Vissen aan het wateroppervlakte, nitriet 2.0 (ongeveer)

  • Onderwerp starter PetervdVliet
  • Startdatum

Ok, op de laatste foto kan ik het minder goed zien door de mist denk ik. Hou de no2 goed in de gaten de komende dagen en anders gelijk flink verversen.
 
Zo, ik heb jullie advies opgevolgd en nog een keer ongeveer 1/3 van het water vervangen zodat ik 1 keer gifweg heb gebruik en 2 keer 1/3 van het water vervangen dus 44/46 liter van de 63 liter van het aquarium.

En ik heb dus nu ook de reden (denk ik) gevonden van de problemen. Ik heb een boomstammetje achteraan liggen en daar lag een dood visje onder, Die zal toch wel een paar dagen al dood zijn zonder dat ik het merkte, Ik tel maar 2 of 3 keer per week elke vis dus hij zal vanaf vrijdag of zaterdag overleden zijn want vrijdag middag heb ik nog geteld tijdens het voeden en toen zwom alles nog vrolijk.

Ik heb net met mijn sera test gemeld en waar hij eerst rood was (hoger dan 2, minder dan 5) en daarna licht oranje was (0,5) is hij nu geel, nog niet perfect licht geel maar wel tegen de 0,0 aan (misschien 0,1 of zo) dus vanavond laat ik het zo (vooral nu de dode vis eruit is) en dan doe ik morgen nog een keer 33% vervangen en dan zou het goed moeten zijn.

Morgen als het melkachtige weg is zal ik nog een foto maken.
 
Ik heb net HYGROPHILA DIFFORMIS, SUBMERS en MYRIOPHYLLUM BRASILIENSIS Moerings besteld want dat waren volgens meerdere sites planten die veel zuurstof produceren.
 
Dat is niet echt te lang maar als je nu geen algen hebt dan is die zorg er ook niet.
 

Mag ik heel eerlijk zijn? In mijn ogen verkoopt Robert Knops graag (ja ik ken de zaak persoonlijk). Wat je met gifweg bereikt (als het waarmaakt wat het belooft) bereik je dat ook tegen de prijs van drinkwater, namelijk door te verversen.
Knops is niet goedkoop. Hij verkoopt de hele range van Aquapulse en trekt die graag achter de toonbank vandaan.

Volgende keer gewoon water verversen hoor, daarmee red je het ook.
 
Mag ik heel eerlijk zijn? In mijn ogen verkoopt Robert Knops graag (ja ik ken de zaak persoonlijk). Wat je met gifweg bereikt (als het waarmaakt wat het belooft) bereik je dat ook tegen de prijs van drinkwater, namelijk door te verversen.
Knops is niet goedkoop. Hij verkoopt de hele range van Aquapulse en trekt die graag achter de toonbank vandaan.

Volgende keer gewoon water verversen hoor, daarmee red je het ook.

Zoals zoveel zaken die graag verkopen terwijl het weinig toevoegt voor je bak.
 
Nou, ik heb vandaag niets meer gedaan behalve gemeten en de nitriet is weer volledig nul komma nul. Geen nitriet meer in te vinden.

Alleen heb ik direct een NH4/NH3 set gekocht en die heb ik zojuist gekregen (sera) en uit die meting is dat er een heel klein beetje 0,1mg NH4/NH3 in zit. Het moest geel worden als er nul in zou zitten maar het kleurde zeer zeer zeer licht groen, kwam niet eens in de buurt van de 0,5 dus iets boven de nul is het, moet ik daar morgen gewoon ook weer 33% van het water vervangen?
 
Nou, ik heb vandaag niets meer gedaan behalve gemeten en de nitriet is weer volledig nul komma nul. Geen nitriet meer in te vinden.

Alleen heb ik direct een NH4/NH3 set gekocht en die heb ik zojuist gekregen (sera) en uit die meting is dat er een heel klein beetje 0,1mg NH4/NH3 in zit. Het moest geel worden als er nul in zou zitten maar het kleurde zeer zeer zeer licht groen, kwam niet eens in de buurt van de 0,5 dus iets boven de nul is het, moet ik daar morgen gewoon ook weer 33% van het water vervangen?
Alle NH is teveel. Voor mij zou dit een reden zijn om nu water te wisselen en morgen weer te meten.
 
