Vivaline 126 van Drup


Drup

Well-known member
Lid geworden
16 mei 2021
Berichten
803
Wij zijn begonnen met het opzetten van ons nieuwe aquarium, de Eheim Vivaline 126 Wit.

Deze komt in de plaats van onze proxima 325.

Zondag 3 juli hebben we het aquarium op de plek gezet. Het krijgt een lage plek binnen de zithoek. Op die manier kan onze poes het aquarium gebruiken als drinkbak.

20220703_132217.jpg

Bekijk bijlage 345794
20220703_175623.jpg

Dit zijn de gegevens voor de hardware:
  • 2x Eheim classic 2213,samen 880ltr/uur, spons en 0,5ltr Sera Siporax
  • 2x classic led daylight 74cm,10,6W, 6500 K, 1120 lumen
  • Bio-co2, 2 flessen JBL, verspreiding via spraybar onderlangs (5 a 10 cm van bodem
  • Bodem zand 0,2-0,6mm,15kg JBL Sansibar Orange
  • Decoratie: Hout divers, + 3x HS steen Tamago rock
20220704_204818.jpg
20220704_184648.jpg

We hebben een paar nieuwe planten besteld. Die staan vast te ontslakken.

IMG-20220706-WA0009.jpg

We doen de opbouw rustig aan. Hopenlijk vrijdag het opzetten van de bedoelde filters, zondag het overzetten van decoratie en sommige planten vanuit de proxima.
 
Je hebt ook goede hulp zie ik šŸ˜‰. Ben benieuwd verder.

Gr. Ed
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Veel succes met het nieuwe aquarium en het zal er vast en zeker prachtig worden. Dat is jullie meer dan toevertrouwd! En een vraagje uit interesse.... Wil je alleen een uitstroom dicht bij de bodem voor de Co2 of komt er nog een spraybar extra die zich wat hoger bevindt?
 
Veel succes met het nieuwe aquarium en het zal er vast en zeker prachtig worden. Dat is jullie meer dan toevertrouwd! En een vraagje uit interesse.... Wil je alleen een uitstroom dicht bij de bodem voor de Co2 of komt er nog een spraybar extra die zich wat hoger bevindt?

Dank je.

Nee, we gaan voor het systeem dat jij eens ergens gezien had als ik het me goed herinner. Spraybar laag onderlangs van links naar rechts met bio-co2, spraybar hoog bovenlangs van rechts naar links zonder co2.

We hebben geen labyrinthvissen meer, geen vissen die erg hechten aan rustig tot stilstaand water bovenin. Dat geeft ons de ruimte om weer stroming bovenin te creeren, waarmee we geen zijsprongen meer nodig hebben om een eventuele kaamlaag tegen te gaan.

De aanzuigen houden we bij de eigen spraybar.

We hopen hiermee ook de drijver(s) (hoornblad en misschien ook Braziliaanse klimop) automatisch links te kunnen houden, boven de planten die minder licht nodig hebben zoals de anubias en bucephalandra.
 
Die zit al te kijken van waar zijn mijn verse visjes:DD

Ik neem gelet op het kopje aan dat dit een vrouwtje is Marjan en nog niet zo oud zeker?

Het is een dame inderdaad :) en 23 september wordt ze 3, dus ze is inderdaad nog jong.

Gelukkig heeft ze nog nooit een vis of garnaal gepakt. Zelfs niet wanneer ze de gelegenheid had. Onze witte betta en zij hebben destijds heel wat stille strijden gestreden, tot Iggy (de betta) het opgaf en gewoon vriendelijk gedag ging zeggen (vrij vertaald: in de gaten houden) wanneer Esmee kwam drinken.

Maar ze drinkt erg graag uit een aquarium. Deze bak heeft ze even aan gesnuffeld, maar ze vond het niets. Wordt vast beter wanneer er planten en bewoners in komen.

Dit is waar ze het nu mee moet doen, en ze vindt dat ze toe is aan een upgrade.
IMG_20210603_123910~2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat is precies wat ik bedoelde. Eentje onder en eentje boven. :)

Ik weet niet of ik zonder jouw verhaal er over destijds op dit idee was gekomen, dus nog dank daarvoor.

Of het gaat werken weten we natuurlijk pas wanneer het (een poosje) draait. Maar we zijn hoopvol.
 
