visbestand Rio 300


Dank voor de uitgebreide adviezen.

Rio 300 komt in de plaats van de rekord 800.

Neem wel in ogenschouw dat ik al eerder de combinatie Apistogramma en Mikrogeophagus met Corydoras heb gehad in de 80 cm. Bij de Mikrogeophagus (ramirezi en altispinosus) meermalen legsels van gehad. Tijdens de legsels en ook toen ik vrijzwemmers had, geen irritatie gezien tussen Corydoras en Mikrogeophagus. Legsel hebben ze destijds wel een aantal keer verplaatst.
De irritatie tussen alti man en vrouw is gekomen na het mislukken van 3 legsels. De kleintjes werden telkens opgegeten door henzelf.
Bij de ramirezi eigenlijk helemaal nooit overdreven veel irritatie gezien. Wel het typische dominante man/ onderdanige vrouw gedrag. Probleem met de ramirezi was echter dat de vrouw telkens ging hemelen, waarschijnlijk door slechte kweek.
En nu heb ik zelfs de combinatie Apistogramma, Corydoras, Sewellia, Trichopsis al in mijn 80 cm bak zitten. Ik zie hier nog altijd geen probleem, maar jullie hebben er gelijk in dat er nog geen legsel is geweest en dan valt er ook niet zoveel over te zeggen.

Klopt dat de filmpjes die ik gezien heb, maar een deel van Zuid Amerika laten zien. Natuurlijk is er niet overal zoveel stroming.

Goed... ben er nog altijd niet uit. Groepje borelli gaat het dus niet meer worden want er zit al een harem in de bak nu.
Mijn Corydoras wil ik niet kwijt. Ook de knorretjes zijn absoluut blijvers.
Sewellia ben ik over aan het twijfelen...
Wellicht ga ik toch mijn eerste plan proberen, harem Apistogramma met de L. dorsigera en de rest wat in de bak zit. Het wordt dan aankijken en ingrijpen als het niet goed gaat. Heb ik eerder ook gedaan met de M. altispinosus....

Neem het allemaal weer mee in mijn uiteindelijke besluit, dus bedankt voor de info allen.
;)
 
Corydorasfan zei:
Qua temperatuur passen borelli's en alstispinosus ook niet echt perfect bij elkaar. Mijn borelli's waren op kamertemperatuur altijd erg rustig en vredelievend. Ook tegen de altispinosus (ik had ze heel even bij elkaar om te kijken hoe de altispinosus reageerde op 20 graden. Ging niet goed overigens)

Ik had ze ook even bij elkaar, eerst omdat de bak lek was en later dus vanwege de gevechten.Had toen de temperatuur overigens op 22 graden staan.
 
Gewoon even een vraagje hoor....

Maar stel dat ik toch voor maanvissen zou willen gaan in deze bak... groepje van 5.
Wat kan er dan bij?

Neon tetra dan sowieso niet... Corydoras ook niet.
Wat wel?
 
Waarom zouden de corydoras niet kunnen? Heb je dan een soort dat niet tegen de wat hogere temperaturen kunnen?
In plaats van neon tetra's zou je dan kunnen denken aan kardinaal tetra's, die passen qua temperatuur beter bij de maanvissen
 
Panda ja...
die zitten liever niet te warm.

Ja had ook bedacht dat de kardinalen dan een optie waren.

Maar wie weet zijn er nog heel andere, verrassende opties. Ben uiteraard al volop aan het googlen.
 
Ff hoor... moet even een fotootje hier plaatsen om een avatar van te kunnen maken.
Ik ben niet zo handig met die pixeltoestand, even kijken of het zo lukt.
242948msfelix_0_82_felix_knuffel.jpg


Gelukt.

Laat dit fotootje ook maar gewoon staan.
Is mijn Felixje... mis hem nu al 4 jaar... x
1 van zijn laatste foto's.


