Wel of geen co2?


Ook co2 hoort bij de voeding en die moet dus voldoende aanwezig zijn en hoeveel dat is dat hangt af van de vraag en de lichtintensiteit.
Zelf heb ik zo n 20 lumen per liter maar heb dan toch wel co2 nodig want anders krijg ik baardalg en ook op Crypto s gaat dat dan zitten.
Maar goed geen bak is gelijk.
 
Ik vraag mij wel eens af wat nu eigenlijk de magische grens is om CO2 toe te gaan voegen en zo ja hoeveel dan.
Stel, lichtsterkte en plantenkeus is op elkaar afgestemd. Bij hoeveel lumen per liter ga je dan co2 toevoegen en hoeveel.
Ik lees altijd over 30mg/l maar nooit over iets tussen natuurlijke waarden en de 30. Of werkt dit net als bij EI zorg dat je voldoende hebt dan is er nooit tekort.
Ik denk dat 20 mg per liter co2 ook voldoende is. In veel oudere kh/ph tabellen staat de groene zone nog bij de 15 of 20 mg per liter, en niet bij de 30.. Een drop checker springt tegenwoordig op groen bij 30. Bij 30 mg/l zal inderdaad gelden beter te veel dan te weinig.
Overgens denk ik dat de balans in het aquarium belangrijker is dan de (grote) hoeveelheden co2. De balans is die driehoek van licht/co2/voedingstoffen. En de balans is ook een stabiele hoeveelheid co2 continu gedurende de dag, ipv grote fluctuaties.

En ik ben van mening dat de verlichting niet te lang aan moet staan in de bak, met of zonder co2, want planten nemen maar ±8 uur per dag licht op, en daarna niet meer. Ik zie dit ook terug in instructievideos op youtube. Dus 7 a 8 uur per dag maximaal, wil je de kans op alg verkleinen.


1 x led multilux led buis NATURE geeft 3565 lumen
Er zitten er 2 van in de juwel rio 450

Mvg ronald
Lichtintensiteit is te dimmen met drijfplanten. En anders ėėn tl buis los draaien. Of deels afplakken. Pas bij het afplakken wel op met warmte ontwikkeling en evtueel brandgevaar...
 
Het grote verschil tussen plantenvoeding via EI en toediening van CO2, is dat te veel plantenvoeding niet zo snel schadelijk is. CO2 wél! Tenminste als je dieren in je bak hebt, als het alleen om planten gaat, is het een andere zaak.
 
Die tabel is niet echt betrouwbaar want ik zou dan torenhoog zitten en de kleur van de dc is lichtgroen. Veel factoren beinvloeden de metingen van kh en ph en dat maakt de tabel niet echt betrouwbaar.
Ik zit nu als ik de dc bekijk ook zo rond de 20mg en met niet veel licht is dat goed te doen.
 
Die tabel is niet echt betrouwbaar want ik zou dan torenhoog zitten en de kleur van de dc is lichtgroen. Veel factoren beinvloeden de metingen van kh en ph en dat maakt de tabel niet echt betrouwbaar.
Ik zit nu als ik de dc bekijk ook zo rond de 20mg en met niet veel licht is dat goed te doen.
Oh zo.
Hoe weet je dat je rond de 20mg zit als de drop checker op lichtgroen staat? Lichtgroen lijkt mij >30mg. Of heb je andere dc vloeistof?
 
Dat ligt aan de vloeistof maar zover ik me herinner is lichtgroen volgens de doos rond de 20mg.
Op het doosje staat dat dit 15-25mg is zie ik net.
 
Oh oké. Ik heb een dc van Planted Box, en voor zover ik weet gaat die vloeistof op groen bij 30mg/l.
 
Ik vraag mij wel eens af wat nu eigenlijk de magische grens is om CO2 toe te gaan voegen en zo ja hoeveel dan.
Stel, lichtsterkte en plantenkeus is op elkaar afgestemd. Bij hoeveel lumen per liter ga je dan co2 toevoegen en hoeveel.
Ik lees altijd over 30mg/l maar nooit over iets tussen natuurlijke waarden en de 30. Of werkt dit net als bij EI zorg dat je voldoende hebt dan is er nooit tekort.
Misschien dat dit verduidelijkt

LC.png
 
Omdat ik mijn licht niet kan dimmen. Ik constateer tevens een meer weelderige plantengroei met CO2, vind ik ook mooier.
Nou ja, er zijn andere manieren om een lagere lichtsterkte krijgen zoals daar zijn drijfplanten maar je kan ook denk aan deels afdekken van je lampen. Maar dit alles is uiteraard aan jezelf.
 
