zoutwater bakje van lbakker


Helaas zijn zoutwater vissen vaak veel zwakker dan de zoetwater vissen die aangeboden worden en dat merk je vooral in de eerste paar weken, als ze daar doorheen komen dan komt het wel goed.
 
Helaas zijn zoutwater vissen vaak veel zwakker dan de zoetwater vissen die aangeboden worden en dat merk je vooral in de eerste paar weken, als ze daar doorheen komen dan komt het wel goed.
Das jammer want ze zijn dan al zoveel duurder dan zoetwater vissen.
 
Inderdaad!

Daarom is het ook zeker aan te raden voor een beginner om niet meteen voor de moeilijkste en duurste dieren te kiezen.
Vaak is het veel veiliger om een vis van iemand over te nemen, deze zijn meestal al goed doorvoed en wat groter.
 
Ik heb 2 jaar ervaring met zoutwater maar na een jaar had ik pas een beetje het gevoel dat ik zelf enige controle had over de bak. :)
Maar ik heb er geen moment spijt van gehad dat ik ben overgestapt van zoet naar zout.
 
Vergaat mij net zo hoor. Je moet een boel leren want het is niet te vergelijken met zoet maar als het eenmaal lekker draait dan is het erg leuk.
 
5 maanden geleden heb ik een 2de bak gestart voor de stekjes (neto 150l), ik heb er dood steen in gedaan bodembedekking die ik nog over had, stromingspompjes en een afschuimer die ik nog had liggen, verder aangemaakt zoutwater erin en een maand niet naar omgekeken (ohja en goedkope diy LED verlichting). Daarna waardes op pijl brengen en klaar. Ik heb in deze bak nog geen enkele waterwissel gedaan, geen echte alg uitbraak gehad en het enige probleem dat ik gehad heb is dat na 4 maanden de po4 en no3 nog steeds onmeetbaar waren, ondanks het koppel ocellarisen die er inmiddels in zaten.

Inmiddels voeg ik regelmatig een beetje no3 en po4 toe en doen de koraalstekjes het heel goed.

In woonkamerbak heb ik trouwens ook al een jaar geen waterwissel meer gedaan, sinds dien blijven de waardes veel stabieler en doen alle dieren het veel beter.
 
het is weer tijd voor een paar foto's.....


20180417_205242.jpg
20180417_205310.jpg
20180417_205341.jpg
20180417_205659.jpg
 
20180417_222115.jpg


Ook deze doet het nog steeds goed en daar ben ik erg blij mee :smitten:

Ik heb wel gemerkt dat sinds de laatste paar nieuwe koralen die ik geplaatst heb dat het kh verbruik met 0,5 kh per week gestegen is, meteen dus maar de dosering aangepast.
 
vandaag weer onderhoud gedaan aan de bak, ruiten, afschuimer en stromingspompen schoongemaakt en waterwaardes gemeten.

no3 = 4
po4 = 0,08
ca= 490 (mag iets lager en heb de dosering dus aangepast)
kh = 7,7 (moet hoger, gecorrigeerd en dosering aangepast)
mg = 1380
zout = 1025

Ik zie dat de koralen die ik recent geplaatst heb het goed doen en de eerste groei is te zien, helemaal tevreden dus :daisy:
 
He bah,

gekke vraag... maar wat is dat en hoe komt zoiets in je bak?

Een borstelworm is een wormensoort die in zoutwater leven en vooral leven van voedselresten en afval in de bodem, ze zijn daarom heel nuttig. Er zijn verschillende soorten waarvan ik "gelukkig" de rood/roze variant heb, deze worden iets minder groot en doen niet veel kwaad. Andere soorten kunnen als ze groter worden op jacht gaan naar andere dieren in het aquarium, maar dan moeten ze wel echt groot geworden zijn (50cm en groter). Sommige soorten kunnen ook van leder koralen eten en dat wil je natuurlijk ook niet.

Eigenlijk elk zoutwater aquarium heeft ze wel, ze komen mee met levend steen en anders wel met koraal dat je in de lfs koop of van iemand anders over neem.

Ik verwijder ze als ik ze toevallig zie en dan vooral als ze 10cm en groter zijn. Wel altijd met een pincet vastpakken en nooit met je vingers, de haartjes (borstel) die over de gehele worm zitten kunnen flink irriteren.

hier is een zeer handige website met heel veel dieren die je kunt tegenkomen in een zoutwateraquarium
https://www.lionfishlair.com/hitchhikers-guide/
 
Ben je niet bang dat hij knapt met een pincet want dan heb je er gelijk 2 namelijk.
 
Ben je niet bang dat hij knapt met een pincet want dan heb je er gelijk 2 namelijk.

Nee daar ben ik niet bang voor, ze zijn behoorlijk sterk. Bij mij zitten ze altijd in een holletje onder de steen waar ik de nori aan vast maak, ik haal ze er dan vanaf als ik de steen eruit heb om er nieuwe nori op de binden. Zo kan er dus niet veel gebeuren maar breken doen ze eigenlijk nooit en zeker de grote niet.
 
Nee dan gaat dat wel goed maar ja ik had in de oude bak er een onder het grote en onderste stuk steen en ja dat neem je er niet even zomaar uit dan.
 
Na verloop van tijd zitten ze ook in je nieuwe bak hoor, daar kun je helaas niet zo veel tegen doen. Als het donker is komen ze uit en onder de stenen vandaan en kun je ze redelijk eenvoudig pakken met een pincet, zeker de grote.
 
Een borstelworm is een wormensoort die in zoutwater leven en vooral leven van voedselresten en afval in de bodem, ze zijn daarom heel nuttig. Er zijn verschillende soorten waarvan ik "gelukkig" de rood/roze variant heb, deze worden iets minder groot en doen niet veel kwaad. Andere soorten kunnen als ze groter worden op jacht gaan naar andere dieren in het aquarium, maar dan moeten ze wel echt groot geworden zijn (50cm en groter). Sommige soorten kunnen ook van leder koralen eten en dat wil je natuurlijk ook niet.

Eigenlijk elk zoutwater aquarium heeft ze wel, ze komen mee met levend steen en anders wel met koraal dat je in de lfs koop of van iemand anders over neem.

Ik verwijder ze als ik ze toevallig zie en dan vooral als ze 10cm en groter zijn. Wel altijd met een pincet vastpakken en nooit met je vingers, de haartjes (borstel) die over de gehele worm zitten kunnen flink irriteren.

hier is een zeer handige website met heel veel dieren die je kunt tegenkomen in een zoutwateraquarium
https://www.lionfishlair.com/hitchhikers-guide/

jaja, zeer interessant.
ben wel blij dat ik ze in mijn zoetwaterbakken niet tegen komen :D :juggle:

maar wat doe je nu met zo'n beest als je m hebt uitgevangen? gewoon afmaken en weggooien of?
 
Afmaken en weggooien inderdaad. Ondanks dat het voor mij een ongewenst dier is blijft het een dier en probeer ik het zo snel mogelijk te doen door ze in kokend water te gooien uit de cooker, zo zijn ze binnen 1 sec. echt dood en gooi ik ze weg.
 
Ja snap ik, normaal ben ik niet fan van een kookdood maar bij een worm snap ik het wel.
doodslaan zal niet effectief werken, net als doorknippen niet zal werken.

Ookal vind ik het voor mezelf niks blijf ik dat zeewater gebeuren toch erg bijzonder vinden en word ik steeds vaker verrast met info :)
 

Terug
Bovenaan