Wel of geen co2?


Kleibolletjesmix en lareriet 50-50% werkt uitstekend. Maak er kleine bolletjes van en laat ze drogen. Gelatine is niet nodig.
 
Volgens mij lost die capsule op onder water dus dan heeft dat weinig meerwaarde. Ik mix de poeder met weinig water en draai er balletjes van die ik in de vensterbank laat drogen.
 
Ik gebruik die grote bollen van JBL. Dat wordt afgeraden omdat er dan veel klei op dezelfde plek zit, en de kans dan groter is dat je eens wat naar boven haalt. Maar zelfs daarmee heb ik daar geen last van.
Wel stop ik ze zo diep mogelijk in de bodem.
 
Als toevoeging aan jouw lowtechbak kun je ook naar de groene/ bronsgroene cryptocorynesoorten kijken. Wil je er een paar stekjes van, stuur een pbtje)
Mijn 2m bak is beplant met vallisneria, een fel groene cryptocoryne, een bronsgroene crypto, javavaren, een mini-anubias en als drijver limnobium laevigatum. Zo goed al geen alg (eens per half jaar even de plaatsen waar de zon op schijnt wat schoonmaken).
Ik geef mijn planten regelmatig kleibolletjes van aquariumbemesting, eens per week No3, PO4 en tensomix.
Lichtsterkte is ongeveer (niet precies te zeggen vanwege de drijvers) 15 lumen/ liter, lichtduur 12 uur.
 
Kan je deze kleibollen mix: https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/bodem-en-bodembemesting/kleibolletjesmix

Ook in gelatine capsules stoppen?
Zodat als je ze bij de wortels plaatst...geen stof wolk krijgt?

Mvg Ronald
Je moet de bolletjes zo klein maken als je kan! Het is beter meerdere zeer kleine bolletjes te gebruiken als een grote die inderdaad bij eventuele verplantingen als een leemprop naar boven komt. Trouwens mijn ervaring heeft me geleerd dat je kleibolletjes gemixt met lateriet een perfecte plantengroei geven. Kleibolletjes te mixen één op één met lateriet is verkrijgbaar bij Aquariumbemesting.nl.

 
Oke...geen gelatine capsules
Maar zelf hele kleine bolletjes maken.
Om de hoeveel maanden/weken er weer nieuwe plaatsen.

Mvg ronald
 
Oke...geen gelatine capsules
Maar zelf hele kleine bolletjes maken.
Om de hoeveel maanden/weken er weer nieuwe plaatsen.

Mvg ronald
Planten zijn de best gekwalificeerde verklikkers. Kijken dus. Je ziet onmiddellijk aan het blad wanneer er een voedingstekort is. In onze hobby bestaan er geen standaardregels, of nog beter, Appjes o.i.d. die je vertellen wanneer voeding toe te voegen. Leer dus zelf om te kijken.
 
Ik geef mijn planten jaarlijks eens wat stukjes van kleibollen voor de vijver. Daarmee moeten ze het doen.
Very low tech 😉
 

Terug
Bovenaan