Welke plantenvoeding voor mijn planten?


Ik denk dat mijn manometer voor de werkdruk defect is. Wanneer het naaldventiel helemaal dicht is en ik open de kraan op de drukminderaar dan kan ik hem helemaal opendraaien zonder dat de manometer oploopt. De installatie werkt verder wel, ik draai de kraan gewoon een slag open en stel dan met het naaldventiel het aantal bellen in. De werkdruk blijft dan echter op 0 staan. Is dit gevaarlijk om het zo te gebruiken? moet ik de werkdruk perse weten?
 
De druk vanuit de fles zal op zo'n 50 bar staan wanneer je de fleskraan, de zwarte grote knop, helemaal open hebt gedraaid. De werkdruk, te zien op de andere manometer zal zo ongeveer, afhankelijk van het bellenaantal dat je wenst, op 1 á 2 bar kunnen staan. Deze werkdruk stel je grofweg in met de grote messing knop. De naald regelt je fijn afstemming.
 
De druk vanuit de fles zal op zo'n 50 bar staan wanneer je de fleskraan, de zwarte grote knop, helemaal open hebt gedraaid. De werkdruk, te zien op de andere manometer zal zo ongeveer, afhankelijk van het bellenaantal dat je wenst, op 1 á 2 bar kunnen staan. Deze werkdruk stel je grofweg in met de grote messing knop. De naald regelt je fijn afstemming.
uitgaande van die uitleg zal er dan iets mis zijn met de werkdruk manometer. Die blijft op 0 staan tenzij ik het naaldventiel ver opendraai. Vreemd dat dit ventiel invloed heeft.
 
Hallo Allemaal,
Nog een vraagje over de EI-methode. Ik gebruik deze nu sinds een maand ongeveer, erg tevreden. Ben benieuwd hoe het gaat worden nu ik sinds een week co2 toedien.

Alleen…..over een maand ga ik twee weken op vakantie. Co2, licht etc is allemaal geen probleem dat gaat vanzelf. Plantenvoeding toedienen zou ik iemand kunnen vragen die dan een klaargezet potje er in kiept. Alleen de 50% waterwissel kan niet plaatsvinden.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Geen voeding toedienen voor een week? de waterwissel een week overslaan? De oude (profito niet-EI) plantenvoeding nog eens toedienen?
 
Ik zou zelf alleen wat sporen (plantenvoeding) laten toedienen want ik neem aan dat de no3 en po4 prima op peil is wanneer je vertrekt en je de dag ervoor nog een wissel hebt gedaan.
Tenzij je weet dat de bak mega veel verbruikt.
 
Ik zou zelf alleen wat sporen (plantenvoeding) laten toedienen
Even denken; sporen is de plantenvoeding minus no3 en po4? Dus de profito?
want ik neem aan dat de no3 en po4 prima op peil is wanneer je vertrekt
Daar zal ik voor zorgen maar de aanbevolen waardes zijn voor het verbruik in 1 week toch?
Tenzij je weet dat de bak mega veel verbruikt.
Dat weet ik nog niet aangezien ik pas kort co2 gebruik en het verbruik van plantenvoeding zal veranderen. Verwacht het echter niet, heb geen hele moeilijke planten.
 
Dus de profito?
Klopt.

Daar zal ik voor zorgen maar de aanbevolen waardes zijn voor het verbruik in 1 week toch?
Als je 20/2 toevoegt dan zit je na het toedienen hoger omdat er in het restant water ook no3 en po4 zit en dat is meestal wel genoeg voor 2 weekjes denk ik.
Je kan deze altijd voor het vertrek en na het verversen even meten maar ik denk dat je snel richting de 30/3 gaat en dat is dan voldoende.
 
Nog een off-topic vraagje. Weet iemand wat goed leesvoer voor het inrichten van een Nederlandse stijl plantenbak? Kom op internet niet verder dan “je moet straatjes maken” en “niet meer dan 1 soort per 10cm”
 
Nog een off-topic vraagje. Weet iemand wat goed leesvoer voor het inrichten van een Nederlandse stijl plantenbak? Kom op internet niet verder dan “je moet straatjes maken” en “niet meer dan 1 soort per 10cm”
google eens op aquascape hollandse stijl of aquascape hollandse bak.
Dan vind je waarschijnlijk wel het een en ander.
 
