Wel of geen co2?


Ronaldp

Well-known member
Lid geworden
6 december 2019
Berichten
511
Leeftijd
57
In een juwel 450 met het inwendige filter.
Wel of geen co2 toepassen?

De planten worden:
Javavaren (Microsorum pteropus)
Zwaardplant (Echinodorus bleheri)
Vallisneria (Vallisneria spiralis)

En zoja.....wel co2?
Hoe deze toepassen?

En welke planten voeding als dat nodig is?

En voor de rest veel hout in het aquarium.

Vissen worden de hoofdzaak.
Planten op de tweede plaats.

Mvg Ronald
 
Volstrekt zinloos.
Qua plantenvoeding zweer ik bij de poeders van aquariumbemesting (nitraat, fosfaat, mineralen- en sporenelementenmix en kleikorrels vooral voor je Echinodorus.

Maar er zijn ook All in One oplossingen te krijgen (let dan wel op dat het een echte aio is, met nitraat, kalium en fosfaat erin!) waar ook een heel aantal mensen tevreden over zijn.
 
In een juwel 450 met het inwendige filter.
Wel of geen co2 toepassen?

De planten worden:
Javavaren (Microsorum pteropus)
Zwaardplant (Echinodorus bleheri)
Vallisneria (Vallisneria spiralis)

En zoja.....wel co2?
Hoe deze toepassen?

En welke planten voeding als dat nodig is?

En voor de rest veel hout in het aquarium.

Vissen worden de hoofdzaak.
Planten op de tweede plaats.

Mvg Ronald
Bij deze planten is extra CO2 toevoegen niet nodig. In het geval van Vallisneria zelfs niet goed. Echinodorus wil graag wat bodemvoeding. Vallisneria neemt voeding via de waterkolom op.
 
Tja ik lees dit wel maar ik heb een volga 240 met ook deze planten maar ik kreeg snel baardalg met de verlichting vrij fel. Na enige tijd deze flink gedempt en nu gaat het goed maar ik denk dat het sterk afhangt van je verlichtingsintensiteit.
Verder doseer ik wekelijks ook wat nitraat en fosfaat en sporen op basis van een halve EI omdat we bij de Sluiers toch de helft wekelijks verversen.
 
Oke dus geen co2.

De verlichting wordt 2x multilux led buis nature.
Hoelang de verlichting aan bij deze led?

Ps deze led is niet dimbaar.

Mvg ronald
 
Tja ik lees dit wel maar ik heb een volga 240 met ook deze planten maar ik kreeg snel baardalg met de verlichting vrij fel. Na enige tijd deze flink gedempt en nu gaat het goed maar ik denk dat het sterk afhangt van je verlichtingsintensiteit.
Verder doseer ik wekelijks ook wat nitraat en fosfaat en sporen op basis van een halve EI omdat we bij de Sluiers toch de helft wekelijks verversen.
Heb je een foto van dit aquarium?


Mvg ronald
 
Nee niet zo op de laptop want het is de bak met sluiers van Jessica en het licht is al uit. Maar enige wat me opviel is dat het weinig co2 behoeftige planten zijn dat je dan met veel best en geen toevoeging van co2 algen kunt krijgen. Dan is er zover ik weet teveel licht tov de hoeveelheid co2.
Vandaar dat het licht nu minder fel staat en dat verschil is te zien. Zonder co2 kan prima maar dan moet de hoeveeheid licht niet teveel zijn en de planten moeten daarop zijn afgestemd.
Althans zo heb ik het ervaren.
 
Draadalg reageert gunstig (daar bedoel ik mee dat het vermindert) als je een paar keer dubbele dosis micromix geeft. Draadalg is niet erg gecharmeerd van mineralen.
 
Draadalg reageert gunstig (daar bedoel ik mee dat het vermindert) als je een paar keer dubbele dosis micromix geeft. Draadalg is niet erg gecharmeerd van mineralen.
Waar koop jij deze micromix? Ik zie verschillende op het internet te koop staan, maar ik weet niet of dit de goede is. Ik heb soms wat last van draadalg in één van mijn bakken. Bvd.
 
