Vivaline 126 van Drup


Wat een slim idee met die 2 filters zo! Eentje laag en eentje hoog.
Nog nooit eerder gezien. Superslim om dan de Co2 op de onderste te doen.
Werkt dat alleen met BioCo2? Zal vast niet toch?
Ik zelf zal al eens te kijken om een extra filter te plaatsten maar was bang voor de circulatie van het water en de co2 maar dit werkt natuurlijk ook! (y):!
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Wat een slim idee met die 2 filters zo! Eentje laag en eentje hoog.
Nog nooit eerder gezien. Superslim om dan de Co2 op de onderste te doen.
Werkt dat alleen met BioCo2? Zal vast niet toch?
Ik zelf zal al eens te kijken om een extra filter te plaatsten maar was bang voor de circulatie van het water en de co2 maar dit werkt natuurlijk ook! (y):!

Ik kwam op het idee via @Friesian :) Die had het ergens gezien.

Eerder hadden we beide spraybars laag. Dat was erg fijn voor de gourami's, maar gaf wel een lichte kaamlaag soms.

En ja, ik zou niet weten waarom dit niet met normale co2 zou kunnen.

Wij hebben trouwens bij de onderste spraybar de gaatjes iets uitgeboord. Daarmee hebben we de stroming over de bodem iets lager gemaakt.
 
Ik begrijp dat mijn opmerking wat zuur overkwam :)

Ik denk dat dat er mee te maken heeft dat de timing hier wat ongelukkig is. Erg druk geweest en weinig energie, dus waarschijnlijk niet de beste tijd om dit te doen. Maar vanwege achterstallig onderhoud in de proxima was er eigenlijk geen keuze. Of die grondig aanpakken, of een nieuwe bak optuigen, en we hebben dus voor het laatste gekozen.
Is totaal niet zuur gewoon jammer dat het geen leuk iets is, maar ik behrijp het als het niet lekker loopt is het vervelend!. Mooi Systeem zo met de bio co2 en de kleur van de dropchecker ziet er super goed uit toch!
 
Is totaal niet zuur gewoon jammer dat het geen leuk iets is, maar ik behrijp het als het niet lekker loopt is het vervelend!. Mooi Systeem zo met de bio co2 en de kleur van de dropchecker ziet er super goed uit toch!

Dank je :)
En ja, bio-co2 doen wij voornamelijk als hobby. Het laat zich redelijk sturen wanneer je de nukken en grillen leert kennen.
Voor nu ben ik blij met deze kleur. Wellicht over een poos, wanneer de planten zijn aangeslagen en we er meer licht op gaan zetten, een iets lichtere checker.
 
Nog een foto van de checker. Eigenlijk vooral om ze hier ook bij elkaar te houden en zo het verloop voor mezelf te zien.

Net een foto gemaakt en deze is toch weer een fractie meer richting de gele kant van groen (nee, niet geel, meer groen met een lichte gele ondertoon itt een meer blauwe ondertoon.
Geen wezelijk groot verschil in hoeveelheid co2, wel een teken in welke richting de co2 zich ontwikkelt.

20220712_174013.jpg


Nu dus toch de spraybar iets omhoog gezet. Die schoot iets door maar we gaan zien wat het doet.

 
Voor nu laatste uit de checker-reeks hier :)
De aanpassing in de spraybar heeft het gewenste effect gehad. Vannacht en zojuist had de checker deze kleur. Eigenlijk dezelfde kleur waar we in eerste instantie mee begonnen, maar nu meer stabiel. Goede kleur voor ons.

20220713_085718.jpg


We laten de bak nu rustig verder indraaien. We hebben preventief polyfilter in de bak liggen voor betere waterwaarden voor de paar garnalen en slakken die zijn meegekomen tussen de planten. Volgens de tests zijn de waarden goed en dat houden we ook in de gaten.
 
Laatst bewerkt:
Ik kwam op het idee via @Friesian :) Die had het ergens gezien.

Eerder hadden we beide spraybars laag. Dat was erg fijn voor de gourami's, maar gaf wel een lichte kaamlaag soms.

En ja, ik zou niet weten waarom dit niet met normale co2 zou kunnen.

Wij hebben trouwens bij de onderste spraybar de gaatjes iets uitgeboord. Daarmee hebben we de stroming over de bodem iets lager gemaakt.
Klopt, ik zag dat bij de LFS in Helmond. Vanwege de decoratie hebben ze nu bochtjes achter op beide spraybar. Anders werdt de zeeeeeeeer zachte stroming gehinderd. (gatenkaas) Maar het uitgangspunt werkt perfect.
 
