visbestand Rio 300


meksjoef zei:
Er werd in het begin keurig antwoord gegeven.
Dus dat een naar verloop van tijd sprake was van een ronduit belachelijke gang van zaken spreek je niet tegen.

Er werd later nota bene gesproken van een troll, niet de minste beschuldiging op het w.w.w. en m.i. een beschuldiging die ten principale faalt gezien hier duidelijk wordt dat wel degelijk de bedoeling is tot een weloverwogen bestand te komen. En dat men er op enig ander forum een andere visie op nahoudt over wat wel en niet kan doet aan het voorgaande in het geheel niet af.
meksjoef zei:
iets wat in gezelschap bakken vaak niet het geval is en de visbestanden vaak ondoordachte combinaties zijn waarbij concessies moet worden getroffen.
Wat 'vaak' aan de orde is, is totaal irrelevant voor een specifieke situatie.

~ Ivo
 
Ivo, dank je wel voor jouw aanvulling ;)

Maar goed...
wat ik al zei, ik laat het Cichlidenforum voor wat het is en blijf lekker mijn informatie hier vandaan halen.
En google is een mooie bron, al moet je daar natuurlijk ook filteren wat goede en minder goede info is.
 
MsFelix zei:
Nee nee... de manier waarop men schrijft is gewoon niet netjes en men accepteert geen enkele andere visie of kijk op zaken dan die van hen zelf.
Vandaar mijn opmerkingen over in hokjes denken.
Er zijn duizenden mensen met een gezelschapsbak, kan gewoon. Je moet een verschil hebben tussen wat kan en wat je mooi vind. En dat verschil zien ze daar niet. Neem daarbij de asociale manier van afhandeling en je hebt gewoon een waardeloos forum. Daarnaast ook nog volop arrogantie aanwezig... "wij zijn de beste"
Terwijl er bakken op staan die totaal verkeerd zijn ingericht voor het houden van cichliden...
Maar goed, zoals ik al zei..... ben er klaar mee. Zou het ook niemand aanraden om er lid van te worden..

De manier van schrijven kan inderdaad hard zijn, maar ik vindt niet dat deze asociaal was.

Er zijn ook duizenden mensen die vissen op elkaar stapelen of enkel mannen nemen (The American way) om de agressie te beperken. Wil je natuurlijk gedrag, is dat niet de juiste manier. Wil je gewoon veel vis, dan is dat de manier...

Dan ben ik wel heeeeel benieuwd, welke bakken er op staan die totaal verkeerd ingericht zijn voor het houden van Cichliden?


MsFelix zei:
Er is hier kennis zat, ook veel leden die zowel daar als hier lid zijn zoals jij Meksjoef.
En hier zitten meer mensen die iets durven te proberen. Die meer ervaring hebben met het houden van bv een gezelschapsbak.

Klopt, maar over het algemeen reageren die weinig. (ik heb gewoon geen sociaal leven door mijn werk en op mijn werk heb ik gewoon weinig te doen :p )


Mascha&Ivo zei:
meksjoef zei:
Er werd in het begin keurig antwoord gegeven.
Dus dat een naar verloop van tijd sprake was van een ronduit belachelijke gang van zaken spreek je niet tegen.

Er werd later nota bene gesproken van een troll, niet de minste beschuldiging op het w.w.w. en m.i. een beschuldiging die ten principale faalt gezien hier duidelijk wordt dat wel degelijk de bedoeling is tot een weloverwogen bestand te komen. En dat men er op enig ander forum een andere visie op nahoudt over wat wel en niet kan doet aan het voorgaande in het geheel niet af.
meksjoef zei:
iets wat in gezelschap bakken vaak niet het geval is en de visbestanden vaak ondoordachte combinaties zijn waarbij concessies moet worden getroffen.
Wat 'vaak' aan de orde is, is totaal irrelevant voor een specifieke situatie.

~ Ivo

Ik vindt helemaal niet dat de gang van zaken belachelijk is verlopen. MsFelix is niet met een fluwelen handschoen behandeld, maar ik vind niet dat er grof is gereageerd... Dat mag jij vinden, maar ik deel die mening niet.
Men vraagt advies op een forum en wanneer het antwoord niet is wat men wilt horen, verwijst men naar een ander forum. Dan vindt ik het niet raar dat mensen als snel iets hebben van, tjah waarom vraag je advies?
Helaas is het topic niet meer bestaande, waardoor ik ��n en ander niet kan teruglezen.

