Welke plantenvoeding voor mijn planten?


Bijlagen

  • Scherm­afbeelding 2024-02-20 om 22.46.32.png
    Scherm­afbeelding 2024-02-20 om 22.46.32.png
    88 KB · Weergaven: 15
Helemaal goed. Dat doe je verder ook met de fosfaat, kalium en voor de magnesium in de verhouding
20 NO3
2 PO4
20 K
6 Mg

en daarvoor gebruik je KNO3, KH2PO4, K2SO4 en MgSO4
 
Helemaal goed. Dat doe je verder ook met de fosfaat, kalium en voor de magnesium
Ik begin het te begrijpen!

Neem aan dat ik dan ook rekening moet houden met het feit dat de KNO3 oplossing tevens 12 ppm kalium toevoegt.

Op het zakje van de K2SO4 staat: los 45 gram K2SO4 op in 500 ml water. Iedere dosering van 10ml voegt 4 ppm kalium toe op 100 liter. Streefwaarde kalium is 20 ppm. Aangezien de KNO3 al 12 ppm kalium toevoegt moet ik dan nog maar ca. 8 ppm toevoegen met de K2SO4.

Dus 20ml van de oplossing K2SO4 (8 ppm kalium) en 40ml van de oplossing KNO3 (12 ppm kalium) = 20 ppm kalium per week dus goed?
 
Neem aan dat ik dan ook rekening moet houden met het feit dat de KNO3 oplossing tevens 12 ppm kalium toevoegt.
Dat heb je goed opgemerkt :thumbs: en zo te zien kloppen de berekeningen allemaal.
Zo kan je mbv de calculator ook zelf uitrekenen hoeveel ml. je per dag wilt toevoegen. Dan hoeft natuurlijk niet allemaal verschillend hoeveelheden te zijn.
Je kunt er ook voor kiezen om voor elke voedingsstof hetzelfde aantal ml te gebruiken. Of de NPK allemaal in 1 fles. Je bent helemaal vrij om zelf te bepalen wat en hoe je het aan het water toevoegt.
Alleen de micro's moeten apart, eventueel samen met de Mg zou ook kunnen
 
Ik begin het te begrijpen!
Het voordeel van de Estimeded Index is dat het allemaal niet zo nauwkeurig hoeft te zijn.
Aan het einde van de rit doe je toch een wekelijkse waterwissel, dus als je er een paar gram mis zit in je berekeningen maakt allemaal niet zoveel uit. Of dat je de ene dag wat meer/minder in je bak kiepert.
Dat is maar goed ook omdat de meeste mensen vergeten dat ook je kraanwater, waarmee je eventueel 50% mee ververst, ook barstensvol met voeding kan zitten...

Dat word trouwens een ander verhaal als je een lean-dose bemesting gaat samenstellen. Dan moet je héél goed het waterreport van je leverancier bestuderen.
 
@Cornelius Heb inmiddels ook nog een reactie van Gilles gekregen. Hij adviseert 10ppm NO3 te doseren ipv 20ppm. Planten zouden daardoor roder worden. Is het aan te raden niet de EI streefwaarden te doseren maar minder?
 
Ik zal jullie op de hoogte houden van het resultaat!
Voor de geïnteresseerden zoals beloofd de foto's van het eindresultaat. Het is allemaal redelijk simpel en (buiten de doseerpomp zelf) voor ca. €20 te maken.
Had me wel goed verkeken op hoeveel slang er nodig is, heb ca. 6 á 7 meter gebruikt. Op de pompen is - zo werd door verschillende bronnen aangeraden - nog een terugslagventiel geplaatst. Zo kan de vloeistof niet zakken uit de slang en staat deze altijd ter hoogte van het uiteinde.
De 650ml bakjes zijn van de action (€0,30 per stuk), heb hier een gat in het deksel geboord voor de slangen, deze zijn zo afgeknipt dat deze altijd op de bodem liggen. Heb aan de achterkant nog een simpele kabel organizer geplakt zodat de slangen niet in de knoop kunnen raken.
Uiteindes zitten op een mooie hoogte boven het wateroppervlak en de pompen lijken (bij de tests) goed te werken en te kalibreren.
 

Bijlagen

  • IMG_9702.JPG
    IMG_9702.JPG
    2.7 MB · Weergaven: 30
  • IMG_9712.JPG
    IMG_9712.JPG
    2.9 MB · Weergaven: 29
  • IMG_9711.JPG
    IMG_9711.JPG
    1.3 MB · Weergaven: 28
  • IMG_9707.JPG
    IMG_9707.JPG
    2.7 MB · Weergaven: 28
  • IMG_9709.JPG
    IMG_9709.JPG
    2.3 MB · Weergaven: 29
  • IMG_9710.JPG
    IMG_9710.JPG
    2.8 MB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
Dat is te gecompliceerd en van teveel factoren om daar een eenduidig antwoord op te geven. Ik weet namelijk niets van je bak en om heel je topic door te lezen heb ik helaas geen tijd voor.

Maar houdt deze richtlijn aan:
- inerte bodem (zand/grind) met capsules = veel voeding in het water
- rijke bodem (voedingsbodem/soil = minder voeding in het water
 
Maar houdt deze richtlijn aan:
- inerte bodem (zand/grind) met capsules = veel voeding in het water
- rijke bodem (voedingsbodem/soil = minder voeding in het water
Heb een grindbodem met capsules. Dus dan veel voeding in het water toedienen dus toch gewoon ca. 20ppm NO3 wekelijks doseren?
Of kan ik beter beginnen met 10ppm NO3 en dan meer doseren als ik tekorten meet/zie. De NO3 test gaat van 20ppm naar 50ppm dus alles daartussen kan ik niet meten.
 