Klopt, ik zag dat bij de LFS in Helmond. Vanwege de decoratie hebben ze nu bochtjes achter op beide spraybar. Anders werdt de zeeeeeeeer zachte stroming gehinderd. (gatenkaas) Maar het uitgangspunt werkt perfect.

Ik kan me niets voorstellen bij wat je zegt over bochtjes. En de zeer zachte stroming die misschien gehinderd werd... Wil je daar meer over vertellen?
Wie weet lopen wij nog eens tegen iets vergelijkbaars aan :)
 
:daisy::)
Ik kan me niets voorstellen bij wat je zegt over bochtjes. En de zeer zachte stroming die misschien gehinderd werd... Wil je daar meer over vertellen?
Wie weet lopen wij nog eens tegen iets vergelijkbaars aan :)
Bij de LFS hebben ze ook een korte spraybar onder en boven, links en rechts. Maar de gaatjes zijn er horizontaal, schuin en naar beneden. Verder per buis, einde van elke (gaaltjes)buis een 90Ā° knietje.. De stroming gaat voorlangs op die manier. Duidelijker zo? :daisy::)
 
Vandaag bezig geweest met de indeling in de Vivaline. We zijn wat meer tevreden over het nieuwe resultaat. Meer evenwicht tussen links en rechts.




20220716_170525.jpg


De bio-co2 gaat nog steeds goed. Kleur van de checker blijft nagenoeg gelijk door de dag en nacht heen.
 
:daisy::)

Bij de LFS hebben ze ook een korte spraybar onder en boven, links en rechts. Maar de gaatjes zijn er horizontaal, schuin en naar beneden. Verder per buis, einde van elke (gaaltjes)buis een 90Ā° knietje.. De stroming gaat voorlangs op die manier. Duidelijker zo? :daisy::)

We denken dat we begrijpen wat je bedoelt :)
 
:daisy::)

Bij de LFS hebben ze ook een korte spraybar onder en boven, links en rechts. Maar de gaatjes zijn er horizontaal, schuin en naar beneden. Verder per buis, einde van elke (gaaltjes)buis een 90Ā° knietje.. De stroming gaat voorlangs op die manier. Duidelijker zo? :daisy::)
Ik snap er geen snars van maar ik ben blond dus maak je daar niet druk om;)
 
  • Haha
Waarderingen: Drup
Morgen staat de Vivaline 3 weken. Vandaag heeft mijn partner de Eheim grotendeels leeggehaald. Planten die misschien bewaard moeten blijven staan tijdelijk in een stuc-kuip. De garnalen doen we morgen.

De vissen die we niet houden zijn weg. Helaas hebben we ook besloten de 2e ancistrus niet te houden. Een ancistrus geeft meer onderhoud en werk aan de bak dan de andere vissen. En ze geven ook meer druk op de bak.
Een voor ons verstandige beslissing, maar we zijn er wel beide wat sip van. Dit was niet ons plan toen we de vissen kochten natuurlijk.

Wel dankbaar voor de ember tetra's die nog steeds een plek hebben bij ons, ook in deze nieuwe bak. Ze waren vreselijk bleek vanmiddag, maar beginnen weer wat bij te trekken. Het is leuk om te zien hoe ze voorzichtig de bak aan het verkennen zijn.

Verder loopt de bak goed. We meten dagelijks, en hebben erg stabiele waarden. Geen ammoniak en nitriet. Blijkbaar hebben de mee gekomen bacteriƫn hun werk gedaan. Het kan ook het polyfilter zijn, we blijven voorzichtig.

20220723_203321.jpg
 
Mooi dat het goedgaat Marjan en soms moet je keuzes maken.

Klopt. Alles kan niet :)
En ik denk dat we op deze manier weer een weg hebben gevonden om te genieten van het aquarium. Ik merkte gisteren bij het (gedeeltelijk) leeghalen van de proxima erg goed hoeveel pijn aan de schouder dat gaf bij Marco, niet fijn. Dus veel beter zo.

En straks dan een bak met een groepje waaierhandgarnalen. In de proxima hebben we dat geprobeerd, maar met alleen stroming onderin was dat geen succes. In de Vivaline hebben we een stroming die echt rond gaat. Wordt zowel bovenlangs als onderlangs aangedreven. We zien nu ook dat dat fijne voer, maar ook de co2, zich erg mooi verspreiden door de bak. Het blijft allemaal rustig ronddwarrelen.
 