Misschien irrelevant bij een specifieke situatie, maar ook in dit geval zijn en er ondoordachte combinaties waarbij concessies zijn gedaan. Neem als voorbeeld de hillstream loach ;)

~ Wisse
 
Nou zullen we het hier dan lekker bij laten?
Jij hebt er kennelijk een andere visie op. Prima... We hoeven het niet met elkaar eens te worden toch...

;)
 
meksjoef zei:
Ik vindt helemaal niet dat de gang van zaken belachelijk is verlopen. MsFelix is niet met een fluwelen handschoen behandeld, maar ik vind niet dat er grof is gereageerd... Dat mag jij vinden, maar ik deel die mening niet.
Een fluwelen handschoen hoeft voor mij ook niet, dat weet jij ook, maar uitmaken voor troll?!?

Topic niet terug kunnen lezen is jammer, maar dat betekent niet dat er niet over een troll is gesproken. Daar is mijn geheugen simpelweg te goed voor...

meksjoef zei:
Misschien irrelevant bij een specifieke situatie, maar ook in dit geval zijn en er ondoordachte combinaties waarbij concessies zijn gedaan. Neem als voorbeeld de hillstream loach
Concessies ten aanzien van de hillstream loach oke, kan ik in mee gaan, helemaal zelfs.
Maar ondoordacht... kunnen wij van buiten simpel niet over oordelen. of bezit jij een talent (gedachten lezen) dat ik niet heb? ;)

~ ivo
 
Jaja Jaja Jaja...
nou wordt ie helemaal mooi Wisse...

De hillstream loach, ja mee eens. Foute keuze... niet lang genoeg door gezocht.
Goudvissen redden uit een vaas, grootste fout van mijn leven. Ook niet lang genoeg over doorgelezen en goed bedoelde in de wind geslagen. ...
Ook helemaal fout.

Blijf ook maar een mens.
Dit keer wil ik het goed doen, vandaar dat dit topic nu 12 bladzijden heeft.. :p
 
Goh, wat een gezelligheid! :juggle:

@ Meksjoef:Het kan aan mij liggen, maar volgens mij reageren er meer dan genoeg mensen met de nodige ervaring?

Maar goed, voor sommige mensen is het nooit goed genoeg, daarom moet je uiteindelijk gewoon je eigen keuzes maken! :thumbs:
 
@meksjoef Kennis is iets prachtig het is de manier waarop het gebruikt wordt dat van belang is. Wil niet te veel doorgaan op nederlandsecichlidenforum want daar gaat de vraag niet over. Al is het een forum waar je van moet houden en is niet voor iedereen zijn ding. Vind het een top forum voor de mensen met biotopen en echte speciaal aquariums omdat toch beetje de instelling is Less is more (die deel ik ook)

Msfelix, de 28 graden zal vrijwel niet gebeuren lijkt mij en ook dat kan geen kwaad voor kortere periodes uiteraard.


En ik ben ook van mening dat op dit forum flink wat ervaring zit..maar ook wat google mensen (mensen die dingen simpelweg kopieren)
 
Ik heb ook respect voor een ieders mening of visie...
De visie less is more deel ik ergens ook wel. Anders had ik wel 2 drukke scholen vis bij elkaar gepropt met hier en daar een enkeling....
Dat ik vissen uit verschillende continenten wil combineren betekent niet dat ik de boel maar vol wil gooien...
Niemand weet wat de uitkomst straks is samen met de Trichopsis.
Ik vind er op internet ook verder wweinig info over, over deze combinatie.

Simpel kopi�ren of simpelweg opvolgen wat een ander zegt, zit niet in mijn systeem.
Daar ben ik te nieuwsgierig voor...
Het verhaal achter een verhaal, daar zoek ik altijd naar. Zo ook in de aquarium wereld.

En ik zal mijn ervaringen, de goede �n de slechte ook blijven delen.
Opdat de kennis die hier aanwezig is, alleen maar zal kunnen groeien..... ;)
 
Maar goed....

Ik ben er geloof ik uit.
moet ik alleen wel nog wat vissen te koop zetten.

