Welke plantenvoeding voor mijn planten?


O jee erg ingewikkeld dus Corne en weer een scheikundig verhaal. Maar goed het gegeven is het belangrijkste om te weten.
 
Wat is precies een stootkuur? Ik doe soms voor de water wissel spot treatment met carbo, maar dan wissel ik daarna water dus dat verdund enorm.
 
Dan doe je 5 dagen een kuur en de eerste dag deed ik 5x de aanbevolen hoeveelheid, op dag 2 doe je 4x de aanbevolen hoeveelheid, op dag 3 3x, op dag 4 2x en op de laatste dag gewoon de normale hoeveelheid.
 
Hier een topic uit een ver verleden van mij en ik denk dat de post van ikkie op de 19e en wat erna komt interessant kan zijn. Zelf heb ik nooit nadelen ondervonden ervan maar goed wellicht zijn er vissen die er minder goed tegen kunnen.

 
Zie hier een foto na de eerste week met de nieuwe voeding en zonder carbo. Er heeft zich een beetje (reeds weggehaalde) draadalg ontwikkeld en de rode planten zijn iets minder rood dan toen ik ze kocht.

@Cornelius ik zie net in de beschrijving van een van jouw filmpjes op youtube; "No skimmer, because it will drive out the CO2".
Ik heb in mijn bak ca. 9 uur per dag de originele juwel skimmer lopen. Deze is rechtsboven ook te zien op de foto. Hierdoor is het wateroppervlak helemaal schoon en zonder kaamlaag. Kan ik deze beter minder lang laten lopen om zo het co2 gehalte iets op te krikken?

Daarnaast, ik voeg nu zoals voorgeschreven op de fles van de voeding 5ml per week toe na de 50% waterwissel. Aangezien er draadalg opkwam, wat ik eerder nog niet gehad heb, kan ik dan beter juist meer of minder doseren?
 

Bijlagen

  • IMG_8170.JPG
    IMG_8170.JPG
    78.6 KB · Weergaven: 49
Een skimmer zorgt ervoor dat de CO2 veel sneller dan gemiddeld uit je bak diffundeert.
Op zich niet zo erg, alleen zal je dat moeten compenseren door simpelweg meer CO2 toe te voegen.
Probleem is dat je niet kunt 'meten' hoeveel CO2 er ontsnapt en hoeveel CO2 je meer moet toedienen om dit te compenseren. In de praktijk is dit dus lastig af te stellen, vandaar dat ik altijd adviseer om
geen skimmer te gebruiken als je hoog in je CO2 zit, maar juist de oorzaak aan te pakken bij het ontstaan van een kaamlaag. (er vanuit gaande dat mensen een skimmer gebruiken de deze kaamlaag onder controle te houden).

Als je planten geen tekorten vertonen zou ik niet aan je bemesting veranderen. Maar de licht intensiteit verlagen en ook de tijdsduur terugschroeven naar 7 uur om de alg aan te pakken.
De oorzaak van draadalg ligt vaak in een inefficiënt gebruik/ afstelling van de CO2

edit; leuk dat de video bekeken word door leden van het forum :DD
 
Begin nu toch wel veel draadalg te krijgen. Planten gaan ook niet fantastisch, het rood trekt weg, bladeren kleuren groen en raken onder de draadalg. Ook de nieuwe crypto's raken onder de alg en blaadjes beginnen te 'verslijmen'. Vestigt alg overal in de bak of alleen op planten met tekorten?

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Nitraat zit rond de 20ppm. Voeg geen carbo of anti-alg middelen toe, enkel de complete plantenvoeding. Skimmer heb ik nog maar 25% van de tijd aan.
 

Bijlagen

  • IMG_8358.JPG
    IMG_8358.JPG
    94.9 KB · Weergaven: 55
  • IMG_8359.JPG
    IMG_8359.JPG
    102.4 KB · Weergaven: 55
  • IMG_8360.JPG
    IMG_8360.JPG
    113.3 KB · Weergaven: 56
Niemand die nog tips heeft? Kom ik dan toch niet om een co2 installatie heen?

Kan ik wellicht voor weinig co2 eisende planten gaan? Hoe weet ik of de vraag niet te hoog is?
 
De oorzaak van draadalg ligt vaak in een inefficiënt gebruik/ afstelling van de CO2
Hier ligt denk ik de oorzaak en dan moet je dus of de lichtintensiteit terugbrengen of co2 gaan gebruiken. Wel is de vraag of al je planten blij zijn met minder licht.
 
Je filtersponsen hoef je pas te vervangen als ze versleten zijn. Ze gaan jaren mee!! In de sponsen van je filter huisvesten een ontelbaar aantal bacteriën die zorgen voor de afbraak van afvalstoffen. Deze sponsen moet je voorzichtig afspoelen als de hoeveelheid water uit je filter afneemt.

