Welke plantenvoeding voor mijn planten?


NoahC

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2023
Berichten
137
Leeftijd
23
Locatie
Zuid-Limburg
Goedenavond allemaal,

Zoals sommigen van jullie wellicht nog herinneren van mijn introductiepost heb ik sinds 2 maanden mijn eerste fatsoenlijke aquarium.

Het enige waar ik nog niet helemaal uit ben, en ook veel tegenstrijdige dingen over lees, is welke goedjes ik dien toe te voegen om de planten mooi te houden.

Momenteel voeg ik dagelijks 2ml Colombo Flora Grow Carbo en wekelijk 20ml Colombo Flora Grow toe. Ik weet dat vloeibare co2 geen 'echte co2' is maar heb begrepen dat deze extra koolstof beter dan niks is en daarbij helpt tegen de algen.
Verder voeg ik niks toe, als er nog andere middeltjes (waterverbeteraars oid) zijn die jullie periodiek toevoegen aan het water dan hoor ik dat ook graag.

Qua planten heb ik, zoals ook op de foto te zien, momenteel;
- ca. 20 stengels Limnophilia heterophylla (dat waren er eerst 10, die groeit goed),
- 2x Cryptocoryne moehlmanni,
- 2x Hygrophilia corymbosa Thailand,
- 13 stengels Alternanthera reineckii 'mini', deze is overwegend rood maar niet 100%.

Qua filter gebruik ik het interne Juwel Bioflow filter en vervang ik de sponzen volgens voorschrift van de fabrikant. Iemand die hier ervaring mee heeft? moet dat echt zo vaak vervangen? heb berekend dat dat gemiddeld uitkomt op iets meer dan €10,- per maand.
Qua onderhoud ververs ik wekelijks 30% van het water en zuig ik dan meteen de bodem af etc.

Ik hoor graag meer over jullie overtuigingen!
 

Bijlagen

  • IMG_8103.JPG
    IMG_8103.JPG
    286.3 KB · Weergaven: 104
Het enige waar ik nog niet helemaal uit ben, en ook veel tegenstrijdige dingen over lees, is welke goedjes ik dien toe te voegen om de planten mooi te houden.
Je planten hebben voeding nodig: NO3, PO4, K en sporenelementen ( mineralen etc). Hoeveel je daar van toe moet voegen, hangt o.a. van het aantal vissen af, het aantal planten, je hoeveelheid licht, de temperatuur, Co2. Er zijn een aantal leden (@benvo @Cornelius ) die dat veel beter kunnen uitleggen dan ik.
Wat ik doe, is dat ik met een druppeltest de hoeveelheid van bovengenoemde voedingsstoffen test en dan in de week daarop toevoeg wat nodig is.
Velen gebruiken de Estimative Index, gebaseerd op een overschot van voeding en wekelijks waterwissel.
Weer anderen gebruiken een tussenvorm.
Je kunt een 'all in one' gebruiken (maar zorg dan wel dat je er eentje pakt die ook NO3, K en PO4 bevat) of individuele stoffen toevoegen. (Ik gebruik daar de poeders van aquariumbemesting voor.
Voor bijna alle planten geldt dat ze het zeer waarderen als ze de één of andere vorm van bemesting in de bodem krijgen: voedingscapsules of kleitabletten, of een voedingsbodem.

Momenteel voeg ik dagelijks 2ml Colombo Flora Grow Carbo en wekelijk 20ml Colombo Flora Grow toe. Ik weet dat vloeibare co2 geen 'echte co2' is maar heb begrepen dat deze extra koolstof beter dan niks is en daarbij helpt tegen de algen.
Carbo is vergif, hoewel de één dat meer met me eens is dan de ander. De denkfout die je maakt (die velen maken) is dat je niet 'niks' in je bak hebt. Je vissen ademen en produceren daarbij CO2, net als wij en in de lucht zit ook CO2. Dat lost op in je water, net als de O2 uit de lucht. De beste manier om te voorkomen dat je algen krijgt is zorgen dat je planten de voedingsstoffen hebben die ze willen en nodig hebben zonder tekorten.
Verder voeg ik niks toe, als er nog andere middeltjes (waterverbeteraars oid) zijn die jullie periodiek toevoegen aan het water dan hoor ik dat ook graag.
Waterverbeteraars (een zeer enkele uitzondering daargelaten) zijn vooral goed voor de portemonnee van de LFS (=Local Fish Shop)