Trouwens, de hierboven genoemde opties vind ik allebei niet mooi :p
 
Heb nog nagedacht over de Sewellia.
Hij staat te koop hier op het forum. Uiteraard gaat hij alleen weg naar een speciaalbak, anders schiet ie er niks mee op..

Beoogd visbestand nog altijd
25 Paracheirodon innesi
8 Corydoras panda, 1 pygmaeus
3 Apistogramma borelli
4 Trichopsis pumila
5 Laetacara dorsigera
appelslak japonica en vuurgarnalen
wil dan overigens de japonica een beetje uitbreiden......

Lijkt mij best een rustig bestand zo.
De laetacara dorsigera blijft aankijken met een groep. Lukt het niet, dan wordt het 1 koppel...
Van de borelli hoop ik trouwens ook dat er een koppel vormt want ik heb nu een harem maar is natuurlijk eigenlijk een koppelvis...

Dus zou het ook nog dit kunnen worden:
25 Paracheirodon innesi
8 Corydoras panda, 1 pygmaeus
2 Apistogramma borelli
4 Trichopsis pumila
2 Laetacara dorsigera
appelslak japonica en vuurgarnalen
 
Borellii doet het prima in koppel, maar een uitgesproken koppelvormer is het niet.
 
Oke.... dus t zou ook zo kunnen blijven.
Ik denk alleen dat het weer ruimte scheelt aangezien beide dames een eigen territorium inrichten.
Daarom.... mocht zich een koppel vormen, dan komt de andere vrouw ook te koop te staan.
Scheelt weer... ;)
 
En om het dan nog maar even bespreekbaar te houden.

Ik ben nog altijd aan het twijfelen... en enorm veel aan het lezen online, nu ook op Engelstalige sites.
De combinatie Laetacara en Apistogramma ben ik nog altijd niet van overtuigd.

Een andere Apistigramma op kamertemperatuur is er volgens mij niet h�....
Of kan dat ook niet, een ander harem erbij?

Wellicht dat ik dan toch voor een groep A. borelli ga.
Maar zoals ik al zeg, ben aan het twijfelen.. en lezen. ;)
 
We've never kept A. borrellii, but, given that we're dwarf cichlid fanatics, we've read alot about them. They are said to be among the more tolerant apistos (of harder water and higher pHs), but probably not as much so as A. cacatuoides, A. macmasteri, and A. steindachneri. I'd guess these fish would do OK in your water, but they may not be inclined to breed (or they may not breed successfully). We have one "accidental" ghost shrimp (somehow ended up in a gaggle of otos we bought) that has coexisted with two Laetacara dorsigera for a long time in a 20 gal long, so some of the smaller dwarf cichlids (such as borrellii) may be OK. However, the two Laetacaras sharing the tank with shrimp are real runts---about half the size of normal adult L. dorsigera--so that may something to do with the shrimp's survival.

Dit stukje ergens gelezen...
Koppel borelli en koppel dorsigera in een 75 liter aqaurium! En ook nog geruime tijd.
Aan de andere kant las ik een bericht ergens dat de dorsigera absoluut de borelli zal doodmaken. Maar goed, in dat zelfde forum beweren ze ook dat dorsigera Afrikaanse cichliden zijn.
Zij hameren daar door dat je nooit Amerikaanse en Afrikaanse cichliden samen moet houden. Dan denk ik, hoe betrouwbaar is die informatie dan...
Maar goed... ik zoek lekker door en deel het hier want daar kan iedereen wat van leren.. ;)
 
Ik gooi hier gewoon nog lekker vanalles neer.

Op dit filmpje zou ik weer zeggen dat de Laetacara redelijke goedsullen zijn en tevens echt wat meer bovenin de bak vertoeven.
Natuurlijk worden ze daartoe gedwongen door het koppel A. macmasteri, die jongen heeft.


https://www.youtube.com/watch?v=xGH4W1UGkbM
 
https://www.youtube.com/watch?v=8uu6YRgmM24

My 75G 5'x15"x20" Eastern Amazonas Biotope.