Heb nu het volgende bestand in gedachten:

25 Paracheirodon innesi
3 Apistogramma borelli
4 Trichopsis pumila
5 Laetacara dorsigera
Appelslak, garnalen..... Wil misschien de japonica garnalen nog uitbreiden, ze zijn zo leuk...

De corydoras en Sewellia gaan er dan uit. Corydoras sowieso heel drukke visjes, weinig kleur en heb het gedrag na 5 jaar eigenlijk ook wel een beetje gehad.
Trichopsis pumila blijven er dus wel bij...
Mocht in de toekomst blijken dat het goed gaat, dan breid ik dat groepje misschien nog uit naar 6.
Maar eerst kijken of dat goed gaat...
 
meksjoef zei:
Ik bezit meerdere talenten :p Gedachten lezen is er ��n van ;)
Dan werk even voor me uit hoe ik denk ten aanzien van het treaty-override vraagstuk in het kader van de Nederlandse exitheffingen.

Ik krijg het zelf even niet helemaal lekker op papier namelijk.

:D :D

~ Ivo
 
Ik voel dat jij niet open staat voor mijn krachten :(
Ik heb Bres, Litavis en Toutatis verzocht om mij extra krachten te schenken... Dit zodat ik jouw ongelovige geest toch kon lezen. Maar helaas is jouw geest te bevuilt en kan ik hem niet lezen :S Een soort aluminium hoedje ;)
 
Hahahahha. Meksjoef, lolbroek.

Zal ze morgen eens roepen.
Neem ik Ramses II ook mee.
 
Hahahaha...
Nou, zolang we maar om elkaar kunnen blijven lachen, is alles prima toch!
We hebben hier in NL gelukkig vrijheid van meningsuiting..

Iemand nog wat te zeggen over het visbestand?
Geloof dat ik het zo maar gewoon ga doen...
 
Misschien brutale vraag msfelix :D heb jij nu de bujurquinae samen met de Paracheirodon innesi? Hoe gaat je dit af? Gewoon een vraag uit interesse heb zelf twee koppels bujurquinae en die hebben in 1 nacht een hele school tetra's opgepeuzeld haha! Ben zelf welke vis mooi is om hierbij te combineren.
 
Ja, ik kom nog eens terug in deze topic.

Uiteindelijk is het geworden:

5 Laetacara dorsigera
2 Apistogramma borelli
4 Trichopsis pumila
25 Paracheirodon innesi
1 Sewellia (die ik niet ben kwijtgeraakt na te koop aanbieden)
1 appelslak, garnalen.
De C. panda's zijn eruit gegaan, maar ik mistte toch het gedrag. Heb ze vervangen voor een grote groep van 17 Corydoras pygmaeus. Het idee daarachter was om de enige achtergebleven pygmaeus vriendjes te geven, aangezien hij nu in zijn eentje mee zwom met de groep neontetra. De pygmaeus staat er verder om bekend meer te zwemmen als te grondelen. En dat is zo.....
Ze zwemmen veel, trekken als school baantjes door de bak samen met de neontetra Daarnaast liggen ze vaak op bladeren te chillen. Af en toe grondelen ze wat, maar dit is vaak alleen na het voeren.

Hoe gaat het nu?
NOu, de uitkomst A.borelli / L.dorsigera is niet verkeerd. Ze eten nog altijd samen van een tabletje. Daarbij wil de Apisto man wel eens wat imponeren, maar de Laetacara is daar niet snel van onder de indruk.
Wie schreef het ook alweer...... zeer rustige visjes.
Mij dus t� rustig. Ook wel saai genoemd.
Ik wil mijn groep van 5 Laetacara te koop aanbieden.

En dan maar weer op zoek naar wat anders.

Er zijn meerdere opties:

Of ik maak er een groep Apistogramma borelli van. De aantallen weet ik echt niet, ik hoor het graag.
Of ik wil er een andere Apistogramma soort bij gaan doen. Ik heb gelezen dat de cacatouides ook best op 22 graden kan in de winter. Mijn bak wordt nooit kouder dan 22 graden, vanwege de verlichting.
Of ik wil er een grotere cichliden soort in gaan doen. Maar ik vraag mij af of de Corydoras pygmaeus dan niet als visvoer eindigen. Daarnaast levert dat natuurlijk gevaar op voor de cichliden want die zouden kunnen stikken in de Corydoras als ze ze verorberen.

