Vissen aan het wateroppervlakte, nitriet 2.0 (ongeveer)

  • Onderwerp starter PetervdVliet
  • Startdatum

Meting 5 juli

nitriet 0
NH4/NH3 0
PH tussen 7 en 7,5
KH 5
GH 8
 
En nee, mijn andere hobby is fantasy football van de NFL, dus als er nog andere mensen zijn die daar fan van zijn ben ik bereid bij NFL com een aquaforum groep te stichten waar we met een paar andere NFL fans een eigen aquaforum league kunnen hebben. PM me maar als iemand daar zin in heeft.

Maar waar ik echt over wilde schrijven is mijn actie op jullie plant advies.

Ik heb vandaag in mijn aquarium (op een stuk hout dat ik nog had) hygrophila polysperma en Ludwigia palustris groen geplant. Daarnaast heb ik besteld:

Pogostemon helferi
Riccia Fluitans
Alternanthera sessilis

en een bosje met najas, waterpest en javavaren

Myriophyllum Brasiliensis
HYGROPHILA DIFFORMIS, SUBMERS

Ik hoop dat dit de af en toe issues met algen en zuurstofvoorziening in mijn aquarium daarmee geregeld is.
 
Heb je een foto hoe je de Polysperma hebt bevestigd? Hoor dit voor het eerst.
 
Ik ben benieuwd naar hoe dat eruit ziet.

Zo ziet het er nu uit (net 2 minuten geleden het eten gegeven).

Bekijk media item 1165
Bekijk media item 1169
En zo met flits

Bekijk media item 1175
Ja, ik weet, ik moet de bodem zuigen want elk stukje wat naar onder valt is zoo goed zichtbaar op dit grind.

En op deze foto, als je goed op de bodem kijkt kun je de nakomelingen zien van mijn slaketende slakken want die hebben zich mega voortgeplant in mijn aquarium. Ik ben begonnen met ongeveer 5 en nu heb ik er aan heel grote een stuk of 3 en kleintjes een stuk of 9/10/11

Bekijk media item 1174
 
Zo ziet het er nu uit (net 2 minuten geleden het eten gegeven).

Bekijk media item 1165
Bekijk media item 1169
En zo met flits

Bekijk media item 1175
Ja, ik weet, ik moet de bodem zuigen want elk stukje wat naar onder valt is zoo goed zichtbaar op dit grind.

En op deze foto, als je goed op de bodem kijkt kun je de nakomelingen zien van mijn slaketende slakken want die hebben zich mega voortgeplant in mijn aquarium. Ik ben begonnen met ongeveer 5 en nu heb ik er aan heel grote een stuk of 3 en kleintjes een stuk of 9/10/11

Bekijk media item 1174
Als die lichte plekken op de bodem allemaal voer is zou in je dringend adviseren om minder dan wel gerichter te voeren.
 
Zelf zou ik al die beeldjes vervangen door een paar leuke plantjes;)

Ik dacht zelf aan het vastmaken van planten aan 1 of 2 van de beeldjes? Als het op stenen kan of hout dan zou het toch ook op zo'n beeldje moeten vastgemaakt kunnen worden.
 
Als die lichte plekken op de bodem allemaal voer is zou in je dringend adviseren om minder dan wel gerichter te voeren.

Wanneer is het beste tijdstip van de dag om te voeren? En hoe vaak hebben deze vissen voer nodig? Nu geef ik elke dag iets te eten.
 
Eens per dag moet voldoende zijn of anders 2x daags de helft, maar zo te zien voer je ze meer dan de vissen in 30 seconden kunnen eten, en door een gebrek aan van de bodem etende vissen zal het blijven liggen voor slakjes waarvoor je nu Helena's hebt ingezet.
Het voer wat kleiner maken zal ook helpen, dit kunnen ze dan wat makkelijker weg happen.
 
Is er een reden dat je de planten niet in de bodem plant?
 
Is er een reden dat je de planten niet in de bodem plant?

Voor het schoonmaken van het aquarium vind ik het handig om alle voorwerpen met plant en al te verwijderen voordat ik de bodem schoonmaak. Inclusief alle beeldjes. Daarbij heb ik geen substraat onder het grind zitten.
 
Hoe uitgebreidt maak je de bodem schoon? En plantjes kunnen prima in een bodem waar geen substraat onder zit.
 
