zoutwater bakje van lbakker


Het wordt een beetje grauw/grijs en het lijkt er ook op dat elk steentje een andere tint grauw/grijs krijgt. Maar bij mij zit er net als bij Erwin zit er best veel vuil in waar ik van af wil (niet omdat ik denk dat ik problemen heb hierdoor maar omdat ik dit wil voorkomen).
 
Ja dat is hier net zo hoor. Ik heb amper 1 cm grind erin maar ook ik bemerk vuil ondanks dat 2 slakken de hele dag door de bodem kruipen.
 
Dat is een goede vraag Esther en ik weet dat ook niet maar de zandbodem die ik in zoet gebruik verkleurt eigenlijk niet of amper.
 
Heeft misschien te maken met dat het grind voor zoutwater 100% kalk is en dat voor zoetwater "iets anders". Dat is volgens mij ook de rede dat het grind voor zoutwater na verloop van tijd steeds fijner wordt, kalk is veel zachter.
 
Als het echt uit elkaar gaat vallen, wow, daar helpt een stofzuiger niet bij, nee!

Als het echt zo snel oplost , denk ik aan een wat lage pH die het carbonaat oplost .
Welk pH verloop heeft je bak ?
Ik heb er eigennlijk nog niets aan gemerkt hier , pH loopt van 8,05 in de morgen tot 8,35 bij volledige fotosynthese .
 
Van fijn worden heb ik eigenlijk in de oude bak nooit iets gemerkt en enkel het verkleuren. Ph zit hier zo rond de 8-8.1.
 
Als ik naar het strand ga en kijk wat daar ligt zie ik niet iets van uit elkaar vallen, behalve dan dat zand natuurlijk door het schuren in de branding etc steeds fijner wordt. Maar niet uit elkaar vallen of verkleuren. Waarschijnlijk toch een ander soort materiaal?
 
Bij mij is de ph meestal 8.1 maar dat is altijd gemeten rond hetzelfde tijdstip, het verloop per dag weet ik dus niet.
Het grind valt zeker niet uit elkaar maar ik heb het gevoel dat het nu fijner is dan toen ik het er 2 jaar geleden in deed. Misschien verbeeld ik het me wel.....


Waarschijnlijk toch een ander soort materiaal?
Het zand/grind dat in een zoutwater aquarium gebruikt wordt is niet het zelfde zand als er op het strand te vinden is, het is koraalzand of koraal breuk en bestaat grotendeels uit kalk.
 
Misschien worden je ogen net als de mijne minder Lauwrensz;). Ik heb het in de oude bak 1 jaar gehad en ik heb niets opgemerkt maar er ook niet op gelet. In de nieuwe bak heb ik begin december nieuwe gedaan dus dat zit er ook niet heel erg lang in.
 
Het zand/grind dat in een zoutwater aquarium gebruikt wordt is niet het zelfde zand als er op het strand te vinden is, het is koraalzand of koraal breuk en bestaat grotendeels uit kalk.

Ok, ja, dat verklaart een hoop. Want kalk lost natuurlijk makkelijk op.
Ik ben in Frankrijk wel eens op een eilandengroep geweest die bestond uit de skeletjes van zeewier. Prachtig was dat. Helemaal spierwit en als je er een hand van oppakte zag het er heel grillig gevorkt uit. Sommige stukken waren wel een centimeter groot. Mooi om te zien. Les iles Glenan heet het.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
even een snelle foto, het is tenslotte een fotoalbum....
20180618_221807.jpg
 
Gister avond heb ik me opeens bedacht dat mijn osmoseapparaat al best oud is (bonnetje opgezocht en bleek al bijna 3 jaar geleden gekocht te zijn). Even snel de microsiemens meter opgezocht en het water gecontroleerd, nou dat valt dus zeker niet mee, een waarde van 38!! Ik snap niet dat ik dit over het hoofd heb kunnen zien :stom::stom::stom:

Meteen maar een nieuw osmoseapparaat besteld.
 
