Welke plantenvoeding voor mijn planten?


 
Kleibolletjes met lateriet en vitasub bij de wortels doet je planten geweldig groeien.
En daarnaast voldoende voeding (EI) in de waterkolom dmv een stockoplossing.
 
had al Vitasub van aquariumbemesting.nl in de bodem daar. Heb er nog een paar bijgestoken. Gebruik ook de stockoplossing van aquariumbemesting. Dropchecker is groen en nitraat is 20.
 
Hallo allemaal,

Heb nu een half jaar de voorgemengde EI oplossingen gebruikt als plantenvoeding. Wil nu toch wel eens met die poeders van aquariumbemesting.nl beginnen.
Ik vind het niet erg (en misschien zelfs leuk) om wekelijks even die poeders af te wegen dus was niet van plan om flesjes vooruit te mengen.

Ik lees dat ik qua poeders wekelijks moet toevoegen (voor mijn 100 liter bak):
- 3,67mg KNO3
- 0,29mg KH2PO4
- 1,67mg K2SO4
- 1,04mg Tenso-cocktail

Is dat te doen? 0,29mg afwegen met dat bijgeleverde precisie weegschaaltje?

Nog andere tips voordat ik hiermee begin? heb nu dus altijd de 'complete' oplossing van aquariumbemesting gebruikt.
Dat is de ingewikkelde manier die ongetwijfeld wel zal kloppen. Maar eenvoudiger is het om gewoon het desbetreffende poeder met 500 ml water aan te lengen. Laten we bijvoorbeeld eens uitgaan van Tenso. Op de zakjes die je thuis krijgt staat hoeveel poeder er met 500 ml. water aan gelengd moet worden. In het geval van Tenso is dat het volle zakje, 32 mg. Het advies van aquariumbemesting is om 4 ml per dag op elke 100 liter water te geven. Het gemakkelijkste is dan ook inderdaad om de doseer adviezen van dit bedrijf als start te volgen. Je kan altijd later bijsturen. In mijn geval begon ik bijvoorbeeld met de meer uitgebreide Tenso cocktail, die omschrijving zie je ook op de Tenso pagina, met de advies hoeveelheid van 6 ml. per dag op, voor mij, 150 liter water. Later bleek dat ik dit gerust kon bijsturen naar 4 ml per dag. Een ander voorbeeld; Stel je wilt Kaliumfosfaat toevoegen. Hoeveel dat kan erg verschillen in dit geval. Het hangt hier af welke hoogte je fosfaat moet hebben. Je lost hier 4 gram poeder op in weer 500 ml water. Wanneer je 10 ml toevoegt op elke 100 ml water verhoog je de fosfaat gehalte met ongeveer 0,5. Over het algemeen is een fosfaat gehalte zo tussen de 1 of 2 voldoende. In mijn geval gaf ik per dag 1 ml per dag waardoor ik mijn fosfaat gehalte rond de 1 hield. In het begin moet je wat vaker meten om te weten wat het poeder in jouw geval doet. Dat verschilt soms erg per streek. Misschien ben je helemaal geen aanvulling fosfaat nodig, mogelijk ook wel. Na aanleiding van het meet resultaat stuur je of stuur je bij. Veel succes!!
 
Goedemiddag allemaal,

Sinds twee weken ben ik nu volledig overgestapt op de poeders van aquariumbemesting. Heb netjes volgens het recept uit de calculator twee flesjes voor een maand gemaakt (micro en macro) en doseer 120ml van die flesjes per week na de waterwissel.

Na de eerste watertest blijkt dat het nitraat nu lager uitvalt (ca. 10 a 15 ppm) dan toen ik de stockoplossing 'complete' gebruikte. Hoe kan ik dit nu het beste ophogen?
Heb vaker op het forum gelezen dat men uiteindelijk een recept maakt wat exact op de behoeften van het eigen aquarium is afgesteld; maar hoe moet dit? ben dus relatief nieuw op het gebied van eigen oplossingen maken.

Hoor graag wat jullie ervaringen zijn!
 
Goedemiddag allemaal,

Sinds twee weken ben ik nu volledig overgestapt op de poeders van aquariumbemesting. Heb netjes volgens het recept uit de calculator twee flesjes voor een maand gemaakt (micro en macro) en doseer 120ml van die flesjes per week na de waterwissel.