Ik vraag mij wel eens af wat nu eigenlijk de magische grens is om CO2 toe te gaan voegen en zo ja hoeveel dan.
Stel, lichtsterkte en plantenkeus is op elkaar afgestemd. Bij hoeveel lumen per liter ga je dan co2 toevoegen en hoeveel.
Ik lees altijd over 30mg/l maar nooit over iets tussen natuurlijke waarden en de 30. Of werkt dit net als bij EI zorg dat je voldoende hebt dan is er nooit tekort.
Een precieze magische grens zoals jij dit noemt is er ook niet. Want je voegt pas CO2 toe wanneer er een tekort optreedt. En dat hangt van je planten aantal en soorten af. Door een verhoging van lichtsterkte neemt namelijk de plantengroei, binnen zekere grenzen, toe. En door die groeitoename vraagt de plant ook meer voedsel. En bij plantenvoedsel hoort ook CO2. Een CO2 tekort is vaak ook merkbaar door toename van algen. Groene alg, draad alg en bijvoorbeeld baard alg verschijnen dan vaak meer dan je lief is.
 
Hier heb ik nog geen antwoord op:

De verlichting wordt 2x multilux led buis nature.
HOE LANG de verlichting aan bij deze led?

Is de multilux led buis NATURE een niet sterke licht gevende lamp?
En als de lamp te sterk is?
Welke drijfplanten gebruiken?

Water wil ik bruin laten kleuren door thee.

Mvg Ronald
8h per dag is al gezegd door anderen. Dat is prima 👍.

Deze buizen zijn zeker niet te sterk qua verlichting, vooral met het gegeven dat je er een "black water" aquarium van wilt maken door toevoeging van thee en daarbij komen nog drijvers die veel licht weg zullen gaan pakken.

Qua drijvers kan je denken aan Salvinia minima, natans etc.

Nogmaals CO2 toevoegen in deze set up is helemaal niet nodig.
 
Ik heb ook een een rio 450 maar de led versie. Die oorspronkelijke verlichting die u wilt gebruiken vond ik veel te hard verlichten omdat die niet dimbaar is. Als je het kunt permitteren dan is een helialux spectrum met smartcontrol echt een goede investering omdat dit perfect instelbaar en dimbaar is, met zonsopgang en zonsondergang en zelfs "bewolking". Op een 450 is 1 helialuxspectrum niet echt voldoende om de bak volledig te verlichten. Tot voor kort had ik nog 3 kleine ledbalkjes hangen van 17 watt elk geloof ik 2 rgb en 1 blauw/wit led. Ik heb nu afgelopen week een 2 de helialux spectrum aangeschaft wat gemakkelijker is om synchroon te werken met de splitterkabel van juwel. Je kan met de smartcontrol en de splitterkabel een 2de spectrum aansturen. Je moet wel andere dekplaten aanschaffen met de 2de helialux. Maar die worden overal standaard aangeboden.
Ik gebruik wel co2 met een dennerlee controller. Hier moet je niet uw kop breken over hoeveel of hoe weinig je moet toevoegen : je stelt in op automatisch en je dient enkel de hardheid van het water in te voeren, de rest wordt dan geregeld door de controller. Koop geen jbl controller want die meet de ph en en de temperatuur niet correct. Is CO2 nodig - niet echt maar je ziet wel de planten "floreren" Mijn bak is werkelijk stampvol met planten en niettegenstaande het planten zijn die niet CO2 noodzakelijk nodig hebben ga je toch het verschil zien met CO2. Ik heb mijn bak beplant met javavaren, zwaardplanten (diverse soorten waaronder die rood gevlekte (supermooi en erg gevarieed vanwege de verschillende bladvormen van de verschillende soorten zwaardplanten)), tijgerlotus, een massa verschillende soorten cryptocorines, nog een deel anubias op kienhout zowel de grote als de dwergvormen en verspreid in de bak enkele hydrocotyle leucocephala. Met de oorspronkelijke aangekochte planten is er ook javamos en levermos in de bak ingeslopen. Met deze bezetting moet je nooit nog planten bijkopen maar enkel elke maand planten eruit snoeien. (bladen zwaardplanten en de hydrocotyle en soms wat javamos) Met de anubias op kienhout kan je toch variatie in het aquarium brengen door die wat te verplaatsen doorheen het aquarium. Ik heb de laatste 2 jaar slechts 1 keer planten gekocht (bij de herstart). En dit was omdat ik een tussenuitstap heb gemaakt naar een ombouw naar zeeaquarium (echt niet aan te raden in een zoetwaterbak), momenteel heb ik een redsea zeeaquarium aangeschaft.
Ik heb wel problematisch water met een waterhardheid van 20 dkh. Ik heb een tijdje met osmosewater met toevoegingen en filteren over bepaalde media gewerkt maar dat heb ik opgegeven. Hier geld "less is more" eigenlijk heeft uw aquarium niet echt veel toevoegingen nodig. Als ik geen CO2 zou gebruiken denk ik wel dat mijn bak volledig met baardalg zou overgroeien. Ik gebruik wel een allinone plantenvoeding die ik toedien met een doseerpompje. Ik gebruik de interne bioflow filter met de voorgeschreven media. Ik heb ook een extern jbl filter met enkel geëxpandeerde glasbolletjes voor de bacterien. Achter deze filter heb ik mijn inline diffuser geplaatst voor de CO2.
1708451243263.jpg
 