Hallo allemaal,

Heb weer een vraagje over de EI-methode.

Ik voeg sinds ik co2 heb meer plantenvoeding toe als voorheen. Op de fles complete staat "Bij wél CO2 bemesting én LED verlichting: Start met 24ml per week"
Ik heb dus co2 bemesting en LED (Juwel Multilux (32 lumen per liter)). Heb echter ipv 24ml afgelopen twee weken 15ml toegevoegd. Mijn waterwaardes zijn nu 6 dagen na toedienen als volgt: no3 50 mg/l en po4 2mg/l.

De fosfaat waarde is dus goed, de nitraat waarde is echter meer dan dubbel de streefwaarde. Als streefwaardes heb ik begrepen 20 no3 en 2 po4 te moeten willen.

Wat moet ik nu doen? Minder doseren?
 
Hallo allemaal,

Heb weer een vraagje over de EI-methode.

Ik voeg sinds ik co2 heb meer plantenvoeding toe als voorheen. Op de fles complete staat "Bij wél CO2 bemesting én LED verlichting: Start met 24ml per week"
Ik heb dus co2 bemesting en LED (Juwel Multilux (32 lumen per liter)). Heb echter ipv 24ml afgelopen twee weken 15ml toegevoegd. Mijn waterwaardes zijn nu 6 dagen na toedienen als volgt: no3 50 mg/l en po4 2mg/l.

De fosfaat waarde is dus goed, de nitraat waarde is echter meer dan dubbel de streefwaarde. Als streefwaardes heb ik begrepen 20 no3 en 2 po4 te moeten willen.

Wat moet ik nu doen? Minder doseren?
Ja lastig. Precies waarom ik niet de Complete gebruik maar nitraat en fosfaat afzonderlijk toedien.
Ik zou niet minder doseren want dan zakken je Micro’s ook en neem aan dat je plantengroei goed is?. Wellicht kun je grotere of extra waterwissels doen?
Edit: Bij goede plantengroei zou ik ook niet verhogen. Ik zit hier met 125 liter en Multilux en CO2 ook maar op 16 ml Micros per week met goed resultaat. Ik ververs overigens 50% water per week.
 
Laatst bewerkt:
Opzich is met 50mg niks mis maar het mag lager. Nadeel van de complete is dat je niet apart de stoffen kan sturen wat met poeders wel kan. Als je bak zelf veel nitraat aanmaakt dan kan het zijn dat deze in verhouding hoger ligt.
Valt me wel op dat je net iets meer dan de helft toevoegt van de completen en dat de nitraat zo hoog is maar goed dat kan van de eigen productie komen.
Je zou eens na het verversen kunnen toevoegen en dan meten hoeveel de nitraat is en dan voor de verversing een week later weer de nitraat meten. Dan kun je zien of die in die week echt veel is opgelopen.
Zelf gebruik ik daarom ook liever poeders zodat je makkelijker de nitraat en fosfaat kan sturen.
 
Hallo allemaal,

Heb weer een vraagje over de EI-methode.

Ik voeg sinds ik co2 heb meer plantenvoeding toe als voorheen. Op de fles complete staat "Bij wél CO2 bemesting én LED verlichting: Start met 24ml per week"
Ik heb dus co2 bemesting en LED (Juwel Multilux (32 lumen per liter)). Heb echter ipv 24ml afgelopen twee weken 15ml toegevoegd. Mijn waterwaardes zijn nu 6 dagen na toedienen als volgt: no3 50 mg/l en po4 2mg/l.

De fosfaat waarde is dus goed, de nitraat waarde is echter meer dan dubbel de streefwaarde. Als streefwaardes heb ik begrepen 20 no3 en 2 po4 te moeten willen.

