zoutwater bakje van lbakker


Mooie foto s Laurensz en pas je wel op dat je niet van het trapje afvalt als je de pics neemt;)

Fijne jaarwisseling voor jullie ook daar.
 
Van de week is in de stekkenbak een stromingspomp (asje gebroken) en in de woonkamer de doseerpomp (2 dagen achter elkaar een pompkop stuk) stuk gegaan. Deze hoorden beide bij de techniek waarmee ik 6 jaar geleden het bakje gestart ben dus lang niet gek voor "goedkope rommel" uit Azië.

Vandaag heb ik de nieuwe ontvangen en natuurlijk meteen aangesloten, kijken of deze ook 6 jaar mee kunnen.

20220111_153915.jpg
 

Een kort filmpje voor vandaag. Alles gaat lekker met de bak.
 
Laatst bewerkt:
Wat voor formaat Ido? En een plaatje om naar te kijken 😊.

Gr. Ed
 
Fraai geheel Laurensz en het zal denk ik al een klus worden om alle stenen met koralen weer net zo in de nieuwe bak te krijgen.
 
Fraai geheel Laurensz en het zal denk ik al een klus worden om alle stenen met koralen weer net zo in de nieuwe bak te krijgen.

Ik wil gaan proberen om de opbouw iets meer open te maken en dat het liefst zonder koralen van het steen los te maken.
Dat wordt best een klus verwacht ik en daar zie ik wel tegenop maarja ik krijg er wel iets voor terug.
 
Ja dat zal het zeker worden en ik heb me ook al bedacht dat als ik ooit iets groter wil dit weer een klus zal zijn dus ik hou het maar bij dit bakje eerst.
 
Hoe meer ik het aan het plannen ben des te meer werk lijkt het te worden.
Ik zorg ervoor dat ik ruim voldoende aangemaakt zoutwater klaar heb staan en voldoende bakken om stenen met koraal even te bewaren voor als ik aan het puzzelen ben.

Maar eerst de nieuwe bak plaatsen, pvc aansluiten, stekkerblokken bevestiging, etc..
Oohhja en dit weekend nog even schilderen zodat de muur achter het nieuwe aquarium de komende jaren niet meer aangeraakt hoeft te worden.
 
Ja het is een hele klus denk ik en ik vond het inrichten van destijds al een mega klus. Je moet heel wat emmers klaar hebben met water tenzij je het deels wil overdoen in je nieuwe bak.
 
Dit! Succes met het overzetten

Bedankt, hopelijk kan ik dit weekend verder.
De lfs was de opvoerpomp vergeten en natuurlijk heeft hij deze niet op voorraad. Vandaag gaat hij naar de groothandel en als de pomp daar op voorraad is gaat hij vanmiddag nog op de post en heb ik hem morgen.

Als dat niet lukt komt er dit weekend helaas nog geen water in.
 
Moeten zoutwaterbakken niet eerst indraaien? (geen kritiek puur een noobvraag)

Goede vraag.
Het is altijd het beste om hem eerst 8 weken te laten indraaien en vervolgens de belasting rustig op te bouwen. Maar dat is bij een verhuizing naar een nieuwe bak vaak erg lastig, vooral lastig te accepteren door "sommige huisgenoten".

In een zoutwater aquarium zitten 99% van alle bacteriën en andere organismen in het steen en in de bodem (en voor een klein deel in het water). In het nieuwe aquarium heb ik al het steen en een groot deel van de bodem meegenomen naast zo'n 75% van het oude water. Verder ben ik meteen gestart met het toevoegen van bacteriën wat ik de komende weken blijf doen ter ondersteuning.
Natuurlijk kan ik wel wat opstart perikelen verwachten maar normaal zou dit nu niet heel schokkend moeten zijn.
Voor de zekerheid zorg ik er ook voor dat ik de komende weken zeker 50 liter osmosewater klaar heb staan zodat ik snel een waterwissel kan doen als ik denk dat dit nodig is.
 

Terug
Bovenaan