Vissen aan het wateroppervlakte, nitriet 2.0 (ongeveer)

  • Onderwerp starter PetervdVliet
  • Startdatum

https://www.seriouslyfish.com/species/pethia-ticto/

volgens de visverkoper/expert 29 en 33 graden hebben, nou, die heben het niet lang volgehouden want ik had mijn aquarium dus op 31 graden staan, dag in dag uit.


Daar zit dus ook de fout. Kijk eens bij Seriously Fish, linkje hier boven. Max 25 graden, min 18 (!) graden. In zo'n geval stellen we het aquarium bijvoorbeeld in op 20 graden.
Vissen kunnen best een tijdje hogere temperaturen verdragen maar hun stofwisseling versnelt waardoor ze minder oud worden. Echter in de zomer een warmere periode maakt echt niet uit. Dat gebeurt in de natuur ook.

Je hebt je Odessa barbelen continue zo'n 6 graden te warm gehouden. Die "expert" zat er volledig naast.

Nogmaals, de temperatuur van je bak is prima. Op zich zou je best 30% kunnen wisselen hoor, maar het is gewoonweg niet nodig.

Je vroeg nog of we 1 graad omlaag veel vonden. Ik vind dat van wel maar anderen hebben wellicht ook weer een andere mening. Als je toch echt de temperatuur wil laten zakken doe het dan in 2 stappen. Bv nu en vanavond laat nog een keer. Maar bedenk je dat morgen de bak (omdat het niet zo groot is) weer (dichtbij) de huidige temperatuur zit. Je blijft dan aan de gang met waterwisselen.
 
Zelf vervang ik hier dagelijks in de 60cm 1/5e. De bakken staan op een warme slaapkamer en de temp is rond de 29 graden. Ik laat de kraan een poosje lopen zodat je wat kouder water krijgt en na de verversing is het ongeveer 2 graden gezakt in de bak.
 
Je vroeg nog of we 1 graad omlaag veel vonden. Ik vind dat van wel maar anderen hebben wellicht ook weer een andere mening. Als je toch echt de temperatuur wil laten zakken doe het dan in 2 stappen. Bv nu en vanavond laat nog een keer. Maar bedenk je dat morgen de bak (omdat het niet zo groot is) weer (dichtbij) de huidige temperatuur zit. Je blijft dan aan de gang met waterwisselen.


Met 1 bak is dat te doen maar bij 15 is dat lastiger. Met de EI ververs ik al jaren de helft en ook dan zakt het met zo n 2 graden. Ik heb daar hier nog nooit ellende mee gehad.
 
Met 1 bak is dat te doen maar bij 15 is dat lastiger. Met de EI ververs ik al jaren de helft en ook dan zakt het met zo n 2 graden. Ik heb daar hier nog nooit ellende mee gehad.
Goed om te weten!

Maar is het daadwerkelijk nodig in deze bak de temperatuur omlaag te halen?
 
Waarom behandelen we een aquarium met "gif weg" als de vissen bovenin de bak hangen,dat begrijp ik niet,krijgen ze nog een tik na.Gewoon een gebrek aan zuurstof,of misschien beter gezegd te veel CO2.

Een bruissteen in de bak hangen en lekker laten doorborrelen,daarbij komt niet veel zuurstof vrij maar de CO2 gaat er wel uit.
 
Waarom behandelen we een aquarium met "gif weg" als de vissen bovenin de bak hangen,dat begrijp ik niet,krijgen ze nog een tik na.Gewoon een gebrek aan zuurstof,of misschien beter gezegd te veel CO2.

Een bruissteen in de bak hangen en lekker laten doorborrelen,daarbij komt niet veel zuurstof vrij maar de CO2 gaat er wel uit.

Er was meer dan 2.0 nitriet en toen kon ik nog geen NH3 meten maar die zal ook heel hoog zijn geweest want er had een rottende vis in gelegen. Daarom gif weg.
 
ooit heb ik een odessa barbelen gehad en die moesten volgens de visverkoper/expert 29 en 33 graden hebben, nou, die heben het niet lang volgehouden want ik had mijn aquarium dus op 31 graden staan, dag in dag uit.
Daar klopt niks van.
Plm 25 is prima.
 

Terug
Bovenaan