Wat moet ik nu doen? Minder doseren?
Het beste is dat je micro voeding en macro voeding apart doseert. Je kunt dan beter voeden en gemakkelijk bijsturen daar waar nodig. Bij complete voeding is dit niet mogelijk. Het liefst per dag doseren. Zelf gebruikte ik de poeders van auqariumvoeding.nl. Met name de poeders die je eenvoudig aanlengt met water. Deze zijn bovendien erg goedkoop. Overigens is een 10 tot 1 verhouding bij nitraat fosfaat niet een wetmatigheid maar een richtlijn.

Niet dat je er direct iets aan hebt maar ik zou willen adviseren; probeer eens goed naar je planten te kijken. Het zijn namelijk de beste verklikkers die er zijn en vertellen vrij snel wanneer er voedingstekorten zijn. Dit is niet iets wat je direct kunt, je moet dit gaandeweg leren. Maar het is de moeite waard kan ik je verzekeren.
 
Dank voor de tips! Zodra deze fles op is ga ik op de poeders overstappen en micro en macro apart doseren.

Nog een vraagje; ik ga binnenkort 2 weken op vakantie. Af en toe komt iemand de bak controleren maar in principe is alles geautomatiseerd en hoeft deze dus niks te doen.
Weet alleen niet wat ik met de EI-methode aan moet. Zal ik wat plantenvoeding reeds afgemeten klaarzetten om er in te gooien? Of een weekje de voeding overslaan? er kan immers geen waterwissel gedaan worden. Wat denken jullie?
 
Hallo allemaal,

Heb nu een half jaar de voorgemengde EI oplossingen gebruikt als plantenvoeding. Wil nu toch wel eens met die poeders van aquariumbemesting.nl beginnen.
Ik vind het niet erg (en misschien zelfs leuk) om wekelijks even die poeders af te wegen dus was niet van plan om flesjes vooruit te mengen.

Ik lees dat ik qua poeders wekelijks moet toevoegen (voor mijn 100 liter bak):
- 3,67mg KNO3
- 0,29mg KH2PO4
- 1,67mg K2SO4
- 1,04mg Tenso-cocktail

Is dat te doen? 0,29mg afwegen met dat bijgeleverde precisie weegschaaltje?

Nog andere tips voordat ik hiermee begin? heb nu dus altijd de 'complete' oplossing van aquariumbemesting gebruikt.
 
Of dat te doen is met die weegschaal dat weet ik niet want ik ken deze niet maar ik weet dat een stockoplossing maken veel fijner werkt en dan ben je voor weken klaar.
Je praat over mg en met mijn wegertje kan ik niet onder de 1 gr afwegen volgens mij.
 
En als je toch elke week wil afwegen
 
Zelf gebruik ik kleine lepeltje van oa oude testsetje.
16996213276421207172709619710134.jpg
De eerste maal weeg ik een x aantal schepje af als dan deel door x aantal schepje.
Je hebt dan een gemiddelde waarde wat zo 1 schepje weegt.
Hier gooi ik de droge poeders in de skimmer , maar NOOIT zo in het aquarium gooien want sommige vissen gaan instinctief ervan happen en dit is extreem schadelijk ervoor .
Oplossing de poeders oplossen in een glas lauw water en gieten in of uitstroom van de filter .
 
Tja dat kan ook Rinzo maar een stockoplossing is imo makkelijker want dan hoef je maar 1x af te wegen.
 
Je praat over mg en met mijn wegertje kan ik niet onder de 1 gr afwegen volgens mij.
Oeps bedoel gram inderdaad. Dus minimale wat ik moet wegen is 0,29 gram.

Volgens de beschrijving heeft bijgeleverde weegschaal een nauwkeurigheid van 0.01 gram. Maar de vraag was meer of 0.01 gram te wegen is of dat we het dan over 5 korrels hebben ofzo wat natuurlijk niet op te pakken is.
 
Oke nog 1 vraagje dan;

Volgens de generator krijg ik in mijn winkelmandje nu kaliumnitraat, kaliumfosfaat, kaliumsulfaat en sporenelementen.
Ijzer DTPA en magnesiumsulfaat zitten er bijv. niet bij. Heb ik deze niet nodig? In de EI-kit van Plantedbox zitten deze wel erbij.
 