Qua planten heb ik, zoals ook op de foto te zien, momenteel;
- ca. 20 stengels Limnophilia heterophylla (dat waren er eerst 10, die groeit goed),
- 2x Cryptocoryne moehlmanni,
- 2x Hygrophilia corymbosa Thailand,
- 13 stengels Alternanthera reineckii 'mini', deze is overwegend rood maar niet 100%.
[/quote}
Atternanthera heeft een behoorlijke hoeveelheid licht nodig. Als je die roder wilt hebben, kan het zijn dat je de intensiteit van het licht moet aanpassen (NIET de duur).

Qua filter gebruik ik het interne Juwel Bioflow filter en vervang ik de sponzen volgens voorschrift van de fabrikant. Iemand die hier ervaring mee heeft? moet dat echt zo vaak vervangen? heb berekend dat dat gemiddeld uitkomt op iets meer dan €10,- per maand.
Dat is een advies dat nergens op slaat, maar wat de fabrikant wel goed uitkomt als mensen dat doen. Filtersponzen alleen lichtjes uitspoelen als de uitstroom van je filter vermindert, met kraanwater van dezelfde temperatuur als je bak of aquariumwater.
Ook het koolstoffilter haal je er beter uit. Koolstof alleen toepassen na medicijngebruik.

Qua onderhoud ververs ik wekelijks 30% van het water en zuig ik dan meteen de bodem af etc.
Dat is prima, hoewel bodem zuigen in sommige bakken niet nodig is, vooral afhankelijk van je visbestand en de hoeveelheid planten.

Ik hoop dat ik je hiermee een eindje op weg geholpen heb, maar een aquarium met vissen en planten onderhouden is stiekem best ingewikkeld, dus vraag maar raak als je iets nog niet duidelijk is!
 
Goedenavond allemaal,

Zoals sommigen van jullie wellicht nog herinneren van mijn introductiepost heb ik sinds 2 maanden mijn eerste fatsoenlijke aquarium.

Het enige waar ik nog niet helemaal uit ben, en ook veel tegenstrijdige dingen over lees, is welke goedjes ik dien toe te voegen om de planten mooi te houden.

Momenteel voeg ik dagelijks 2ml Colombo Flora Grow Carbo en wekelijk 20ml Colombo Flora Grow toe. Ik weet dat vloeibare co2 geen 'echte co2' is maar heb begrepen dat deze extra koolstof beter dan niks is en daarbij helpt tegen de algen.
Verder voeg ik niks toe, als er nog andere middeltjes (waterverbeteraars oid) zijn die jullie periodiek toevoegen aan het water dan hoor ik dat ook graag.

Qua planten heb ik, zoals ook op de foto te zien, momenteel;
- ca. 20 stengels Limnophilia heterophylla (dat waren er eerst 10, die groeit goed),
- 2x Cryptocoryne moehlmanni,
- 2x Hygrophilia corymbosa Thailand,
- 13 stengels Alternanthera reineckii 'mini', deze is overwegend rood maar niet 100%.

Qua filter gebruik ik het interne Juwel Bioflow filter en vervang ik de sponzen volgens voorschrift van de fabrikant. Iemand die hier ervaring mee heeft? moet dat echt zo vaak vervangen? heb berekend dat dat gemiddeld uitkomt op iets meer dan €10,- per maand.
Qua onderhoud ververs ik wekelijks 30% van het water en zuig ik dan meteen de bodem af etc.

Ik hoor graag meer over jullie overtuigingen!
Je filtersponsen hoef je pas te vervangen als ze versleten zijn. Ze gaan jaren mee!! In de sponsen van je filter huisvesten een ontelbaar aantal bacteriën die zorgen voor de afbraak van afvalstoffen. Deze sponsen moet je voorzichtig afspoelen als de hoeveelheid water uit je filter afneemt.