Mooie foto en een mooie poes en ja in zo n bakje kan ze niet ruim badderen dus ik snap dat je een groter aquarium hebt genomen;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
De voorlopige plannen wat betreft toekomstige bewoners zijn:

- Ancistrus (f) Lemon zwart-oog (uit bestaande bak)
- 11x Pangio kuhlii (Indische modderkruiper)
- Ongeveer 15 a 20x Ember tetra uit bestaande bak (Hyphessobrycon amandae), op termijn te vervangen door rasbora kubotai (microdevario kubotai, smaragd dwergrasbora)
- Onbekend aantal neocaridina Sakura red (+inmiddels na een aantal jaren enkele geel, blauw, groen, donkerbruin en oranje en een enkele kleurloze)
- Onbekend aantal posthoornslakken oranje


Wat betreft planten:

- 2x Anubias Barteri
- 2x Alternanthera reineckii Mini
- Rode tijgerlotus
- Rotala indica/rotundifolia
- Crypto divers
- 2x Cryptocoryne willisii
- Echinodorus parviflorus/Tropica
- Sagittaria subulata
- Bucephalandra divers, waaronder dark blue, Pandora queen, lamandau classic
- Braziliaanse klimop (waarschijnlijk)
- Ceratophyllum demersum/Hoornblad

Behalve de Alternanthera kunnen al deze planten goed omgaan met betrekkelijk weinig licht. De Rotala ook, al zal deze dan eerder groen dan oranje kleuren.

In de Proxima hebben we 2x t5 met ongeveer 26 lumen per liter.

Bij dit aquarium zat standaard 1 lichtbalk led met ongeveer 9 a 10 lumen per liter. Dat gaan we dus verdubbelen.

We gaan eerst kijken wat het effect is op de verschillende planten over een aantal maanden, en gaan dan kijken of er een aanpassing nodig gaat zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat is standaard weinig licht zeg en volgens mij eb ik meer bakken van dat merk gezien die toch vrij weinig licht erboven hebben.
 
Ja dat is standaard weinig licht zeg en volgens mij eb ik meer bakken van dat merk gezien die toch vrij weinig licht erboven hebben.

Ik ben een voorstander van standaard weinig licht in bakken.

Mensen die beginnen lopen hiermee tegen weinig problemen aan anders dan dat sommige planten het niet (goed) zullen doen of niet voldoende kleuren.
Wat mij betreft is dat te verkiezen boven de bakken met een lading licht, waar je bijna altijd een lading van diverse algen bij krijgt, tenzij je heel veel andere, vaak kostbare maatregelen neemt.

En mensen die bewust voor hoog licht gaan, die houden de licht hoeveelheid zelf wel in de gaten, of kopen al een andere lichtset voor het aquarium maar staat.
 
Dat ben ik deels met je eens want ik heb hier op 300 liter max 100W en dat is 30 lumen p/ltr maar ze branden op 70% dus met 20 lumen zit ik ook niet hoog.

Klopt het dat je bij de Eheim bak onder de kap er een extra led bij kan hangen want zo lijkt het wel op de foto namelijk.
 
Dat ben ik deels met je eens want ik heb hier op 300 liter max 100W en dat is 30 lumen p/ltr maar ze branden op 70% dus met 20 lumen zit ik ook niet hoog.

Klopt het dat je bij de Eheim bak onder de kap er een extra led bij kan hangen want zo lijkt het wel op de foto namelijk.

Ik kan de standaard lamp die er bij zit net zo uitbreiden als ik wil. Die beweegt vrijelijk van voor naar achter.

Ik heb nog de Eheim powerled overwogen als uitbreiding, maar voor zover ik op basis van hoeveelheid lumen per Watt kan bekijken is dat verschil met de classic beslist niet groot genoeg om het enorme verschil qua prijs te overbruggen.

Wij zijn nooit fan geweest van veel licht, smaken verschillen en bijna alles in een aquarium wordt makkelijker met minder licht en meer filtratie, ons motto :)

We gaan het zien.

In principe zijn we van plan de eerste balk 8 uur te laten branden, de 2e 6 uur in de zomer tot 2 uur in de winter. Mocht dat te weinig licht geven dan kan het zijn dat we nog een 3e balk bij leggen.
 
Ja dat zag ik dan wel goed en dat is dan wel weer makkelijk aan dat Eheim systeem.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Zoals gepland vanavond bezig met de filters. Er zitten nu de geplande 2x Eheim classic 2213 op. De bio-co2 is aangesloten op de onderste spraybar en we hebben vast wat plantjes uit de andere bak overgezet om de bak te laten indraaien. Als ik het zo zie gaat deze bak al vol raken met alleen maar bucephalandra.

Zondag gaan we wat planten en meer hout uit de oude bakken overzetten, en de nieuwe planten gaan vanaf zaterdagavond in de oude bak wennen aan de submerse vorm.

