visbestand Rio 300


Ook hier nog even een aanpassing en als er op- of aanmerkingen zijn dan hoor ik dat wel.

Visbestand zal worden:
25 Paracheirodon innesi
8 Corydoras panda
3 Apistogramma borelli
10 Trichopsis pumila
5 laetacara dorsigera
1 Sewellia
appelslak en garnalen.
 
Op zich een prima bestand, ik persoonlijk zou dan de Sewellis eruit halen. Zoals ik ook al aangaf in de pb. De Sewellia is eigenlijk een vis die behoefte heeft en snelstromend en zuurstofhoudend water. Dat is weer anders dan wat eigenlijk de rest nodig is.

Hier een tweetal foto's van hoe onder andere de Laetacara dorsigera leeft in de natuur:
ChFpiETLju-H1R5NSKF23PnB5LDAjC-G.jpeg

ChFpiETLju-H1R5NSKF23PnB5LDAjC-G.jpeg

Bron: http://atlas.elacuarista.com/ficha/laetacara-dorsigera
 
De Sewellia eruit...Hmmm...
ik weet dat je dat zei ja... vind hem zo mooi.
Ik zet speciaal voor hem een klein filter bij, die richt ik op wat stenen waar algjes op groeien, zodat hij wat meer stroming heeft. Zo dacht ik het goed op te lossen voor hem.
Ben een beetje aan hem gehecht.... en daarbij is het de lastigste vis om te pakken te krijgen want hij plakt zo..
 
Heb even zowel uit eigen interesse en voor jou nagevraagd aan een paar mensen die ik op Facebook heb in Uruguay, wat nou de watertemperaturen zijn van afgelopen jaar daar. In de winter is het watertemperatuur +14 graden en in de zomer +34 graden (hoogst gemeten afgelopen januari, dan is het bij hun zomer). Dus zoals je kunt zien verschilt het temperatuur enorm tijdens de seizoenen. Als je de temperatuur 's winter op kamertemperatuur hebt, dan loopt zomers automatisch de watertemperatuur wel op naar zo.n 26 graden Celsius.
 
Oh dank je wel Gert.
Houd dat eigenlijk in dat ik helemaal geen verwarming nodig heb?
Geldt dit voor mijn gehele aanstaande visbestand?

Oh wacht, ik weet het antwoord zelf al.
De Sewellia en Trichopsis pumila komen uit Indonesi�. Ik heb even gekeken maar de minimum temperatuur daar is toch 22 graden. Misschien sporadisch een keer wat koeler want het blijven gemiddelden.
De huiskamer kan, als het buiten echt maar een graad of 5 is, wel afkoelen tot beneden 18 graden.
Dus er zal wel een verwarmingselement nodig zijn.

Mijn vraag (en ik heb hem al meermalen gesteld maar volgens mij leest iedereen er over heen want ik klets teveel) is welke verwarming ik zou moeten kopen voor bij de bak. Ik kan een 2ehands 100 Watt verwarmingselement kopen, maar is dat voldoende.. Krijgt 100 Watt deze bak warm of is dat zo te weinig dat het element te hard moet werken en bv kapot zal gaan...

Gert, jij erg bedankt voor je info in elk geval!
 
Waar heb je de temperaturen vandaan gehaald? En weet je zeker dat het om watertemperaturen gaat?
(ik dacht ik vraag maar, voor de zekerheid, je zou de eerste niet zijn die zich vergist, maar daar ga ik natuurlijk niet vanuit, dat moge duidelijk zijn)
Ik had ooit een heel mooi bestandje op internet gevonden met ik meen ook (maar is heel diep graven in het geheugen) dat dat ging over een gebied waar T. pumila voorkomt, maar die ben ik dus kwijt, of althans de link werkt niet meer.

Gert, tot hoe ver zou jij de temperatuur maximaal laten zakken voor borellii's en de dorsigera's?
Want uiteindelijk is die info over hoe het in de natuur is geweldig, maar een vertaalslag naar het aquarium moet er ook nog komen.

Qua verwarming denk ik wel dat een apart topic even beter is. Zeker omdat jij niet veel bij zult hoeve te verwarmen.
Is de verlichting van de nieuwe bak trouwens T8 (die dikke) of T5 (de dunne)?

~ Ivo
 
T5 is de nieuwe verlichting.

Heb voor de temperaturen gewoon naar klimaat Indonesi� gekeken, dus niet heel accuraat.

