Wel of geen co2?


Dus geen vloeibare voeding?

Mvg ronald
 
Soms een beetje, maar ik heb t idee dat t ook wel groeit zonder. Maar als je goed kijkt, is t geen geweldige plantenbak.

Alles draait om wat je belangrijk vindt. Hou je van planten, dan optimaliseer je de planten condities. Hou je meer van vissen, dan optimaliseer je de vissen condities. Ik heb vaak t idee ( niet bij jou hoor, maar in t algemeen), dat als iemand een aquarium heeft dat ie dan allerlei voorbeelden ziet en dat ook wil. Maar dan niet doorheeft dat niet alles mogelijk is.

Om te beginnen kies je of de nadruk op planten of op vissen. Allebei gaat t em niet worden.

Vervolgens is mijn advies om je filtering aan te passen op je bestand. Ik heb nu weinig filtering, maar heb ook kleine visjes.
Hiervoor had ik sterke filtering met discusvissen.

Beide bakken deden het goed, ook de bakken die ik de afgelopen jaren had.
Maar alles draait om keuzes. Lees ook regelmatig dat mensen een groot filter zonder van het geld vinden. Dat is ook vragen om moeilijkheden. Ik heb, behalve bij deze bak, altijd teveel filtering.

Aquarium houden is niet zo moeilijk, het is vooral keuzes maken en je aan deze keuzes vasthouden.
En dan: rust, regelmaat en hygiëne. Dan kom je echt een heel eind.
 
Bij mij gaat het ook om de vissen(maanvissen)
Daarom ook "makkelijke" planten zonder co2 toevoeging gezocht.
En dat komt ook weer goed uit voor de maanvissen.Want lees dat die niet echt van veel co2 houden.
Enige waar ik bang voor ben....dat het een bak vol algen wordt.

Mvg Ronald
 
Je moet het ook niet raar laten voelen als iemand je bak als lowtech benoemt, 😃
De meeste hier hebben alleen maar hier iets na te zeggen er zit geen biologische , scheikundige noch natuurkunde kennis in helaas.
Dus wat is voor hun nou wel tech??
 
Als je zoals jij dat wilt omschrijven niet een 😎bak vol met alg😎dan moet je zorgen dat de lichthoeveelheid het niet doet daar ben je zelf bij natuurlijk.
 
Geen co2, lage lichtsterkte (dat waarderen je maanvissen) en niet teveel plantenvoeding (ook niet te weinig, maar ik weet nooit wat de hoeveelheden zijn, ik kijk altijd naar planten c.q. algen). Makkelijke planten en als dat in balans is heb je geen algenovervloed. Elk aquarium heeft wel iets van algen, dat voorkom je niet. Dat heet natuur 😉. Maar dat de algen je aquarium overnemen, dat is niet nodig met lowtech. Best stoer dat ik kan zeggen dat ik lowtech heb, vroeger had ik gewoon een aquarium.🤣
 
begin anders met wat drijf planten helpt goed tegen de algen als dat groeit plantjes toevoegen veel minder kans op algen
 
Welke drijfplanten raad je aan?

Mvg ronald
zou gewoon google en kijke welke jij mooie vind en meschien 2 soorten proberen dan zal der 1 het wel gaan doen :p
je zou Invitro kunne kopen das vrij van algen en ongedierte
 
Oke.
Zo iets...limnobium laevigatum(kikkerbeet)
Hoop dat die het onder de juwel lampen doet.
 
Drijfbamboe is ook een hele mooie drijver Ronald en makkelijk te snoeien.

Ik was nog op zoek naar de naam van deze plant. Ik had deze drijfbamboe eind vorig jaar gezien in een aquariumwinkel in Antwerpen, en daar vond ik het al erg mooi.. Maar ik kon het daarna in NL niet meer terug vinden in winkels of online....

Zelf heb ik Limnobium Laevigatum (kikkerbeet), en ook Pistia Stratiotes (mosselplant), en deze doen het bij mij erg goed.
 
Bij de planten die ik wil.
Wordt geadviseerd om kleibolletjes te doen.
Nu zie ik veel verschillende soorten kleibolletjes op het internet.
Welke is goed/ beste?

En als vloeibare voeding een beetje van dit bv

En welke test sets heb je nodig bij een aquarium zonder co2?

Mvg ronald
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik van aquariumbemesting de vloeibare voeding complete, daar zit alles in voor de waterkolom en klei in een zakje waar ik kleine kleibolletjes van draai voor in de bodem.
 