Hoe uitgebreidt maak je de bodem schoon? En plantjes kunnen prima in een bodem waar geen substraat onder zit.

Hoe bedoel je? Ik heb een afzuiger en een soort stofzuiger waar ik de bodem kan zuigen zonder water te verversen. Kan het probleem gewoon zijn dat ik te veel voer geef en daardoor veel te veel de bodem moet reinigen?
 
Ik heb nu veel minder eten gegeven en nu ligt er veel minder op de grond.
 
Ideaal gezien zou als je geen bodembewoners hebt niets van het voer de bodem mogen raken. Misschien minder tegelijk voer maar wat vaker (per voedingsbeurt). Ik gooi per maaltijd ook meerdere keren wat in de bak, dan raakt zo min mogelijk de bodem.
 
Dat klinkt opzich best logisch :D

Ik ga het zo verder want ik wil niet weer zoveel rotzooi op de bodem.

De waterkwaliteit moet ik morgen weer meten maar de vissen zien er goed uit. De nieuwe planten zitten erin, water is ververst, bodem goed schoongemaakt.

Ik heb nadat de planten erin zaten wel profito, easycarbo, nitro en fosfo tegevoegd en ook aquarium stabiel, meer niet.

Het ziet er nu zo uit:

Bekijk media item 1187
Bekijk media item 1191]

Bekijk media item 1189
 
Niet teveel in de bodem schoonmaken want daar zitten de goede bacterien.

Ik heb niet te diep gezogen, gewoon de voedsel resten van de bodem afgezogen. Was wel heel wat werk want ik had eerste de dik 25 slakjes eruit gehaald zodat ik makkelijker kon zuigen. Wat zijn die beesten geexplodeerd, van 5 naar 25 is gigantisch veel.

Maar heb ik nu genoeg planten in het aquarium? Ik zelf vind dat het er beter uitziet dan een week geleden toen ik alleen de 2 extra planten erin had, in totaal zijn nu 6 nieuwe planten geplaatst en er komen er nog 2 als Veldhuis eindelijk de plantjes eens levert.
 
Volgens mij kun je niet te veel planten hebben.
Met slakjes heb ik ook wel eens een explosie, en na een tijdje weer minder. Als er iets dood gaat en instabiel is heb je veel slakjes, is er weinig voedsel (wel net genoeg voor je visjes) heb je weinig slakjes.

Ik ben nog niet zo lang met het aquarium bezig, maar de beste tip die ik heb gekregen is dat je langzaam moet veranderen. Dus weken of maanden in plaats van dagen.
 
Meting 26 juli

nitriet 0
NH4/NH3 0
PH tussen 7
KH 5
GH 8

Mij lijkt dit redelijk perfect, in 3 weken tijd bijna identieke waardes, alleen de PH is een tikje gedaald naar 7

Dus mij lijkt het prima om nu een flinke lading water te wisselen met dit warme weer, maar als ik het meer dan 1 graad verlaag van 25, 5 naar rond de 24 of 23,8, kan dat of is dat te veel warmteverschil?
 
Meting 26 juli

nitriet 0
NH4/NH3 0
PH tussen 7
KH 5
GH 8

Mij lijkt dit redelijk perfect, in 3 weken tijd bijna identieke waardes, alleen de PH is een tikje gedaald naar 7

Dus mij lijkt het prima om nu een flinke lading water te wisselen met dit warme weer, maar als ik het meer dan 1 graad verlaag van 25, 5 naar rond de 24 of 23,8, kan dat of is dat te veel warmteverschil?

Die 25,5 vormt echt nog geen probleem voor de meeste tropische bewoners, ik ken je bestand echter niet uit mijn hoofd.
Ik heb zelf net 30 liter koud toegevoegd om te zien hoever de temperatuur in mijn 120 bak zou zakken. Dat is iets meer dan 1/7 deel van het volume. Temperatuur zakte met 0,2 graden. Loonde dus niet echt. Mijn bak is wel wat warmer dan de jouw, fractie over de 27 graden.

Je zult nogal een plens water moeten vervangen wil je de bak een graad naar beneden will trekken. Kraanwater is ook niet meer echt koud te noemen.
 
Die 25,5 vormt echt nog geen probleem voor de meeste tropische bewoners, ik ken je bestand echter niet uit mijn hoofd.
Ik heb zelf net 30 liter koud toegevoegd om te zien hoever de temperatuur in mijn 120 bak zou zakken. Dat is iets meer dan 1/7 deel van het volume. Temperatuur zakte met 0,2 graden. Loonde dus niet echt. Mijn bak is wel wat warmer dan de jouw, fractie over de 27 graden.

