zoutwater bakje van lbakker


Echt genieten zo een zeebak! Debk steeds vaker hebben, hebben, hebben. Prachtig

Zeker genieten en net zoals John al zegt, niet te veel over denken gewoon starten. Dan kun je elke dag genieten van je eigen mooie zeebak en hoef je niet te wachten op foto's van anderen :daisy:
 
Gisteren weer een mooi stekje erbij gekregen, dit zou een montipora digitata forest fire moeten zijn.

20180329_220909_100.jpg
 
Zeker genieten en net zoals John al zegt, niet te veel over denken gewoon starten. Dan kun je elke dag genieten van je eigen mooie zeebak en hoef je niet te wachten op foto's van anderen :daisy:

Nee aanschaf en alles wat erbij komt kijken is me nu echt te duur. Ik ben altijd van nieuwe dingen lopen. Zo een bak zou ik dus ook enkel nieuw komen met al het materiaal nieuw en minstens het formaat van de rio. Misschien een leuk projectje als ik met pensioen ga :D

En ondertussen geniet ik wel van de bakken van andere als ze eens foto's maken..........
 
Afgelopen weekend weer een mooi koraal erbij gekregen, ik moest hiervoor wel een stuk kroepoek leder en gorgoon verwijderen maar dat is niet erg.

20180410_095232.jpg
 
Gisteravond hebben de ocellarissen na lange tijd weer eens eitjes gelegd, altijd een leuk gezicht en natuurlijk een teken dat ze het naar hun zin hebben. Dat wordt wel weer uitkijken voor mijn vingers als ik met mijn hand in de bak kom :)

20180410_104807.jpg
 
Leuk zeg dat je weer eitjes hebt. Kijken of er wat van gaat uitkomen. Kun je het geslacht makkelijk zien bij deze visjes? Jessica wil ze ook graag maar ja of een Reefer 170 groot genoeg is dat is de vraag.
 
Leuk zeg dat je weer eitjes hebt. Kijken of er wat van gaat uitkomen. Kun je het geslacht makkelijk zien bij deze visjes? Jessica wil ze ook graag maar ja of een Reefer 170 groot genoeg is dat is de vraag.

Ze gaan vast wel uitkomen maar overleven doen ze zeker niet, wel gratis levend voer!
Het geslacht is echt heel eenvoudig te zien bij deze visjes, als ze enige tijd bij elkaar zitten dan wordt het meest dominante dier het vrouwtje (ze worden allemaal geboren als mannetje). Het vrouwtje zal ook altijd een stuk groter zijn dan het mannetje. Verder zullen ze samen een plekje (territorium) claimen in het aquarium, hier is dat de hamer koraal op de foto. Het mannetje blijft bijna altijd binnen enkele cm's van dit koraal en het vrouwtje zwemt iets verder en zal het territorium verdedigen (slaan met staart, stoten met kop en bijten), hierbij maakt het niet uit of er een klein juffertje in de buurt komt of dat het een vis is die 2x zo groot is of natuurlijk mijn hand.

Het zijn hele mooie en leuke vissen die naar mijn idee prima in een 150l neto bak kunnen, ze zwemmen namelijk helemaal niet zo veel en blijven eigenlijk altijd binnen 15 tot 20cm van hun favorite plekje.
 
De onze is 130 liter maar wel iets om te overwegen dus. Ik hoop dat het met de Juweel Kardinaalbaars kan maar ja hoeveel is dan weer de vraag op een bak van 130 netto.
 
De juweel kardinaalbaars is volgens mij wel echt een groeps/school vis en wordt 12cm, dus liever een stuk of 4/5 samen houden. Dat is misschien toch wel wat veel voor 130l, al weet ik niet hoe ze zich gedragen en of ze veel zwemruimte nodig hebben.

Een ocellaris wordt gemiddeld niet groter dan 8 ..10 cm, zijn geen echte zwemmers en houd je als koppel.

Ik zou in ieder geval kiezen voor een gobie soort, die heb je in veel soorten, kleuren en groottes en zijn erg nuttig voor het schoonhouden van de bodem. En een gramma loretto, gewoon omdat ze zo mooi zijn.
 
mm dat weet ik niet, er zijn veel vissen die zeker tanden hebben maar geen idee of deze daar ook bij hoort.
 
Ook maar weer eens een meetronde gedaan:
no3 = 2,5 (salifert)
po4 = 0,1 (red sea pro)
kh = 8,3 (salifert)
ca = 450 (salifert)
mg = 1450 (salifert)
zout = 1025 (refractometer)

De waardes blijven lekker stabiel al mag de po4 wel iets lager maar deze staat al zeker een jaar op 0,1 en de koralen doen het er prima op. Omdat ik sinds enkele dagen een acropora heb wil ik toch gaan proberen om de po4 waarde iets naar beneden te krijgen naar ongeveer 0,06 maar dit zal wel enige tijd gaan duren voordat het gebufferde fosfaat uit het steen ook verlaagd is.
Om de po4 aan te pakken doseer ik nu 2x per dag de maximale hoeveelheid DSR FE+ wat voor mijn bak 2x 2ml is. Ik merk meteen dat de opvang beker van de afschuimer vaker geleegd moet worden maar dat is alleen maar goed.
Ik ben erg benieuwd hoe lang het gaat duren voordat ik resultaat te zien krijg.
 
Ik ben er ook erg tevreden over en een po4 van 0,1 is ook weer niet veel te hoog, zolang het stabiel blijft is er eigenlijk niets aan de hand.
Alle koralen doen het er goed op, ze groeien en zijn goed op kleur, niets aan de hand dus.
 
De juweel kardinaalbaars is volgens mij wel echt een groeps/school vis en wordt 12cm, dus liever een stuk of 4/5 samen houden. Dat is misschien toch wel wat veel voor 130l, al weet ik niet hoe ze zich gedragen en of ze veel zwemruimte nodig hebben.

Een ocellaris wordt gemiddeld niet groter dan 8 ..10 cm, zijn geen echte zwemmers en houd je als koppel.

Ik zou in ieder geval kiezen voor een gobie soort, die heb je in veel soorten, kleuren en groottes en zijn erg nuttig voor het schoonhouden van de bodem. En een gramma loretto, gewoon omdat ze zo mooi zijn.
Zo'n gramma loreto is een supermooi dier om in je bak te hebben.:smitten:
 
Ik heb er 2 gehad maar de een was al ziek toen ik hem kreeg en de tweede had ook geen lang leven en bij Jan Fokke is die ook al ziek. Ik heb de indruk dat het geen hele sterke visjes zijn of ik heb pech gehad.
 
Ik heb er twee welke ik overgenomen heb uit een ander aquarium. In de winkels worden ze vaak erg klein aangeboden waardoor ze vaak ook zwak zijn. Als ze eenmaal gewend zijn, zijn het sterke dieren.
Ze hebben wel schuilplaatsen nodig in de vorm van kleine spleetjes en gaten tussen het steen waar ze bij mij de eerste 2 weken in gezeten hebben (ik heb ze dus de eerste 2 weken niet gezien).
 
Ja ik had ze uit de lfs dus heb dan denk ik zwakke exemplaren gehad. De eerste kwam uit een lichting die bij de groothandel al niet wilden eten maar dat moest bij de verkoop weer goed zijn. Maar ja binnen 48 uur waren beiden hier al dood.
Verder is het inderdaad een erg mooi visje.
 

Terug
Bovenaan