In principe heb je daar inderdaad genoeg aan. In de sporenelementen zit ook Fe en Mg, alleen onder speciale omstandigheden heb je ijzer en magnesium apart nodig.
Ik weet niet wat en of je al bodemvoeding hebt, maar het is niet zo'n gek idee om nu je toch bezig bent, ook kleibolletjesmix en lateriet te bestellen, om zelf te maken, of bodemvoeding kant & klaar. Ongeveer 3 zakjes kleibolletjes op 1 lateriet, of als je veel rode planten hebt: 2 klei op 1 lateriet.
Scheelt weer in de verzendkosten om het tegelijk te laten komen.
 
Oke nog 1 vraagje dan;

Volgens de generator krijg ik in mijn winkelmandje nu kaliumnitraat, kaliumfosfaat, kaliumsulfaat en sporenelementen.
Ijzer DTPA en magnesiumsulfaat zitten er bijv. niet bij. Heb ik deze niet nodig? In de EI-kit van Plantedbox zitten deze wel erbij.
De Tenso bevat alles wat een bak nodig heeft. Dus ook magnesium en Fe in EDTA chelaat.

Mocht je denken dat je magnesium tekort hebt (hoogst onwaarschijnlijk) dan kan je altijd een klein theelepeltje bitterzout (Epsom salt)
aan het water toevoegen. En mocht je denken dat je Fe te kort hebt (hoogst onwaarschijnlijk) dan zijn er diversen merken Fe te verkrijgen.
 
Tja dat kan ook Rinzo maar een stockoplossing is imo makkelijker want dan hoef je maar 1x af te wegen.
Euh , als je 1x weet wat er in een lepeltje zit kan je eventueel op lepeltje schijven of gewoon onthouden gaat al jaren goed bij me;).
Hier 3x per week
2 lepeltjes kaliumfosfaat
5 lepeltjes kaliumfosfaat
25ml profito
1/4 koffie lepel velda vijver
 
Euh , als je 1x weet wat er in een lepeltje zit kan je eventueel op lepeltje schijven of gewoon onthouden gaat al jaren goed bij me;).
Hier 3x per week
2 lepeltjes kaliumfosfaat
5 lepeltjes kaliumfosfaat
25ml profito
1/4 koffie lepel velda vijver
Klopt en zo voeg ik de toevoeging voor de kh in de zeewaterbak ook toe hoor. Maar ja als je met halve lepeltjes moet werken bijvoorbeeld dan vindt ik een stockoplossing makkelijker maar ja ieder zn eigen wijze natuurlijk.
 
En dat gaat ook voorbij aan het feit dat afhankelijk van toevoeging van vissen en hun voer de plantenvoeding in het water bijgesteld moet/ kan worden. Maar ook temperatuur, daglichtlengte, andere planten/ snoei kan invloed hebben.
Dan is het gewoon handiger om een 'scheutje' van het één of het ander toe te voegen....
 
Dank voor de tips, dat doseren komt wel goed denk ik dan.

Heb wel meteen nog een vraagje over de planten zelf. Mijn rotala's (rotundifolia laos en h'ra) hebben altijd zonder moeite hard gegroeid. Maar sinds mijn baardalg uitbraak van een aantal weken geleden (welke inmiddels onder controle is) willen ze niet meer. Bladeren worden bruinig en groei van oude stengels is er bijna niet. Wat moet ik doen? Ik heb nog niks veranderd aan de dosering voeding, die is nog steeds zoals hij was toen ze wel nog goed groeiden. Ze staan er nu niet zo fris bij. Zou kort snoeien helpen?
 

Bijlagen

  • IMG_9426.JPG
    IMG_9426.JPG
    1.9 MB · Weergaven: 26
  • IMG_9427.JPG
    IMG_9427.JPG
    1.8 MB · Weergaven: 26
  • IMG_9428.JPG
    IMG_9428.JPG
    2.4 MB · Weergaven: 23

Terug
Bovenaan