Vivaline 126 van Drup


Ja normaliter wil je geen algen maar goed die visjes maak je er vast blij mee.

Ja, we hebben wel een soort voerballen voor ze, maar voordat ze daar bij kunnen komen is er al een kudde garnalen en slakken op gedoken.
Zo'n steen kunnen ze afgrazen heb ik begrepen.
 
Kwam je topic tegen en vind het altijd erg leuk om andere aquaria te bekijken.

Complimenten voor jullie bak ziet er erg mooi uit! ☺️
 
Kwam je topic tegen en vind het altijd erg leuk om andere aquaria te bekijken.

Complimenten voor jullie bak ziet er erg mooi uit! ☺️

Dank je voor het compliment. Het heeft lange tijd geduurd voor het beter werd, maar we zijn nu inderdaad best blij met waar we zijn met de bak :)
 
Komend weekend maar eens een poging doen om een bak op te zetten om stenen met alg te laten begroeien. Dat voor de Sewellia's.
Het voer dat we voor ze hebben is meestal erg slecht bereikbaar

PXL_20230421_183145281.jpg
 
Geregeld denk ik er over ons kleine binnenfilter (aquael turbo 500) uit de bak te halen, maar wanneer ik dan weer zie hoeveel fijn vuil het uit de bak haalt dan bedenk ik me weer :)

Dit is van een week.

PXL_20230428_125935347.jpg

PXL_20230428_130723300.jpg
 
Absoluut, en dat is dus alleen uit het binnenfiltertje.

In de 325ltr hadden we ook zo'n filtertje hangen met watten die elke week met de waterwissel werden uitgespoeld, zelfde verhaal. Toen we hiermee begonnen zagen we ook direct een verschil in de helderheid van het water. Het was of je geen water meer zag.

De vulling in onze eheims is best grof. De bijgeleverde sponzen (grover dan jbl) en in 1 van de 2 een halve liter siporax.

Ik moet zeggen dat we vandaag ook het grote filter dat het meeste vuil oppakt hebben schoongemaakt, en dat was vies. Daar zat tot bovenaan toe hier en daar drab. Dus dat zal ook hebben biigedragen aan meer in het binnnenfilter.
 
Jes heeft ook een Aquaflow 100 in de Sluierbak en die is ook wekelijks heel donkerbruin hoor.
 
Ja het werkt hier ook erg goed. En makkelijk om schoon te maken.
 
We hebben jonge koolmeesjes en jonge visjes :)

We vermoeden dat we jonge Vietnamese danio's hebben. Alhoewel de vorm nog niet echt zichtbaar is denk ik blauwe oogjes te zien.
Verder hebben we denk ik jonge Sewellia's, in elk geval een paar. Die zijn nu rond de 2cm.

20230523_191528.jpg
 
Leuk om te zien Marjan en ik neem aan dat de koolmeesjes in de tuin zitten;)

Marco had me een paar dagen geleden al een geluidsopname laten horen van de koolmeesjes :)
De ouders zijn er erg druk mee.

We zijn erg blij dat ze er weer zijn. We hebben ze jaren achter elkaar gehad maar vorig jaar ineens niet.

Dit jaar waren ze er gelukkig weer :)
 
Ja leuk he en wij hebben tegenover de voordeur een nest Spechtjes zitten en dat gaat ook de hele dag door. Eerst hebben de Woodpeckers tijden in de stam gepikt om de boom uit te hollen en opeens hoorden we de kleintjes.
 
Hier een, voor ons doen, babyboom in de bak. Zal misschien met de stijgende watertemperatuur te maken hebben.

Naast de 2 eerder genoemde kleine Sewellia's, die overigens al goed gegroeid zijn en nu de hele bak doorscharrelen, zagen we gisteren nog minimaal 5 kleine(re) Sewellia's. Grotendeels bij elkaar in een beschutte hoek van het aquarium. Actief en gezond en wat leuk :)

We gaan afwachten wat er nu verder gebeurt in de bak. Onze bak is te klein voor al deze kleintjes om volwassen in te leven, dus waarschijnlijk gaan ze richting de aquariumzaak :)

Nu is natuurlijk de vraag hoeveel meer nestjes we nog gaan krijgen :)
Ik hoop niet teveel, maar we gaan het zien.
 
Leuk dat je zoveel kleintjes hebt en dat hoor je niet zovaak.

Blijkbaar een 2e nestje dus. Misschien is het van een ander koppel. Deze kleintjes zijn nu net zo groot als halfwas neocaridina garnalen zeg maar, iets meer dan een cm. En erg actief :)

De 2 eerdere jonkies zijn nu echt een cm of 3 a 4 denk ik? Daar begin je nu als ze aan de ruit hangen iets van een witte buik te zien, en minimaal kleine vleugeltjes :)
En nee, ik weet dat het geen vleugels zijn, maar zo zien ze er uit. Ik vind deze vissen net ehhm zijn het schollen? Die zich zo met van die zijflappen onder het zand werken?
 
Ja de vorm doet je inderdaad aan een scholletje denken maar aan een echte Schol heb je wat meer vis;)
 
Wat schattig die kleintjes! Zou je niet eerder mp proberen dan de dierenwinkel? Meestal kun je daar alleen gratis je grut kwijt.
 
@Deesje @jessicapilon
Het gaat erg goed met de kleintjes, alleen het lijkt of het er steeds meer worden.