Bij de planten die ik wil.
Wordt geadviseerd om kleibolletjes te doen.
Nu zie ik veel verschillende soorten kleibolletjes op het internet.
Welke is goed/ beste?

En als vloeibare voeding een beetje van dit bv

En welke test sets heb je nodig bij een aquarium zonder co2?

Mvg ronald
De basis bevat dacht ik ook geen nitraat en fosfaat en ik gebruik ook de kleibolletjesmix net als Nathalie.
Het is nog goedkoper om bv voor de sporen een zakje Tenso te kopen en op te lossen in 500ml water.
 
Ja dat is Tenso en daarvoor hoef je niet wekelijks de helft te verversen als je de aanbevolen dosering gebruikt. De helft verversen is meer voor de toevoeging van nitraat en fosfaat om zo ophoping te voorkomen.
Op de Tenso zakjes staat wel hoeveel milliliter je moet toevoegen per week en dat is afhankelijk van de hoeveelheid licht en evt. co2.
 
Thanks.

Welke waterwaardes meten?

Mvg ronald
 
Maar als ik het goed begrijp heeft ts rond 16lm/l.wat moet je daar dan nog aan dimmen?
Ligt het niet gewoon aan iets anders?
Ik heb 15lm/l zonder CO2 toevoeging en kijk eens hoe het erbij staat. Dan moet hij dat toch ook voor elkaar kunnen krijgen?
 

Bijlagen

  • IMG_20240302_112658311.jpg
    IMG_20240302_112658311.jpg
    4 MB · Weergaven: 19
Maar als ik het goed begrijp heeft ts rond 16lm/l.wat moet je daar dan nog aan dimmen?
Ligt het niet gewoon aan iets anders?
Ik heb 15lm/l zonder CO2 toevoeging en kijk eens hoe het erbij staat. Dan moet hij dat toch ook voor elkaar kunnen krijgen?
Mag ik vragen wat jij allemaal doet om het zo mooi te krijgen?

mvg Ronald
 
Maar als ik het goed begrijp heeft ts rond 16lm/l.wat moet je daar dan nog aan dimmen?
Ligt het niet gewoon aan iets anders?
Ik heb 15lm/l zonder CO2 toevoeging en kijk eens hoe het erbij staat. Dan moet hij dat toch ook voor elkaar kunnen krijgen?
Ik heb bij de 60cm met ongeveer ook 15 lm nooit co2 hoeven te gebruiken.
 
Mag ik vragen wat jij allemaal doet om het zo mooi te krijgen?

mvg Ronald
Kleibollen in de grond. Verder houd ik de waterwaarden op een bepaald peil.
Nitraat tussen 10 en 15
Fosfaat tussen 1 en 1.5
Ijzer meet ik elke week tussen 0.05 en 0.08 en dat vul ik aan tot ongeveer 0.15

Waterwissel elke tweede week 40%
Extern filter met voorfilter, waardoor het water heel schoon is. Al had ik voor het plaatsen van dat voorfilter eigenlijk ook geen problemen met groei.

Wel moet ik zeggen dat ik relatief warm wit licht heb. Ongeveer 4000k. Daardoor licht de lichtsterkte voor de planten effectief misschien iets hoger dan het aantal lumen doet vermoeden.

Wat naast goed bemesten waarschijnlijk het meeste gedaan heeft is de combinatie van lichtsterkte en aantal licht uren. Als je teveel licht hebt en/of te lang dan zullen je planten meer CO2 consumeren dan de bak kan leveren. Als het CO2 peil te laag wordt dan gaan ze inderdaad zieltogen.
Ik heb een controller met zonsopgang en zonsondergang. Effectief zal ik wel rond 8 uur zitten.

Oh ja, nu we het er toch over hebben. Hoe staat je filter uitstroom gericht? Als je teveel beweging aan het oppervlak hebt dan kun je daar CO2 verliezen.
 