Hier trouwens een mooi filmpje, waar je goed in kunt zien dat veel cichliden toch echt wel in groepen leven in de natuur.
https://www.youtube.com/watch?v=MoHYfNE4Nkc#t=632

Is dat nou trouwens de L. dorsigera in dat filmpje? Geloof het niet h�...
 
Ik ga toch nog eens zoeken naar dat bestandje.

In ons fototopic staan nog meer van dergelijke filmpjes.
Volgens mij is dat L. fulvipinnis.
 
In plaats van de innesi dan natuurlijk h�..

Op het Cichlidenforum raden ze nu weer de combinatie A.borelli en L.dorsigera af.
Vanwege territorium.
Maar goed, ik ga het toch doen met als reden dat beiden cichliden bekend staan als een rustige soort.
Cacatouides zou al veel temperamentvoller zijn.

En uiteindelijk zijn het allemaal adviezen en beslis ik zelf... :D
 
Dat je er zo over dacht was al vrij snel duidelijk ;)

Maar dat afraden was niet wat er werd gezegd/bedoeld... Heb het zinnetje even dik gedrukt gemaakt ;)

EdwinS zei:
En magertjes, 't is maar hoe je het bekijkt: het zijn wel zo'n 50 visjes. Ik heb in mijn bak van 1800 liter ongeveer 60 visjes (in een vergelijkbaar bestand) en vind dat helemaal niet magertjes. Door voor een beperkt aantal soorten in grotere aantallen te kiezen zie je juist meer en natuurlijker gedrag.

Veel cichliden houden zich inderdaad op in groepen, totdat ze gaan afzetten. Wanneer ze gaan afzetten zonderen ze zich af en zullen ze hun kroost verdedigen.
Persoonlijk denk ik ook dat territoria een probleem gaan worden wanneer ze gaan afzetten. Overige vissen zullen weinig ruimte hebben om weg te komen.

Persoonlijk denk ik ook dat je een veel te druk bestand wilt. Dat alleen al vanwege de reden dat je van rustige vissen / aquaria houdt
 
Tsja, ik ben het daar niet mee eens....
Sowieso ga ik zorgen voor veel beplanting. Veel zichtlijn brekers, hout en schuilplaatsen.
Ik had van Ivo al de tip gekregen om geen 6 maar 5 Laetacara dorsigera te nemen, omdat er anders de kans is dat er 3 koppels vormen.
Daarnaast denk ik dat de combi A.borelli en L.dorsigera juist een hele goede is, omdat zij beiden bekend staan als rustige soorten. Zou het met een A.cacatouides niet aandurven.

Maar goed, het zijn allemaal adviezen. Ik neem ze mee in mijn achterhoofd.
Denk dat ik sowieso de knorgoerami's dan niet ga uitbreiden naar 10 want dat word dan wel heel druk.
Zou er daar eentje van bijnemen, hopelijk is dat dan een vrouwtje...

De Sewellia zit ik nu wel een beetje mee.... die zou er volgens iedereen uit moeten. Vind hem echter zo mooi en hij doet het echt prima. Hij heeft de verhuizing ook overleeft ondanks dat ie in de bak zelf verhuisd is, spartelend in een modderpoel....
 
Mascha&Ivo zei:
Gert, tot hoe ver zou jij de temperatuur maximaal laten zakken voor borellii's en de dorsigera's?
Want uiteindelijk is die info over hoe het in de natuur is geweldig, maar een vertaalslag naar het aquarium moet er ook nog komen.

Qua verwarming denk ik wel dat een apart topic even beter is. Zeker omdat jij niet veel bij zult hoeve te verwarmen.
Is de verlichting van de nieuwe bak trouwens T8 (die dikke) of T5 (de dunne)?

~ Ivo


Ivo, de maximale lage temperatuur zou ik niet veel verder dan 14 graden doen. Maar aan de andere kant, als ik een andere verslag moet geloven, die jou wel bekend is op Apistogramma.com, dan zouden ze zelfs nog lager kunnen. Maar gezien bij ons de verwarming in de winter vaak minimaal op 17 graden Celsius staat (althans bij ons 's nachts), denk ik dat de temperatuur niet veel verder zal dalen tot een 16 graden. In de zomer zal de bak zeker wel een 25 tot 28 graden Celsius halen. Dus in mijn ogen is de Apistogramma borellii zeker een vissoort die gewoon prima onverwarmd gehouden kan worden. In de winter zal de temperatuur lager liggen dan wanneer het zomer is.

