Vissen aan het wateroppervlakte, nitriet 2.0 (ongeveer)

  • Onderwerp starter PetervdVliet
  • Startdatum

P

PetervdVliet

Guest
Toen daarnet het licht aanging bij de vissen, zag ik dat na enige tijd alle vissen aan het wateroppervlakte begonnen te zwemmen, met de mondjes aan het oppervlakte alsof ze zuurstof tekort hadden. Ook alle slakken zaten aan de rand van het water en de oppervlakte. Het zijn slaketende slakken.

Ik heb direct ongeveer 1/3 van het water eruit gehaald en heb de waterwaardes gemeten. Het nitriet gehalte was iets boven 2.0, de gh en kh waren niet perfect maar wel redelijk en de PH was prima.

Ik heb toen gifweg gemengd met schoon water, gifweg is volgens de beschrijving een middel wat bij acute vergiftiging van het water gebruikt kan worden om de "troep" aan zich te binden en het zo uit het water te halen. Ik heb dat in het aquarium gepompt samen met kraanwater.

Het effect is dat de slakken nu weer een stuk lager zitten en ook de vissen zitten niet meer aan het oppervlakte water maar zwemmen min of meer weer op de normale plek in het aquarium (zover je ze kunt zien, het water is nogal melkig). Ze zwemmen allemaal in de onderste helft van het aquarium.

Kan het hoge nitriet gehalte gekomen zijn door dat de vissen minder gegeten hebben in de laatste dagen, in combinatie met de hoge temperatuur in het water? Normaal eten ze prima maar de laatste dagen met dat warme weer iets minder. Kan het zijn dat ik twee dagen niets meer moet voeren en daarna om de andere dag?

Gaarne jullie advies.
 
Heb je de laatste tijd iets met het filter of aquarium gedaan?


Ik zal direct 75% van het water verversen!(zelfde temperatuur) en weer testen en mocht er nog nitriet zijn, weer verversen;)
 
Heb je de laatste tijd iets met het filter of aquarium gedaan?


Ik zal direct 75% van het water verversen!(zelfde temperatuur) en weer testen en mocht er nog nitriet zijn, weer verversen;)

Ik heb een dikke week geleden het nitriet filter vervangen.

Moet ik niet eerst het gifweg de kans geven te werken?
 
Nitriet filter? Dat bestaat niet.

Bij hogere temperaturen gaan vissen meer eten en niet minder.

Hoe groot is deze bak?
Wat zijn de bewoners?
Welk filter zit erin/erop?
 
Ik ken ook geen nitrietfilter en wellicht bedoel je een groene nitraatspons. Ik zou meer verversen en zoals Ruben al angeeft 75% en dan weer meten totdat het flink is gezakt.
Enkel het vervangen van een spons kan dit denk ik bijna niet veroorzaken tenzij het alle sponzen betreft. De vragen van Rich zijn ook essentieel.
 
Ik ken ook geen nitrietfilter en wellicht bedoel je een groene nitraatspons. Ik zou meer verversen en zoals Ruben al angeeft 75% en dan weer meten totdat het flink is gezakt.
Enkel het vervangen van een spons kan dit denk ik bijna niet veroorzaken tenzij het alle sponzen betreft. De vragen van Rich zijn ook essentieel.

Sorry, die bedoel ik.
 
Nitriet filter? Dat bestaat niet.

Bij hogere temperaturen gaan vissen meer eten en niet minder.

Hoe groot is deze bak?
Wat zijn de bewoners?
Welk filter zit erin/erop?

63 liter
8 kegelvlek barbelen
6 neon tetra

Grof blauw filter
groen nitraat filter
witte filterwatten
 
In dit geval is 100% verversen het beste.

Dus 50% eruit en bijvullen en dit net zolang tot nitriet 0 is.
 
Oeps, wat een gekleurde bak zeg. Smaken verschillen maar de bewoners zijn hier denk ik ook minder happy mee.
 
Zover ik het kan zien zit er ook flink wat alg op de planten en ik ben benieuwd naar alle waterwaarden.
 
Een foto van hoe de bak er nu bij staat is fijner dan een foto van de bak van een jaar geleden. Of is de kleurrijke bak van toen nog hetzelfde als nu met enkel een plantje meer?
 