Nee niet zo op de laptop want het is de bak met sluiers van Jessica en het licht is al uit. Maar enige wat me opviel is dat het weinig co2 behoeftige planten zijn dat je dan met veel best en geen toevoeging van co2 algen kunt krijgen. Dan is er zover ik weet teveel licht tov de hoeveelheid co2.
Vandaar dat het licht nu minder fel staat en dat verschil is te zien. Zonder co2 kan prima maar dan moet de hoeveeheid licht niet teveel zijn en de planten moeten daarop zijn afgestemd.
Althans zo heb ik het ervaren.
Hier dezelfde ervaring. Ik heb ook makkelijke planten die zonder CO2 zouden kunnen. Maar de relatief felle verlichting is spelbreker en zorgt voor draad- en baardalg bij een te laag CO2 gehalte. Daarom blijf ik het toevoegen.
 
Ik heb het vanuit de vijver-kunde doorgezet. Daar voeg je bij draadalg mineralen mix (Maerl KH/GHplus) toe. Als je kijkt waaruit dat bestaat, zijn dat vooral mineralen als Calcium. En met dat in gedachten heb ik in de bak waar ik draadalg dus gewoon een keer of 3 een dubbele dosis Microstockoplossing toegevoegd en toen waren ze weg.
 
Ik vraag mij af of tenso sporenmix de hardheid verhoogd. Zo staat het product niet omschreven op de site.... Maar het is het proberen waard. Bedankt voor de tip!
 
Ik gebruik het ook en dat is me niet opgevallen en hoor het ook voor het eerst. Er zit wel calcium in maar dat is maar een heel klein beetje omdat het een sporenelement is.
 
Tja ik lees dit wel maar ik heb een volga 240 met ook deze planten maar ik kreeg snel baardalg met de verlichting vrij fel. Na enige tijd deze flink gedempt en nu gaat het goed maar ik denk dat het sterk afhangt van je verlichtingsintensiteit.
Verder doseer ik wekelijks ook wat nitraat en fosfaat en sporen op basis van een halve EI omdat we bij de Sluiers toch de helft wekelijks verversen.
Maar... en dat hoor je er eigenlijk bij te vertellen heb je je lichtintensiteit ofwel je lichtsterkte gekozen aan de hand van je plantenkeuze lichtvraag. Want je zet toch niet zonder reden je lichtsterkte te hoog? Als je dat wel zou doen dan is de fout niet alleen dat je licht te fel is maar de eerste fout is een veel grotere, namelijk dat je plantenkeus niet past van je lichtvraag. Waarom schrijf ik nu deze opmerking, die jij allang kent trouwens, hierbij? Omdat het eigenlijk niet juist is dat alleen de verhouding lichtsterkte/CO2 genoemd zou moeten worden bij Baardalg problemen. De start van alles is, naast de dieren die je gaat houden, je plantenkeus met hun eigen licht én voedselvraag volgorde waar dus ook CO2 bij hoort om tot een goede groei te komen. Als gezegd, jij kent dit alles al maar voor velen is dit toch echt van belang en eigenlijk moeten we, ik dus ook, daar aandacht aan geven.
 
Hier dezelfde ervaring. Ik heb ook makkelijke planten die zonder CO2 zouden kunnen. Maar de relatief felle verlichting is spelbreker en zorgt voor draad- en baardalg bij een te laag CO2 gehalte. Daarom blijf ik het toevoegen.
Maar waarom verander je dan niet je lichtsterkte en pas je die aan de lichtvraag van je planten? Er is een juiste volgorde van handelen. Wanneer je die niet volgt vraag je om alg problemen.
 