Graag tips, visies en idee�n.
En als iemand mijn Sewellia nog wil... laat maar weten. Wel zelf uitvangen.. ;)
 
MsFelix zei:
Er zijn meerdere opties:

Of ik maak er een groep Apistogramma borelli van. De aantallen weet ik echt niet, ik hoor het graag.
Groepen dwergjes houden doen wij alleen nog als de groep in ��n keer en op jonge leeftijd kan worden ge�ntroduceerd. Kans dat bij twee groepen ze elkaar niet liggen of de ouderen te dominant worden is ons te groot. Was geen succes met de Dicrossus helaas.

MsFelix zei:
Of ik wil er een andere Apistogramma soort bij gaan doen. Ik heb gelezen dat de cacatouides ook best op 22 graden kan in de winter. Mijn bak wordt nooit kouder dan 22 graden, vanwege de verlichting.
Eveneens riskant. De kans dat je twee soorten Apistogramma vindt die gelijkwaardig aan elkaar zijn is klein. In dit concrete geval is de borellii geen enkele match voor de cacatuoides als die het op zijn heupen krijgt.

MsFelix zei:
Of ik wil er een grotere cichliden soort in gaan doen. Maar ik vraag mij af of de Corydoras pygmaeus dan niet als visvoer eindigen. Daarnaast levert dat natuurlijk gevaar op voor de cichliden want die zouden kunnen stikken in de Corydoras als ze ze verorberen.
Welke grotere cichlide dacht je aan?
Bij minimum 22 graden plus opwarming zou Cleithracara maronii wellicht een optie zijn.

~ Ivo
 
Oke..
De groep A. borelli vergeet ik maar en de toevoeging van cacatouides ook.
Ik las dat er Geophagus soorten zijn die ook wel op 22 graden kunnen en niet te groot worden.
Weet alleen even niet welke.... tapajos geloof ik uit mijn hoofd.

Aan de andere kant zit ik te twijfelen om toch maanvissen te gaan nemen.
Maar daar twijfel ik dan weer over of ze samen met de Corydoras en P. innesi kunnen.
De temperatuur zal dan natuurlijk ook verhoogd worden naar 24 minimaal.


Wie er nog andere idee�n heeft, graag. Wel graag vissen met een mooie kleur.
Ik vind de sleutelgatcichlide echt geen bal aan :D
 
Misschien Gymnogeophagus meridionalis?

Dan zou ik graag dit bestand willen:

2 Apistogramma borelli
1 of 2 koppels Gymnogeophagus meridionalis
25 Paracheirodon innesi
17 Corydoras pygmaeus
4 Trichopsis pumila
1 Sewellia
Appelslak en garnalen.
 
Ik slinger echt elke kant op met wat ik wil...
Ik mis gewoon een vis met wat kleur en zeer interessant gedrag.

Nu kom ik Kaap Lopez tegen en dat lijkt mij ook wel een geschikte kandidaat om bij het huidige bestand te zetten.

Dan zou ik krijgen:
5 Laetacara dorsigera
3 Trichopsis pumila (er is er 1 kwijt)
3 Aphyosemion australe
2 Apistogramma borelli
De school Paracheirodon innesi
De school Corydoras pygmaeus
1 Sewellia
Appelslak en garnalen.
 
Of misschien zelfs wel 2 man 4 vrouw.
Ik vind het pronkgedrag van mannen naar elkaar erg interessant om te zien.
Mijn knorgoerami's zitten meer in het midden of beneden in de bak dan dat ze bovenin zitten. Ik neem aan dat de kaap lopez veelal bovenin te vinden zal zijn.
 
MsFelix zei:
Ik neem aan dat de kaap lopez veelal bovenin te vinden zal zijn.
Is niet zo. Meer midden en zelfs beneden hierzo.

Chromaphiosemions zitten wel meer naar boven.

~ Ivo
 
Kaap L�pez zitten bij o s boven en ook beneden. Het is leuk te om te zien als ze bezig zijn;)
 
Win hebben bewust de keuze gemaakt om voor de gourami's te gaan omdat deze wat gedrag betreft net wat socialer zijn dan maanvissen.
Bij rifwachter halen wij onze vis vandaan. En die adviseren heel goed. Je krijgt ook een week garantie als je wTer in orde is.
Hier werken mensen die geschoold zijn. De moeite waard om daar eens te gaan kijken.