Je zult nogal een plens water moeten vervangen wil je de bak een graad naar beneden will trekken. Kraanwater is ook niet meer echt koud te noemen.

visbestand is 7 kegelvlek barbelen en 6 neon tetra

Ik heb water in de koelkast staan in 2 liter formaat, kan ik die ook gebruiken? Heeft sinds vannacht in de koeling gezeten dus ik dacht 2 liter van dat en dan 8 liter gewoon kraanwater?

Of mogen ook ijsklontjes in het water gedaan worden of is dat schadelijk?
 
Voor de kegelvlek en de neon staat een maximum temperatuur van 28 graden, opgezocht bij Seriously Fish. Dit is echter geen absolute bovengrens. Korte tijd kunnen ze ook wat warmer verdragen.

Hoe groot is je bak eigenlijk, dat heb ik zo niet paraat. IJsklontjes gaan geen zoden aan de dijk zetten, heb ik zelf ooit geprobeerd, jaren terug ;), smelten als de bliksem.
Toevallig is er vandaag nog ergens iets over geschreven, hoeveel een bevroren 1/2 liter flesje de temperatuur in een bak omlaag trok, kan het helaas niet terug vinden. Bij mij smolten ze destijds sneller dan dat ik ze invriezen.

Als het mijn bak was zou ik niet rommelen met de temperatuur van het water, je zit ruim onder de 28 graden en 29 of 30 kan ook nog wel. Om de temperatuur minder te laten stijgen kun je de lampen uit doen, of de kleppen op een kier (helemaal open), een ventilator over het wateroppervlak laten blazen. Je loopt wel het (kleine) risico dat er een uit springt.

Zorg voor voldoende oppervlakte beweging zodat er voldoende zuurstof in het water blijft. Met een zuurstof pompje kun je eventueel ook het oppervlak in beweging brengen, maar ik ben er zelf met warm weer niet zo'n fan van. Als de woonkamertemperatuur hoger is dan die van de bak blaas je extra warme lucht de bak in, en dit zou de temperatuur van de bak kunnen verhogen.
 
Voor de kegelvlek en de neon staat een maximum temperatuur van 28 graden, opgezocht bij Seriously Fish. Dit is echter geen absolute bovengrens. Korte tijd kunnen ze ook wat warmer verdragen.

Hoe groot is je bak eigenlijk, dat heb ik zo niet paraat. IJsklontjes gaan geen zoden aan de dijk zetten, heb ik zelf ooit geprobeerd, jaren terug ;), smelten als de bliksem.
Toevallig is er vandaag nog ergens iets over geschreven, hoeveel een bevroren 1/2 liter flesje de temperatuur in een bak omlaag trok, kan het helaas niet terug vinden. Bij mij smolten ze destijds sneller dan dat ik ze invriezen.

Als het mijn bak was zou ik niet rommelen met de temperatuur van het water, je zit ruim onder de 28 graden en 29 of 30 kan ook nog wel. Om de temperatuur minder te laten stijgen kun je de lampen uit doen, of de kleppen op een kier (helemaal open), een ventilator over het wateroppervlak laten blazen. Je loopt wel het (kleine) risico dat er een uit springt.

Zorg voor voldoende oppervlakte beweging zodat er voldoende zuurstof in het water blijft. Met een zuurstof pompje kun je eventueel ook het oppervlak in beweging brengen, maar ik ben er zelf met warm weer niet zo'n fan van. Als de woonkamertemperatuur hoger is dan die van de bak blaas je extra warme lucht de bak in, en dit zou de temperatuur van de bak kunnen verhogen.

het is 63 liter in mijn bakkie en ik wilde zo'n 20 liter ongeveer vervangen, dus net onder 1/3. Zou lijkt mij wel moeten kunnen.

Ik ben nu heel voorzichtig met de temperatuur, ooit heb ik een odessa barbelen gehad en die moesten volgens de visverkoper/expert 29 en 33 graden hebben, nou, die heben het niet lang volgehouden want ik had mijn aquarium dus op 31 graden staan, dag in dag uit. Dus met temperaturen ben ik very voorzichtig.
 

Terug
Bovenaan