Je verhaal klopt Ben en dat moet je ook afstemmen op de vraag van de planten maar als je planten hebt die meer licht vragen dan heb je door de hoeveelheid licht vaak wel co2 nodig.
Ik zeg niet altijd maar in de regel wel is mijn ervaring.
Maar ik doelde meer op het feit dat al heb je planten die met minder licht toekunnen je wel algen kan krijgen als je meer licht geeft en waardoor er dus tov de hoeveelheid licht te weinig co2 is.
Mijn voorbeeld was meer de bak met Sluiers van Jessica en die stond gewoon te hoog in het begin en soms nemen vrouwen niet snel iets aan;) en ja toen kwamen er algen zonder co2 toevoeging.
Dus uiteindelijk de hoeveelheid licht maar aangepast.
Maar inderdaad moet je het afstemmen op de planten en als je meer licht daarvoor moet gebruiken dan ontkom je haast niet aan co2.
Zonder co2 kan prima als je weinig lichtbehoevende planten hebt en dus weinig licht aanbiedt.
Zelf heb ik in de vroegere kleine bakjes ook geen co2 gebruikt maar daar zat weinig licht boven en daar waren de planten dan weer op afgestemd.
 
Als je planten hebt die niet veel licht eisen zou ik nooit co2 toevoegen. Ik zou altijd licht dempen naar behoefte van d geplant nooit over belichten. met led verlichting heb je hele mooie dim systemen. Co2 toedienen omdat je teveel licht heb zonder dat je planten het nodig hebben is kostbaar dat kan je beter investeren in goede dimbare verlichting.
 
Zonder co2 bekom je een veel stabilere bak die na mate van tijd alleen maar mooier kan worden.
Voor de rest zul je nog wel wat adviesen krijgen gaan.
 
Planten die weinig licht nodig hebben zijn vaak langzaam groeiende planten, maar snel groeiende planten zijn goede algenbestrijders. Drijfplanten zijn ook goede algen bestrijders.

Maar ook ik denk dat co2 niet benodigd is in een aquarium als de verlichting maar niet te lang aan staat, en ook niet te fel. Dus per dag maar 7 uur aan. Verlichting is als het gaspendaal van het aquarium.
En ik denk dat bij een bak zonder co2 een voedingsbodem ook wel nodig zal zijn, want anders groeiende de planten niet of nauwelijks.
Een meer organische bodem met daarin een bacterie bodemleven in combinatie met wat meer vissen zorgt dan wel voor wat co2 in het water. De bodem zou dan gemaakt kunnen worden van een mix van vijvergrond, aquasoil en grind/zand. Ik zou dit ook nog wel eens willen proberen op deze manier.

En misschien dat een luchtpomp in zo'n situatie ook nog wat zou kunnen helpen om wat co2 toe te voegen. Maar dit is een vermoeden. Want en luchtpomp verdrijft ook weer co2 uit het water....
 
Dat je waterhardheid zou toenemen bij gebruik van Tenso heb ik nog nooit opgemerkt.
Er zijn een aantal manieren om draadalg in vijvers te bestrijden, je kunt de hardheid van het water verhogen, je kunt koper toevoegen. Koper toevoegen in doses dat je draadalg om zeep helpt is niet zo'n goed idee in combinatie met vissen, maar kennelijk is de combinatie van mineralen etc in tensomix voldoende om in je aquarium de draadalg om zeep te helpen.
 
En ik denk dat bij een bak zonder co2 een voedingsbodem ook wel nodig zal zijn, want anders groeiende de planten niet of nauwelijks.
Ik heb 2 bakken, een low techbak zonder CO2, met weinig licht, geen voedingsbodem en prima groeiende planten (vallisneria, crypto's, javavaren) en een Juwel met zandbodem, standaardlicht, en mediumplanten. Ook hier goed groeiende planten en géén voedingsbodem.
Wél in beide bakken regelmatig de toevoeging van kleikorrels bij de planten die daar blij van worden!
 