De plantenvoeding die je nu gebruikt bevat geen NO3 en PO4. Deze meststoffen zijn essentieel voor je planten. Naast deze meststoffen zijn ook kalium en vele micro elementen belangrijk.
De makkelijkste manier om je planten te voeden is een all in one meststof. Je kan ook zelf meststoffen mengen.
Kijk maar eens op: www.aquariumbemesting.nl
 
@Cornelius ) die dat veel beter kunnen uitleggen dan ik.
Wat ik doe, is dat ik met een druppeltest de hoeveelheid van bovengenoemde voedingsstoffen test en dan in de week daarop toevoeg wat nodig is.
Velen gebruiken de Estimative Index, gebaseerd op een overschot van voeding en wekelijks waterwissel.
Weer anderen gebruiken een tussenvorm.
Je kunt een 'all in one' gebruiken (maar zorg dan wel dat je er eentje pakt die ook NO3, K en PO4 bevat) of individuele stoffen toevoegen. (Ik gebruik daar de poeders van aquariumbemesting voor.
Voor bijna alle planten geldt dat ze het zeer waarderen als ze de één of andere vorm van bemesting in de bodem krijgen: voedingscapsules of kleitabletten, of een voedingsbodem.
Ik heb daar niets aan toe te voegen :thumbs:
 
Allereerst bedankt voor de duidelijke en uitgebreide reactie. Dit helpt enorm!
Je planten hebben voeding nodig: NO3, PO4, K en sporenelementen ( mineralen etc). Hoeveel je daar van toe moet voegen, hangt o.a. van het aantal vissen af, het aantal planten, je hoeveelheid licht, de temperatuur, Co2. Er zijn een aantal leden (@benvo @Cornelius ) die dat veel beter kunnen uitleggen dan ik.
Wat ik doe, is dat ik met een druppeltest de hoeveelheid van bovengenoemde voedingsstoffen test en dan in de week daarop toevoeg wat nodig is.
Velen gebruiken de Estimative Index, gebaseerd op een overschot van voeding en wekelijks waterwissel.
Weer anderen gebruiken een tussenvorm.
Je kunt een 'all in one' gebruiken (maar zorg dan wel dat je er eentje pakt die ook NO3, K en PO4 bevat) of individuele stoffen toevoegen. (Ik gebruik daar de poeders van aquariumbemesting voor.
Voor bijna alle planten geldt dat ze het zeer waarderen als ze de één of andere vorm van bemesting in de bodem krijgen: voedingscapsules of kleitabletten, of een voedingsbodem.
Duidelijk! Ik neig dan, in ieder geval in het begin even, naar de all-in-one plantenvoeding. Zat te kijken naar de ‘Complete’ van aquariumbemesting.nl. Doe ik er goed aan met deze keuze? Zal het percentage water dat ververst wordt ook iets hoger bijstellen dan.
Carbo is vergif, hoewel de één dat meer met me eens is dan de ander. De denkfout die je maakt (die velen maken) is dat je niet 'niks' in je bak hebt. Je vissen ademen en produceren daarbij CO2, net als wij en in de lucht zit ook CO2. Dat lost op in je water, net als de O2 uit de lucht. De beste manier om te voorkomen dat je algen krijgt is zorgen dat je planten de voedingsstoffen hebben die ze willen en nodig hebben zonder tekorten.
Oké helemaal stoppen met die Flora Grow Carbo dus? Enkel plantenvoeding toevoegen?
Waterverbeteraars (een zeer enkele uitzondering daargelaten) zijn vooral goed voor de portemonnee van de LFS (=Local Fish Shop)
Duidelijk!

Over het filter nog; ik zag dat je ook een juwel hebt. Ik ben, mede door de reactie van @RobertDJ , overtuigd dat ik het schema van Juwel achterwege kan laten. Ga dan nu letten op wanneer het debiet dusdanig afneemt dat uitspoelen nodig is. Met welke frequentie zal dit naar verwachting zijn?

Daarnaast, ik zal de Nitrax en BioCarb eruit halen. Er komt dan plek vrij in het filter. Waarmee zal ik dit opvullen? Sera Siporax? Wat is jouw opbouw van het filter?
 
Laatst bewerkt:
Daarnaast, ik zal de Nitrax en BioCarb eruit halen. Er komt dan plek vrij in het filter. Waarmee zal ik dit opvullen? Sera Siporax? Wat is jouw opbouw van het filter?
Volgens mij kun je gewoon de biocarb, zwarte spons uitspoelen in afgeheveld aquariumwater en blijven gebruiken als spons. Ik zou de bioflow gewoon aanvullen met een extra spons.

