt super.
 

Terug
Bovenaan