Not a precise biotope by any standards, but it can certainly be considered themed.

7x Geophagus sp. "Araguaia Orange Head"
4x Apistogramma agassizii
4x F0 Laetacara dorsigera
8x Corydoras julii
4x Ancistrus cf. cirrhosus
3x Otocinclus hoppei
2x Sturisoma panemense "Royal Whiptail"
8x Nannostomus beckfordi "Golden Pencilfish"
14x Thayeria boehlkei "Blackline Penguin Tetra"
21x Hyphessobrycon pulchripinnis "Lemon Tetra"

Deze gast heeft een aquarium met 283 liter en kijk wat die er allemaal in heeft.
Naar mijn mening ook veel te veel hoor...
Daarnaast een heel open inrichting.
Geophagus, Apistogramma en Laetacara, allemaal bij elkaar.... :S
 
Tja, ervaringen verschillen nou eenmaal. Net als het karakter van de vissen.Soms tref je het gewoon erg. En soms dus ook totaal niet.

En die vent heeft zijn bak waarschijnlijk zo vol dat ze geen territorium kunnen maken en ja,dan wilt het wel goed gaan (wat betreft de vechtpartijen dan). Maar ben van mening dat je dan nooit echt het natuurlijke gedrag van de Apistogramma's of andere dwergcichliden zult zien.
 
Welk natuurlijk gedrag?

Dwergcichliden zijn in feite groepsdieren (net als zoveel andere cichliden). Worden in de natuur met regelmaat met honderden of zelfs duizenden per vierkante meter gevonden, om slechts in het broedseizoen een stukje gebied zelf te claimen. Je kunt je dus afvragen of we wel van natuurlijk kunnen spreken op het moment dat we ze al niet in een groep houden. Bedoel je het natuurlijke gedrag van het territorium verdedigen, dan kun je je afvragen of het uitmaakt voor de kwalificatie natuurlijk gedrag nog uitmaakt hoe groot het te beschermen territorium is.

~ Ivo
 
Natuurlijk gedrag van dwergcichliden kun je zeker wel waarnemen in een aquarium. Maar dan puur alleen wanneer je de juiste combinatie en visbestand kiest. Ik ken iemand die eerder een bak had met daarin een groep van +- 25 Apistogramma gossei. Daar zwommen ze allemaal (jong en oud) als ��n groep door de bak.

Dit was de bak, en ik kan je vertellen dat de bak wel lang was, maar iets van 30cm diep. Enige medebewoners waren een koppel Guianacara.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=JU9CYAUvsIQ[/video]
 
Bedankt voor de reacties weer ;) ;)



Ik ga het filmpje zo bekijken...

Wil ik toch nog 1 keer aan Gert vragen wat zijn mening is...
Gert...

Het bestand wat ik voor ogen heb:
25 Paracheirodon innesi
8 Corydoras panda
4 Trichopsis pumila
3 Apistogramma borelli
5 Laetacara dorsigera
1 Sewellia
vuurgarnalen japonica en appelslak.

Is dit haalbaar?
Ik zit net nog mijn topic van de Zuid Amerika bak te lezen en wat een drama ik had met de sluierstaarten.

Zou een groep Laetacara dorsigera nou juist agressie verminderen of kan ik beter voor een koppel gaan? Of moet ik ze helemaal weglaten en de Apistogramma borelli uitbreiden?
Ik wil echt doen wat het best is...
Natuurlijk weet je niks van tevoren zeker maar ik blijf zoeken en vragen om uiteindelijk hopelijk tot de juiste beslissing te komen.


Vind trouwens de vraag die Ivo stelt, ook wel een hele mooie.
Hoe natuurlijk is het om de vissen in een koppel of Harem te houden?
In het wild zijn het toch allemaal groepsvisjes ...