Na de eerste watertest blijkt dat het nitraat nu lager uitvalt (ca. 10 a 15 ppm) dan toen ik de stockoplossing 'complete' gebruikte. Hoe kan ik dit nu het beste ophogen?
Heb vaker op het forum gelezen dat men uiteindelijk een recept maakt wat exact op de behoeften van het eigen aquarium is afgesteld; maar hoe moet dit? ben dus relatief nieuw op het gebied van eigen oplossingen maken.

Hoor graag wat jullie ervaringen zijn!
Zelf heb ik het me nooit moeilijk gemaakt met ingewikkelde mixen. Het is namelijk veel simpeler om de dosering aan te passen. 1 ml. per dag extra doet al veel.
 
Zelf heb ik het me nooit moeilijk gemaakt met ingewikkelde mixen. Het is namelijk veel simpeler om de dosering aan te passen. 1 ml. per dag extra doet al veel.
Niet mixen? Dus dan voor ieder zakje een eigen flesje maken en deze dan toevoegen? Zie inderdaad dat er op de etiketten ook een instructie staat waarmee je een oplossing kunt maken. Dan ga ik dat eens proberen.

Doseer overigens wekelijks omdat ik regelmatig een dag niet thuis ben. Is dat slechter? Zat wel al eens te denken over een doseerpomp.
 
Niet mixen? Dus dan voor ieder zakje een eigen flesje maken en deze dan toevoegen? Zie inderdaad dat er op de etiketten ook een instructie staat waarmee je een oplossing kunt maken. Dan ga ik dat eens proberen.

Doseer overigens wekelijks omdat ik regelmatig een dag niet thuis ben. Is dat slechter? Zat wel al eens te denken over een doseerpomp.
Als je op elk moment wil bijsturen op de dosering van N, P of K, dan moet moet je voor ieder zakje een fles maken. Dit bijsturen doe je op basis van een goede test, of op basis van ervaring. Je kan de N, P, K meststoffen ook mixen, maar dan kan kan je niet direct bijsturen. De meeste leden maken een mix (stockoplossing) voor 1 maand. Bijsturen per voedingsstof kan dan pas na 1 maand. Dit is in de meeste gevallen geen probleem. De micro elememten (tenso) moeten wel in een apparte fles!
 
Niet mixen? Dus dan voor ieder zakje een eigen flesje maken en deze dan toevoegen? Zie inderdaad dat er op de etiketten ook een instructie staat waarmee je een oplossing kunt maken. Dan ga ik dat eens proberen.

Doseer overigens wekelijks omdat ik regelmatig een dag niet thuis ben. Is dat slechter? Zat wel al eens te denken over een doseerpomp.
Een doseerpomp, in mijn geval een eigenbouw met vier pompen, is een prima idee. Maar Jebao doseer pompen zijn ook prima. Mijn voedingspoeders werden altijd aangelengd met de standaard hoeveelheid water namelijk 500 ml, iedere flacon met een eigen mix. Wanneer mijn waterwaarden niet goed waren volstond het veelal om de waarden met 1 ml. per dag te verhogen dan wel te verlagen. Een dagelijkse voeding toevoeging is efficiënter/nauwkeuriger maar wekelijks kan natuurlijk ook.

IMG_20190929_122540.jpgIMG_20190929_122550.jpgIMG_20191109_105545.jpg

 
ik heb een stockoplossing voor NO3 (+K2SO4), HPO4 en voor de sporenelementen. Het hangt er een beetje vanaf hoeveel diepvriesvoer ik gevoerd heb, hoe hoog mijn PO4 staat en hoeveel ik dus moet geven.
Ik test 2wekelijks en stel daar het schema op af.
 
eh pff... H2PO4? moet ik op t zakje kijken, dat spul met PO4 erin van aquariumbemesting dus
dacht al, waarom zou iemand fosforzuur in een bak gooien... 🤣
Het zal hoogstwaarschijnlijk KH2PO4 zijn. Ook weer niet te verwarren met K2HPO4. Dat bevat weer minder fosfaat en meer kalium.
 
Een doseerpomp, in mijn geval een eigenbouw met vier pompen, is een prima idee. Maar Jebao doseer pompen zijn ook prima. Mijn voedingspoeders werden altijd aangelengd met de standaard hoeveelheid water namelijk 500 ml, iedere flacon met een eigen mix. Wanneer mijn waterwaarden niet goed waren volstond het veelal om de waarden met 1 ml. per dag te verhogen dan wel te verlagen. Een dagelijkse voeding toevoeging is efficiënter/nauwkeuriger maar wekelijks kan natuurlijk ook.

