Vivaline 126 van Drup


Kleine update
Het gaat niet slecht met het aquarium, maar ook nog niet zoals we het willen.

De reineckii heeft veel moeite met omschakelen van emers naar submers. Ik vermoed dat die te weinig licht krijgt.

Veel planten (vooral de bucephalandra's) hebben veel schade opgelopen bij de verhuizing. Geknakte blaadjes etc. Ik merk dat dat nog steeds druk aan het herstellen is.

Al met al hebben we veel organisch afval in de bak. Losse blaadjes, maar ook snel kleurend water. En de bruinalg is toegenomen, op het raam nu. Ook veel jonge slakken voor het matige voeren dat we doen. Het is duidelijk nog niet goed.

We waren al van plan licht toe te voegen, en hebben dat gisteren gedaan. De eerste balk brandt 8 uur, de 2e 4 uur. Eens kijken of dat goed doet voor de reineckii. We hebben nog ruimte om te spelen met meer licht zonodig. De balken liggen in het midden en voorin, zodat er meer licht is in de voorkant van de bak, waar ook de reineckii staat.

We hebben besloten tijdelijk het onderhoud op te hogen. 1 a 2 waterwissels van 50 a 60% in de week. Verder vaker de aanzuigsponsjes schoonmaken voorlopig.

Nitriet en ammoniak stabiel 0, nitraat meestal tussen de 10 en de 15.

20220815_122405.jpg
 
Er is inmiddels veel veranderd hier.

- De bak liep vanaf het begin niet lekker. We hadden in het begin bacterie-bloei, wat we normaal nooit hebben. Ook alggroei die langer aanhield dan we gewend waren.
- De sponsjes op de aanzuig waren lastig te bereiken en dus ook lastig regelmatig schoon te maken.
- Er lag veel vuil op de bodem en dat bleef zo. We hadden een, in mijn ogen, prachtige zachtgele bodem welke ook het harde witte ledlicht wat vriendelijker voor onze ogen maakte, maar het leek niet goed te werken in onze bak.
- Door een foutje met de aluinbehandeling waren er blaashoornslakken in de bak gekomen, wat we liever niet hebben.
- Het bijhouden van de bio-co2 bleek momenteel niet handig waardoor de co2 niet altijd optimaal was
- Door al deze zaken hielden we teveel organisch afval in de bak, wat een slecht effect had.
-Door de zeer fijne, dichte bodem hadden de planten het lastig om te wortelen, waardoor de de plantengroei van de bodemplanten achter bleef.

We hebben de bak omgegooid.

We hebben nu weer het filterzand dat we altijd gebruikten, 0,7mm-1,25mm. We hebben de bak opnieuw ingericht. We hebben nu voor een vissoort (Vietnamese danio) gekozen die met gemak een temperatuur van rond de 20 graden aan kan in de koudere maanden ivm lager energieverbruik bij lager ingestelde temperatuur. We zijn over geschakeld/teruggeschakeld naar onze fles-co2. De sponsjes op de aanzuig hebben we vervangen door zwarte zakjes voor filtermateriaal.

Omdat door de minder warmgekleurde bodem het licht (standaard classic led) niet mooi uitkwam (we houden meer van een lagere kelvin, zachter warmer licht), hebben we besloten de keuze te maken voor eheim powerled met instelbare kleuren en lichtintensiteit etc.

Het vervangen van de bodem doet nu al wonderen. Geen bacteriebloei ondanks de nieuwe bodem etc. Geen zichtbaar vuil op de bodem. Alles loopt voor nu perfect. Uiteraard is het afwachten hoe het verder gaat. De nieuwe visjes zijn gisteren binnen gekomen dus het omzetten van het licht daar willen we een paar dagen mee wachten. We kijken daar wel naar uit. Overdag wit licht voor de planten vinden we prima, maar dat we de kleur in de avond zachter, warmer kunnen zetten vinden we prettig.
 
Nou wat een veranderingen marjan en nu hopen dat alles goed blijft draaien.

Het is veel inderdaad. Het was dat of stoppen, en dat laatste vonden we beide jammer.

We gaan het zien.

We zijn overigens voor nu erg gecharmeerd van deze vissoort. Kleiner dan de Chinese danio, en wat ander zwemgedrag, meer scholend. Leuk.
 
Dat krijgen ze absoluut. We hadden daar eerder een drijfplant boven, maar de hoornblad heeft forse schade op gelopen van de aluin. De enige plant waar we dat mee hebben, al 2x. Ik denk dat we er wat Braziliaanse klimop boven hangen of wat drijvende rotala. Dat hebben we nog. Al is het maar voor tijdelijk.
 
Aardig wat gebeurt zo te lezen. Mooi dat jullie het anders hebben aangepakt en niet zijn gestopt. Het resultaat mag er wezen 👍.
 