Misschien een leuke voor de stelling van de week? Of is dat onderwerp al behandeld....
 
even tussendoor Apistogramma baenschi trying to intimidate Laetacara.
Lukt 'm niet echt! :D :D


...en dat is dan een toch wel tot de agressievere Apistogamma's te rekenen soort
 
MsFelix zei:
Vind trouwens de vraag die Ivo stelt, ook wel een hele mooie.
Hoe natuurlijk is het om de vissen in een koppel of Harem te houden?
In het wild zijn het toch allemaal groepsvisjes ...

Hahaha dat is precies wat ze aangaven op het cichlidenforum :p

meksjoef zei:
Maar dat afraden was niet wat er werd gezegd/bedoeld... Heb het zinnetje even dik gedrukt gemaakt ;)

EdwinS zei:
En magertjes, 't is maar hoe je het bekijkt: het zijn wel zo'n 50 visjes. Ik heb in mijn bak van 1800 liter ongeveer 60 visjes (in een vergelijkbaar bestand) en vind dat helemaal niet magertjes. Door voor een beperkt aantal soorten in grotere aantallen te kiezen zie je juist meer en natuurlijker gedrag.

Veel cichliden houden zich inderdaad op in groepen, totdat ze gaan afzetten. Wanneer ze gaan afzetten zonderen ze zich af en zullen ze hun kroost verdedigen.
Persoonlijk denk ik ook dat territoria een probleem gaan worden wanneer ze gaan afzetten. Overige vissen zullen weinig ruimte hebben om weg te komen.

Persoonlijk denk ik ook dat je een veel te druk bestand wilt. Dat alleen al vanwege de reden dat je van rustige vissen / aquaria houdt

MsFelix zei:
Een andere Apistigramma op kamertemperatuur is er volgens mij niet h�....
Of kan dat ook niet, een ander harem erbij?

Zo uit het hoofd,
Apistogramma borellii
Apistogramma commbrae
Apistogramma trifasciata
 
Mascha&Ivo zei:
Welk natuurlijk gedrag?

Dwergcichliden zijn in feite groepsdieren (net als zoveel andere cichliden). Worden in de natuur met regelmaat met honderden of zelfs duizenden per vierkante meter gevonden, om slechts in het broedseizoen een stukje gebied zelf te claimen. Je kunt je dus afvragen of we wel van natuurlijk kunnen spreken op het moment dat we ze al niet in een groep houden. Bedoel je het natuurlijke gedrag van het territorium verdedigen, dan kun je je afvragen of het uitmaakt voor de kwalificatie natuurlijk gedrag nog uitmaakt hoe groot het te beschermen territorium is.

~ Ivo

Natuurlijk gedrag is best wel te realiseren. Enkel zul je je bak niet overvol moeten stoppen ;)
Iets waar veel mensen nogal de neiging toe hebben :) En dan doen wij Nederlanders, het over het algemeen nog erg goed vergeleken met de rest van de wereld.
 
Ivo, dat filmpje had ik ook gezien :p

Meksjoef.
Ik heb daar toch een heel andere kijk op dan jij.
Waardeloos forum, ik heb netjes 2 pm's gestuurd met de vraag of mijn account �n onderwerpen gewist konden worden. Met heel normale, nette woorden en met 'u' aangesproken richting beheerder en moderator. Gevolg was een permanente ban, zomaar zonder ook maar 1 antwoord terug te hebben ontvangen. Nu weet ik niet eens of mijn onderwerpen verwijderd zijn....
Nou, als je zo met je forumleden omgaat, ben je in mijn ogen een waardeloos forum en moet je je dood schamen.
Wil het dan ook nooit meer over het Nederlandse Cichlidenforum hebben.....

Daarnaast vind ik niet dat dit is wat zij daar aan gaven hoor...
Ik heb geen enkel normaal antwoord op een vraag gekregen, alleen maar geouwehoer en vreemde verwijten.
Zo... genoeg daarover nu.