Edit:

Mijn koppel Laetacara dorsigera zit in een 80cm bak waarin ik geen thermostaat aan heb staan. Nu met de temperaturen in huis en buiten, is de temperatuur toch wel zo'n 25 graden Celsius. Als ik dan 's winters kijk, dan daalt die gewoon tot een 17a18 graden Celsius. Dat had ik ook in de Hillstream bak toen.
 
Gert, denk jij dat het nodig is om verwarming aan te schaffen?
Er zit ook nog een schooltje C panda en P.innesi in.... en natuurlijk de Trichopsis pumila.

Morgen zou ik gaan kijken voor een 100 Watt verwarmingselement, maar vraag mij af of deze Wattage voldoende is om de bak in de winter rond de 20/ 21 graden te houden....

EDIT
Heb toch nog even gegoogeld.
Buiten dat 100 Watt toch echt te weinig vermogen is voor 350 liter, zijn nieuwe verwarmingselementen ook niet zo erg duur.
Morgenochtend ga ik maar even bij Verduijn kijken voor een verwarmingselement. Dan laat ik die 2e hands maar zitten....
 
Mijn Rio 300 komt in de winter nooit onder 20 graden. Dat is bij een kamertemperatuur van overdag 19,5 en 's nachts 17. De verlichting zorgt ook voor veel warmte.

Met het visbestand dat je voor ogen hebt lijkt een verwarming me overbodig.
 
Oke, dank je wel...
Nu is het wel zo dat de verwarming hier in de winter helemaal uit Gaat als we niet thuis zijn. Dus niet op 17 graden ofzo, maar gewoon op 10 of iets..
Nou weet je, ik begin gewoon zonder verwarmingen dan kijk ik aan hoe het loopt. Kan er in de winter altijd nog eentje halen als het nodig is...
 
MsFelix zei:
De Sewellia eruit...Hmmm...
ik weet dat je dat zei ja... vind hem zo mooi.
Ik zet speciaal voor hem een klein filter bij, die richt ik op wat stenen waar algjes op groeien, zodat hij wat meer stroming heeft. Zo dacht ik het goed op te lossen voor hem.
Ben een beetje aan hem gehecht.... en daarbij is het de lastigste vis om te pakken te krijgen want hij plakt zo..

oke das een leuke gedachte maar wil je die vis dan vertellen dat ie op die paar stenen moet gaan zitten de hele dag?...ik vind dat als je geen middenweg hebt dat je voor bepaalde vissen die gewoon echt een speciaalbak nodig hebben niet moeilijk moet doen en hem gewoon geven wat ie nodig heeft en niet iets moet gaan zeggen van hij is zo mooi en lastig te vangen want je moet hem toch ook gaan overzetten straks?
 
De Paracheirodon innesi is een soort die niet veel lager dan 21/20 graden Celsius moet zitten.
De Corydoras panda kan tot een max van 19 graden maar moet niet veel lager zitten. Dus ik zou even goed kijken naar welke temperatuur je water in de nacht heeft.
 
nollie zei:
e maar wil je die vis dan vertellen dat ie op die paar stenen moet gaan zitten de hele dag?...?
Als je hem de keuze geeft en hij doet het niet... dan wilt ie het dus niet. Of wel?

nollie zei:
ik vind dat als je geen middenweg hebt dat je voor bepaalde vissen die gewoon echt een speciaalbak nodig hebben niet moeilijk moet doen en hem gewoon geven wat ie nodig heeft en niet iets moet gaan zeggen van hij is zo mooi en lastig te vangen want je moet hem toch ook gaan overzetten straks?
Maar is die speciaalbak wel zo'n must? Onderbouwing daarvoor geef je niet. Daarbij heb ik van ten minste een viertal mensen die in hoog in aanzien heb staan - zeker ook voor wat betreft dit soort vissen - juist begrepen dat die nood voor een speciaalbak nu niet bepaald keihard is. Sterker nog: allen gaven aan te kunnen leven met een situatie waarbij voor voldoende zuurstof in het water wordt gezorgd zelfs ten koste van een bepaalde hoeveelheid stroming. En dan wilt MsFelix er een extra pompje bijplaatsen voor een plaatselijk wat grotere stroming. Klinkt als meer dan een aardige middenweg, nietwaar? Dat een pure hillstreambak allicht beter zou zijn geloof ik graag, maar als dit geen heel aardig alternatief is kunnen we op elke slak zout gaan leggen.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
nollie zei:
e maar wil je die vis dan vertellen dat ie op die paar stenen moet gaan zitten de hele dag?...?
Als je hem de keuze geeft en hij doet het niet... dan wilt ie het dus niet. Of wel?