Oeps zeg. Ik kreeg bij een uS van 8 vorig jaar al snel last van bruinalg in de nieuwe bak. Ik gebruik ook een DI filter erbij.

Maar heb je al iets van de bodem vervangen?
 
Nee ik heb nog niets van de bodem vervangen maar wel afgezogen dus er zal nu zeker minder vuil in zitten.

38 uS is natuurlijk echt enorm hoog, ik merk de laatste tijd wel dat ik meer aanslag op de stenen zie maar ook weer niet overdreven veel.
 
maar ik verwacht ook dat de vuil ogende bodem wel iets te maken heeft met mijn osmose water
 
Ja dat zou kunnen. Ik ververs hier altijd met osmose dat een waarde heeft van 0-1. Als het boven de 6 komt vervang ik de DI hars.
 
Intussen ben ik onderhoud aan het doen in de stekkenbak. Dit aquarium draait goed, de koraalstekken zien er goed uit en worden de laatste tijd ook regelmatig verkocht :).
Deze bak is netto 125l en er zitten nu 3 vissen in (2 nemo's en een vijlvis) maar ondanks deze "vervuilers" blijft het lastig om de no3 en po4 waarden meetbaar te houden.
 
Ik heb ook niet veel vervuilers maar meet rond de 5 mg no3 hier en meestal rond de 0,04 po4. Zitten 2 Nemo s in en een krab, kreeftje en 2 poetsgarnalen.
 
In de stekkenbak is de po4 altijd onder de 0.02 maar vaak 0.00 (red sea pro) en no3 bijna altijd 0. No3 voeg ik hier 1x per week toe en dan 1 mg/l.
De woonkamer bak blijft heel stabiel met po4 van 0.08 en no3 tussen 2.5 en 5.
 
Gister avond heb ik me opeens bedacht dat mijn osmoseapparaat al best oud is (bonnetje opgezocht en bleek al bijna 3 jaar geleden gekocht te zijn). Even snel de microsiemens meter opgezocht en het water gecontroleerd, nou dat valt dus zeker niet mee, een waarde van 38!! Ik snap niet dat ik dit over het hoofd heb kunnen zien :stom::stom::stom:

Meteen maar een nieuw osmoseapparaat besteld.

38 is torenhoog ja , ik vervang zelf de harsen boven de 2 a 3 .
Ik maak het aan over enkel DI hars , dat gaat snel en water is 100% zuiver (ATI)
Maar tussendoor geef ik ook gewoon puur kraanwater , omwille van het silicaat .
Hier groeit weer fyto op , dus af en toe een dosis kraanwater erin (dit is wel merkbaar in een ICP test)
 
Geeft dat silicaat dan geen bruinalgen Erwin?
Niet inherent. Ik heb bakken zonder bruin alg zien draaien die geen silicaat filter hadden. Wel kan het zijn dat je wat meer op het randje leeft en dus nauwkeurig moet zijn met je onderhouds regime.
Ik zou zelf wel altijd voor een Silicaat filter gaan hoor, maar het is echt niet perse nodig om alg vrij te blijven.
 
Bruinalg is vaak iets dat met een onbalans te maken heeft en zie je het vaak bij overbelasting net als bij zoet. Wel is het zo dat deze diatomen zich voeden met silicaten dus je zult veel sneller meer bruinalg krijgen als je silicaten in je bak hebt.
 
Zo, weer een zondag morgen meetrondje gedaan en alle waarden zien er nog steeds prima uit, alleen een kleine correctie uitgevoerd op Ca. Erg tevreden dus.

zout: 1025
no3: 2,5
po4: 0,06
Kh: 8,6
Ca: 420
Mg: 1380

Wat wel opvallend is is dat de po4 na ruim een jaar stabiel op 0,08 nu opeens op 0,06 staat, zou dit een gevolg zijn van het afzuigen van de bodem?
 
Hmmm, ik weet niet of dat door de bodem kan komen. Normaal krijg je volgens mij een balans in de po4 omdat je levend steen dit buffert. Ik ben geen chemicus:sorry:
 

Terug
Bovenaan