Veel mensen, waaronder ook ik, prefereren een (extra) buitenfilter. Meer filtervolume, capaciteit, keuze in filtermateriaal. In mijn JBL buitenfilter heb ik ook een mandje siporax.
 
Volgens mij kun je gewoon de biocarb, zwarte spons uitspoelen in afgeheveld aquariumwater en blijven gebruiken als spons. Ik zou de bioflow gewoon aanvullen met een extra spons.
Ik dacht dat het juist beter was om meer biologisch medium te hebben?
Zat zelf al te denken om 50% van het filter te vullen met een filterzak Siporax en de andere 50% (waar het water het eerst doorstroomt) met sponzen te vullen. Lees dan ook weer verschillende dingen over of de mechanische filtering 'fijn naar grof' (zoals Juwel het doet) of 'grof naar fijn' moet zijn. Wat denken jullie?
 
Ik dacht dat het juist beter was om meer biologisch medium te hebben?
Dat klopt ook maar een buitenfilter biedt dan meer volume om verschil te maken. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor siporax of eheim substrat pro. Sponzen hebben een dubbele functie. Zowel biologisch als mechanische filtratie.
 
Complete van aquariumbemesting heb ik zelf geen ervaring mee, maar ik weet dat er meerdere mensen op het forum naar tevredenheid mee werken.

Ja, het beste stop je met de carbo.

Ik heb als extra filtermedium in het filter lavasteentjes (16-32mm). Gewoon in een filtermediumzakje ertussen ingestopt.
Overigens heb ik ook een extern filter erbij (Eheim classic 2217). Ik heb vnl zwaarddragers in die bak en die zijn met veel en de meeste zijn opgroeiend en dus hogere belasting. Het filter moet ik eens in de drie (?) maanden uitspoelen, ik ververs wekelijks 50%.

Vergeet ook de bodembemesting niet, ik maak ze zelf met kleibolletjesmix en lateriet. Je kunt ze ook kant en klaar kopen, of bijvoorbeeld een pbtje naar @tuinkabouter sturen voor zijn capsules.
 
Laatst bewerkt:
Ja, het beste stop je met de carbo.

Ik heb als extra filtermedium in het filter lavasteentjes (16-32mm). Gewoon in een filtermediumzakje ertussen ingestopt.
Ga je advies opvolgen! Wat heb je verder nog in je filter zitten? Mijn BioCarb, Nitrax en grove BioPlus zijn volgens fabrikant aan vervanging toe. Ik wil het filter eigenlijk een beetje opnieuw inrichten op deze manier:
Zat zelf al te denken om 50% van het filter te vullen met een filterzak Siporax en de andere 50% (waar het water het eerst doorstroomt) met sponzen te vullen. Lees dan ook weer verschillende dingen over of de mechanische filtering 'fijn naar grof' (zoals Juwel het doet) of 'grof naar fijn' moet zijn. Wat denken jullie?
 
Ja die werken ook vrij snel wel uit en fungeren dan als gewone sponzen dus ik zou ze ook laten zitten nu de bak al maanden draait.
 
Men adviseert wel met de AIO om wekelijks 50% te verversen dus dat is wel een ding om rekening mee te houden:

 
Men adviseert wel met de AIO om wekelijks 50% te verversen dus dat is wel een ding om rekening mee te houden:

Had ik inderdaad gezien. Maar dat is met alle plantenvoeding onder de EI methode toch? Of is er verschil wanneer ik het a.d.h.v. de poedertjes zelf zou mengen tot een fles micro en macro en dan wekelijks zou toedienen?
 
Je kunt ook kiezen om op testen en meten te doseren, dan kun je zelf regelen hoe hoog het overschot oploopt.
Ik test op een vaste dag NO3, PO4 en Fe (voor de mikro) en dan baseer ik daarop wat ik die week geef. Het is in het begin een beetje zoeken en een keer extra meten om in de vingers te krijgen hoeveel je moet geven voor de gewenste dosis in je water maar je leert je bak dan snel genoeg kennen.
Op die manier hoef ik het water in 2m bak maar weinig te verversen.
 