Ik ben nog altijd bezig met uitzoeken wat de beste keuze is voor deze bak.
Er zijn ook mensen die klakkeloos iets van een ander aannemen en dat dan maar gewoon zo doen. Ik niet...
Ik zoek zelf door en ik denk dat dit alleen maar goed is.
Waarschijnlijk zal ik nooit een eenduidig antwoord krijgen op mijn vraag, daar alle ervaringen anders zijn. Zo kan een M. altispinosa best in een 80 cm bak, maar ik had zo'n dominante man dat dit bij mij toch ook niet goed ging.

De trifasciata heeft als minimum temperatuur 22 graden.
De commbrae kan iets lagere temperaturen hebben, zo lees ik..

Maar die laatste is nergens te krijgen.

Nu lijkt het mij dat een 2e Apistogramma soort juist meer agressie in de hand werkt dan een koppel Laetacara dorsigera. Waarom denk ik dat?
Ze hebben toch dezelfde vorm, willen beiden in een hol broeden en richten zich op exact dezelfde waterlaag. De dorsigera legt zijn eitjes op stenen, hout of bladeren in plaats van holen, is meer gericht op de middenlaag en heeft een andere vorm cq gedrag....

Ach, ik ben er dus nog altijd niet uit...
Ik blijf zoeken, lezen, filmpjes kijken. Heb nog tijd zat voordat er een beslissing genomen gaat worden.

Oja, nog een vraagje.
Maakt het nog uit wanneer je eventueel een ander koppel toevoegt?
Dus als de grote bak in gebruik word genomen, is het dan belangrijk om bv. het koppel dorsigera en de harem borelli tegelijkertijd in de bak te zetten??
In dat geval zal mijn 80 cm bakje in elk geval nog even blijven staan.
 
MsFelix zei:
Ff hoor... moet even een fotootje hier plaatsen om een avatar van te kunnen maken.
Ik ben niet zo handig met die pixeltoestand, even kijken of het zo lukt.
242948msfelix_0_82_felix_knuffel.jpg


Gelukt.

Laat dit fotootje ook maar gewoon staan.
Is mijn Felixje... mis hem nu al 4 jaar... x
1 van zijn laatste foto's.


Trouwens, de hierboven genoemde opties vind ik allebei niet mooi :p

Leuke foto en ik snap nu waar jij je forumnaam weg hebt gehaald :).
 
Dank je...
Was een schat van een kat.. ;)
Op de foto al heel erg ziekjes. Hij kreeg een knuffel van een meisje, die heeft hij tot het einde bij zich gehouden...
Heb hem uiteindelijk in moeten laten slapen, na een strijd van een jaar. Had hem een kans gegeven, chemo en alles. Hij onderging het in het begin echt in alle rust, geen paniek... lag rustig met het infuus in zijn arm. Het was toen eerst even weg, maar kwam weer terug. Toen we weer gingen behandelen werd hij opstandig. Gillen deed hij bij de dierenarts.... Toen heb ik besloten dat dit geen doen meer was voor hem en hem laten inslapen...

Offtopic maar ja...
Mijn Felixje... :smitten:
 
Just my 2 cents voor een gebalanceerd en rustig bestand

1.2 Borelli
1.1 Dorsigera
25 Paracheirodon innesi
appelslak en garnalen als je die zo perse wilt erbij doen.


Dit is een mooi rustig bestand waar in ik vertrouwen heb dat je Cichliden ook op hun gemak zijn.
Zorg voor veel schuil mogelijkheden in vorm van hout,stenen,blad,plant.

Ik zelf maak altijd gebruik van extra PVC buizen en begraaf deze half.

Zelf 2 bakken staan. de Grootte staat al maanden en maanden inmiddels zit er nog steeds maar 1 soort in. Wachtende op een koppel dat ontstaat. in kleine aquarium(64liter) zit 'koppel' apistogramma cruzeiro in en binnenkort 6 x Otocinclus Cocoma en dat is dan een geheel bestand. Wat ik wil aangeven is dat je niet veel vis moet hebben om een mooi aquarium te cre�ren soms less is more.