Die 2 buitenfilter lijken me erg handig. En als je man nu met een wat beter passend aquarium mee kan helpen onderhouden heb je dubbel voordeel!
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Het was voor ons ook een beetje een gok natuurlijk met de filters, en twijfel hoe groot je dan die 2 filters moet kiezen. Maar dit is helemaal prima zo, erg blij mee.
 
De embers komen langzaam weer tot zichzelf. Ze zijn nog op zoek waar welke stroming is, maar de plek waar het voer beschikbaar komt hebben ze al wel gevonden :)



Vanmiddag, als er tijd overblijft, eens wat gaan snoeien in de bak. Wat oude lotus bladeren en ook wat blaadjes van de reineckii rechts. Die laatste is aan het smelten, maar we zien al wat nieuwe blaadjes opkomen.
De verlichting valt ons reuze mee. Er hangt nu 1 lichtbalk in, de standaard lichtbalk. Ik denk dat dit perfecte verlichting is voor mensen die houden van een bak zonder, of met weinig co2. De bak is niet zo donker als het lijkt op de foto's en de filmpjes. Ik zet het licht daarvan donkerder om erg lichte plekken te compenseren.

We gaan de 2e lichtbalk bij plaatsen wanneer de bak en de planten op orde zijn. De bedoeling is de 2e balk op een aparte tijdschakelaar te zetten, en die uiterlijk 7 uur (zomer) te laten branden tegen 8 voor de hoofdbalk. In de winter zou de 2e balk niet tot een uur of 2 draaien. Zo hebben we ook rustige overgang van veel licht naar geen licht.

Ik zal eens kijken of we een energy-socket kunnen gebruiken voor de 2e lichtbalk, dan kan ik de tijd makkelijk wijzigen in een app.
 
Prachtige bak hoor! ziet er erg mooi uit! Ik dacht dat over het algemeen crypto's weg smelten, wanneer zij verplaatst worden. Ik zie dat jullie daar niet zoveel last van hebben gelukkig!
 
Prachtige bak hoor! ziet er erg mooi uit! Ik dacht dat over het algemeen crypto's weg smelten, wanneer zij verplaatst worden. Ik zie dat jullie daar niet zoveel last van hebben gelukkig!

Ik heb dat tot nu toe alleen met nieuw gekochte, en dus emers gekweekte crypto's gezien. Maar crypto's die al submers gekweekt zijn gaan perfect wanneer je ze verplaatst. Ze krijgen hier natuurlijk wel altijd een capsule met voeding in de bodem van @tuinkabouter . Zonder dat doen ze het echt minder goed hier.

Het wordt tijd om eens nieuwe te bestellen :)

Overigens, wanneer je goed kijkt zie je dat de staat van de planten niet heel goed is. Ze hebben duidelijk te lijden gehad onder de verwaarlozing en ook door het gebrek aan licht (drijvende plant over 80% van het oppervlak en bak veel en veel te vol met planten.

Komt wel weer goed maar heeft wat aandacht (licht en voeding) nodig. Zijn bijna allemaal langzame groeiers dus kan wel een poos duren.
 
Ik heb dat tot nu toe alleen met nieuw gekochte, en dus emers gekweekte crypto's gezien. Maar crypto's die al submers gekweekt zijn gaan perfect wanneer je ze verplaatst. Ze krijgen hier natuurlijk wel altijd een capsule met voeding in de bodem van @tuinkabouter . Zonder dat doen ze het echt minder goed hier.

Het wordt tijd om eens nieuwe te bestellen :)

Overigens, wanneer je goed kijkt zie je dat de staat van de planten niet heel goed is. Ze hebben duidelijk te lijden gehad onder de verwaarlozing en ook door het gebrek aan licht (drijvende plant over 80% van het oppervlak en bak veel en veel te vol met planten.

Komt wel weer goed maar heeft wat aandacht (licht en voeding) nodig. Zijn bijna allemaal langzame groeiers dus kan wel een poos duren.
Ik gebruik ook de capsules van @tuinkabouter zijn echt top!. Ik heb een crypto wel is verplaatst van links naar rechts in m'n aquarium en toen is hij ook helemaal weg gesmolten :cry:.
 
Soms gaat dat ook mis als het verschil in waterwaarden te groot is.

Dank je, dat wist ik niet. Dat komt waarschijnlijk doordat wij hier altijd bakken hebben met "normaal" kraanwater. Dus de waterwaarden in de verschillende bakken liggen hier altijd dicht bij elkaar.
 
Druk bezig de proxima schoon te maken.
De planten die we nog op gaan sturen komende week staan tijdelijk in een bak met water.

Toch raar, maar ook erg blij.