Ja altijd lastig te zeggen want aflezen is al lastig en ook druppeltesten zijn een indicatie. Of het erg giftig zal zijn hangt er ook vanaf of het ammoniak is of ammonium maar voor de zekerheid kun je nog een wissel doen. Bij een lage ph is het dacht ik minder giftig dan bij een hoge ph (zo niet dan corrigeert men mij vast wel)
 
Bij een lage ph is het dacht ik minder giftig dan bij een hoge ph (zo niet dan corrigeert men mij vast wel)
Dat klopt. En aangezien ons kraanwater altijd alkalisch is, is de kans groot dat het water in de bak dat ook is. Tenzij iemand bewust aan zuurt of er heel veel hout, bladeren en dergelijke in heeft liggen.
 
Bij een lage ph is het dacht ik minder giftig dan bij een hoge ph (zo niet dan corrigeert men mij vast wel)
Klopt wel bij een lage ph heb je minder nh3 en meer niet giftig nh4 dacht ik.
 
Ja altijd lastig te zeggen want aflezen is al lastig en ook druppeltesten zijn een indicatie. Of het erg giftig zal zijn hangt er ook vanaf of het ammoniak is of ammonium maar voor de zekerheid kun je nog een wissel doen. Bij een lage ph is het dacht ik minder giftig dan bij een hoge ph (zo niet dan corrigeert men mij vast wel)

Mijn PH was ongeveer 6,5 dus niet hoog.
 
Met strips toch als ik me niet vergis? If so, dan zou ik daar maar niet op vertrouwen.

Nee, mijn PH meet ik ook met een druppeltest. Ik gebruik totaal geen strips meer, toch veel minder precies.
 
Zoals ik al zei zou ik het wel minimaal 1x per dag even controleren.
 
Nee, mijn PH meet ik ook met een druppeltest. Ik gebruik totaal geen strips meer, toch veel minder precies.

Ah prima zo. Ik had in gedachten dat je strips gebruikte.
 
Eigenlijk zijn strips weggegooid geld maar toch worden ze nog vrij veel verkocht.
 
Ik gebruik zelf ook weleens strips voor een ruwe indicatie en werkt prima.
Als je ze over de lengte doormidden knipt heb je er nog 2 keer zoveel ook voor dezelfde prijs! :!:D


Kijk dat is een goede tip van een zuinige Zeeuw. Nog even en hij probeert ze in drie stroken te knippen;)
 
Zojuist gemeten:

Ph 7,5
KH 7
GH 7
Nitriet 0
NH4/NH3 0

Ik heb alleen wat KH/PH min in het aquarium gedaan om de PH weer naar 6,5 te krijgen

Ik heb actieve kool toegevoegd aan mijn filter set up, dus nu blauwe spons (grof, nitraat groene spons, actieve kool (63 gram voor mijn 63 liter aquarium) en verste witte filterwatten

Ik heb natuurlijk ook vandaag weer 33% van het water vervangen en de bodem flink afgezogen. De vissen doen het zo te zien weer goed.
 
Kijk dat is een goede tip van een zuinige Zeeuw. Nog even en hij probeert ze in drie stroken te knippen;)

Ons Zeeuwen ben zunig (geboren in Vlissingen, maar slechts heel kort daar gewoond).
 
"Je bent er" pas in Tilburg...

Nee, Gelaen heeft het zoals ze hier zeggen, hoewel het enige wat ik echt geweldig vind aan Geleen is dat mijn moeder er woont (en ik natuurlijk ook LOL)
 
Nee, Gelaen heeft het zoals ze hier zeggen, hoewel het enige wat ik echt geweldig vind aan Geleen is dat mijn moeder er woont (en ik natuurlijk ook LOL)
Hè ja, ik ken doe katoenen tasjes nog met daarop in dialect ‘Geleen heeft het’ 40 jaar geleden of zo :D

Ben er geboren en getogen trouwens.
 
Hè ja, ik ken doe katoenen tasjes nog met daarop in dialect ‘Geleen heeft het’ 40 jaar geleden of zo :D

Ben er geboren en getogen trouwens.

Ik ben geboren in Vlissingen, maar heb ook gewoond in Eindhoven, Heerlen, Zwijndrecht, Veldhoven, Hoensbroek, Almere, Sittard en op 4 plekken in Geleen. Maar ja, nu heb ik een aquarium en verhuis is dus maar niet meer LOL
 

Terug
Bovenaan