De plantenvoeding die je nu gebruikt bevat geen NO3 en PO4. Deze meststoffen zijn essentieel voor je planten. Naast deze meststoffen zijn ook kalium en vele micro elementen belangrijk.
De makkelijkste manier om je planten te voeden is een all in one meststof. Je kan ook zelf meststoffen mengen.
Kijk maar eens op: www.aquariumbemesting.nl
Wat doe bij een All in one als blijkt dat je NO3 en/of PO4 te hoog is? Of gebruik je de All in one alleen in geval van EI?
 
De AIO is meer bedoeld voor de EI en dus met de helft verversen en dan kan de waarde nooit veel te hoog worden.
Met losse poeders kun je makkelijker bijsturen.
 
Op de korte termijn is het inderdaad een optie om minder CO2-eisende planten te nemen. Er zijn een aantal plantensites waarbij je kunt zoeken op lichtbehoefte, Co2behoefte, hoogte etc. Dan kun je je planten checken op de (on)mogelijkheden in combinatie met jouw bak.
(Ik weet bijv https://aquariumcoenen.nl/product-categorie/aquariumplanten/ maar er zijn er meer en betere.)
 
Begin nu toch wel veel draadalg te krijgen. Planten gaan ook niet fantastisch, het rood trekt weg, bladeren kleuren groen en raken onder de draadalg. Ook de nieuwe crypto's raken onder de alg en blaadjes beginnen te 'verslijmen'. Vestigt alg overal in de bak of alleen op planten met tekorten?

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Nitraat zit rond de 20ppm. Voeg geen carbo of anti-alg middelen toe, enkel de complete plantenvoeding. Skimmer heb ik nog maar 25% van de tijd aan.
Wellicht vertekenen de foto’s, maar ik vind je planten er fris bijstaan (al helemaal zonder CO2!) en ook weinig alg. Of heb je alg net ervoor verwijderd?
 
Jawel. Als je focus ligt op mooie planten gebruik dan de volgende keer een andere bodem zoals een goede aquasoil of voedingsbodem
Een aquasoil is gewoon de meest efficiënte manier om planten probleemloos te laten groeien.
Idd , voor de techniek en middelen die je nu ter beschikking hebt ziet de progressie er goed uit .
Ben je aan het spiegelen met foto's van instagram of cornelius bakken dan zal er aanpassing nodig zijn naar soil , co2 en verfijning in uw voedingsschema .
 
Wanneer je de Ludwigia en de Alternanthera echt mooi wilt hebben ben je licht nodig, veel licht! In mijn bak, een Juwel Rio 180, was de lichtsterkte rond de 49 lumen per liter. En in dat geval ontkom je niet aan extra CO2 toevoeging. Alternanthera wil trouwens sowieso graag extra CO2. Denk bij deze soorten ook aan bodemvoeding!

Begin nu toch wel veel draadalg te krijgen. Planten gaan ook niet fantastisch, het rood trekt weg, bladeren kleuren groen en raken onder de draadalg. Ook de nieuwe crypto's raken onder de alg en blaadjes beginnen te 'verslijmen'. Vestigt alg overal in de bak of alleen op planten met tekorten?

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Nitraat zit rond de 20ppm. Voeg geen carbo of anti-alg middelen toe, enkel de complete plantenvoeding. Skimmer heb ik nog maar 25% van de tijd aan.
Draadalg wijst op een CO2 tekort, een mindere waterdistributie. Bladeren die groen worden van rode planten. Je ziet dat nu gebeurd wat ik al in een eerder bericht aangaf. Je lichtsterkte is te laag om deze planten te houden. Je lichtsterkte verhogen vraagt om CO2 toevoeging. Geen Carbo. Je moet dus gewoon planten gaan kiezen passend bij je hardware mogelijkheden. Je Crypto's hebben genoeg aan een gemiddelde lichtsterkte. Wel hebben ze een hekel aan wijzigingen zo als ver- of her-planten. Ze reageren dan door schijnbaar af te sterven maar komen, wanneer je ze met rust laat, wel weer terug. Echt verslijmen kan ook wijzen op een voedsel tekort. Met name bodemvoeding. Je kan het beste kiezen voor kleibolletjes (Aquariumbemesting.nl) eventueel gemixt met lateriet. Je kan die bolletjes zelf heel voordelig maken met poeders aangelengd met water hier verkrijgbaar:

 
Duidelijk! Bedankt voor jullie reacties. Aangezien ik toch veel plezier heb aan een mooie plantenbak heb ik een tweedehands co2-installatie met ph controller op het oog. Zitten alleen geen boekjes meer bij, weet iemand een goede handleiding hoe ik aan co2 kan beginnen?
 
Co2 is zelfs voor mij te doen en ik ben verre van technisch. Het ligt er ook aan welke set je wil aanschaffen maar dat komt denk ik wel goed hoor.
 
Het ligt er ook aan welke set je wil aanschaffen
Het is een set met Sera drukverminderaar en Weipro ph2010 ph-controller. Heb elders op het forum gelezen dat de 1-punts-calibratie hiervan niet ideaal is maar wel voldoende.
 
Hier is een handleiding daarvoor:

Oh bedankt! Heel handig.

In de handleiding staat dat de pH op 6,8 ingesteld moet worden. Is dit inderdaad de ideale waarde?

