zoutwater bakje van lbakker


seal GIF
 
Is die lichtkap standaard of heb je die zelf gemaakt?

Die heb ik vorig weekend even snel gemaakt. De standaard kap die erbij te bestellen is is heel laag waardoor de lampen er nogsteeds boven moeten hangen.
Aan de bovenkant is hij helemaal open.
 
Ik ben benieuwd hoe het er nu dan van bovenaf uitziet;)

Zo ongeveer :br:
De voorkant zit vast met magneten zodat deze plaat gemakkelijk verwijderd kan worden.

20220514_122851.jpg
20220514_122819.jpg


Er komen nog 2 ventilators naast de lampen maar ik kwam er achter dat de temperatuur sensor stuk is dus die moet ik eerst vervangen.
 
De rand heeft trouwens 2 functies, 1) om strooilicht tegen te houden en 2) om springende vissen tegen te houden.
 
water waarden, 1 week na de verhuizing:
zout = 1026
po4 = 0,0491
no3 = 1,0
kh = 9,3
ca = 410
mg = 1380

Ziet er prima uit naar mijn mening.
Verder ziet alles er prima uit, vissen doen het goed en koralen staan er goed bij. Wel zie ik sinds gisteren op sommige plekken een lichte aanslag op de bodem maar dit viel wel te verwachten na een verhuizing., dit komt wel goed. De afschuimer heeft de eerste dagen bijna niets gedaan maar nu begint hij toch wat afval te produceren.

Kortom, geen bijzonderheden :)
 
. Wel zie ik sinds gisteren op sommige plekken een lichte aanslag op de bodem maar dit viel wel te verwachten na een verhuizing., dit komt wel goed.
We hebben dezelfde bodem en dat zie ik ook als ik nieuwe bodem gebruik Lauwrensz maar goed dat wist je al;)
 
Hoe leg je hier de klemtoon?
Ik lees het namelijk als grun negers, alsof je een bepaalt soort negers niet moet vertrouwen..
Tja wel duidelijk dat je hier niet in de buurt woont Wouter want dan zou je weten dat het niets met een neger van doen heeft:DD
 
Korte update, 2 weken na de verhuizing.
De waterwaarden blijven goed al is de po4 nu nog maar 0,02, dit hou ik dus in de gaten. Omdat de bak nog in een herstart zit wil ik niet direct po4 gaan toevoegen.
Verder is de aanslag op de bodem vrijwel helemaal verdwenen waar ik erg blij mee ben.
 
Dat is snel Lauwrensz dat het al weg is. Ik had met die bodem wel een week of 3 last van wat bruinige aanslag.
 
Wat is die onderste foto voor soort? En heb je die in een petrischaaltje? Tenminste dat lijkt zo 😅.
 
Meteen de waterwaarden gemeten en ik zie dat de no3 en po4 waarden iets opgelopen zijn dus als dit zo blijft ga ik ze waarschijnlijk iets omlaag brengen.
Eerst maar even aankijken de komende tijd of dit zo blijft, ik wil niet onnodig aan deze waarden rommelen (zorgt alleen voor instabiliteit )
 
Hoe wil je die terugbrengen dan? Met NoPoX wordt het wel 2024 denk ik;)

Dan mag ik wel alvast beginnen :DD

Ik gebruik hiervoor Reef Fuel, daar heb ik goede ervaring mee. Werkt heel goed.
Als de po4 te hoog blijft dan heb ik ook nog een beetje DSR fe+ staan, dit werkt voor alleen fosfaat zeer goed maar kan ook gevaarlijk zijn voor de vissen als je per ongeluk iets teveel toe voeg in 1x (daarom gebruik ik dit alleen als andere opties niet willen werken).
 
Tja die Reef Fuel heb ik ook gebruikt zoals je wel weet maar ja de no3 zakte met beide middeltjes niet echt hier.
 
Daar snapte ik dus niets van, hier werkt het heel snel.
NoPoX heb ik nog nooit gebruikt.
 
Het is alweer lang geleden dat ik hier iets geplaatst heb. Met het aquarium gaat alles zijn gangetje maar ik merk de laatste tijd steeds vaker dat het onderhoud als een vervelende verplichting voelt in plaats van een hobby. Daarom hebben we naar lang twijfelen besloten om met de hobby te stoppen en alles te verkopen.

Vanmorgen zijn de eerste koralen opgehaald en ik moet toegeven dat dit toch wel een emotioneel gevoel veroorzaakte.

Hier is de laatste foto van hoe de bak er gisteren bij stond.

20230516_195927.jpg
 
Mooi plaatje Lauwrensz en ik was er al bang voor ne ja heel erg jammer. Neem je nog iets terug op het gebied van aquaria?
 

Terug
Bovenaan