Volgens de huidige berekening gaan we met deze verandering van een jaarverbruik van ruim 800 kW naar een kleine 250 kW. Dat is hier een welkome verandering. In de vorige vorm gaven de 2 bakken meer dan 1/3e van ons stroomverbruik en dat was nogal buiten proportie. Dit past beter hier.





20220708_212226.jpg
 
Ik ben benieuwd wat het gaat worden! Hoezo is het verschil in gebruik Kw zo groot? De bucephalandra ziet er echt prachtig uit een plantje dat ik ook nog wel wil houden :D
 
Ik ben benieuwd wat het gaat worden! Hoezo is het verschil in gebruik Kw zo groot? De bucephalandra ziet er echt prachtig uit een plantje dat ik ook nog wel wil houden :D

De proxima 325 gebruikte 40W/uur voor filtratie, 110Wx 8 uur voor T5 verlichting, een beetje voor het co2-systeem voor 8 uur/dag, en we rekenen ongeveer een uur gemiddeld per dag voor de thermostaat.

Daarnaast hadden we nog de 20ltr bak waar een 5W filter op stond x24uur en een 5W lamp x 8 ongeveer.

Ik denk dat we wat bucephalandra gaan overhouden hier. Niet een hele plant, maar alle planten zijn erg groot geworden.
Mocht je belangstelling hebben dan kunnen we kijken of we bij alle planten een stukje kunnen weg snoeien (werkt net als anubias). Dat kunnen we tegen betaling van verzendkosten plus verpakking naar je toesturen. Zal bij elkaar een tientje zijn denk ik. Je kan er spul bij krijgen om te ontslakken (posthoornslakken).

Kijk maar of je belangstelling hebt. Je hoeft uiteraard niets.

Er blijven hier ook nog ladingen rode en groene tijgerlotus over en vallisneria asiatica (de krullende). Kunnen we ook meesturen.
 
Lekker bezig Marjan en wat voor bochtjes gebruik je om die spraybar over de bodem te krijgen?
 
Lekker bezig Marjan en wat voor bochtjes gebruik je om die spraybar over de bodem te krijgen?

Omdat we houden van prutsen met spraybars hebben we een aantal jaren geleden al een paar van deze sets gekocht, en de onderdelen daarvan gebruiken we nog steeds.

Hier combineren we de buis van de aanzuig (in hoogte verstelbaar) met de spraybar.
Net voor de spraybar zit de venturi (onderdeel van Aquael turbo 500). Dat stuk gebruiken we om de co2 uit de bio-co2-flessen te zuigen.
Die venturi wordt verbonden met de onderdelen van de jbl-set met stukjes slang (de grijze stukjes) welke we lang geleden al eens hadden over gehouden van een set.

Screenshot_20220709-064705_Chrome.jpg
Screenshot_20220709-064721_Chrome.jpg


Screenshot_20220709-064553_Chrome.jpg
Screenshot_20220709-064600_Chrome.jpg
 
In 1 filter zit dit aan inhoud :

IMG-20220708-WA0008.jpg


De andere alleen sponzen.

Het water in de bak met planten is al mooi helder geworden.

20220707_080920.jpg


Vanavond gaan we de planten spoelen (het aluin wegspoelen), en dan kunnen ze morgen naar de oude bak voor de overgang van emers naar submers.

De hoornblad heeft het zwaar in de aluin, maar we gaan er vanuit (ervaring) dat dat in de bak gaat bij trekken.


Ik zag net dat de checker niet tot nauwelijks verkleurd was.
20220709_072430.jpg


Ik kwam aan het denken over de mogelijke oorzaak, en ik denk dat het oa te maken heeft met meer oppervlakte-beweging. Misschien standaard een 3e fles toevoegen.

20220709_073125.jpg


Een andere reden kan zijn dat het recept niet goed is. Ik bedacht me net dat ik de mix heb gemaakt zoals anders, met het water, de 25 gram suiker en de 0,5 gram gist. Het is ook geroerd. Maar dat ik vergeten ben de overige (los te storten) 75 gram suiker toe te voegen. Oeps.

Straks nieuwe flessen maken en kijken of dat beter gaat, voor we een 3e fles toevoegen.
 
Laatst bewerkt:
Omdat we houden van prutsen met spraybars hebben we een aantal jaren geleden al een paar van deze sets gekocht, en de onderdelen daarvan gebruiken we nog steeds.

Hier combineren we de buis van de aanzuig (in hoogte verstelbaar) met de spraybar.
Net voor de spraybar zit de venturi (onderdeel van Aquael turbo 500). Dat stuk gebruiken we om de co2 uit de bio-co2-flessen te zuigen.
Die venturi wordt verbonden met de onderdelen van de jbl-set met stukjes slang (de grijze stukjes) welke we lang geleden al eens hadden over gehouden van een set.