En hoe kan ik het beste meten of de co2 na ingebruikname goed is? Kh meten en dit met de ph waarde van de sonde op de kh/ph tabel aflezen? Of een co2-duurtest plaatsen?

Nog belangrijke tips na het aansluiten van de flessen? Ga hem vanmiddag denkelijk ophalen.
 
Nee op welke waarde de ph moet hangt mede af van je kh en het beste is om ook een dropchecker te gebruiken. Als deze mooi lichtgroen kleurt dan zit je in de regel goed.
Dus een co2 duurtest kopen is een goed idee.
Begin rustig met de hoeveelheid en voer dat bv elke dag iets op. De indicator heeft enkele uren nodig voordat de kleur is aangepast en zelf werk ik met de Colombo checker want deze heeft een witte achtergrond en is niet echt duur.

 
Het is een set met Sera drukverminderaar en Weipro ph2010 ph-controller. Heb elders op het forum gelezen dat de 1-punts-calibratie hiervan niet ideaal is maar wel voldoende.
Is een Weipro ph2010 ph-controller niet bedoeld voor een zeewaterbak? Daar ligt mij, ik weet niet meer waarom, iets van bij. Als dat zo is staat e.e.a. ook afgesteld op veel hogere PH waardes.
 
Ik zie dat diverse zeeaquarium zaken deze verkopen en ze meten tot ph 14. Dat werkt dan toch net zo goed in zoet?
Maar goed dat is mijn idee. In zeewater zit je vaak op een ph van 7.8-8.4.
 
Is een Weipro ph2010 ph-controller niet bedoeld voor een zeewaterbak? Daar ligt mij, ik weet niet meer waarom, iets van bij. Als dat zo is staat e.e.a. ook afgesteld op veel hogere PH waardes.
Op de productpagina staat dat hij voor zowel zoetwater- als zoutwaterbakken geschikt is.
 
Klopt het trouwens dat ik me, door het gebruik van een ph-controller, geen zorgen hoef te maken om een 'end-of-tank-dump'?
 
Bij de ingestelde ph zal de controller de toevoer stoppen inderdaad. Ik zie wel dat als hij dichtgaat dat de ph iets kan doorzakken door restco2 uit de slagen .
 
Het is zo ver, heb de co2 set in huis. Met grootse verwachtingen, die ik waarschijnlijk iets moet temperen, zal ik hem dit weekend installeren.
Nee op welke waarde de ph moet hangt mede af van je kh
Heb de kh laten testen in de LFS. Deze kwam uit op 6. De gh was overigens 4 (raar?), no3 25 en de Ph 7,5. Adhv de ph/kh-tabel zou ik de controller dan op Ph 7 moeten instellen. Toch?
en zelf werk ik met de Colombo checker want deze heeft een witte achtergrond en is niet echt duur.
Heb de colombo checker in gebruik genomen. Is nu donkerblauw dus ben erg benieuwd hoe deze verkleurt de komende week.
 
De PH tabel is meer een leidraad. Vertrouw inderdaad meer op je dropchecker totdat deze lichtgroen kleurt.
Plaats je PH electrode op een plek die moeilijker bereikbaar is voor je CO2.
 
Wel rekening ermee houden dat de kop bovenwater komt want ze zijn niet allemaal waterproof volgens mij.
 
Uitgaande van een kh van 6 zou ik zeggen je moet uitkomen rond de 6.9
Maar de metingen zijn nooit helemaal betrouwbaar dus ik zou eerst op bv 7.3 gaan zitten en dan de controller dagelijks 0,1 ph lager tot de kleur mooi lichtgroen is en tot die tijd voor de zekerheid goed alles in de gaten houden.
 
Bedankt voor alle tips. De controller staat voor nu op ph 7,1, de waarde volgens de sensor is 7,2.

Bij het afstellen van het ventiel viel me op dat het naaldventiel invloed heeft op de werkdruk, is dit normaal? Wanneer ik de fles en het kraantje van de drukminderaar helemaal opendraai blijft de werkdruk 0bar wanneer het naaldventiel helemaal dichtstaat. Ik was in de veronderstelling dat ik de werkdruk op 1 bar moest zetten en dan langzaam het naaldventiel open om (om te beginnen) tot 60 bellen per minuut te komen.

Verder heb ik de diffusor onder de filterinlaat van het juwel filter gezet en de sensor aan de andere kant van de bak achterin tussen (zo min mogelijk dichtbegroeide) planten. De checker zit aan de andere kant van de bak t.o.v. de diffusor.

Ik hoor graag of ik het volgens jullie goed gedaan heb.
 

Bijlagen

  • IMG_8389.JPG
    IMG_8389.JPG
    48.2 KB · Weergaven: 49
  • IMG_8387.JPG
    IMG_8387.JPG
    73.5 KB · Weergaven: 46
  • IMG_8388.JPG
    IMG_8388.JPG
    69.9 KB · Weergaven: 51
  • IMG_8390.JPG
    IMG_8390.JPG
    77.7 KB · Weergaven: 51

Terug
Bovenaan