Aangezien ik ook wat goede testsubjecten moet hebben voor mijn nieuwe bemestingsplannen.........
hebben de vissen vandaag kennisgemaakt met de Ludwigia Palustris 'Super Red', Microsorum pteropus, Crypto wendtii green, Lilaeopsis novea-zealandia, Crypto undulatus Kasselman en Alternanthera cardinalis.
Ben wel erg onder de indruk van het kleurenspel. De toekomst zal uitwijzen of deze beplanting zonder co2-toevoeging te overmoedig is. Zal in ieder geval voor het eerst bewuster gaan bemesten, en niet volgens bouwmarkt-voorschrift.
Zojuist zijn bij Aquariumbemesting.nl de Complete besteld en Vitasub als bodemvoeding. Ook had de eigenaar aangeraden een extra zakje nitraat- en fosfaat te pakken om het nitraat- of fosfaat bij te sturen waar nodig.
 

Bijlagen

  • IMG_8121.JPG
    IMG_8121.JPG
    286.4 KB · Weergaven: 90
  • IMG_8122.JPG
    IMG_8122.JPG
    391.4 KB · Weergaven: 92
  • IMG_8123.JPG
    IMG_8123.JPG
    390.1 KB · Weergaven: 90
Laatst bewerkt:
Mooi ingericht en kraakhelder water! Ik hoop dat je meer succes hebt met de planten dan ik. Vooral de Althernanthera heeft bij mij nooit gewild ook al zei de LFS dat het zou moeten lukken.
 
Laatst bewerkt:
Vooral de Althernanthera heeft bij mij nooit gewild ook al zei de LFS dat het zou moeten lukken.
De Althernanthera reineckii wilde bij mij eerst ook niet, ook niet in mijn vorige bak. Toen had ik de Alternanthera reineckii mini geprobeerd, die lijkt wel rood te blijven. Nu eens proberen met de Alternanthera Cardinalis want wil toch graag iets groot roods er in.
 
Aangezien ik ook wat goede testsubjecten moet hebben voor mijn nieuwe bemestingsplannen.........
hebben de vissen vandaag kennisgemaakt met de Ludwigia Palustris 'Super Red', Microsorum pteropus, Crypto wendtii green, Lilaeopsis novea-zealandia, Crypto undulatus Kasselman en Alternanthera cardinalis.
Ben wel erg onder de indruk van het kleurenspel. De toekomst zal uitwijzen of deze beplanting zonder co2-toevoeging te overmoedig is. Zal in ieder geval voor het eerst bewuster gaan bemesten, en niet volgens bouwmarkt-voorschrift.
Zojuist zijn bij Aquariumbemesting.nl de Complete besteld en Vitasub als bodemvoeding. Ook had de eigenaar aangeraden een extra zakje nitraat- en fosfaat te pakken om het nitraat- of fosfaat bij te sturen waar nodig.
Wanneer je de Ludwigia en de Alternanthera echt mooi wilt hebben ben je licht nodig, veel licht! In mijn bak, een Juwel Rio 180, was de lichtsterkte rond de 49 lumen per liter. En in dat geval ontkom je niet aan extra CO2 toevoeging. Alternanthera wil trouwens sowieso graag extra CO2. Denk bij deze soorten ook aan bodemvoeding!
 
Wanneer je de Ludwigia en de Alternanthera echt mooi wilt hebben ben je licht nodig, veel licht! In mijn bak, een Juwel Rio 180, was de lichtsterkte rond de 49 lumen per liter. En in dat geval ontkom je niet aan extra CO2 toevoeging. Alternanthera wil trouwens sowieso graag extra CO2. Denk bij deze soorten ook aan bodemvoeding!
De Juwel Multilux LED 80, welke ik heb, zou 3220 lumen afgeven. Gedeeld door de 100 liter in mijn bak is dat dan 32,2 lumen per liter. Is dit te weinig?

Ik heb geen co2 toevoeging, wat zal nu gebeuren dan? minder snel groeien of gaat hij lelijk worden?.
Zal, zodra deze morgen geleverd wordt, wel de bodemvoeding van aquariumbemesting er bij steken. Doe dit dan bij de Althernanthera en de Crypto's.
 