Er zijn een aantal manieren om draadalg in vijvers te bestrijden, je kunt de hardheid van het water verhogen, je kunt koper toevoegen. Koper toevoegen in doses dat je draadalg om zeep helpt is niet zo'n goed idee in combinatie met vissen, maar kennelijk is de combinatie van mineralen etc in tensomix voldoende om in je aquarium de draadalg om zeep te helpen.
Wat je schrijft klopt denk ik wel. Ik denk dat koper en dit soort minerale/sporenelementen ook in vloeibare All In One plantenvoeding zit, want het valt mij vaak op dat de draadalg bij mij behoorlijk minder wordt als ik AIO toe voeg.
 
Ik heb 2 bakken, een low techbak zonder CO2, met weinig licht, geen voedingsbodem en prima groeiende planten (vallisneria, crypto's, javavaren) en een Juwel met zandbodem, standaardlicht, en mediumplanten. Ook hier goed groeiende planten en géén voedingsbodem.
Wél in beide bakken regelmatig de toevoeging van kleikorrels bij de planten die daar blij van worden!
Weinig licht is dan de sleutel om algen te voorkomen omdat de balans aanwezig is tussen de hoeveelheid licht en co2.
 
Hier heb ik nog geen antwoord op:

De verlichting wordt 2x multilux led buis nature.
HOE LANG de verlichting aan bij deze led?

Is de multilux led buis NATURE een niet sterke licht gevende lamp?
En als de lamp te sterk is?
Welke drijfplanten gebruiken?

Water wil ik bruin laten kleuren door thee.

Mvg Ronald
 
Hier heb ik nog geen antwoord op:

De verlichting wordt 2x multilux led buis nature.
HOE LANG de verlichting aan bij deze led?

Is de multilux led buis NATURE een niet sterke licht gevende lamp?
En als de lamp te sterk is?
Welke drijfplanten gebruiken?

Water wil ik bruin laten kleuren door thee.

Mvg Ronald
Je moet even opzoeken hoeveel lumen deze lampen zijn. Lampen kun je tenminste 8 uur laten branden, de intensiteit is waar het om draait, maar dat is ook adhankelijk van hoeveel lumen deze geven, welke planten je hebt, wel of geen co2
 
1 x led multilux led buis NATURE geeft 3565 lumen
Er zitten er 2 van in de juwel rio 450

Mvg ronald
 
Maar waarom verander je dan niet je lichtsterkte en pas je die aan de lichtvraag van je planten? Er is een juiste volgorde van handelen. Wanneer je die niet volgt vraag je om alg problemen.
Omdat ik mijn licht niet kan dimmen. Ik constateer tevens een meer weelderige plantengroei met CO2, vind ik ook mooier.
 
Maar... en dat hoor je er eigenlijk bij te vertellen heb je je lichtintensiteit ofwel je lichtsterkte gekozen aan de hand van je plantenkeuze lichtvraag. Want je zet toch niet zonder reden je lichtsterkte te hoog? Als je dat wel zou doen dan is de fout niet alleen dat je licht te fel is maar de eerste fout is een veel grotere, namelijk dat je plantenkeus niet past van je lichtvraag. Waarom schrijf ik nu deze opmerking, die jij allang kent trouwens, hierbij? Omdat het eigenlijk niet juist is dat alleen de verhouding lichtsterkte/CO2 genoemd zou moeten worden bij Baardalg problemen. De start van alles is, naast de dieren die je gaat houden, je plantenkeus met hun eigen licht én voedselvraag volgorde waar dus ook CO2 bij hoort om tot een goede groei te komen. Als gezegd, jij kent dit alles al maar voor velen is dit toch echt van belang en eigenlijk moeten we, ik dus ook, daar aandacht aan geven.
Ik vraag mij wel eens af wat nu eigenlijk de magische grens is om CO2 toe te gaan voegen en zo ja hoeveel dan.
Stel, lichtsterkte en plantenkeus is op elkaar afgestemd. Bij hoeveel lumen per liter ga je dan co2 toevoegen en hoeveel.
Ik lees altijd over 30mg/l maar nooit over iets tussen natuurlijke waarden en de 30. Of werkt dit net als bij EI zorg dat je voldoende hebt dan is er nooit tekort.
 

Terug
Bovenaan