Bekijk bijlage 372152Bekijk bijlage 372153Bekijk bijlage 372154

Denk dat ik dan toch ook voor een pomp en dagelijkse doseringen ga. Kan ik ook wat nauwkeuriger spelen met het afstellen van de verschillende flessen voeding (die ik nog ga maken dan..)

Heb een 6 kanaals ATI doseerpomp voor een heel zacht prijsje op marktplaats gezien. Zit daar veel verschil in qua kwaliteit vergeleken met Jebao of Chihiros? Ziet eruit alsof ATI/Jebao/etc. allemaal uit dezelfde fabriek komt.

Zit alleen even te denken waar ik die slangen in de bak ga laten. Dat heb jij wel heel netjes opgelost. Bij de Juwel afdekkappen is er geen plaats voor zo'n bijgeleverd slangenhoudertje. Zat te denken om ze in het gat van de afdekkap van het interne juwelfilter te laten lopen. De voeding komt dan boven op de sponzen terecht.
Is dat een probleem waar de voeding de bak in komt? of zolang het maar in het water raakt is het goed?
 
Denk dat ik dan toch ook voor een pomp en dagelijkse doseringen ga. Kan ik ook wat nauwkeuriger spelen met het afstellen van de verschillende flessen voeding (die ik nog ga maken dan..)

Heb een 6 kanaals ATI doseerpomp voor een heel zacht prijsje op marktplaats gezien. Zit daar veel verschil in qua kwaliteit vergeleken met Jebao of Chihiros? Ziet eruit alsof ATI/Jebao/etc. allemaal uit dezelfde fabriek komt.

Zit alleen even te denken waar ik die slangen in de bak ga laten. Dat heb jij wel heel netjes opgelost. Bij de Juwel afdekkappen is er geen plaats voor zo'n bijgeleverd slangenhoudertje. Zat te denken om ze in het gat van de afdekkap van het interne juwelfilter te laten lopen. De voeding komt dan boven op de sponzen terecht.
Is dat een probleem waar de voeding de bak in komt? of zolang het maar in het water raakt is het goed?
Dat is, althans bij mij geen bijgeleverd slangenhoudertje. Maar gewoon wat warmgemaakte PVC plaatjes met gaatjes in de juiste vorm gebogen. Kan je gewoon zelf maken dus. Overigens was mijn bak een Juwel Rio 180. Niet te gemakkelijk worden NoahC! :):);) Voor de duidelijkheid, ik had een extern filter maar gebruikte het binnen filterhuis als afzuiging en als extra vóórfilter.
IMG_20191109_105545.jpgIMG_20191109_105552.jpgIMG_20191109_112120.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20191109_105654.jpg
    IMG_20191109_105654.jpg
    2.6 MB · Weergaven: 21
Dat is, althans bij mij geen bijgeleverd slangenhoudertje. Maar gewoon wat warmgemaakte PVC plaatjes met gaatjes in de juiste vorm gebogen. Kan je gewoon zelf maken dus. Overigens was mijn bak een Juwel Rio 180. Niet te gemakkelijk worden NoahC! :):);) Voor de duidelijkheid, ik had een extern filter maar gebruikte het binnen filterhuis als afzuiging en als extra vóórfilter.
Bekijk bijlage 372284Bekijk bijlage 372285Bekijk bijlage 372287
Netjes gemaakt hoor met die pvc leidingen ook. Ziet er heel professioneel uit. Dat die van jou niet bijgeleverd was had ik al gezien, maar er bestaan wel houders die je aan de glasplaat vast kunt klikken. Refereerde naar zoiets wat over het glas heen schuift, daar is met de juwel afdekkingen geen ruimte voor.

Ik zal eens kijken of ik iets kan knutselen om die slangen elders in de bak te krijgen. Maar mocht dat niet lukken.... rijst nog steeds de vraag of van invloed is waar de voeding de bak in komt (moet dit boven op de planten landen of mag dit bijv. ook in het filter terecht komen en verspreid dat vanzelf wel)?
 
In de deksel van de Juwel kun je met een sterke draadtang oid prima een gat knippen. Heb ik bij de mijne ook gedaan om de buizen van JBL filter door te leiden.
 
Lekker buigen in de bakken met verbogen buisies, kijk het kost wel ruimte maar ik ben weer niet tegen,,, juwel binnenfilters en hoeven ook niet gepimpt te worden ook niet.
 