Wil je niks verkopen(of wel ;) maar durf mijn hand in vuur te steken dat ik Bujurquina oenaeluames en Borelli als combi zelf zou kunnen maken komen uit zelfde rivier stelsel. Qua vorm totaal anders en Bujurquina oenaeluames wordt wel iets groter dus je moet van de wat grotere vis houden. Zit zelf aan de combinatie te denken in de verre toekomst alleen dan 1.2 Trifasciata en 1.1 Bujurquina.

Bujurquina oenaeluames is een zeer rustige soort en wat ik via een vriend gehoord heb zelf als ze eieren hebben is hun agressie minimaal.

Hopelijk zet ik je aan het denken.
 
Oh je had het hier dus al neergezet.
Ja je hebt mij zeker aan het denken gezet. Ik was in eerste instantie ook op zoek naar een wat grotere soort in deze grotere bak.

Maar jij stelt dus voor om de Corydoras eruit te halen?
En ik zie 1.1 Dorsigera? Moet dit geen 1.1 Bujurquina oenaeluames zijn?

Wat denken anderen over dit bestand:

20 Paracheirodon innesi
8 Corydoras panda
1.1 Bujurquina oenaeluames
1.2 Apistogramma borelli
4 Trichopsis pumila
Appelslak, garnalen.

De Sewellia staat nog altijd te koop, maar heb nog geen enkele reactie helaas.
Liefst bied ik hem niet aan via marktplaats, dan weet je nooit waar die terecht komt.

Het 'less is more' principe is een principe wat ook in de bloemisterij handel wordt gehanteerd.
Alleen ik ben gewoon erg gehecht aan zowel de Corydoras als de Trichopsis. En daarnaast wil ik dan aanvulling.....
 
Wat Ivo en andere al eens vaker in dit topic maar in vrijwel elk andere topic is Corydoras x apistogramma niet een echt geslaagde combinatie deze mening deel ik dan ook.

Bestand wat ik je aanraden was naar wat jij mooi vind. Als ik suggestie kan/mag doen

1.2 Borelli
1.1 Bujurquina oenaeluames
25 Paracheirodon innesi

Corydorassen zijn leuk om te zien maar niet altijd een ideale soort om te combineren met cichliden en die mening deel ik dan ook sterk met andere forum leden.

Bujurquina oenaeluames is een soort die niet zo is als een Apistogramma maar of hun overweg kunnen met Corydorassen weet het niet. Is te weinig over bekend.

Als je zo gehecht bent aan die Corydorasse en Trichopsis zul je denk de cichliden maar achterwege moeten laten is mijn mening
 
https://www.google.nl/search?redirect=& ... us&spell=1

Je hebt het wel over dezelfde vis als die ik nu link vanaf Google?

Tsja, misschien moet ik dan toch afscheid gaan nemen van de Corydoras.
Ze zijn toch vrij kleurloos vind ik...
Maar de Trichopsis, die wil ik echt houden.,. Mijn knorrepotjes..... zitten ook voornamelijk bovenin en mijn bak is ook 66 hoog...
Dan zou ik wel alle lagen mooi bezet hebben...
 
Uiteraard betreft het die op de eerste 2 foto's uit je link. Te snel getypt mijn excuses voor de spellingfout het is inderdaad Bujurquina oenolaemus.

Vind toch moeilijk ja blijf erbij als je cichliden wil houden zeker 2 soorten moet de corydoras eruit blijven. Twijfel of de Trichopsis een goede combi is geen enkele ervaring met deze soort.

Ik blijf trouwens bij het bestand wat ik melde lijkt me een mooi gebalanceerd bestand
 
Consessies wil ik best doen maar ik heb ook wel een aantal eisen die ik gewoon stel.
En 1 van die eisen zijn mijn knorrepotjes....

Kan deze vis trouwens wel op kamertemperatuur?
 