Als je gaat werken met de EI gewoon de 20/2/20 aanhouden.
Duidelijk! Maar gaat dit dan om 20/2/20 gemeten voor de waterwissel? of 20/2/20 doseren ongeacht of hier al iets van aanwezig is door andere bronnen (rottend materiaal etc.)?
 
Inderdaad is meten met de EI niet nodig zolang je maar geen fouten maakt in het maken van de stockoplossing. Ik test zelf incidenteel wel even de po4 en no3 maar heb eigenlijk nog nooit afwijkingen opgemerkt.
Met een goed weegschaaltje en een dosis gezond verstand gaat dat aanmaken wel goed denk ik.
 
Laatste vraag, en dan moet alles wel meer dan duidelijk zijn. Ik ben nog wat onduidelijkheden tegengekomen wat betreft de Tenso.

Aquariumbemesting adviseert op het zakje Tenso, bij normale verlichting (acht ik te hebben met de standaard Juwel Multilux) en Co2: 4ml op 50 liter water per week bij 33g opgelost in 500ml. Dit zou dan volgens het zakje 0,2ppm Fe toevoegen (ook Mg, K, Ca etc. maar dat is enkel op de website vermeld). Dat is dan dus 8ml op mijn 100 liter water per week (voor 0,2ppm Fe). De zwaarste adviesdosering geeft ook maar 0,3ppm Fe per week.

Ik dacht echter dat de streefwaarde voor Fe/sporen bij de EI bij 0,5ppm tot 1,0ppm lag. Als ik met bovengenoemde oplossing aan de 0,5ppm wil komen moet ik volgens de calculator 14ml per week toevoegen. Bijna 2x zo veel!

Kan iemand dit nog voor mij verhelderen? moet ik de adviesdosering van aquariumbemesting.nl aanhouden of met hulp van de calculator voor de 0,5ppm Fe per week aan wekelijkse toevoegingen gaan?
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad is meten met de EI niet nodig zolang je maar geen fouten maakt in het maken van de stockoplossing. Ik test zelf incidenteel wel even de po4 en no3 maar heb eigenlijk nog nooit afwijkingen opgemerkt.
Met een goed weegschaaltje en een dosis gezond verstand gaat dat aanmaken wel goed denk ik.
Kijk ik kom niet verder dan een weegschaaltje dus daarom is EI niets voor mij...:):);)
 
Laatste vraag, en dan moet alles wel meer dan duidelijk zijn. Ik ben nog wat onduidelijkheden tegengekomen wat betreft de Tenso.

Aquariumbemesting adviseert op het zakje Tenso, bij normale verlichting (acht ik te hebben met de standaard Juwel Multilux) en Co2: 4ml op 50 liter water per week bij 33g opgelost in 500ml. Dit zou dan volgens het zakje 0,2ppm Fe toevoegen (ook Mg, K, Ca etc. maar dat is enkel op de website vermeld). Dat is dan dus 8ml op mijn 100 liter water per week (voor 0,2ppm Fe). De zwaarste adviesdosering geeft ook maar 0,3ppm Fe per week.

Ik dacht echter dat de streefwaarde voor Fe/sporen bij de EI bij 0,5ppm tot 1,0ppm lag. Als ik met bovengenoemde oplossing aan de 0,5ppm wil komen moet ik volgens de calculator 14ml per week toevoegen. Bijna 2x zo veel!

Kan iemand dit nog voor mij verhelderen? moet ik de adviesdosering van aquariumbemesting.nl aanhouden of met hulp van de calculator voor de 0,5ppm Fe per week aan wekelijkse toevoegingen gaan?
Ik gebruikte altijd de Tenso cocktail als eerder geschreven in een druk bezette plantenbak. Fe wordt heel verschillend in hoeveelheden op genomen door plantensoorten. In mijn bak behoefde ik maar zelden echt extra FE toe te voegen. Daarom is het m.i. gewoon het beste om in het begin regelmatig te meten om de FE opname bij je te bezien.
 
Zie die N/P van 20/2 en de aanbevolen dosis tenso als start.
Later kun je 1 onderdeel van voeding opvoeren of net minderen.
Die no3 van20 naar 10 brengen zal niet zoveel verschil maken naar het kleuren toe , dit zal je pas goed beginnen te merken als je de N voeding nog verder gaat remmen (minder dan 5mg/l)
Over die tenso na een periode eens de dosis verdubbelen en zien hoe je planten erop reageren.
Ook zakje tenso mengen in kleibakjetjes mix en gericht bij enkele planten stoppen .
 
Hoeveel uur moet er tussen de micro en macro doseringen zitten? Zat de denken om de macro's dagelijks te doseren om 09:00 uur en de micro's om 21:00 uur. Zo zit er altijd 12 uur tussen beide.

Hoef daarnaast bij de doseringen geen rekening te houden met wanneer het licht aan gaat toch?
 
12 uur is ruim voldoende, ik weet niet precies wat het minimum is voor de tijd tussen de 2, maar voor zover ik kan bedenken, ben je met een uur of 2 ook al een heel eind. (Aquarianen, correct me if I'm wrong).
Voor de voeding hoef je geen rekening met lichttijden te houden.
 

Terug
Bovenaan