Laatst bewerkt:
eburon
Wat een schitterend mooi aquarium heeft u.
En echt planten aquarium.

Zelf ga ik meer voor een vis aquarium.
Wil bv 6 red back maanvissen.
Op de bodem waarschijnlijk Corydoras sterbai. Scholenvis ben ik nog niet uit. Misschien wel niks.
Daarom wil ik veel hout en hier en daar een aquarium plant.
En donker gekleurt water ,omdat ik dat wat vind hebben.
En natuurlijk geen algen.
Zit te denken aan bv siamese algeneters.Maar dat wordt waarschijnlijk een beetje saai....zelfde kleur als maanvissen.
Of Japonica garnalen.Of is er iets kleurrijker?

Mvg Ronald
 
Ik zou geen Siamese algeneters mixen met manen want die eerste zijn soms als ze groter worden erg territoriaal en niet goed verdraagzaam.
 
Oke dus geen co2.

De verlichting wordt 2x multilux led buis nature.
Hoelang de verlichting aan bij deze led?

Ps deze led is niet dimbaar.

Mvg ronald
Laat het goed tot je doordringen want dit is erg belangrijk; De lichtduur en de lichtsterkte zijn verschillende zaken die je ook niet door elkaar moet halen. In antwoord op je vraag; je lichtduur hou je op zo'n 8 uur. Maar je lichtsterkte is afhankelijk van de lichtsterkte vraag van je plantenkeus. En, omdat je verteld niet te kunnen dimmen moet je plantenkeus, in dit geval dus aan gepast worden aan de constante lichtsterkte die je nu hebt. Je lampen hebben dacht ik 3565 lumen per ledbuis van 120 cm dat is totaal 7130 lumen. Boven je bak van 450 liter water kom je op 15,84 lumen per liter water wat niet veel is. Omdat er bodem afgaat zal iets hoger uitkomen maar het blijft een lage lichtsterkte. Dat zou betekenen dat je plantenbestand zou moeten beperken tot een lage lichtsterkte vragende planten.
 
Zijn dit lage lichtsterkte planten?
Javavaren (Microsorum pteropus)
Zwaardplant (Echinodorus bleheri)
Vallisneria (Vallisneria spiralis)

Zie alleen dat ze makkelijke planten zijn op internet.

Mvg Ronald
 
Zijn dit lage lichtsterkte planten?
Javavaren (Microsorum pteropus)
Zwaardplant (Echinodorus bleheri)
Vallisneria (Vallisneria spiralis)

Zie alleen dat ze makkelijke planten zijn op internet.

Mvg Ronald
Alle online plantenaanbieders geven de lichtvraag aan met weinig, normaal/gemiddeld of veel. Weinig is rond de 25 lumen of daaronder. Normaal/Gemiddeld is 30 á 35 lumen, Veel is 45 lumen of meer. Je Echinodorus wil een gemiddelde lichtsterkte, liever nog meer. Probeer dit in jouw geval te ondervangen door de plant een vrijere lichte plek te geven. Jou andere soorten vragen een lage lichtsterkte.
 
Is er een plant...die op de Echinodorus bleheri lijkt?
Maar die dan minder licht nodig heeft.