Gr ans
 
Mascha&Ivo zei:
MsFelix zei:
Ik neem aan dat de kaap lopez veelal bovenin te vinden zal zijn.
Is niet zo. Meer midden en zelfs beneden hierzo.

Chromaphiosemions zitten wel meer naar boven.

~ Ivo
Dat is ook een erg mooi soortje maar ik kan er verder weinig informatie over vinden.
Heb jij meer info, Ivo?

De Kaap Lopez is zeker niet zo'n geslaagde combinatie met wat ik nu al heb op de bodem....
 
Overzichtje van aantal soorten:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=cKcka9z-nV0[/video]

Via deze link info over de soortjes:
http://www.aka.org/wak/Ref_Library/Aphy ... _Index.htm
(chromaphyosemion wordt hier gezien als groep binnen de aphyosemions, vandaar dat ze geen aparte pagina hebben)

Het zijn wel niet de actiefste visjes eigenlijk. Gehouden in een flinke groep (wij hebben 3 paartjes in 80 cm, dat gaat prima) zul je mannen wel zien pronken. Doorgaans is hun besteding van de dag zoiets als: tussen de plantjes hangen, beetje pronken, beetje vrouwtjes lastigvallen, beetje eten en weer tussen de plantjes hangen. Kijk ook youtube filmpjes! Zoek in ieder geval ook op de soortjes met beide aanduidingen Chromaphyosemion en Aphyosemion.


Had je de pumila's niet zou ik zeggen: Pseudomugil furcatus of P. gertrudae. Ontzettend actieve visjes met leuk onderling pronkgedrag, maar ben dus bang dat die wat te druk zijn voor de pumila. Onze Betta man stoorde zich eraan en ook de pumila is wel op zijn rust gesteld volgens mij.

~ Ivo
 
Macropodus opercularis vind ik ook prachtig, maar die heeft ook nogal temperament zag ik...
 
Oke, dank je wel voor de informatie Ivo.

Ik ga eens kijken welke killivis het gaat worden.
Zijn er nog soorten die je aanraad bij mijn huidige bestand behalve die ene die je al noemde?
En wet je waar ze te krijgen zijn? Heeft Strijker bijvoorbeeld dergelijke soortjes zitten?
Verduijn is meer cichliden geori�nteerd, hoewel ze ook zeker wel Killivissen hebben zitten.
Ik zie echter op de site bij hen dat ze op dit moment niet zo veel hebben.

De regenboogvissen lijken mij iets te druk.
De paradijsvissen waarschijnlijk ook, dus het gaat iets in de Killi-hoek worden.
Had jij dat niet een tijd geleden al geopperd, Ivo? :D
 
Dat soort killi's zul je vaak in het circuit moeten gaan zoeken. Zit niet echt standaard in het assortiment van veel winkels. Bij Strijker houdt het wel op met Epiplatys dageti en annulatus en Aphyosemion australe en alledrie tegelijk komt vaker niet voor dan wel.

killivissenencorydoras.nl heeft eigenlijk altijd wel iets van een Chromaphyosemion en staat op diverse beurzen door het land. Hij woont zelf in Den Bosch, dus dat is denk ik misschien wat onhandig.

En anders Verduijn gewoon vragen of ze lijsten willen bijhouden voor je.

Ik durf niet zo goed te zeggen of bv. E. dageti lekker combineert met knorretjes.
Had je die niet meer zou je ook zo eens kunnen kijken voor Aplocheilus lineatus gold:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=vymH7QVdebw[/video]

~ Ivo
 
OKe, bedankt voor de info weer Ivo.
Ik heb er geen haast mee, dus ga mij langzaam eens oriënteren....
 
Rifwachter in Hilversum is de grootste in de Benelux en heeft veel visjes. Wellicht ook dit soort.
 
Ans1976 zei:
Rifwachter in Hilversum is de grootste in de Benelux en heeft veel visjes. Wellicht ook dit soort.
Valt vies tegen.
Dit zijn simpelweg geen visjes die veel via de groothandel komen en daar is ook de rifwachter van afhankelijk.

Maar wel een schitterende toko!
 

Terug
Bovenaan