klopt alleen de gedachte erachter vond ik een beetje makkelijk...weet niet of dat zo ws maar zo kwam het wel over

nollie zei:
ik vind dat als je geen middenweg hebt dat je voor bepaalde vissen die gewoon echt een speciaalbak nodig hebben niet moeilijk moet doen en hem gewoon geven wat ie nodig heeft en niet iets moet gaan zeggen van hij is zo mooi en lastig te vangen want je moet hem toch ook gaan overzetten straks?
Maar is die speciaalbak wel zo'n must? Onderbouwing daarvoor geef je niet. Daarbij heb ik van ten minste een viertal mensen die in hoog in aanzien heb staan - zeker ook voor wat betreft dit soort vissen - juist begrepen dat die nood voor een speciaalbak nu niet bepaald keihard is. Sterker nog: allen gaven aan te kunnen leven met een situatie waarbij voor voldoende zuurstof in het water wordt gezorgd zelfs ten koste van een bepaalde hoeveelheid stroming. En dan wilt MsFelix er een extra pompje bijplaatsen voor een plaatselijk wat grotere stroming. Klinkt als meer dan een aardige middenweg, nietwaar? Dat een pure hillstreambak allicht beter zou zijn geloof ik graag, maar als dit geen heel aardig alternatief is kunnen we op elke slak zout gaan leggen.

~ Ivo

Oke dat is ook zeker zo, misschien zie ik ze gewoon liever in zo'n bak...
 
Mascha&Ivo zei:
Maar is die speciaalbak wel zo'n must? Onderbouwing daarvoor geef je niet. Daarbij heb ik van ten minste een viertal mensen die in hoog in aanzien heb staan - zeker ook voor wat betreft dit soort vissen - juist begrepen dat die nood voor een speciaalbak nu niet bepaald keihard is. Sterker nog: allen gaven aan te kunnen leven met een situatie waarbij voor voldoende zuurstof in het water wordt gezorgd zelfs ten koste van een bepaalde hoeveelheid stroming. En dan wilt MsFelix er een extra pompje bijplaatsen voor een plaatselijk wat grotere stroming. Klinkt als meer dan een aardige middenweg, nietwaar? Dat een pure hillstreambak allicht beter zou zijn geloof ik graag, maar als dit geen heel aardig alternatief is kunnen we op elke slak zout gaan leggen.

~ Ivo

Speciaalbak voor dat soort vissen is in mijn ogen een must. We weten dat deze soorten voorkomen in snel stromende rivieren met erg veel zuurstof in het water.
Deze rheofiele levenstijl is niet iets waar je pumila, dorsigera, borelli of corydoras blij mee maakt. Geen van die soorten houdt er een rheofiele levensstijl op na.
Plaatselijk een wat grotere stroming is in dit formaat aquarium lastig te realiseren. Een gulden middenweg is alleen om die reden al moeilijk te realiseren en is enkel concessies doen.

Kortom ik denk niet dat dit een heel aardig alternatief is... vindt het bestand wat Roos wilt ook veel te druk.
 
Zojuist heb ik het topic van Marco gezien. Hij heeft in zijn meterbak een koppel Laetacara dorsigera met een harem A borelli gehouden en dit is uiteindelijk na een lange tijd goed te zijn gegaan, uiteindelijk nirt goed afgelopen.
Nu is zijn bak toch ook weer een heel stuk kleiner dan die van mij en ook zeker lager.
Maar het heeft mij wel aan het denken gezet.
Ik denk dat ik uiteindelijk toch voor een bewezen koppel L dorsigera zal gaan samen met de A borelli.
Dus geen groepje....

Wat betreft de Sewellia...
Ik zie hem in erg veel gezelschapsbakken terug. Wat is nu precies het probleem?
Ik voeg een extra pompje toe voor de stroming, wat de cichliden sowieso ook op prijs stellen. Die stroming laat ik alleen onderin de bak gaan voor de Goerami's.
Daar zie ik nu echt het probleem niet van.....