Bekijk bijlage 345866Bekijk bijlage 345867

Bekijk bijlage 345868Bekijk bijlage 345869
Ja dat werkt met een JBL erg makkelijk met die verlengstukjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Ellende? Ik vind het altijd super leuk juist. Ik vind vooral het leeghalen een rampenplan. Ziet er erg goed uit en hij lijkt ook al meteen kraakhelder
 
Ellende? Ik vind het altijd super leuk juist. Ik vind vooral het leeghalen een rampenplan. Ziet er erg goed uit en hij lijkt ook al meteen kraakhelder

Ik begrijp dat mijn opmerking wat zuur overkwam :)

Ik denk dat dat er mee te maken heeft dat de timing hier wat ongelukkig is. Erg druk geweest en weinig energie, dus waarschijnlijk niet de beste tijd om dit te doen. Maar vanwege achterstallig onderhoud in de proxima was er eigenlijk geen keuze. Of die grondig aanpakken, of een nieuwe bak optuigen, en we hebben dus voor het laatste gekozen.
 
Gisteren zagen we dat de bio-co2 niets had gedaan. De checker was niet tot nauwelijks verkleurd. We gingen er vanuit dat dat kwam door de fout in het recept en ik denk nog steeds dat dat meespeelde.

We hadden in de dagen ervoor geen enkele bel uit de spraybar zien komen terwijl we weten dat dat wel zou moeten. We hadden ook twijfels of de eheim classic 2213 voldoende kracht had om met de venturi de co2 uit de flessen te krijgen. De 2215 heeft dat sowieso wel, maar de 2213 zat op het randje. Dus we spraken al over de mogelijkheid van het vervangen van 1x 2213 door een 2215. Aangezien we een voorkeur hebben voor de 2213 zijn we nog verder op zoek gegaan. Er bleek ook een lekkage te zijn ergens bij de flessen.

Gisteren de slangen aangepast en ook gelijk een bellenteller bij geplaatst. 2 nieuwe flessen gemaakt. En vanochtend hadden we deze kleur checker.

20220711_081825.jpg


Als het deze kleur blijft is dat goed wat ons betreft. Het mag een fractie lichter maar niet veel. We hebben weinig planten die echt co2 nodig hebben, zeker nu nog niet, dus we gaan het in de gaten houden. Wordt de kleur te licht dan verhogen we de oppervlaktebeweging iets.

 
Laatst bewerkt:
Dat is wel een mooi kleurtje denk ik voor bio co2.

Vooral nu denk ik.

De bak is nog helemaal vers. Een aantal planten moet nog overschakelen van emers naar submers. Maar ook de planten uit de oude bak waren gewend aan een laag co2-gehalte, zeker het laatste half jaar, zoiets.

We hebben er ook bewust voor gekozen de eerste 4 tot 6 weken op te starten met maar 1 van de 2 lampen, dus 9 tot 10 lumen per liter. Dan jagen we niets op hol, kan alles rustig wennen aan deze bak, deze omstandigheden, rustig wortelen.
En daar past deze kleur checker prima bij.

Daarna zien we wel, afhankelijk van de situatie.
 
De checker lijkt het voor nu goed te houden. De kleurtoon is een fractie veranderd tijdens de licht aan periode, maar nauwelijks.

Vannacht en morgenochtend wordt de grote test maar we hebben nog ruimte om het co2-gehalte te tunen.

Ik hoop dat we de irritante rammel wanneer hij bellen door de venturi zuigt er nog uit kunnen krijgen. Nooit eerder gehad dus ik heb nog hoop :)

20220711_174541.jpg
 
Vannacht dreigde de kleur een fractie door te slaan naar olijfkleur. Prima kleur, maar teveel voor nu. Het is hier 24 graden in de kamer dus de bio-co2 is, wat enthousiast. Met een gesloten klep heb je ook kans dat de co2 op het water gaat liggen, en het water net iets teveel opneemt. Daarom vannacht de schuif/het deksel boven de spraybar waar de meeste co2-bellen ontsnappen open gezet, en de plafondventilator aangezet zodat evt co2 beter zou worden afgevoerd.

Blijkbaar was dit voldoende, tevreden met deze kleur. Benieuwd hoe het zich vanmiddag bij licht aan ontwikkelt.

20220712_055638.jpg
 
Ja dat is een nadeeltje aan bio co2 maar goed als je het in de hand kan houden is dat prima toch.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup

Terug
Bovenaan