Aardig wat gebeurt zo te lezen. Mooi dat jullie het anders hebben aangepakt en niet zijn gestopt. Het resultaat mag er wezen 👍.

Dank je. We zijn zelf ook blij met die keuze. Ook met de keuze voor de nieuwe vissen, wat een aanwinst. Op alle gebieden wat we leuk vinden.

We hebben besloten toch nu al de nieuwe verlichting er op te doen. Dus ook wij zitten nu met percentages en cycles and hoeveel wolken er voorbij moeten komen. De optie om linksachterin permanent een wolk boven de anubias hebben we nog niet gevonden.

We zien wel het verschil met de andere verlichting. Dit lijkt meer door de hele bak te komen. De kleuren van de vissen komen mooier uit. En ik vind vooral de optie van een 3 uur durende sunset erg fijn. Nu kunnen we het licht wat langer aan laten, zonder het gevoel te hebben dat we in de supermarkt zitten.
 
Na een ruime week heeft het aquarium het moeilijk. De planten hebben veel moeite met het wennen aan de nieuwe omstandigheden. Een aantal zijn aan het wegsmelten. We hebben er vertrouwen in dat het, in elk geval in de meeste gevallen goed zal komen met meer tijd.

Co2 staat vrij laag ingesteld, maar voor nu goed genoeg. De verlichting staat op een automatisch gewenningsprogramma vanaf ik dacht 50 of 60%, oplopend over 30 dagen.

De vissen zijn nog steeds boven verwachting. Ze zijn erg leuk qua gedrag, zijn dol op stroming en spelen met de stroming. Ook beginnen een aantal erg mooi op kleur te komen. Waarschijnlijk wat mannetjes.

De verlichting is een groot succes voor ons, vooral de sunset en sunrise. Hier ongeveer op de helft van de sunset.

 
Mooie layout en erg leuk soortje wat jullie gekozen hebben!
 
Na een ruime week heeft het aquarium het moeilijk. De planten hebben veel moeite met het wennen aan de nieuwe omstandigheden. Een aantal zijn aan het wegsmelten. We hebben er vertrouwen in dat het, in elk geval in de meeste gevallen goed zal komen met meer tijd.

Co2 staat vrij laag ingesteld, maar voor nu goed genoeg. De verlichting staat op een automatisch gewenningsprogramma vanaf ik dacht 50 of 60%, oplopend over 30 dagen.

De vissen zijn nog steeds boven verwachting. Ze zijn erg leuk qua gedrag, zijn dol op stroming en spelen met de stroming. Ook beginnen een aantal erg mooi op kleur te komen. Waarschijnlijk wat mannetjes.

De verlichting is een groot succes voor ons, vooral de sunset en sunrise. Hier ongeveer op de helft van de sunset.

Bekijk bijlage 349681
Erg leuke bak, Drup. Vissen doen het goed en dat zie je.

Ze zijn zo te horen zelfs in gesprek met elkaar. :D:thumbs:
 
Inmiddels zo'n 3 maanden na het vorige bericht. We hebben bijna alle algsoorten voorbij zien komen die hier genoemd worden, behalve blauwalg. Dikke lagen van een groen tapijt van millimeters dikke alg, grote kluwen draadalg aan veel bladeren, maar later ook een vorm van baardalg, in zwarte bolletjes overal, maar ook uitgroeiend tot stukken zwartig tapijt. En vast nog wel meer dat we gemist hebben.

We zijn na observatie geleidelijk het licht gaan verlagen, en inmiddels zitten we op zo'n 20 tot 25% van de oorspronkelijke capaciteit.


Het lijkt nu wat beter te gaan maar we blijven het monitoren. We zijn nog lang niet algvrij maar we kriigen meer het idee dat we op de juiste weg zijn

Hier een filmpje gemaakt tijdens het voeren. We hebben ook veel schik aan de waaierhandgarnalen. Erg leuk om te zien vinden we.

 
Inmiddels weer zo'n 3 maanden verder. We hebben de verlichting op eerder genoemde sterkte laten staan en dat gaat goed. Bijna alle zichtbare alg is weg, we hebben alleen nog een heel klein beetje baardalg. Maar dat is ook duidelijk aan het verdwijnen.

We zijn wat laks met plantenvoeding en een paar weken terug was de co2-fles na ruim 2,5 jaar eindelijk leeg (dat gaf een beetje groene alg op de ruit, zo ontdekten we het), maar op zich zijn we niet ontevreden. De planten doen het voor ons goed genoeg, er lijkt duidelijk evenwicht te komen in de bak, en ook de garnalen (waaierhand en neocaridina) en de vissen (Vietnamese danio's en Sewellia's) doen het erg goed.

De Anubias Barteri bloeit, nooit eerder gezien bij de barteri. Ook de Saggitaria subulata bloeit, maar die bloeit onder water.
 