Heb even wat onderzoek gedaan en nu blijkt dat slangen van de doseerpomp gelijk zijn aan normale luchtslang. Dat wil dus zeggen dat de elleboogstukjes voor luchtslangen hier ook op passen. Plan is nu om de slangen rechtsboven in de reeds bestaande opening van de bak naar binnen te laten, elleboogstukje naar links, en dan naast elkaar weer elleboogstukje naar beneden recht de bak in. Deze laatste elleboogstukjes zet ik dan vast met eenvoudige zuignappen met een houder voor luchtslangen aan de achterwand van de bak enkele cm boven het wateroppervlak.

Ik zal jullie op de hoogte houden van het resultaat!
 
Netjes gemaakt hoor met die pvc leidingen ook. Ziet er heel professioneel uit. Dat die van jou niet bijgeleverd was had ik al gezien, maar er bestaan wel houders die je aan de glasplaat vast kunt klikken. Refereerde naar zoiets wat over het glas heen schuift, daar is met de juwel afdekkingen geen ruimte voor.

Ik zal eens kijken of ik iets kan knutselen om die slangen elders in de bak te krijgen. Maar mocht dat niet lukken.... rijst nog steeds de vraag of van invloed is waar de voeding de bak in komt (moet dit boven op de planten landen of mag dit bijv. ook in het filter terecht komen en verspreid dat vanzelf wel)?
Wanneer je op pagina 11 kijkt (even scrollen) van onze-Rio-180-benvo, zie mijn handtekening, dat vindt hoe dat slangenhoudertje is gemaakt en waarom dat precies in de openingen van een Juwel bak past naast de stroomkabels. In de andere opening zit de invoer en afzuiging voor het filter. Er is dus plek genoeg en extra gaten in afdekkingen maken is zonde en niet nodig, denk ik. Dat slangenhoudertje is gemaakt van PVC en kunststof hoekprofielen. De PVC haal je uit zo'n grijze PVC buis. Maak een zaagsnede in de lengte van een stukje buis. Verwarmen met een Föhn en je kan van een ronde buis een platte plaat maken die je later samen met aangeplakte hoekje tot een houdertje vormt. Bovendien kost zo'n creatie praktisch niets. Op de foto's kan je goed zien hoe het er precies uitziet. Simpelheid troef. Plantenvoedsel NOOIT door een filter laten lopen! Wanneer je het voedsel door leidingen in de bak laat moet de invoer altijd boven en NIET in het water hangen.
 
Laatst bewerkt:
Even een vraagje vooruitlopend op de finalisering van het doseersysteem.

Heb de stockoplossingen gemaakt a.d.h.v. de instructies op de zakjes. Dus 45 gram K2SO4 op 500ml, 33 gram tenso op 500ml, 4 gram KH2PO4 op 500ml en 41 gram KNO3 op 500ml. Er staat echter geen dag/weekdosering bij waarmee ik kan beginnen, zal van daaruit dan gaan bijstellen. Hebben jullie hier een antwoord op? Die calculator begrijp ik niet helemaal.

Daarnaast, wanneer op de dag kan ik het beste de 4 oplossingen doseren? Wil dus dagelijks doseren maar moet dit allemaal tegelijk? Welke als eerste?
 
Even een vraagje vooruitlopend op de finalisering van het doseersysteem.

Heb de stockoplossingen gemaakt a.d.h.v. de instructies op de zakjes. Dus 45 gram K2SO4 op 500ml, 33 gram tenso op 500ml, 4 gram KH2PO4 op 500ml en 41 gram KNO3 op 500ml. Er staat echter geen dag/weekdosering bij waarmee ik kan beginnen, zal van daaruit dan gaan bijstellen. Hebben jullie hier een antwoord op? Die calculator begrijp ik niet helemaal.