Sommigen zijn nu al bijna net zo groot als de ouders, sommigen zo'n 1,5cm, en alles er tussenin. Ze zijn actief door de hele bak, zien er volgens mij gezond uit, alleen het worden er teveel :)

Marktplaats kan, maar ik probeer te voorkomen dat ik voor 2 tientjes verkoop en voor 80 euro ellende heb met mensen die willen dat je ze komt brengen, mensen die zeggen te komen maar die dat zonder tegenbericht niet doen (waarmee je ze dus voor niets hebt uitgevangen) etc.

Bij de dierenzaak kunnen we ze gewoon brengen en dan is het klaar.
 
Hier besloten de vissen weg te doen, alle vissen, dus niet alleen de Sewellia's, maar ook de Vietnamese danio's en de waaierhandgarnalen.

We weten nog niet wat we hierna willen. Misschien een eenvoudige bak met de garnaaltjes en slakken, zonder verwarming. Dan kunnen we ook met minder filtratie en onderhoud toe. Op die manier kan de bak zijn functie als drinkbak voor de poes houden.

Een andere optie is voor ons een bak zonder water, met planten te maken. We vinden het ergens erg jammer de hele bak weg te doen, ook omdat we zo blij zijn met de prachtige verlichting die er in zit.
In dat geval zouden we ons 16ltr bakje moeten optuigen als drinkbak voor de poes. Misschien een iets groter bakje, zonder co2 of alleen bio-co2, dat ging altijd super. Klein filtertje, wat slakken en garnalen om het water meer smaak te geven :)

We hebben geen haast. Tijd genoeg om nieuwe plannen te maken.
 
om het water meer smaak te geven
Je kunt er ook Noorse garnalen voor de poes in doen Marjan:ROFLMAO:;)

Nee geintje, maar ik had dit niet verwacht omdat jullie toch tevreden en blij met de bak waren maar goed je hebt er vast goed over nagedacht.
 
Even zonder gekheid. Wij hebben 2 grote metalen bakken met water voor de hond en de poes. Beneden drinkt de poes uit die bak maar boven niet omdat daar altijd een emmer met water stond. Die emmer van de week weggehaald maar ja nu wil ze niet boven uit die bak drinken maar wel beneden.
Dus ja misschien is een emmer water een idee voor de poes want die lijken liever te drinken uit plekken die niet voor hen bestemd zijn.
 
Je kunt er ook Noorse garnalen voor de poes in doen Marjan:ROFLMAO:;)

Nee geintje, maar ik had dit niet verwacht omdat jullie toch tevreden en blij met de bak waren maar goed je hebt er vast goed over nagedacht.

Ja, we waren blij met hoe het ging, tot de Sewellia's zich massaal gingen voortplanten. Met een bak van 125ltr, 22 Vietnamese danio's, 5 Sewellia's en 6 waaierhandgarnalen was de bak al zwaarder bezet dan we normaal prettig vinden. Dat werd enigszins gecompenseerd door de betrekkelijk zware filtratie die we op de bak hadden.

Maar nu die paar kleintjes van de Sewellia's geen uitzondering bleken, was er geen andere optie dan telkens te gaan uitvangen, of de hele bak op de kop, alle Sewellia's eruit en zo doorgaan. Maar de Sewellia's vonden we eigenlijk de mooiste en leukste vissen. En dan heb je nog steeds al het onderhoud voor een minder leuke bak.

Met alleen kleine garnalen en slakken kunnen we de filtratie verminderen, en verwarming uitschakelen. Maar ik vond het idee van mijn man om zonder water maar met planten en mooie verlichting ook wel interessant. Een heel nieuwe weg. We laten rustig de gedachten er over gaan, geen haast. De bak draait nog als een tierelier :)

De drinkbak voor de poes is niet iets wat nodig is. Het is meer dat ze het erg graag en meerdere keren per dag gebruikt, en wat we erg leuk vinden. Dus geen noodzaak, meer het verwennen van de poes :)
 
Het kan snel gaan. Het lijkt er op dat de keuze is gemaakt. Het wordt een plantenbak zonder water. Nou, er komt een vijvertje in (maat drinkbak klein reptiel).

We gaan proberen het in te richten met zoveel mogelijk zaken die we al hebben. Stukken hout (haardhout en waarschijnlijk 1 mooi stuk donker hout in het midden), planten (uit huidige aquarium, kijken wat we terug kunnen wennen naar buiten water, anubias, bucephalandra, crypto's, misschien nog wel meer, aangevuld met mos en wat andere planten, en verlichting die we al hebben natuurlijk.

Blijkbaar gaan we een terrarium krijgen. Moet ik nu naar een ander forum? :)
 
Helaas houdt de Vivaline in de huidige vorm miv vandaag op te bestaan.

De Sewellia's en Vietnamese danio's gaan met 1 van de 2 externe filters, wat planten en stenen in een tijdelijke bak (juwel 60x30x40). Van daaruit kunnen ze verkocht of weggebracht worden. Makkelijker vangen door minder inhoud.

We maken een nieuwe drinkbak voor de poes. Dat is een Dennerle 35 geworden. Daar komt als filter een aquael turbo 500 in, qua inrichting een kunststof grot, stenen en een aantal planten. In deze bak komen de garnalen en slakken (een aantal).

We gaat voor nu uit van geen verlichting (staat voor raam op de noordkant, zonwerende folie achter- en zijkanten). Mocht het niet lukken dan hebben we nog de verlichting van een oude Dennerle cube.

Er komt geen verwarming in deze bak.
Mocht dat in de winter een probleem gaan worden voor de planten, dan komt er een thermostaat in welke het water op 18 graden gaat houden.
 
Jammer dat jullie gestopt zijn met het aquarium. Maar er zal goed over nagedacht zijn. Je weet zelf het beste de reden dus het besluit daar sta je dan achter.
 

Terug
Bovenaan