Heb er nog iets mee geschoven vandaag. Het rood iets meer bij elkaar gezet. Is ook makkelijker met het insteken van de bodemvoeding.
 

Bijlagen

  • IMG_8129.JPG
    IMG_8129.JPG
    268.7 KB · Weergaven: 57
  • IMG_8131.JPG
    IMG_8131.JPG
    302 KB · Weergaven: 57
In jouw geval zou ik juist wel weer Carbo adviseren. Zeker tegenwoordig zie je dat Led behoorlijk wat licht geeft. Dat icm met voeding zorgt al snel voor een onbalans doordat je geen CO2 hebt. Carbo is een goed alternatief. Zelf voeg ik het al maanden toe met de maximale dosering icm met een CO2 installatie. Nog geen negatieve effecten gezien. Ja, enkel toen ik een paar weken het niet meer gaf. Planten groeiden gelijk een stukje minder.
 
Waarom co2 en carbo tegelijk doseren? Carbo is geen co2 maar een koolstofbron en vaak alleen zinvol bij low tech bakken met weinig licht. De carbo voegt erg weinig koolstof toe en zal dus enkel wat kunnen betekenen bij bakken die weinig belicht worden en dan nog is de bijdrage erg gering.
 
Hier een uitleg van lid Cornelius over de carbo:

Als ik mij goed herinner:
als de plant gaat assimileren gaat het glucose produceren.
Dit dient als grondstof voor de vorming van de meeste andere organische stoffen die de plant nodig heeft om zicht te ontwikkelen.
De vorming van deze andere organische stoffen uit glucose noemen we 'voortgezette assimilatie'. Glucose kan gemakkelijk weer worden
omgezet in energie en is tevens de basiseenheid voor het belangrijkste bouwmateriaal van planten: cellulose.
Planten maken glucose door CO2 op te nemen en het aan elkaar te hechten tot langere koolstofketens.
Eerst maken ze eenheden van 3 koolstofatomen lang (voor de meeste planten), dit gebeurt in de Calvin-cyclus. Vervolgens hechten ze die
aan elkaar tot 6 koolstofeenheden: glucose (en andere suikers). Dit proces wordt gluconeogenese genoemd (fotosynthetische koolstofcyclus)
Glutaaraldehyde is een 5-koolstofverbinding die een lijkt op sommige tussenstadia in de gluconeogenese en die de plant kan gebruiken
omdat het niet veel energie hoeft te verbruiken aan het samenvoegen van CO2-moleculen, maar in feite gratis een 5-koolstofeenheid krijgt aangeboden door het toevoegen van Glutaaraldehyde.
Glut kan dus worden gezien als een vervangingsstof voor CO2 omdat het leidt tot hetzelfde product (glucose) als opgenomen CO2
en dus op dezelfde manier bouwstof en energie kan leveren als CO2.
Een maximale dosering Glut geeft zo weinig koolstof aan de plant dat het verwaarloosbaar is, en we door die lage concentratie nauwelijks verbeterde
groei gaan waarnemen in high-light bakken. In low-light bakken kan het wel bijdragen tot efficiëntere groei omdat de plant nu minder koolstofeenheden hoeft te fabriceren om tot hetzelfde netto product (glucose) te komen.
 
Sorry, maar ik zou nooit carbo in een aquarium adviseren. Carbo kun je gebruiken om een anubia met algengroei schoon te maken, waarna je die weer terug in de bak zet.
Carbo is vergif, dat moet je niet in je bak willen. Er zijn planten die er écht niet tegen kunnen, en vissen gaan er niet direct dood van, dat klopt ja.....
De enige manier om algen aan te pakken is zorgen dat je bak in balans is. Hoe je dat doet, maakt uiteindelijk niet veel uit. Maar als je planten wilt die veel licht nodig hebben en je redt het niet met de voeding (inclusief CO2) dan moet je naar andere planten gaan kijken.
 
Carbo is vergif
Klopt en daarom gebruikt men het vaak ter bestrijding van algen en ik heb dat wel gedaan in de vorm van een stootkuur. Als je geen echte co2 installatie wil kopen dan zou ik nog liever wat bio co2 gebruiken.
 