Daarnaast, wanneer op de dag kan ik het beste de 4 oplossingen doseren? Wil dus dagelijks doseren maar moet dit allemaal tegelijk? Welke als eerste?
Jawel de dosering wordt wel aangegeven op de site. Bijvoorbeeld K2SO4 bij elke 10 ml op 100 liter water geeft volgens de site 4 ppm verhoging van je kaliumsulfaat in je bak. Dat moet je even omrekenen naar de waterhoeveelheid in je bak. Je hebt dacht ik een Rio 180? Dus dat is zeg maar 150 liter water. Dus elke 15 ml. geeft in jouw bak zo'n 4 ppm verhoging. Hoeveel of je bak verbruikt hangt sterk af van het aantal planten in je bak. Je hebt er redelijk veel dus verbruikt je bak gauw een 20 a 30 ppm in een week vermoed ik zo. Dus weet je ongeveer je start condities. Nu moet je dus water gaan testen en kan je sturen en/of bijsturen. Daarna weet je dan vrij nauwkeurig hoe je dosering zou moeten zijn. Dit was voor mij ook de grond dat ik nooit met ingewikkelde berekeningen of calculators bezig was. Gewoon 500 ml. flacons maken en vanuit startdoseringen die op de site staan gaan werken. Daarna pas je aan aan de hand van je watertesten. Aparte Kalium dosering gebruikte ik trouwens zelf nooit op deze manier. Zelf vond ik het beter om de Tenso Cocktail te gebruiken; Tenso in een fles van 500 ml. En magnesiumsulfaat (66 gram) en Kaliumsulfaat (28 gram) mix in een aparte flacon van 500 ml.
 
Bijvoorbeeld K2SO4 bij elke 10 ml op 100 liter water geeft volgens de site 4 ppm verhoging van je kaliumsulfaat in je bak. Dat moet je even omrekenen naar de waterhoeveelheid in je bak. Je hebt dacht ik een Rio 180?
Heb een Rio125 dus 100 liter water. Dus elke 10 ml geeft 4 ppm verhoging houd ik dan aan.
Hoeveel of je bak verbruikt hangt sterk af van het aantal planten in je bak. Je hebt er redelijk veel dus verbruikt je bak gauw een 20 a 30 ppm in een week vermoed ik zo. Dus weet je ongeveer je start condities. Nu moet je dus water gaan testen en kan je sturen en/of bijsturen. Daarna weet je dan vrij nauwkeurig hoe je dosering zou moeten zijn. Dit was voor mij ook de grond dat ik nooit met ingewikkelde berekeningen of calculators bezig was. Gewoon 500 ml. flacons maken en vanuit startdoseringen die op de site staan gaan werken. Daarna pas je aan aan de hand van je watertesten.
Het kalium verbruik meette ik tot noch toe niet. Alleen nitraat en fosfaat.
Aparte Kalium dosering gebruikte ik trouwens zelf nooit op deze manier. Zelf vond ik het beter om de Tenso Cocktail te gebruiken; Tenso in een fles van 500 ml. En magnesiumsulfaat (66 gram) en Kaliumsulfaat (28 gram) mix in een aparte flacon van 500 ml.
Deze begrijp ik niet helemaal. Ik doseer namelijk ook apart nog de Tenso. Is dat niet hetzelfde als de Tenso Cocktail? Heb ik de K2SO4 niet nodig dan? De calculator van aquariumbemesting.nl had zowel de K2SO4 als de Tenso in het winkelmandje geplaatst. Magnesiumsulfaat zou bij verversingen met kraanwater volgens Gilles niet nodig zijn.

Even kijken of ik het snap. Op de website staat "Per dosering van 10ml op 100 liter zal het nitraat gehalte met 5.0ppm en het kalium gehalte met 3.15ppm worden verhoogd". De streefwaarde voor nitraat bij EI is ca. 20 ppm. Als ik dit op zaterdag voor de waterwissel meet dan is het dus goed?
Om dit te bereiken moet ik naar verwachting beginnen met een dosering van 20ml per week (dus 10 ppm nitraat toevoeging). Klopt dit? Dan ga ik dit voor K2SO4, Tenso, KH2PO4 en KNO3 op die manier berekenen en toedienen.
 
Heb me ook nog eens gewaagd aan de calculator.

Kom daarmee op de volgende resultaten.
ElementToevoegen op 500mlDagelijkse dosering
KNO341 gram6 ml
KH2PO44 gram10 ml
K2SO445 gram8 ml
TENSO33 gram4 ml

Heb ingevoerd dat ik bereken voor 'EI dagelijks'. Hij zegt bij KNO3 dan bijvoorbeeld dat ik 6 ml KNO3 moet doseren voor 3,2 ppm NO3 toevoeging. Voor zover ik weet ligt de streefwaarde voor NO3 bij 20 ppm. Als ik dan 3,2 (dagelijkse dosering in ml) x 7 (dagen) = 22,4 doe, dan zou de wekelijkse toevoeging dus 22,4 ppm NO3 zijn. Dat is dubbel zoveel toevoeging als bij deze berekening:
Op de website staat "Per dosering van 10ml op 100 liter zal het nitraat gehalte met 5.0ppm en het kalium gehalte met 3.15ppm worden verhoogd". De streefwaarde voor nitraat bij EI is ca. 20 ppm. Als ik dit op zaterdag voor de waterwissel meet dan is het dus goed?
Om dit te bereiken moet ik naar verwachting beginnen met een dosering van 20ml per week (dus 10 ppm nitraat toevoeging).

Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit moet aanpakken?
 
Ik maak ook de oplossingen en moet 83 gr nitraat en 4 gr fosfaat oplossen op 500ml. Ik neem dan 8 gr fosfaat en moet dan van beide op 100 liter 20ml toevoegen om zo met 20/2mg te verhogen.
Op 300 liter doe je dus 60 ml van beide. Normaal moet je een dubbele hoeveelheid fosfaat toevoegen maar door geen 4 maar 8 gr op te ossen trek je dat gelijk en dat werkt fijner vindt ik.
Zo kom ik niet in de war met de hoeveelheden omdat ik uit beide flesjes 20ml moet nemen op 100 liter water.
Ik voeg het in 1x toe na verversen maar je kan het ook verdelen over een aantal dagen.
 
Ik werk andersom.
Eerst bepaal ik wat ik in het water aan ppm wil hebben van de macro's (NPK) Dan ga ik de bemestingszouten erbij zoeken die nitraat, fosfaat en kalium bevatten.
Vervolgens de gegevens invoeren op een calculator en de oplossing verwerken in minimaal 2 (of meerdere) flessen
En voor de micro's gebruik ik de aanbevolen dosering.
Dat is alles
 
Ik ververs de helft zoals je weet Corne en voeg dus wekelijks dezelfde hoeveelheid toe. Jij gaat uit van een bepaalde hoeveelheid in het water en doseert niet over zoals met de EI en ja dan werkt het iets anders.
Als het oplost zoals ik doe met dubbele fosfaat dan kun je het in 1 fles van bv een liter doen (kaliumnitraat en kaliumfosfaat). Ik werk wel met 2 flesjes om eventueel nog bij te kunnen sturen maar voorheen deed ik ik het ook wel in 1 fles.
Maar goed er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden;)
 
Dank voor jullie bijdragen, het is zeker iets verhelderend.

Begrijp ik het trouwens goed dat ik bij de EI de helft van de streefwaarde als wekelijkse dosering moet aanhouden?
Streefwaarde is 20 ppm NO3, dus de wekelijkse dosering is 10 ppm NO3, dus dagelijks ca. 1,43 ppm NO3 toedienen.
 
Ik ververs de helft zoals je weet Corne en voeg dus wekelijks dezelfde hoeveelheid toe. Jij gaat uit van een bepaalde hoeveelheid in het water en doseert niet over zoals met de EI en ja dan werkt het iets anders.
Als het oplost zoals ik doe met dubbele fosfaat dan kun je het in 1 fles van bv een liter doen (kaliumnitraat en kaliumfosfaat). Ik werk wel met 2 flesjes om eventueel nog bij te kunnen sturen maar voorheen deed ik ik het ook wel in 1 fles.
Maar goed er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden;)
Zekers, er zijn vele manieren. Het is maar net wat je prettig vind werken en wat de ervaring is in bemesting toedienen.
Maar ik doel meer op de manier van werken van de TS.
 
Begrijp ik het trouwens goed dat ik bij de EI de helft van de streefwaarde als wekelijkse dosering moet aanhouden?
Nee.
Als je volgens de EI wil gaan werken dan weet je toch wat je wekelijks moet toevoegen aan het water. (20-2-20)
dan is het toch gewoon een kwestie van 3 zakjes met bemestingszouten kopen, het juiste aantal grammen ze oplossen in een literfles en je bent toch klaar?
 
Als je volgens de EI wil gaan werken dan weet je toch wat je wekelijks moet toevoegen aan het water. (20-2-20)
dan is het toch gewoon een kwestie van 3 zakjes met bemestingszouten kopen, het juiste aantal grammen ze oplossen in een literfles en je bent toch klaar?
Oke dus volgens het zakje KNO3 moet ik 41 gram oplossen in 500 ml water. 10 ml op 100 liter zou dan 5 ppm nitraat toevoegen. Dus ik moet dan (op mijn 100 liter bak) 40 ml oplossing toevoegen voor een wekelijkse toevoeging van 20 ppm nitraat (de streefwaarde). Heb ik het zo goed dan als ik dit zo ga toedienen?
 

Terug
Bovenaan