MsFelix zei:
Meksjoef.
Ik heb daar toch een heel andere kijk op dan jij.
Waardeloos forum, ik heb netjes 2 pm's gestuurd met de vraag of mijn account �n onderwerpen gewist konden worden. Met heel normale, nette woorden en met 'u' aangesproken richting beheerder en moderator. Gevolg was een permanente ban, zomaar zonder ook maar 1 antwoord terug te hebben ontvangen. Nu weet ik niet eens of mijn onderwerpen verwijderd zijn....
Nou, als je zo met je forumleden omgaat, ben je in mijn ogen een waardeloos forum en moet je je dood schamen.
Wil het dan ook nooit meer over het Nederlandse Cichlidenforum hebben.....

Daarnaast vind ik niet dat dit is wat zij daar aan gaven hoor...
Ik heb geen enkel normaal antwoord op een vraag gekregen, alleen maar geouwehoer en vreemde verwijten.
Zo... genoeg daarover nu.

Ben ik het niet mee eens... Er werd in het begin keurig antwoord gegeven. Enkel was er al vrij snel duidelijk dat je besluit al had genomen en dat je daar niet veel van af wilde wijken ;)
mensen zijn daar toch van de biotoop bakken en de less is more instelling :) iets wat in gezelschap bakken vaak niet het geval is en de visbestanden vaak ondoordachte combinaties zijn waarbij concessies moet worden getroffen. Dat is iets waar hun niet achter staan... Hun vinden belangrijk dat de vissen goed zitten (ook een rede, waarom velen daar tegen co2 toevoeging zijn)

Het is een van de beste forums die dit land rijk is, vanwege de hoooopjes ervaring. Hier kan weinig aquariumforum tegenop ;) no offense naar aquaforum ;)
 
Ik heb er zelf een verwarmingselement inhangen deze springt niet aan in de zomer. ik heb het verwarming element erin gezien ik een open bak heb en je hier toch wat meer met temperatuur problemen te doen hebt (merk ik). Tevens wordt mijn kamer in de winter veel te koud vandaar ook het verwarmingselement

Winter 20 graden en zomer afhankelijk van het weer max 24-25 (nu op het moment op 23 graden) Dit komt wel een beetje overeen met de rivier waar ze vandaan komen heb ik mij laten vertellen.

Door iemand die in het land woonachtig is waar deze vis vandaan komt
 
Nee nee... de manier waarop men schrijft is gewoon niet netjes en men accepteert geen enkele andere visie of kijk op zaken dan die van hen zelf.
Vandaar mijn opmerkingen over in hokjes denken.
Er zijn duizenden mensen met een gezelschapsbak, kan gewoon. Je moet een verschil hebben tussen wat kan en wat je mooi vind. En dat verschil zien ze daar niet. Neem daarbij de asociale manier van afhandeling en je hebt gewoon een waardeloos forum. Daarnaast ook nog volop arrogantie aanwezig... "wij zijn de beste"
Terwijl er bakken op staan die totaal verkeerd zijn ingericht voor het houden van cichliden...
Maar goed, zoals ik al zei..... ben er klaar mee. Zou het ook niemand aanraden om er lid van te worden..

Trouwens, als ik al zo snel mijn besluit genomen had, dan zou ik toch hier niet nog altijd informatie aan het plaatsen en zoeken zijn. Hier heeft men gewoon meer geduld...
en betere argumenten.
Een argument zoals 'dat is mooier ' of ' dat is beter' is bij mij kansloos. Je moet er dan wel een goede reden bij hebben en niet zo van 'het is hoogst ongebruikelijk dat.....'
Ook dat is geen goede onderbouwing.

Er is hier kennis zat, ook veel leden die zowel daar als hier lid zijn zoals jij Meksjoef.
En hier zitten meer mensen die iets durven te proberen. Die meer ervaring hebben met het houden van bv een gezelschapsbak.

mss, bedankt voor de info.....
Temperatuur loopt hier trouwens in de zomer op naar 28.
Maar alleen als het buiten erg warm is..
 

Terug
Bovenaan