Carbo is vergif, dat moet je niet in je bak willen. Er zijn planten die er écht niet tegen kunnen, en vissen gaan er niet direct dood van, dat klopt ja....
lopt en daarom gebruikt men het vaak ter bestrijding van algen en ik heb dat wel gedaan in de vorm van een stootkuur.

Is het gifig?
Jazeker wel; als je een kwart fles erin kiepert gaan al je bewoners dood.
Maar als jij een kilo suiker opeet werkt het ook als vergif. Je moet het wel in het juiste perspectief bekijken.
Zolang je de geadviseerde hoeveelheid gebruikt kan het absoluut geen kwaad. Voor vissen niet, garnalen niet en planten niet.
 
Zolang je de geadviseerde hoeveelheid gebruikt kan het absoluut geen kwaad. Voor vissen niet, garnalen niet en planten niet.
Maar goed zover ik weet is nooit bewezen wat het effect op de lange termijn is van carbo voor vissen en andere bewoners en dat maakt mensen vaak huiverig om het te gebruiken.
Met een normale dosis is het voor de korte termijn inderdaad geen probleem. Ook een stootkuur zoals ik heb gebruikt blijkt niet echt nadelig.
Maar sommige planten reageren wel slecht erop zoals de Vallisneria.
Zelf heb ik het ook wel dagelijks gebruikt en in die periode niets aan de bewoners gemerkt maar goed voor de echt lange termijn durf ik daar niets over te zeggen en gebruik liever gewone co2/bio co2. Al helemaal omdat het weinig toevoegt en meer "geschikt" is voor bakken met weinig licht en dus weinig vraag naar co2.

Dus is het vergif? Dat hangt af van hoeveel je gebruikt inderdaad en of de planten er tegen kunnen en voor de lange termijn is er voor zover ik weet weinig over bekend.
 
De Juwel Multilux LED 80, welke ik heb, zou 3220 lumen afgeven. Gedeeld door de 100 liter in mijn bak is dat dan 32,2 lumen per liter. Is dit te weinig?

Ik heb geen co2 toevoeging, wat zal nu gebeuren dan? minder snel groeien of gaat hij lelijk worden?.
Zal, zodra deze morgen geleverd wordt, wel de bodemvoeding van aquariumbemesting er bij steken. Doe dit dan bij de Althernanthera en de Crypto's.
Voor planten die een gemiddelde lichtsterkte vragen is dit voldoende. Voor veel licht vragende planten, dat kunnen en zijn ook heel vaak roodbladige soorten, moet je denken aan een lichtsterkte van 45+ lumen. Het is niet altijd gezegd dat planten meteen afsterven, het kan, afhankelijk van de soort, dat de groei afneemt de balderen kleiner zijn en dat het rood worden van de plant verminderd.
 
Voor planten die een gemiddelde lichtsterkte vragen is dit voldoende. Voor veel licht vragende planten, dat kunnen en zijn ook heel vaak roodbladige soorten, moet je denken aan een lichtsterkte van 45+ lumen. Het is niet altijd gezegd dat planten meteen afsterven, het kan, afhankelijk van de soort, dat de groei afneemt de balderen kleiner zijn en dat het rood worden van de plant verminderd.
Ik vraag me wel af of je met 32 lumen geen algen krijgt zonder co2 want op de Fusion heb ik max 30 lumen per liter maar zonder co2 heb ik snel algen en gebruik dus ook co2 nu.
Zonder co2 is mogelijk maar met 32 lumen betwijfel ik.
 
Easycarbo is na 6 uur compleet afgebroken en dan is er niets meer over van in je bak
De gepolymeriseerd glutaaraldehyde van Excel (Seachem) ontbindt 2x zo langzaam als EasyCarbo en is daarom veel effectiever in algbestrijding, en als je gaat overdoseren inderdaad 2x zo lang schadelijk...
 
Goede tip voor het geval ik ooit weer een stootkuurtje zou moeten doen. Waar zit het verschil dan in Corne als het om dezelfde stof gaat?
 
Ik ben geen chemicus maar zover ik begrijp is die van Seachem op moleculair niveau bewerkt (gepolymeriseerd) en daardoor langer werkzaam.
Een soort van verhogen van de fixatie ofzo waardoor de draagstof langer in haar vorm blijft (?)
 

Terug
Bovenaan