Mvg ronald

 
Ik heb diverse Echino s gehouden met 20 lumen per liter en dat gaat prima moet ik zeggen. De Zwaardplant heb ik al 10 jaar en nog nooit gehouden met meer dan 20 lumen.
De groei is dan wellicht wat minder dan met meer licht maar het kan wel. Zie mn topic in fotoalbum voor de foto.
 
Stel...dat ik toch co2 ga gebruiken?
Kan dan de verlichtings tijd dan langer worden?
Zonder co2 is het dus 8 uur.
Dan zou de verlichting dus bv van 15:00 tot 22:00
Zou het graag van bv 12:00 tot 22:00 willen laten branden.
Tevens het binnen filter verwijderen uit de juwel rio 450.
En dan dit filter gaan gebruiken:

Filter Ultramax 2000​

Slangaansluiting diameter19/25 mm

Hoe kan ik dan het best co2 toevoeren?

Mvg ronald
 
Stel...dat ik toch co2 ga gebruiken?
Kan dan de verlichtings tijd dan langer worden?
Zonder co2 is het dus 8 uur.
Dan zou de verlichting dus bv van 15:00 tot 22:00
Zou het graag van bv 12:00 tot 22:00 willen laten branden.
Tevens het binnen filter verwijderen uit de juwel rio 450.
En dan dit filter gaan gebruiken:

Filter Ultramax 2000​

Slangaansluiting diameter19/25 mm

Hoe kan ik dan het best co2 toevoeren?

Mvg ronald
Je hebt kennelijk mijn eerdere berichten niet begrepen? Wanneer mijn twee voorgaande reacties nog eens leest weet je namelijk het antwoord op je vraag.
 
Het heeft even geduurd voordat het ook bij mij is gaan landen ooit, maar als ik het goed heb is de boodschap dat je lichtsterkte niet met lichtduur moet verwarren.
Zeg ik t goed @benvo ?
Ik heb gewoon 12 uur licht zonder co2 en een lagere lichtsterkte.
 
NathaliePip
Heb je een foto van je aquarium?
Welke planten zitten erin?

mvg ronald
 
Het heeft even geduurd voordat het ook bij mij is gaan landen ooit, maar als ik het goed heb is de boodschap dat je lichtsterkte niet met lichtduur moet verwarren.
Zeg ik t goed @benvo ?
Ik heb gewoon 12 uur licht zonder co2 en een lagere lichtsterkte.
Ja de intensiteit bepaalt zeg maar de vraag naar de co2.
 
NathaliePip
Heb je een foto van je aquarium?
Welke planten zitten erin?

mvg ronald

Dit is mijn aquarium. Ik ben een beetje van het huis-tuin-en-keuken aquarium. Ik vind alg niet erg (zolang het niet overheerst), ik vind zichtbaar materiaal niet erg, ik vind gaatjes in mn planten niet erg (zolang ze maar groeien), kortom… als mn vissen gedijen ben ik tevreden.

Er kwam laatst een groep blauwe neons bij van een forumlid. Die kleurden direct weer felblauw en zwommen meteen met de scholen mee. Ze gedijen heel goed. Daar word ik blij van.
 
NathaliePip

Is toch ook een schitterend aquarium.
Kan je wat vertel over je techniek.Filter ..verlichting en planten/ voeding.
Bij mij hoeft het ook niet high tech te zijn.
Als de toekomstige maanvissen het maar goed hebben.

Mvg ronald
 
Dit is mijn aquarium. Ik ben een beetje van het huis-tuin-en-keuken aquarium. Ik vind alg niet erg (zolang het niet overheerst), ik vind zichtbaar materiaal niet erg, ik vind gaatjes in mn planten niet erg (zolang ze maar groeien), kortom… als mn vissen gedijen ben ik tevreden.
Jij bent een van de weinige vrouwen die snel tevreden is en niet te moeilijk doet:DD;)
 
De bak is 1.50x60x55 cm. Er zit een potfilter Eheim 600 classic op met sponzen en twee zakjes ander filtermedium in. Er zit een binnenfiltertje in met fijne filterwatten voor de helderheid en een wavemaker die soms 5 min aangaat om het bodemvuil in beweging te zetten. En er zit een hvp aquaverlichting op, de middelste sterkte.
 
Wat betreft voeding: de planten die met wortels in de bodem staan hebben kleikorrels. De rest staat op hout of steen.
 

Terug
Bovenaan