20220724_172456.jpg
20220724_172859.jpg
 
Ik denk dat ik wat heb gemist.
Waarom is de andere grotere eheim weg?
 
Ik denk dat ik wat heb gemist.
Waarom is de andere grotere eheim weg?

De voornaamste reden is dat mijn partner door een blessure (blijvend gevolg van oa gebroken schouder) het onderhoud alleen nog met veel pijn kan doen omdat de bak net te hoog is.

De nieuwe bak is kleiner en de bovenkant is veel lager waardoor het onderhoud minder/niet pijnlijk meer is. Het geeft in totaal ook minder onderhoud, wat beter past bij weinig tijd.

En uiteindelijk telt voor ons ook het stroomverbruik mee, alhoewel dat een bijkomstigheid is.
In de eerdere situatie telde het verbruik van de bakken voor 1/3e van ons totale stroomverbruik. Nu we all electric zijn zou die 800 tussen 1/3e en 1/4e van ons totale stroomverbruik zijn. Nu gaan we terug van ongeveer 800 kW/jaar naar zo'n 250 kW/jaar.

Het gaat niet om de kosten. We zouden 13cent per kW betalen als we geen zonnepanelen zouden hebben. Meer dat het nogal buiten proportie was.
 
Laatst bewerkt:
4 weken staat de bak nu, en het gaat eigenlijk best goed. . De waterwaarden komen niet van de plek en we zitten inmiddels in de fase van een vleugje bruine alg en een vleugje groene alg. De groene alg tegen de ruit daarvan heb ik een foto bijgevoegd van binnenkant, aan de buitenkant zie je de groene alg niets. Trekt vanzelf weg.

We merken dat alle planten het wat lastig hebben. De bestaande door de verhuizing (blaadjes en stengeltjes geknakt en wennen in nieuwe bak), maar ook de nieuwe. Vooral de reineckii mini is erg aan het smelten maar we zien ook nieuw blad ontstaan.

Het schoonmaken van de bodem is een nieuwe beleving voor ons. Het zand is lichter dan het vuil, wat afzuigen wat lastig maakt. Vreemd genoeg blijkt de afzuiger van Eheim die we nog hadden liggen het met deze bodem erg goed te doen. Leuk, toch geen miskoop dus uiteindelijk.

Verder hebben we inmiddels onze aquariumspullen opgeruimd. 3/4e is weg. We hebben weer wat overzicht :)

Screenshot_20220731-165318_Gallery.jpgIMG-20220731-WA0002.jpg

20220731_164455.jpg

20220731_171500.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gaat dus allemaal de goede kant op zo te lezen en zien šŸ˜‰.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Voor het eerst wat groter onderhoud gedaan. Wat gesnoeid, vuil uit lastige plaatsen gespoten en van planten, bodem schoongemaakt en tot het glas doorgeroerd om bodemrot tegen te gaan.
Volgende week de aanzuigsponzen en wie weet krijgen we het ritme er weer goed in. Net gehoord van mijn partner dat dit onderhoud eigenlijk geen pijn geeft, en daar ben ik blij mee.

Het water is nu wat troebel, maar begint alweer helderder te worden nu de filters weer aanstaan.

 
4 weken staat de bak nu, en het gaat eigenlijk best goed. . De waterwaarden komen niet van de plek en we zitten inmiddels in de fase van een vleugje bruine alg en een vleugje groene alg. De groene alg tegen de ruit daarvan heb ik een foto bijgevoegd van binnenkant, aan de buitenkant zie je de groene alg niets. Trekt vanzelf weg.
Ik heb op het moment exact hetzelfde probleem. Ik zit nu op 4 weken en idd klein beetje bruin/groen alg.. maarja daar moeten we even doorheen.
De bak ziet er erg goed uit op de video!
 
Ik heb op het moment exact hetzelfde probleem. Ik zit nu op 4 weken en idd klein beetje bruin/groen alg.. maarja daar moeten we even doorheen.
De bak ziet er erg goed uit op de video!

Dank je, we zijn er best blij mee.

We hebben het (een beetje groene en bruine alg) eigenlijk altijd gehad in nieuw startende bakken. We komen absoluut niet aan de groene alg en over een week of 4 is het helemaal weg verwacht ik. Zo ging het tenminste altijd.

Ik merk dat nu we hebben geroerd in de bodem, de bak wat wittig is. Of wittig, niet zo helder als het anders is. Misschien een klein beetje bacterie-bloei. Ik keek er van op hoeveel vuil ik van het hout en de planten spoot met dat blaasding trouwens. Ook uit kieren in het hout. Was onverwacht.
 

Terug
Bovenaan