Verder denk ik dat wanneer ik de laetacara dorsigera in een koppel ga houden, ik de neon tetra nog extra uitbreid.

Zou dan worden:
30 Paracheirodon innesi
8 Corydoras panda
5 Trichopsis pumila
3 Apistogramma borelli
2 Laetacara dorsigera
1 Sewellia
appelslak en garnalen

Het lijkt mij een mooi bestand zo.....
 
Nog maar eens hardop denken...
Zou een groepje Laetacara dorsigera nou juist minder onderlinge agressie veroorzaken dan een koppel?
Dat zie je toch ook erg vaak, dat een groep beter werkt....

Het is maar goed dat het nog 3 weken duurt voordat de bak staat.

Oh trouwens, ik wil de bak niet onder 20 graden laten komen hoor..
Ga dat in de winter in de gaten houden. T5 verlichting schijnt ook aardig wat warmte af te geven dus wellicht is dat voldoende..
 
Heb even wat Engelstalige sites zitten lezen en las daar toch wel wat opmerkingen die mij nog meer aan het twijfelen maken...
Schijnt dat de L.dorsigera toch ook best agressief kunnen worden als zij een nestje hebben.

Ik vraag mij af of het goed gaat....
dan niet alleen Apistogramma/ Laetacara, maar ook de knorretjes...
De laetacara is best heel groot, die knalt zo'n klein knorretje in 1 klap neer..

Wat is een Alternatief?

Een groep A. Borelli alleen houden en dan de knorgoerami's uitbreiden naar 10 stuks misschien? Misschien een Opal versie erbij voor de afwisseling....
Of een andere soort Apistogramma erbij nemen en de knorretjes dan ook uitbreiden?

Welke Apistogramma kan er nog meer op kamertemperatuur?
 
MsFelix zei:
Ik voeg een extra pompje toe voor de stroming, wat de cichliden sowieso ook op prijs stellen.

denk niet dat de cichliden de hele dag door in de stroming zwemmen waarderen...de meeste dwergsoorten komen voor in stilstaand water...
 
Als je twijfelt over de L. dorsigera, dan zou ik het lekker laten bij een harem borellii.
Geen andere variant borellii naast zetten, want dan riskeer je de kans op kruisingen.
Alleen de Apistogramma commbrae is een soort die van nature nauw samenleeft met de borellii.
Maar ik zou eerder geen andere Apistogramma soort erbij zetten, want dan heb je twee soorten die qua gedrag veel op elkaar lijken.

Ik had de Laetacara dorsigera in de 2m bak met 8 Cleithracara maronii. Daar waren ze niet zo blij mee, met 8 nieuwsgierige maronii's in de buurt. Voor de rest vind ik het agressie wel mee vallen.
 
Ik wil je het ook afraden om er geen andere Apistogramma bij te doen. Dit omdat je dus al de borelli's hebt en waarbij ik de kans best groot acht dat er anders gevechten uitbreken.

De borelli is misschien wat kleiner dan L.dorsigera, maar kan ook best behoorlijke 'ramstoten' uitdelen, zeker wanneer er een nest is.
Het idee om de tetra's uit te breiden lijkt mij dan een beter idee.
 
Nollie, op filmpjes zag ik dat er ook in wateren van zuid Amerika aardig wat stroming zit...

Wat raden jullie dan nu aan?

Koppel Laetacara dorsigera erbij?
Of van de borelli een groep maken?

Onthoud ook dat het een vrij hoge bak is he..... 120x50x66.
De laetacara dorsigera kwam voort uit het idee dat die wat minder bodemgericht is. Het zou daarom kunnen werken....
Ik wil het zeker niet alleen bij een harem borelli laten. Daar vind ik de bak te groot voor. Ik wil dan of de groep uitbreiden of toch het koppel Laetacara erbij..
Maar goed, ik ben er dus nog altijd niet helemaal uit...
 
Gezien je Corydoras ook nog wat zwemruimte nodig hebben (vind ik dan), lijkt mij het uitbreiden van de borelli's niet verstandig. Want je weet nu niet hoe ze reageren op de andere (bodem)bewoners als ze een nest hebben.