Ik heb ook een een rio 450 maar de led versie. Die oorspronkelijke verlichting die u wilt gebruiken vond ik veel te hard verlichten omdat die niet dimbaar is. Als je het kunt permitteren dan is een helialux spectrum met smartcontrol echt een goede investering omdat dit perfect instelbaar en dimbaar is, met zonsopgang en zonsondergang en zelfs "bewolking". Op een 450 is 1 helialuxspectrum niet echt voldoende om de bak volledig te verlichten. Tot voor kort had ik nog 3 kleine ledbalkjes hangen van 17 watt elk geloof ik 2 rgb en 1 blauw/wit led. Ik heb nu afgelopen week een 2 de helialux spectrum aangeschaft wat gemakkelijker is om synchroon te werken met de splitterkabel van juwel. Je kan met de smartcontrol en de splitterkabel een 2de spectrum aansturen. Je moet wel andere dekplaten aanschaffen met de 2de helialux. Maar die worden overal standaard aangeboden.
Ik gebruik wel co2 met een dennerlee controller. Hier moet je niet uw kop breken over hoeveel of hoe weinig je moet toevoegen : je stelt in op automatisch en je dient enkel de hardheid van het water in te voeren, de rest wordt dan geregeld door de controller. Koop geen jbl controller want die meet de ph en en de temperatuur niet correct. Is CO2 nodig - niet echt maar je ziet wel de planten "floreren" Mijn bak is werkelijk stampvol met planten en niettegenstaande het planten zijn die niet CO2 noodzakelijk nodig hebben ga je toch het verschil zien met CO2. Ik heb mijn bak beplant met javavaren, zwaardplanten (diverse soorten waaronder die rood gevlekte (supermooi en erg gevarieed vanwege de verschillende bladvormen van de verschillende soorten zwaardplanten)), tijgerlotus, een massa verschillende soorten cryptocorines, nog een deel anubias op kienhout zowel de grote als de dwergvormen en verspreid in de bak enkele hydrocotyle leucocephala. Met de oorspronkelijke aangekochte planten is er ook javamos en levermos in de bak ingeslopen. Met deze bezetting moet je nooit nog planten bijkopen maar enkel elke maand planten eruit snoeien. (bladen zwaardplanten en de hydrocotyle en soms wat javamos) Met de anubias op kienhout kan je toch variatie in het aquarium brengen door die wat te verplaatsen doorheen het aquarium. Ik heb de laatste 2 jaar slechts 1 keer planten gekocht (bij de herstart). En dit was omdat ik een tussenuitstap heb gemaakt naar een ombouw naar zeeaquarium (echt niet aan te raden in een zoetwaterbak), momenteel heb ik een redsea zeeaquarium aangeschaft.
Ik heb wel problematisch water met een waterhardheid van 20 dkh. Ik heb een tijdje met osmosewater met toevoegingen en filteren over bepaalde media gewerkt maar dat heb ik opgegeven. Hier geld "less is more" eigenlijk heeft uw aquarium niet echt veel toevoegingen nodig. Als ik geen CO2 zou gebruiken denk ik wel dat mijn bak volledig met baardalg zou overgroeien. Ik gebruik wel een allinone plantenvoeding die ik toedien met een doseerpompje. Ik gebruik de interne bioflow filter met de voorgeschreven media. Ik heb ook een extern jbl filter met enkel geëxpandeerde glasbolletjes voor de bacterien. Achter deze filter heb ik mijn inline diffuser geplaatst voor de CO2.Bekijk bijlage 372353
Welke achterwand heb jij gebruikt?

Mvg Ronald
 
Oke dus nitraat en fosfaat en ijzer test zijn belangrijk.

Mvg ronald
 
Welke test zijn belangrijke bij opstarten?
En welke testkit koffer is het beste hiervoor?

mvg ronald
 
Ik test ook meestal niet bij indraaien en het beste is dat na 4 wk voor het plaatsen van bewoners. Als de waarden no2 en nh3/4 dan 0 zijn dan is het goed.
Vaak ververs ik ondanks die waarden nog de helft en voeg dan rustig de bewoners toe maar niet allemaal in 1x maar bv elke week een deel.
 
Welke achterwand heb jij gebruikt?

Mvg Ronald
Ooit in de aquarium winkel gekocht. Het is een soort pur schuim geloof ik. Verkochten ze in panelen van 60x60cm

Oke dus nitraat en fosfaat en ijzer test zijn belangrijk.

Mvg ronald
In elk geval is het belangrijk dat er genoeg van aanwezig is. Voor de sporenelementen kom je een heel eind met de aanbevolen dosis gebruiken.
 
Welke achterwand heb jij gebruikt?

Mvg Ronald
De juwel achtergronden - kan je in verschillende kleuren krijgen maar hebben als nadeel dat ze "drijven". Ik zou de niet drijvende nemen die ook prachtig zijn maar die je niet hoeft vast te lijmen omdat ze niet drijven. Juwel heeft wel aangepaste stukken die je op de binnenfilter kan kleven. Mijn achterwand van Juwel begint wel volledig te begroeien met Java mos. Eenmaal dat begint is het niet meer tegen te houden.
 
Ja, die van mij drijft inderdaad. We hebben hem destijds vastgekit meteen bij aanschaf van het aquarium. Om dat achteraf nog te doen zou wel lastig worden.
 

Terug
Bovenaan