Bijlagen

  • PXL_20230320_200046604.jpg
    PXL_20230320_200046604.jpg
    104 KB · Weergaven: 46
  • PXL_20230320_200604620.jpg
    PXL_20230320_200604620.jpg
    132.7 KB · Weergaven: 43
Goed om te horen dat het goedgaat Marjan.

Nou, dat is ook best wel een opluchting eigenlijk.

Toen we besloten om de grote bak weg te doen hebben we hier lang en hard gedubd of we wel door moesten gaan, of we niet gewoon moesten stoppen met een aquarium. Toch weer een smak geld geinvesteerd in het aquarium, de verlichting en nieuwe garnalen en vissen. En toen dat zo mis liep, en bleef mislopen hebben we hier wel een paar lelijke woorden gezegd.

Maar inmiddels loopt het dus weer goed, de nieuwe bak doet dat wat hij moest doen, minder onderhoud en beter te doen voor mijn man omdat het zo laag is, en we genieten enorm van de zonsondergangoptie van de dure lampen. Ik weet dat die lampen voor de planten horen te zijn, maar onze planten zijn makkelijk :) Dus hoera voor de zonsondergang.

We genieten weer erg van ons aquarium.
 
Zoals eerder aangegeven zijn we best blij met hoe het nu gaat met de bak. Nu tijd om te proberen of we de planten in iets betere conditie kunnen krijgen door wat stricter te zijn op de voeding. Nu komt er eens in de 2 a 3 weken een plons all in one en profito in de bak en we hopen de discipline te vinden om dat in elk geval naar wekelijks te krijgen, liefst 3x per week zoals we eerder deden.

Ook hebben we nog een kleine slakkenplaag door de tijdelijke verslechtering in de planten met daaruit voort komende tijdelijke opleving in groene alg, doordat we pas na, waarschijnlijk 1 a 2 weken doorhadden dat de co2 - fles leeg was. Dat gaat ook vanzelf weer weg.

We hadden ook verwacht nu zo onderhand de laatste kleine restjes baardalg handmatig weg te werken, maar de bak lijkt dit zelf te doen, net als met de rest.

Hier in elk geval weer een tussenstand in beeld.

 
Zoals eerder aangegeven zijn we best blij met hoe het nu gaat met de bak. Nu tijd om te proberen of we de planten in iets betere conditie kunnen krijgen door wat stricter te zijn op de voeding. Nu komt er eens in de 2 a 3 weken een plons all in one en profito in de bak en we hopen de discipline te vinden om dat in elk geval naar wekelijks te krijgen, liefst 3x per week zoals we eerder deden.

Ook hebben we nog een kleine slakkenplaag door de tijdelijke verslechtering in de planten met daaruit voort komende tijdelijke opleving in groene alg, doordat we pas na, waarschijnlijk 1 a 2 weken doorhadden dat de co2 - fles leeg was. Dat gaat ook vanzelf weer weg.

We hadden ook verwacht nu zo onderhand de laatste kleine restjes baardalg handmatig weg te werken, maar de bak lijkt dit zelf te doen, net als met de rest.

Hier in elk geval weer een tussenstand in beeld.

Bekijk bijlage 358241
Ik sta er iedere keer weer van te kijken hoe goed en prachtig je bak er uit ziet. Maar een vraag want dit weet ik gewoon niet.

Als je 2 soorten plantenvoeding gebruikt is er dan meer kans op algen? Dit is me ooit verteld door een LFS.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Ik sta er iedere keer weer van te kijken hoe goed en prachtig je bak er uit ziet. Maar een vraag want dit weet ik gewoon niet.

Als je 2 soorten plantenvoeding gebruikt is er dan meer kans op algen? Dit is me ooit verteld door een LFS.

Dank je voor het compliment Friesian. Dat het duidelijk moge zijn, maanden geleden hadden we meer algen dan planten in de bak, en ik heb echt bijna alle soorten voorbij zien komen, alleen blauwalg niet.
Ik geef het maar aan om te zeggen dat het bij ons ook niet altijd goed is :)

Wij hebben nooit problemen gehad met 2 soorten plantenvoeding, sterker nog, onze planten lijken het er beter op te doen. Maar het is wel een soort met nitraat en fosfaat, en de andere niet.

Het enige dat hier werkt tegen algen is voldoende/veel filtratie en minder licht. We hebben vreselijk dure verlichting (vind ik), en die staat nu nog maar op rond de 20 tot 25% van het totaal, dus erg weinig. Daarmee is de bak hier in balans gekomen.
 
Staat er inderdaad erg mooi bij.

Dank je.

Momenteel aan het denken of we advies gaan volgen dat we gelezen hebben voor de Sewellia's, 1 van de stenen (roulerend) in een bak water in vol licht (vensterbank) leggen om algen te kweken voor ze. Het zou wel weer een grappig experiment zijn, maar ook wat tegen het gevoel in :)
 

Terug
Bovenaan