En ja, L.dorsigera zwemt wellicht wat hoger, maar ik denk dat het te druk gaat worden met je knorgoerami's, ondanks dat je bak best hoog is. En ik hoor inderdaad ook ervaringen dat L. dorsigera hun legsels fel verdedigen. Is ook niet zo gek, want het zijn dwergcichliden.

Ga je je bak van 80 nog er bij houden of komt de Rio300 er voor in de plaats? Als je de Corydoras en de knorgoerami's weglaat uit de Rio300, dan zou je de borelli's nog uit kunnen breiden of als je het toch wilt proberen de Laetacara dorsigera.

Als suggesties zou ik een groep borelli's je zeker willen aanraden. En bijkomend voordeel, ze hoeven ook niet zo warm gehouden te worden (heb ze zelf op kamertemperatuur). Zijn ook makkelijke eters en kweken makkelijk. In een Rio300 zou ik het wel aandurven om er 3 mannen in te houden (zonder andere bodembewoners).
 
30 Paracheirodon innesi
8 Corydoras panda
5 Trichopsis pumila
3 Apistogramma borelli
2 Laetacara dorsigera
1 Sewellia
appelslak en garnalen

Even je bestand erbij gepakt, eerlijk is eerlijk ik zelf ga ook 2 cichliden houden en ben ook van mening dat dit kan.

Wat mij stoort is je Sewellia,Knorgoeramis en panda's Als je deze verwijderd heb je in mijn ogen een goed bestand waar je zeker rust aan gaat hebben en nog eens mooi gedrag.

Maar volgens mij wil je te veel. je schrijft dat je een rustige bak wil ergens in begin met bestand wat je nu wilt zal dit iets zijn wat je niet gaat hebben.

Ik zou dus 2.4 Borelli bedenk veel heel veel schuilplekken
30 Paracheirodon innesi
appelslak en Garnalen (persoonlijk niet maar omdat je ze wilt)

of

1.2 Borelli
koppel Dorsigera
25 Paracheirodon innesi
appelslak en garnalen (weer zou ik niet doen maar het kan)


En wat Nolie zegt is inderdaad correct meeste apistogramma's(dwerg cichliden) komen voor in bijna stilstaand water
 
De combi borellii's en dorsigera's zou ik ook aandurven. Omdat dwergcichliden het concept territorium kennen en begrijpen en naar onze ervaring ook van elkaar pikken. Met andere woorden voordat het tot een reden om zwaar uit te vallen komt verwacht ik dat het 'dreigen' al genoeg is om de ander rechtsomkeert te laten maken. Zien we hier ook terug tussen de ramirezi's en Dicrossus. En daarbij: ze kunnen echt wel een stootje hebben.

Wel zorgen voor goede zichtbrekers.

MsFelix zei:
Nollie, op filmpjes zag ik dat er ook in wateren van zuid Amerika aardig wat stroming zit...
Scheer je wel alle water daar over dezelfde kam. Dat kun je gewoon niet doen.
Ook in Zuid-Amerika zijn er hillstreams bijvoorbeeld.

visstisck zei:
Als suggesties zou ik een groep borelli's je zeker willen aanraden. En bijkomend voordeel, ze hoeven ook niet zo warm gehouden te worden (heb ze zelf op kamertemperatuur). Zijn ook makkelijke eters en kweken makkelijk. In een Rio300 zou ik het wel aandurven om er 3 mannen in te houden (zonder andere bodembewoners).
Groep (of anders: 2 of meer mannen) naar mijn mening all��n aan beginnen als je ze (i) tegelijk en (ii) nog wat jonger aanschaft en (iii) tegelijk in de bak zet.

~ Ivo
 
Ik heb juist geen goede ervaring met het combineren.Vond de borelli's, met name de man, te fel voor mijn altispinosus, ondanks dat die een flinke slag groter zijn.Toen ze een legsel hadden helemaal.
Een paar weken brak er een ruzie uit tussen mijn borelli's en had toen maar even de man weer bij mijn altispinosus gedaan. Binnen een dag had ie de altispinosus weer in een hoek.

Maar misschien laten de dorsigera's zich minder snel imponeren en lukt het wel.
 
Qua temperatuur passen borelli's en alstispinosus ook niet echt perfect bij elkaar. Mijn borelli's waren op kamertemperatuur altijd erg rustig en vredelievend. Ook tegen de altispinosus (ik had ze heel even bij elkaar om te kijken hoe de altispinosus reageerde op 20 graden. Ging niet goed overigens)
 

Terug
Bovenaan