Een foto zou mooi zijn met wat info over de verlichting en de waarden en welke filter erop zit en het onderhoud daarvan.
 
Ik heb net gemeten, de nitriet van minimaal 2 (minder dan 5.0) is nu gezakt naar ongeveer 0,5 na mijn behandeling met gifweg.

Is het nu goed dat ik dan morgen weer minimaal 33% vervang (zodat ik 2/3 van de bak binnen 24 uur heb vervangen of moet ik vanavond nog water uit mijn aquarium halen?

Trouwens heb net even een foto genomen en de vissen zwemmen nu weer vrolijk rond.

Bekijk media item 1162
Bekijk media item 1159
Het melkachtige is nog van het gifweg dat dus minimaal 3/4 van het nitriet heeft verwijderd (samen met de 33% watervervanging
 
Als het mijn aquarium was zou ik vanavond nog 80 procent verversen.
 
Een foto zou mooi zijn met wat info over de verlichting en de waarden en welke filter erop zit en het onderhoud daarvan.

Er zit LED licht boven zoals bij de Juwel hoort, deze heb ik gekocht nadat de lamp die erin zat kapot gegaan was.

Filter zoals gezegd is de Juwel 3.0 met de blauwe grove spons, de groene nitraat spons en wit filtermateriaal). De pomp was ook een Juwel 3.0 maar die heb ik een paar maandjes (3 of zo) vervangen door een compleet nieuwe.

PH is 6.5
KH is 5.0
GH is 6.0
nitriet is dus nu ongeveer 0,5
 
Ik zie vrij weinig planten en dan ook nog eens planten die eigenlijk zo traag groeien dat ze nauwelijks stoffen uit je water halen. Zou er morgen wat snelgroeiers inzetten, goed voor de toevoegen van zuurstof en halen gelijk stoffen als nitraat (wat wordt omgevormd naar nitriet) uit je bak
 
"Door regelmatig Gif Weg aan het aquariumwater toe te voegen wordt water wisselen minder noodzakelijk." Serieus?!?:stom:
 
Ja niet meer dan een soort waterverbeteraar denk ik. Maar wat doseer je aan plantenvoeding en hoelang heb je het licht aan? Ik zie algen als ik het goed heb en dat krijg je normaliter door tekorten.
 
Even een geintje tussendoor als het mag maar heb je die bodem genomen met het oog op het huidige WK:S:D;).
 

Dat is het inderdaad, bij zware vergiftiging van het water moet je 50 ml van dat spul doen per 100 liter water en dan aan het oppervlakte verspreiden. Het bindt dat alle NH4, nitriet, andere giffen en medicijn resten aan zich.

En ik gebruik hem puur en alleen op momenten dat er iets serieus mis is in het aquarium (heb het ook al meer dan een jaar niet meer gebruikt).
 
Het verschil in gedrag van de vissen is wel dramatisch anders, vanochtend hingen ze nog allemaal aan het wateroppervlak, nu zwemmen ze weer gewoon hun rondjes. En ook de slaketende slakken zijn weer terug naar de bodem gegaan om daar rond te dwalen.
 
Ja niet meer dan een soort waterverbeteraar denk ik. Maar wat doseer je aan plantenvoeding en hoelang heb je het licht aan? Ik zie algen als ik het goed heb en dat krijg je normaliter door tekorten.

Iets meer dan 8 uur (8 uur en 30 minuten), Ik geef geregeld profito, fosfo en nitro.
 
Wat is geregeld en wat zijn dan de waarden van de no3 en de po4 en hoe zit het met je verlichting?
 
Wat is geregeld en wat zijn dan de waarden van de no3 en de po4 en hoe zit het met je verlichting?

Ik heb geen middeltje om de NO3 en PO4 te meten. Dat moet ik nog aanschaffen.

En geregeld is profito 1 keer in de week (zoals vermeld in de gebruiksaanwijzing) en om de 3 dagen nitro en fosfo.
 
En hoelang heb je het licht aan? Klopt het dat ik op de foto algjes op de bladeren zie?
 
En hoelang heb je het licht aan? Klopt het dat ik op de foto algjes op de bladeren zie?

die foto met algen is van een jaar geleden, een nieuwe foto heb ik net pas geleden erop gezet (het een beetje melkachtige shot).
 

Terug
Bovenaan